Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review
In september 2004 heb ik deze muis voor een bedrag van 80 euro aangeschaft. Ik gebruik de muis dus al 49 maanden dag in, dag uit. Daarom is het tijd geworden dat ik een review schrijf over dit geweldige apparaat.
Installatie:
Inpluggen in USB en je kunt gaan. 2 jaar geleden heb ik volgens mij eens op connect gedrukt en is daarna nooit meer nodig geweest. De muis werkt prima samen met Logitech SetPoint waarin de knoppen geheel naar wens in zijn te stellen. Uiteraard werkt de muis ook prima zonder stuurprogramma te installeren.
Verbinding:
De muis communiceert met de ontvanger via FastRF, door middel van deze technologie heeft de muis een snelle response op de bewegingen die hij detecteert. Zelfs op een paar (3~4) meter...
Pluspunten
Snelle response door FastRF Goede vormgeving Lange accuduur Handig stuurprogramma
Minpunten
Iets te zwaar Logo eraf gesleten
Eindoordeel
Installatie:
Inpluggen in USB en je kunt gaan. 2 jaar geleden heb ik volgens mij eens op connect gedrukt en is daarna nooit meer nodig geweest. De muis werkt prima samen met Logitech SetPoint waarin de knoppen geheel naar wens in zijn te stellen. Uiteraard werkt de muis ook prima zonder stuurprogramma te installeren.
Verbinding:
De muis communiceert met de ontvanger via FastRF, door middel van deze technologie heeft de muis een snelle response op de bewegingen die hij detecteert. Zelfs op een paar (3~4) meter afstand werkt het knaagdier prima, zonder ook maar een haperende cursor op het beeld te tonen.
Accu:
In de muis zit een Lithium accu, als grote voordeel voorkomt deze accu het vervangen van battarijen. Als enige nadeel kun je de muis niet gebruiken als deze in de oplader staat. Nu is dat voor mij geen probleem, de muis gaat zonder problemen meer dan 3 weken mee op een accu bij een gemiddeld gebruik van 6 uren per dag.
Vormgeving:
De muis oogt prima in combinatie met andere zwart/grijze hardware. Ook de bijpassende zwarte ontvanger is niet storend om te zien. Enig minpuntje is dat de muis ietwat aan de zware kant is. Hiertegenover staat dat de muis heerlijk in de hand ligt!
Gebruiksgemak:
De muis is voorzien van een aantal extra handige knoppen. Zo zitten op de zijkant van de muis een volgende en vorige knop om door je geschiedenis te reizen. Ook zit er een knopje om snel tussen programma's te schakelen, echter deze functie gebruik ik vrijwel nooit. Wat mij wel heel handig is gebleken is dat het scrollwiel gekanteld kan worden, wat het mogelijk maakt om horizontaal in documenten te kunnen scrollen. Ook zijn er 2 extra knoppen boven en onder het scrollwiel toegevoegd om snel door je documenten heen te bladeren. Waar deze in vorige versies van het stuurprogramma nog niet altijd naar behoren werken, werken beide nu vlekkeloos.
Mocht een knop op de muis niet helemaal doen wat je wilt, dan kun je deze via SetPoint herconfigureren en de gewenste actie eraan koppelen.
Conclusie:
Als je een draadloze muis voor aan je desktop zoekt, dan is dit de muis die je moet hebben!
Update nov 2007:
De glijpads waren helemaal afgesleten. Via klantenservice van Logitech heb ik nieuwe pads opgestuurd gekregen. Super dat ze die dingen zomaar opsturen, zelfs drie jaar na aanschaf!
Update okt 2008:
Twee jaar na de review een update over mijn muis. Inmiddels werkt het klikken met het scrollwiel niet meer, maar de rest van de muis is nog steeds zo goed als hierboven omschreven. Ik heb tevens een afgedankte MX1000 erbij waarbij het scrollwiel nog wel goed werkt. Ik kan nog een paar jaar vooruit!
Update: Gamen (op aanvraag)
Deze muis is redelijk zwaar, zie ook de negatieve eigenschappen. Gamen is prima te doen, maar met een intensieve FPS krijg je dan ook een lamme arm na een tijdje spelen. Daarom heb ik voor de langere gamesessies een aparte bedrade muis (MX518), maar voor een spellete af en toe volstaat deze muis zeker.
Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (17)
Over accuduur van 3 weken kan ik alleen maar dromen. Zelfs nu ik stage heb en heb alleen 's avonds een paar uurtjes gebruik gaat het ding niet langer dan een week mee. Als ik hem in het weekend veel gebruik is ie na 2 dagen vrijwel leeg.
Toch vergeef ik het hem. Ik heb best wat muizen vastgehad maar niet één is zo fijn als de MX1000. Vind hem zelfs beter dan de MX Revolution, feitelijk de opvolger.
Ik gebruik nog steeds de setpoint versie die op cd'tje erbij geleverd zat (2 jaar oud inmiddels denk ik) aangezien bij de nieuwe versies het maximaliseren niet naar mijn zin werkt. Middelste zijknop maximaliseert schermpjes bij mij, bij de nieuwe setpoint versies schakelt ie bij 2e keer drukken terug naar verkleind scherm. Wil ik niet, hij moet max. blijven als ik per ongeluk nog een keer druk
Als laatste.. ik vind het gewicht i.t.t. de persoon die deze survey gemaakt heeft juist heel goed. Ik hou wel van een wat zwaardere muis. Op een muismat die niet teveel weerstand geeft muist hij prima, nooit last mee gehad.
Topmuisje
Over de accuduur... Ik heb die 27 maanden lang de muis pas in de lader gestoken zodra het rode lampje begon te branden. Ik denk dat veel mensen hier de fout in gaan en de accu zodoende om zeep helpen. 3 weken is wel echt het minimum dat mijn accu meegaat!
Verder gaat hij bij mij ook pas in de oplader nadat ik de melding krijg dat accuspanning laag is. Dat is dus als ie in het rood zit. Hij is bij mij nog nooit in de lader gezet als ie nog groen was.
Ik heb de muis nu krap 3 maanden en het logo is al helemaal weg
Ik vind het juist fijn dat hij zo zwaar is, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Die accuduur heb ik nooit mogen meemaken, in het begin ging hij maar een week mee, tegenwoordig maar 5 dagen (beiden bij gebruik van ongeveer 6 uur per dag)
Het logo is idd ook helemaal afgesleten en de voetjes zijn er ondertussen ook onderweg (maar dat is mn eigen schuld omdat ik niet altijd een muismat gebruik)
En ik ben ook al zeker drie jr een contente gebruiker van deze muis.
1 raar ding is dat ik sinds ik vista heb .en als ik m in de lader zet dan komt het icoontje in mijn taakbalk van u muis is leeg terwijl hij juist opgeladen word. erg grappig vind ik dat wel rare vistabugs.ik heb toen ik m een paar weken had een mooie corepad gehaald waar teflontape bij zat die ik mooi rond uitgeknipt heb en onder de muis geplakt heb die slijten er dus niet af ben een best wel tevreden klant van logitech en ja dat logo dat is er ook afgesleten het is dat ik mijn handen bij tijd en wijlen was anders zou dat logo in mijn handpalm staan. en de batterij ja die blijft vol voor drie weken en dan gaat t in 1 keer hard qua leeggaan ..blijkbaar verschild de kwaliteit van muis tot muis met de batterij ,als ik de andere recencies lees
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 05:45]
Accu gaat bij mij zo'n 4-5 dagen mee en dat is eigenlijk al vanaf het begin zo.
Ik ben wat minder te spreken over de software (setpoint). De nieuwere versies hebben een bug, waardoor het aantal regels dat je met het scrollwiel scrollt steeds verandert als je de 'cruise'-knoppen hebt gebruikt. Standaard doet ie 3 regels, maar soms is dat opeens 7 of 8 regels. Is wel te omzeilen door 'acceleration' bij de properties van 'cruise' uit te zetten, maar toch gewoon slordig van Logitech dat dit er al vrij lang in zit en ook niks aan gedaan wordt. Zo zitten er nog wel meer bugjes in.
Ergo; Wat is jullie ervaring wat dat betreft?
Uitstekende muis die ik al vanaf het moment dat 'ie op de markt kwam (4-5 jaar geleden) elke dag heb gebruikt. En hij geeft nog steeds geen krimp.
Voor een volgend systeem komt er weer een Logitech.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/173551/crop5db8c76d03a24_cropped.jpeg?f=community)
/u/190581/vlcsnap-113936a.png?f=community)