Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-325 Review

Xthemes.us 20 maart 2011, laatste update op 9 april 2011, 6.463 views

Samsung CLP-325

Pluspunten

• Goedkoop
  • Doet kleur
  • Lage afdrukprijs per pagina
  • Werkt onder Linux (inclusief inktniveau software!)

Minpunten

• "stinkt", onplezierig luchtje bij het printen (Had m'n ML-2010 minder last van)
  • Vrij kleine papierlade
  • Samsung driver site is traag (nog nooit met meer dan 200KB/s van gedownload).

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Aangezien nog niemand een review voor deze printer heeft geschreven dacht ik, laat ik het dan maar doen.

Ik heb deze printer aangeschaft voor het printen van verslagen, hiervoor had ik een Samsung ML-2010r en aangezien deze zeer goed zijn werk deed heb ik nog maar een Samsung gekocht. Het enige minpunt aan de ML-2010r was dat die geen kleur deed (en dat de mijne het geheel niet meer deed ;)).

De Linux ervaring
Ik heb deze printer getest onder openSUSE 11.3 en 11.4. Hij deed het echter niet onder openSUSE 11.3 waar de fout blijkbaar bij openSUSE zelf lag aangezien meer mensen problemen hadden met hun Samsung printers met 11.3 maar niet met 11.2 of de 11.4 milestones.
Omdat mijn homeserver openSUSE 11.3 draaide heb ik de printer eerst gebruikt door deze rechtstreeks aan te sluiten op mijn windows laptop. Afijn, toen openSUSE 11.4 officieel uit was deze direct geļnstalleerd en tot mijn verrassing werd de printer niet automatisch gedetecteerd door YaST. De Linux drivers kunnen echter van de Samsung site gedownload worden waarna deze (zonder herstart) goed zijn werk doet en terug te vinden is in YaST.

De download is overigens een "universal driver" download, en verwarrend genoeg vraagt de installer je dan ook om aan te geven welke printer je gebruikt waarbij de CLP-325 geen optie is. Ik heb zelf de installatie voortgezet door de CLP-320 te selecteren en dit heeft mij geen problemen opgeleverd.

Verder zijn er op de Samsung site ook nog downloads te vinden voor "Smartpanel" welke de inktniveaus van de printer aangeeft en je toegang tot een aantal extra opties geeft, normaal gesproken iets wat je onder Linux moet missen. Deze smartpanel software heb ik geļnstalleerd en het werkt prima, er wordt een trayicoontje toegevoegd en met een enkele muisklik weet je hoeveel inkt je nog over hebt. Omdat dit allemaal beter werkte dan ik had verwacht en het toch wel handig is dat je de inktniveaus kunt monitoren dacht ik laat ik die eens aan de opstartroutine toevoegen. Dus ik start "Autostart - KDE Control Module" en tot mijn verbazing staat hij er al bij! Goed bezig Samsung!
Het resultaat, niet erg representatief aangezien het een jpg is en de foto genomen is met een mobiele telefoon (Nokia N900). De kleuren en patronen bij dat zwarte rondje zie je in het echt bijvoorbeeld geheel niet).

De Windows ervaring
Onder Windows (7 pro) geen problemen ervaren met de printer, inpluggen, driver installeren en printen maar. Printen via Samba gaat ook goed alhoewel ik hier weer gebruik maak van de Samsung CLP-320 drivers, deze zijn binnen te halen door bij de "Discover Wizard" ergens op een knop te drukken welke meer drivers binnentrekt via Windows update. Ik weet de precieze stappen jammer genoeg niet meer maar wees in ieder geval gerust dat deze printer in ieder geval uitstekend werkt via Samba als ook door deze rechtstreeks aan te sluiten.

Printkwaliteit
De printkwaliteit is dik in orde, ik heb nu een aantal verslagen geprint waarbij ik de standaard kleurschema's van Microsoft Office 2010 heb aangehouden en alles wat de printer uit komt rollen is net zo mooi als dat het op het scherm was.
Ik heb geen foto's afgedrukt en ben ook niet van plan dit te doen dus hier kan ik helaas geen oordeel over vellen, ik heb wel een aantal voorpagina's, grafieken en kopjes met achtergrondkleuren afgedrukt en dit zag er allemaal prima uit. Ook de kwaliteit van afgedrukte tekst is dik in orde, mijn vader heeft deze laatst min of meer per ongeluk aan een benchmark onderworpen door tekst af te drukken met een fontgrootte van een paar millimeter en het was nog goed te lezen.

Prijs per pagina
1 Zwarte toner laat je 1500 pagina's printen, met de meegeleverde cardridge kan je "slechts" 1000 pagina's printen. Bij een prijs van 110 euro voor de printer zelf zou je dus met enkel zwart-wit printen op een prijs per pagina van 110 / 1000 = ¤0.11 uitkomen. De laatste keer dat ik een inkjet printer review heb gelezen was de prijs per pagina voor sommige printers ook zo'n 11 cent.
Met een nieuwe toner van Samsung zelf die op het moment zo'n 35 euro kost is dit echter: 35 / 1500 = ~¤0.02pp. Wellicht dat dit nog goedkoper kan door een refill-setje of een 'chinese kloon' aan te schaffen.
Houdt er wel rekening mee dat de drum niet het eeuwig leven heeft alhoewel die volgens compredia.eu 24.000 pagina's mee zou moeten gaan. Lijkt me erg sterk maar goed.

Aanvullende informatie
Informatie die niet onder de specs tab is terug te vinden maar wel op de Samsung site:
  • Grootte(WxDxH): 388 x 313 x 243 mm (zonder papierlade) - Zelf net de papierlade gemeten, die steekt 95mm uit
  • Papierlade: 130 vellen
  • Te verwachten aantal afdrukken:
    Gemiddeld rendement zwarte cartridge: 1 500* standaardpagina's (wordt geleverd met starttonercartridge voor 1 000 pagina's)*
    Gemiddeld rendement gele/magenta/cyaan cartridge: 1 000* standaardpagina's (wordt geleverd met starttonercartridge voor 700 pagina's)*
Voor net iets meer dan 100 euro heb je een laserprinter die ook nog eens kleur doet! Ben je zoals ik een student die veel moet printen en wel eens wat kleur wil gebruiken (erg handig bij grafieken en diagrammen) dan is dit een uitstekende printer. Ook voor een klein bedrijf is deze printer het overwegen waard door de lage kostprijs per pagina.

v1. Heb deze review veel te laat getypt dus zal hem later nog eens een keer nalopen op spellingsfouten, kromme zinnen en dat soort dingen

v2. Een paar kleine verbeteringen doorgevoerd aan zinnen die niet lekker liepen. Ook een extra plaatje van de geavanceerde instellingen onder Linux toegevoegd

Heb jij ook een Samsung CLP-325?

Ik heb deze printer vandaag geļnstalleerd. Na heel veel zoeken/lezen/vergelijken deze printer gekozen. Goede prijs, laser, kleur en zeer compact!

Ik ben het op een paar punten met je oneens.
- papierlade te klein: Ik vind dit echt groot genoeg. Is misschien persoonlijk, maar voor een sporadische printer als ik is 130 vel ruim voldoende! En bijvullen is erg gemakkelijk. Vind het feit dat de lade is afgedekt tegen stof al een enorm pluspunt!

- Samsung driver downloaden traag: Ging bij mij met ~ 1.5 MB/s. Met een paar seconden alles gedownload. (25Mb UPC)

De rest kan ik helemaal beamen. Ik vind eigenlijk dat het formaat ook een pluspunt moet zijn.
Mooie review, alleen is zie niks over print snelheden.
Is hij een beetje rap met zijn 1e printje, en scheelt het veel tussen kleur en zwart?
De printsnelheden staan onder de de Specs & Afbeeldingen tab, vandaar dat ik ze zelf niet heb genoemd.
Printsnelheid Kleur 4ppm
Printsnelheid Zwart 16ppm

Als die vanuit z'n 'slaapstand' wakker moet worden dan duurt het toch wel ruim een halve minuut voordat hij begint met het werkelijke printen. Paar tellen later heb je dan wel je papiertje.
Mooie review, met een goed prijs/prestatie plaatje.