Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40C530 Review

yeehaw 20 maart 2011, laatste update op 5 april 2011, 3.705 views

Samsung LE40C530

Pluspunten

• Fantastisch beeld.
  • Diepe zwarten.
  • Mooi design.
  • Veel mogelijkheden.
  • Om te tweaken naar een C550, waardoor DLNA vrijkomt.

Minpunten

• Lastige montage.
  • Mediaplay menu vaak wat traag.
  • SD-kwaliteit is niet zo super.
  • Standaard-instellingen zijn beroerd.

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Ik heb sinds donderdag 17 maart 2011 deze televisie in mijn studentenhok staan. Ik was eerst aan het kijken voor een Plasma TV, maar de vele verhalen over image retention bij de LG-modellen en de hoge prijs voor de Panasonic modellen hebben mij tot de keuze gebracht voor een LCD TV te gaan.

De televisie moest aan de volgende eisen voldoen:

- Groter dan 37" (Mijn voorgaande tv was 23", Samsung 2333HD).
- Full-HD.
- Lage input lag (in verband met gamen, hier later meer over).
- Goede kleurweergave.
- Prijs maximaal 650 euro.
- Geen ghosting

Ik was in eerste instantie van plan om een 50" (plasma) tv te kopen, omdat ik dacht dat er bij mijn neef ook een tv stond met dat formaat en dat leek mij wel groot genoeg. Toen ik echter met een stuk karton op mijn muur de 50" had uitgetekend kwam ik er toch achter dat dit veel te groot was, zeker omdat ik er maar 2-2,5 meter vanaf zit.

Toen ben ik verder gaan kijken en erachter gekomen dat de C530 erg goed beoordeeld stond op meerdere websites en dat veel mensen deze tv ook thuis hadden staan. Ik heb onder andere de volgende websites gebruikt om tot mijn aankoop te komen.

- HDTVtest.co.uk Review.
- AVForums Review.
- Tweakers topic.
- AVForums Topic Deel 1 en Deel 2.

Het is zo dat deze reviews over de 32" versie van de lcd-tv gaan, maar volgens de reviews zouden de tv's bijna identiek zijn en de kleuren en de zwartwaarden erg goed zijn. Verder had de tv ook weinig input lag en dat is ook een positief punt voor het spelen van games.

Het enige waar ik nog twijfel over had is de Panel-loterij die bij Samsung nogal speelt. Het is mogelijk om meerdere verschillende Panels te krijgen:

Correct me if I'm wrong.

- Een Samsung S-PVA panel, diepe zwarten en een redelijk lage input lag 30-40ms op het 40-inch model. Minder goede kijkhoeken, goede kleuren.

- Een AUO A-MVA panel, minder diepe zwarten, maar wel een extreem lage input lag tussen de 17-30ms op het 40-inch model. Goede kijkhoeken en betere kleuren.

- Een CMI S-MVA panel, slechte kleuren, kijkhoek en onbekende input lag (bijna niemand heeft dit panel).

Uiteindelijk toch de gok maar genomen en de LE40C530 besteld bij plattetvdiscounter.nl voor een prijs van 419 euro inclusief bezorging. Een koopje dus.

Bezorging en plaatsing

Ik heb de tv op dinsdagavond rond een uur of elf 's avonds besteld en hij werd op donderdagmiddag door DHL bezorgd. Dit is erg snel gegaan en ik werd ook prettig op de hoogte gehouden per e-mail over de verzending en track-trace gegevens. Hiervoor mijn complimenten aan plattetvdiscounter.nl

De tv kwam binnen in een grote doos, waarin alles netjes in piepschuim verpakt zat. De inhoud van de doos is als volgt:

- De tv.
- De voet en de bijbehorende dingen.
- Handleidingen.
- Schroefjes.
- Afstandsbediening met batterijen.
- Afdekplaatje voor zijkant van de tv.

Er zat dus niet veel speciaals bij, maar het zag er allemaal goed uit en er werd duidelijk in de handleiding aangegeven hoe de tv gemonteerd moest worden op de voet.

Het is de bedoeling dat er op de voet een plaatje dat |_ gevormd is komt, dit moet vastgemaakt worden met vier schroeven. Hierop moet dan de tv komen en daar gaan weer vier schroeven in en dan is het klaar.
Simpeler kan niet, zou je zeggen.

Bij het vastdraaien van de schroeven in de voet ging dit erg stroef en bij één schroef bleek het zelfs onmogelijk om hem helemaal vast te krijgen. Dit is natuurlijk erg slecht en we hadden ook meerdere keren het idee dat we het verkeerd aan het doen waren, maar het kon op geen enkele andere manier en we hebben ze maar gewoon vast geforceerd.

Ook na het plaatsen van de tv op de stand moesten er weer 4 schroeven vast gemaakt worden. Deze konden er alleen goed ingedraaid worden als ze er schuin ingingen. Dit ziet er nogal slordig uit en het kostte ons ook weer behoorlijk wat moeite om het goed vast te krijgen.

Uiteindelijk, na een half uur proberen is het toch gelukt om de tv staande te krijgen en aangezien ik niet van plan ben de tv vaak te verplaatsen laat ik het verder ook maar zoals het is.

Eerste indruk

Onze eerste indruk was dat 40" toch wel een enorm grote televisie is en we zaten redelijk schaapachtig naar het grote beeld te kijken.

De rest van de avond hebben we, zonder nog wat aan de instellingen te veranderen, Modern Warfare 2 gespeeld en in een soort rush alleen maar zitten knallen. Man, wat een beeld.

Verder hebben we ook nog de film The legend of the Gaurdian: Owls of Ga' Hoole gekeken en dit was ook erg prettig om te zien.

Tweaking

De volgende dag, nadat ik een beetje bekomen was van het hebben van een enorme tv in de woonkamer ben ik eens gaan kijken naar de instellingen.

Ik ben begonnen met kijken wat voor panel er in de tv zat. Dit heb ik gevonden via het service menu en het blijkt een S-PVA panel van Samsung te zijn. Hier ben ik erg blij mee, want de zwarten zijn werkelijk subliem.

Deze informatie kan je halen uit het service menu, hier later meer over.

De instellingen stonden standaard op Dynamisch ingesteld, met een backlight die veels te hoog stond en bijna je ogen eruit branden 's avonds. Ik ben eens gaan kijken of ik instellingen kon vinden die goed zouden werken bij de tv, omdat ik niet beschik over professionele calibratie apparatuur.

Ik heb 2 paar instellingen gevonden, zowel voor de Xbox 360 en voor de Mediabox van UPC.

Deze zijn als volgt:

Reference Level: Expanded
Color Space: RGB

TV:

Main
Picture Mode: Standard (Cannot be changed in Game Mode)
Backlight: 2-3 (~120-130 cdm2)
Contrast: 100
Brightness: 45
Sharpness: 0
Color: 45
Tint: G50/R50
Eco: enable no signal power off

Advanced Settings:
Black Tone: Off
Dynamic Contrast: Off
Shadow Detail: -2
Gamma: 0
RGB Only: Off
Colour Space: Auto
White Balance: Default (you'll need colorimeter or trained eye to do this)
Flesh tone: 0

Blue Offset: 15
Red Gain: 45
Green Gain: 20
Blue Gain: 21

Deze instellingen werken voor mij erg goed, kleuren zijn voor zover ik kan zien accuraat en de HD-zenders springen echt van het beeld af. Ik heb alleen de backlight wel iets opgehoogd, omdat het anders te donker werd.

De SD-zenders zijn echter een stuk minder om te kijken en dit is waarschijnlijk te wijten aan de wat minder geavanceerde processor die wordt gebruikt om het beeld te upscalen naar 1080p. Je kan natuurlijk niet alles hebben op een budget-tv. Analoog is helemaal niet te doen, en is daarom ook niet geïnstalleerd.

Ook op de Xbox ziet het er geweldig uit, Modern Warfare 2 speelt heerlijk en ik verbaas me hoe goed het eruit ziet, omdat ik het op mijn oude TN-paneel altijd wat tegen vond vallen. Verder is er van de input lag niks te merken.

Veel mensen geven aan dat ze last hebben van lag bij het pannen van het beeld, maar hier heb ik tot nu toe totaal geen last van gehad. Ook Ghosting heb ik nog niet mogen zien, zelfs niet met voetbalwedstrijden.

De TV beschikt niet over 100hz, maar ik ervaar dit niet als een gemis. De beeldkwaliteit is zo ook perfect en televisie wordt normaal ook maar op 50hz uitgezonden, dus maakt het weinig verschil. Ik heb dan ook het gevoel dat 100hz gewoon marketing is die weinig verschil maakt.

Voor mijn ongetrainde ogen is het beeld erg goed en ik kan de tv op dit punt dan ook aan iedereen aanraden.

Service Menu

Alle samsung tv's en schermen hebben een ingebouwd service menu. Hierin zijn vele instellingen te vinden, en ook het modelnummer en de processor die wordt gebruikt.

Het service menu is te openen door de volgende toetsencombinatie te gebruiken als de tv in stand-by staat:

Pas op, je kan in het service menu ook je tv vernielen door bepaalde dingen te veranderen.

- Info.
- Menu.
- Mute.
- Power.

In het service menu is onder andere te zien welk model tv je hebt, en door dit model op te zoeken kom je erachter wat voor paneel er in de tv zit. Dit kan ook gevonden worden door in de ventilatieopening achterop de tv te kijken.

Verder is het hier mogelijk om het modelnummer aan te passen, ik heb mijn C530 dan ook aangepast naar een C550 zodat ik ook gebruik kan maken van de DLNA mogelijkheden.

Connectiviteit

Voor het gebruik van DLNA is het de bedoeling dat je een officiële samsung adapter aanschaft, echter had ik nog een sitecom module liggen en deze werkt perfect op de tv. De tv maakt zonder problemen verbinding met het draadloze netwerk.

Door het gebruik van TVMOBiLi op mijn Mac kan ik alles gewoon streamen. Dit alles zonder gebruik te hoeven maken van de Xbox 360 en dat scheelt een hele boel geluid. De tv heeft zelfs geen problemen met MKV's in 1080p.

Het enigste nadeel is dat de menu's soms wel wat traag kunnen zijn, maar hier merk je verder niks meer van als de film of serie eenmaal begint.

Verder is het ook mogelijk om de tv bestanden te laten afspelen van USB, dit werkt precies hetzelfde als via online en de tv geeft het ook netjes aan zodra er een usb stick of wireless adapter in gaat.

De tv heeft verder drie HDMI-poorten, waarvan ik er twee gebruik voor de mediabox en de Xbox 360. Verder zitten de poorten die je verwacht op een tv er allemaal op.

Al met al heb ik voor 419 euro toch enorm veel waar voor mijn geld gekregen, ik ben er dan ook erg blij mee en hoop er nog jaren plezier van te hebben. Ik zou deze tv aan iedereen aanraden, hij doet alles wat hij moet doen en het ziet er super uit.

To-do: Foto's en Uiterlijk

Als er verder nog tips en/of suggesties zijn dan hoor ik dat graag, is mijn eerste review.

Heb jij ook een Samsung LE40C530?

Reviews door de redactie

Zelf een jaar of 2 geleden de LE40M86BD gekocht voor een wat hoger bedrag, toen was 40" nog best bijzonder en prijzig. Ik gebruikte deze samen met de PS3, de oude tv was voor mij namelijk door de aanschaf van de ps3 toe aan vervanging. Veel plezier tot nu toe mee gehad! Inmiddels ligt hij al een half jaar in opslag omdat ik er een poosje tussenuit wilde na de studie. Maar ik kan je vertellen dat 40" echt heel erg snel went. Veel mediaplezier toegewenst en mijn advies is om er een klok bij te plaatsen, voordat je het weet is het ochtend! Daar is zo een tv namelijk prijs\technisch echt een topper in.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 19 maart 2011 20:23]

Mooie review! Ik zit er ook aan te denken dit type te halen, of de C550, maar je zegt in de review dat het model is aan te passen?

Foto's zouden leuk zijn! Maar dat staat op de to-do.;)
Jah het is inderdaad aan te passen, echter schijnt de c550 wel weer een snellere processor te hebben. Tevens ook meer input lag.

Dus als je wil gamen erop, dan zou ik voor de c530 gaan en anders voor de c550.

Foto's ga ik naar kijken binnenkort, maar ik heb het heel druk op het moment ;)
Ik heb 2 vraagjes:
- Welke Sitecom module gebruik jij voor DLNA
- Hoe kan je de C530 aanpassen zodat C550 producten er op werken?

Perfecte review trouwens
Graag zou ik ook willen weten hoe je de TV hebt aangepast naar de C550. PM me desnoods. ;)

Tevens ervaarde ik ook de slechte upscaler van de ingebouwde decoder van SD uitzendingen. Dus mensen, koop echt een losse decoder!!
Nuttige review, maar hoe activeer je DLNA op de c530?
Ik heb nu twee uurtjes deze TV ingebruik en type er nu vanaf mijn PC op. De kleuren zijn echt geweldig 40" is wel groot even wennen (Kom van 23" af) maar zeker vet. games erop maakt de ervaring compleet geen merkbare "lag" of whatsoever. Heb de kleuren ingesteld zoals in deze review staat en vind het op die manier erg mooi.