Specificaties 1,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia C1-01 Zwart Review

wian_gn 24 april 2011, 7.924 views

Nokia C1-01 Zwart

Pluspunten

• Top prijs/presetatieverhouding
  • Relevante functies
  • Zeer lange batterijduur

Minpunten

• Laden via USB in de praktijk moeilijk
  • Camera eigenlijk nutteloos

Vooraf
Deze telefoon is het bewijs dat Nokia relevante telefoons kan maken. Alleen niet in het smartphone segment. Als je deze telefoon eens goed onder loep neemt, moet je gewoon concluderen dat je respect voor Nokia moet hebben. Zoveel telefoon voor zo weinig geld, dat is een hele prestatie.

Achtergrond
Ik gebruik al een tijdje een Android smartphone en de laatste tijd gebruik ik daarbij ook een sleepcycle applicatie, waarbij de telefoon zowat op het kussen ligt. Het leek me beter om dan maar de telefoon in off-line modus te zetten en sowieso wilde ik eigenlijk nog een telefoontje hebben met normale toetsen i.v.m. bediening in het donker. We hebben van kantoor duo-cards (dus twee kaarten voor één nummer), ideaal voor een smart en een dumbphone.

Eigenlijk verwachtte ik nog een Symbian ^3 toestel in een Blackberry/E72 form factor, maar dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Bovendien was dat redelijk duur geworden. Toevoeging april 2011: de Nokia E6 is aangekondigd op 12 april, voor een adviesprijs van ¤ 439.

Prijs en simlock
En dan ga dus eens zoeken en ik zag dat de Nokia C1-01 voor heel weinig in pre-paid pakketjes zat, o.a. bij T-Mobile. De featureset sprak mij aan: Bluetooth, licht (80 gram) en klein, opladen via USB, en (for old times' sake) een Nokia. Aangezien ik zelf T-Mobile heb van het werk dit pakketje gekocht bij de Kijkshop voor ¤ 39,99. Het T-Mobile startpakketje heb ik ondertussen verkocht op eBay in Duitsland voor ¤ 13,01, na aftrek van alle kosten (eBay en PayPal) blijft een netto-opbrengst van ongeveer ¤ 11,75. De effectieve kosten voor de telefoon waren dus rond de ¤ 28,25.

Het zag er al goed uit toen ik het pakketje op de balie zag: gewoon een normale doos en daarbij los het pre-paid pakketje. Na aanzetten geen T-Mobile branding en een kaartje van Digicel Curacao werkte zonder problemen: met andere woorden geen simlock :)

Operatingsystem
Het toestel werkt op het S40 operatingsystem, een stabiel platform dat voortkomt uit de klassieke Nokia telefoons als de 5110, 6310 en noem maar op. Natuurlijk is het geen smartphone, maar je kunt er best veel extra applicaties voor krijgen, voornamelijk spelletjes en zo natuurlijk. Geen vergelijking met een echt smartphone-platform, maar 10 jaar geleden deed je voor zoiets een (spreekwoordelijke) moord.

Bouwkwaliteit
Voor zo'n prijsje kun je geen metalen elementen in de behuizing verwachten, maar de telefoon is prima stevig, voor zover dat kan voor een telefoon die iets van 80 gram weegt. De toetsen zijn prima te bedienen en het toestel kraakt niet of zo als je een nummer intoetst of old-skool met T9 een SMS schrijft.

Ontvangst/bereik
Deze telefoon houdt prima zijn ontvangst vast, ook op T-Mobile in het noorden. Het is natuurlijk niet zo makkelijk om plekken te vinden waar je helemaal geen ontvangst heb, maar op bekende plekken waar de ontvangst vaak iets minder is (in de buurt van Smilde en Appelscha op de N381 bijvoorbeeld) kun je gewoon blijven bellen. In het buitenland bleef de telefoon ook gewoon de hele tijd op hetzelfde netwerk, dus hij heeft ontvangst nooit verloren.

Opslag
Er kan een Micro-SD kaartje in de telefoon gestopt worden. Die krijg je er niet standaard bij, maar ik heb zelf een standaard 8GB kaartje in de telefoon gestopt en er MP3s opgezet. Een paar computers geprobeerd, en deze telefoon wordt nu ook gebruikt als mega-USB stick (qua grootte dan, niet qua capactiteit). In dit geval is het handig dat de telefoon niet direct begint op te laden (zie verder in deze review). Uit voorzorg behandel is Li-Ion maar als NiCad, dan krijg ik in ieder geval maximaal waar voor mijn batterij.

Syncen informatie
Op kantoor maken we gebruik van Google Apps for Business. Zonder al te veel problemen (duurt gewoon lang, zoveel informatie ingeven met een cijfertoetsenbordje) heb ik het syncen van contacten ingesteld, via het SyncML protocol. Dat gaat nu dagelijks, 1x per dag. Bij roaming komt netjes een boodschap of je het wel of niet wilt. De agenda heb ik niet aan de praat gekregen, dat schijnt niet over-the-air te werken met S40 toestellen.

Mail gaat eventueel via de Ovi dienst van Nokia, maar Google heeft hiervoor ook een kleine applicatie. Die applicatie heb ik geïnstalleerd en gezien dat het werkt. Verder kan mij verder niet zoveel schelen op deze telefoon, maar in principe kan ik mijn mail afhandelen op deze telefoon.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is prima, zowel met bellen als met het afluisteren van MP3tjes via een koptelefoontje. Om maar eens in hifi-termen te vervallen: je hoort de instrumenten los van elkaar en zowel de bassen als de hoge tonen zijn prima. Het volume is niet erg hoog, maar adequaat en je kunt eventueel altijd nog een extra koptelefoonversterker van Fiio of zo aansluiten. De aansluiting voor de koptelefoon is gewoon de standaard 3,5mm aansluiting zoals die overal op zit.

Overigens kun je naast normale MP3s ook nog naar de FM-radio luisteren, de laatste zelfs met RDS. Ontvangst is gewoon OK, verder niets speciaals bij. Je kunt de radio en MP3s overigens ook gebruiken als wekgeluid bij gebruik als wekker.

Camera
De camera zit er wel op, maar je kunt het niet voor veel dingen gebruiken. Ik plak een paar fotootjes bij deze review, en daar kun je wel aan zien dat het niet veel is. Uiteraard handig voor als je in daglicht even wat schieten wilt van een verkeersongeluk of zo om de situatie te kunnen schetsen aan je verzekeraar, maar foto's van VGA-resolutie voegen tegenwoordig niet veel toe. De vierde foto is eentje van de camera in het toestel, en verder onbewerkt. Met andere woorden: zo van de telefoon op Tweakers.net!

Batterijduur en opladen
De batterijduur is ongekend, vooral als je een smartphone gewend bent. Ik haalde op de eerste ladeing zonder moeite 5 dagen stand-by met af en toe een telefoontje (laten we zeggen 30 minuten per dag), MP3s luisteren en wat verder prutsen. Na de eerste lading leek het nog wat beter. Let wel, dat is met flink bewegen (dus veel hand-overs, meestal 2-3 uur per dag) en op een 1800 MHz netwerk. Op een 900 MHz netwerk en met minder reizen zal dat wel beter zijn.

De telefoon kan worden opgeladen worden door middel van USB en de kleine (2mm) Nokia plug. Voor het opladen met USB moet je goed zoeken, want zowel met mijn Lenovo X201 notebook als standaard USB opladertjes werkt het niet. Gelukkig wel met een CA-100 USB oplader van Nokia (van USB naar 2mm) en uiteraard zit er ook een stopcontact-oplader in het pakket. Zo'n CA-100 opladertje wordt voor ¤ 1,49 (inclusief verzendkosten) naar je opgestuurd als je via eBay bestelt.

Een hele goede deal. Dit is een prima tweede telefoon of als je niet zoveel eisend ben je enige telefoon. Een prijs van bijvoorbeeld ¤ 50 is al heel erg goed voor een telefoon als deze, maar voor ¤ 39,99 simlock-vrij is eigenlijk een screaming buy. Voor ¤ 28,25 is het misschien wel de deal of the century. Kortom: zoek je ook zoiets, voor jezelf of voor een ander, denk dan eens aan deze telefoon.

Heb jij ook een Nokia C1-01 Zwart?

Heb net een micro-Usb data kabeltje gekocht (Powy - van Modelabs) dat werd aanbevolen door een mobiele telefoonleverancier. Helaas meldt het telefoontje - een Nokia C1-01 -
"Niet ondersteund USB-apparaat. Koppel kabel los."

Waaraan zou dit liggen? Komt het doordat ik het telefoontje niet goed heb ingesteld of is het kabeltje niet goed? Het is wel zeker een micro-usb kabeltje en ik dacht juist dat alle belangrijke mobieltjes fabrikanten hierop gingen standaariseren. Wie weet hier iets meer van?
Ik heb al in de review aangestipt dat bij mijn spullen de telefoon in geen enkele combinatie van kabels en computers tot laden komt. Ondertussen nog een hele stapel dingen geprobeerd, wil allemaal niet.

Aangezien ik nog een CA-100 opladertje had liggen, die gewoon gepakt in bij mijn spullen gestopt. Ik heb even gekeken: ze kosten € 1,49 inclusief verzending (uit China, nota bene) op eBay. De moeite niet waard om me verder druk over te maken.
Goede review voor zo een eenvoudige telefoon!
Enig idee waarom je 13 euro voor dat pakket hebt gekregen? Dat kost toch 10 euro en dan kan je bovendien een eigen nummer uitzoeken.
Bedankt voor het compliment - vond het gewoon de moeite waard, het is een leuk toestelletje. Mist er nog iets verder?

De hoge prijs was op eBay Duitsland. Een Duitser die waarschijnlijk op vakantie naar Nederland gaat en alvast een pakketje hebben wil. Het ging om deze veiling: clicky-clicky link.
Ik zou er in het vervolg maar mee oppassen. Die prepaid-kaart staat geregistreerd op jouw naam (kan worden gedaan adhv. de pinpas waarmee je hem hebt betaald). Als er criminele praktijken worden uitgevoerd met die kaart dan leiden de sporen in eerste instantie naar jou ;)

Verder leuk telefoontje. Al zullen veel mensen denk ik nog wel een oude telefoon in de kast hebben liggen met vergelijkbare functies, als reserve of tijdens sporten e.d. Daar is zo'n telefoontje ook erg geschikt voor.
Mwa... in eerste instantie ja. Ik vind het wel een aanvaardbaar risico, alles wat ik niet meer nodig heb verkoop ik vrijwel meteen. De-clutter FTW.

Voor wat betreft oude telefoontjes: die gaan bij mij dus altijd ook altijd meteen weer weg en ik had niets meer :)
Je kunt natuurlijk ook gewoon bij de Kijkshop contant betalen, knappe jongen die dan nog terug kan traceren dat het prepay pakketje door jou gekocht is.

Bovendien, mochten er criminele activiteiten uitgevoerd worden met het prepay pakket, dan kun je toch eenvoudig aantonen dat je het verkocht hebt.
Mooie review.
Ik zie in de specs staan dat deze nokia een amoled scherm heeft, dat zal toch niet?
Ook jij bedankt.

Nou, dat amoled scherm, dat heeft-ie volgens mij niet, en ook geen Symbian ^3, kompas, of flits. Een datakabel zat ook al niet in het doosje.

Kortom: de specs kloppen niet helemaal :)
Ik ben geintereseerd in deze telefoon, maar ik heb een vraagje en ik kan het niet op Nokia's website vinden. Zit er een alarm op deze telefoon? Bij voorbaat dank.
Uiteraard, en behoorlijk luid ook. Je kunt naast een wekgeluidje ook gewekt worden met FM-radio of MP3s.

Overigens zit er ook een stopwatch en een timer (aftellen en interval) op deze telefoon. De interval is wel handig als je op een vreemde plaats aan het hardlopen bent en je run een beetje timen wil. Een smartphone vind ik dan te zwaar, maar deze telefoon kan prima in de achterzak.
Goede en vooral zinnige review!
Nokia is als vanouds goed in energie-efficiency, zendkwaliteit en doordachte hardware voor een goede prijs. Gewoon een handig toestelletje die doet wat ie moet doen en goed ook. Niet iedereen heeft apps nodig, all the time.
Toch heel apart dat ze foutieve specs publiceren. Nog nooit meegemaakt.
Oh, met de foutieve specs worden die hier op Tweakers.net bedoeld. Ik neem aan dat die 'ergens' ingevoerd worden en niet geautomatiseerd door Nokia aangeleverd worden. Gedeeltelijk zijn ze overigens al aangepast, zag ik net.
Featureset 5 sterren :O
Ja, als je het afzet tegen de prijs natuurlijk. En bedankt voor de feedback.

[Reactie gewijzigd door wian_gn op 19 maart 2011 17:25]

Ik wil een vergadering dagelijks op hetzelfde tijdstip in de agenda zetten en een alarm laten afgaan. Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik vermoed dat ik iets fout invul bij de interval. Wie helpt me uit de brand? Waar het om gaat: elke dag wil ik op 4 tijdstippen een alarm laten afgaan. Als iemand een manier weet, zeg het me aub
nette review..je hebt mn interesse gewekt :)

ben op zoek naar een tweede telefoontje dus neem deze nu in overweging..heb wat vraagjes:

- kan je via usb internet krijgen?of moet dat via 3g?
- hoeveel smsjes kan ie opslaan? ik heb geen zin om elke week te moeten verwijderen

alvast bedankt ;)
Bedankt, en het is echt een leuk telefoontje.

Jammer genoeg heb ik niet echt goede antwoorden voor je. Maar je kunt vast niet internetten via de USB-kabel, want het ding meldt zich gewoon als USB-stick zeg maar. Dan kun je vast niet ook nog IP-routen over hetzelfde kabeltje.

Het aantal SMS'en moet toch behoorlijk zijn, want de telefoon heeft 10 MB intern geheugen. Dat zijn een heleboel SMS'en.
Ok thnx
had gedacht om mn google contacts te syncen via internet..maar daar kan ik vast iets anders voor vinden ;) en anders maar even over 3g..
ga t maar gewoon ook proberen..voor die 45 euro bij Ben kan ik er geen buil aan vallen ;)
Veel dank voor deze review! Gistermiddag gaf mijn 6300 de geest en ik zocht een zo eenvoudig mogelijke vervanger (eisen: nokia, goedkoop, bluetooth agendasynchronisatie). Jouw review leidde ertoe dat ik nu met dit fraaie apparaatje in handen zit. :)
Mooie review! Kan ik wel wat mee!