Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart Review

Boeing 19 maart 2011, 1.436 views

Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart

Pluspunten

• Windows Phone 7
  • SAMOLED Scherm
  • Snelheid
  • Bereik
  • Accuduur

Minpunten

• Synchronisatie van Office bestanden
  • Misschien in Nederland een wat gelimiteerd toestel

Twee ernstig relevante punten voor de Samsung Omnia 7:
-Ik woon in het Verenigd Koninkrijk en heb de Samsung Omnia 7 gekregen in combinatie met een 3 UK abonnement.
-Ik was al de eigenaar van een Windows 7 PC, een Xbox360 Live, een Zune 80Gb en een Windows Live account.

Algemene beoordeling
Ik heb de Samsung nu 4 dagen, maar tot nog toe niets dan lof. Ik heb nog nooit een telefoon zo snel en gemakkelijk ingesteld. Na de eerste keer opstarten kreeg ik de EULA en werd mij gevraagd of ik de locatie van de telefoon wilde inschakelen, zodat hij meer gericht op mijn loctaie kan werken. Denk bijvoorbeeld aan Bing. Daarna werd gevraagd of ik mijn Live details wilde invoeren of een account wilde aanmaken. Even wachten na het invoeren van mijn account details en Presto! Alle contacten en afspraken in een keer in mijn telefoon! Nu moest ik alleen nog Facebook detais invoeren. Alle facebook contacten kwamen automatisch ook in de People lijst (Die ik er daarna weer uitgehaald heb). Telefoon in principe klaar.
Ik ben enorm onder de indruk van de SAMOLED display. Kleuren zijn misschien niet geheel natuurgetrouw, maar foto bewerking doe ik toch niet op mijn telefoon. Het scherm is wel heel erg duidelijk, zelfs als je er mee in de felle zon staat. De snelheid is ten opzichte van mijn (misschen niet helemaal een eerlijke vergelijking) HTC Hero met Android 2.1 een verademing. Het scherm is goed gevoelig. Scrollen door de menu's en zoomen in maps werkt prima. Tot nog toe doet de Samsung gewoon wat hij moet doen en dat is niet iets wat ik over mijn laatste telefoon kan zeggen.

Featureset
De Samsung heeft alles wat je qua features op een moderne telefoon verwacht. Ik heb de camera nog niet heel veel gebruikt, maar vooralsnog zien de foto's en films er goed uit. De flitser kan fel zijn, maar corrigeert zichzelf goed. Maps werkt erg snel en goed. Het roteren van het scherm werkt meteen, zonder noemenswaardig te wachten. Ik weet dat multitasking nog niet (geheel) wordt ondersteunt, maar moet zeggen dat ik daar in de praktijk nog niet heel veel van gemerkt heb. Ik sms in het Engels en Nederlands, maar gelukkig geeft het woordenboek allen suggesties boven het toetsenbord, zonder automatisch de tekst aan te passen (iets waar ik in Android gek van werd). Ik, maar dat ben ik persoonlijk, heb er geen problemen mee dat dat er nog geen Nederlandse vesie voor handen is.

Bereik
Ik woon in een voor mijn provider wat afgelegen gebied. Dit is de eerste telefoon die ik heb, die door het hele huis vol bereik heeft. Zelfs in onze standaard kroeg, die omhulst is door gewapend beton, heb ik nu wel bereik.

Accuduur
Verbazend goed. Mijn bluetooth staat altijd aan voor mijn auto. Mijn netwerk staat vrijwel altijd aan omdat ik met BT Fon van netwerk naar netwerk overspring. Mijn telefoon ligt 's nachts bij te laden, maar ik heb de batterij nog niet onder de helft gekregen. Misschien als ik er meer films op zou kijken dat de batterij sneller leeg zal gaan, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Gebruiksgemak
Windows Phone 7. Wat een verademing. Alles is gewoon logisch. De belangrikste tiles staan op het start scherm, één swipe naar rechts en je vind al je programma's. Dit kan wel een lange lijst worden, dus misschien is het iets voor Microsoft om in een volgende update mappen te introduceren. Sms werkt zoals je zou verwachten. Emails zelfs beter. Emails kunnen gewoon HTML bekeken worden, dus je hoeft niet de belangrijke teksten tussen al de HTML taal uit te halen. Emails die je op je telefoon verwijdert, worden wel van de server verwijdert. Is mee te leven, maar ik had graag de optie gezien. Synchronisatie met Zune werkt als een zonnetje. Nu was ik al bekend met deze software, de Samsung werkt eigenlijk precies hetzelfde als de Zune 80Gb. Ook de Samsung kan wifi gesynchroniseert worden met Zune, dus het bijgeleverde MicroUSB kabeltje is eigenlijk overbodig. Dan Office. In mijn optiek het enige nadeel van deze telefoon. Zune kan alleen overweg met media bestanden. Office bestanden worden gesynchroniseerd met SkyDrive of een SharePoint server. Even een Excel file naar de Samsung kopieren is er niet bij. Naar mijn idee is het het makkelijkst om een document naar jezelf te emailen. Voor een telefoon die zo goed met Office documenten overweg zou kunnen vind ik dit een makke. Als de documenten er eenmaal zijn werkt Office goed. Ik heb een nogal lastig Excel document met erg veel formules. Tot nog toe kon geen van de 'Office-to-go' versies deze normaal openen. Met Windows Mobile 7 kan dit wel. Er is natuurlijk de discussie dat Windows Phone nieuw is en er daarom (nog) niet veel apps zijn. Voordat ik besloot Samsung te nemen heb ik op mijn Android gekeken hoeveel apps ik nu eigenlijk echt nuttig gebruik. Dat bleken er niet zo veel te zijn en voor al deze apps is er een tegenhanger voor Windows Phone. Ik mis nog niets. In tegenstelling tot Android, moet voor veel apps wel betaald worden, wat in Nederland een probleem kan zijn.

Design
Puur persoonlijk, maar ik vind de Samsung er degelijk uit zien. Die vierkant vorm zonder afgeronde hoeken ziet er goed uit. Het toestel voelt degelijk aan. Ook al is het aluminium op de achterkant erg dun, het koude metaal ligt lekker in de hand. De voorkant is vrijwel geheel glas, waardoor er geen vervelende randjes zijn waar stof achter blijft hangen. Ook is het scherm makkelijk met een veeg schoon te maken.

Bouwkwaliteit en afwerking
Alle knoppen voelen degelijk aan. In andere reviews heb ik gelezen dat men nog al eens problemen heeft met het per ongeluk indrukken van de power knop. Dit is niet de manier waarop ik de Samsung vast houd. De shutter knop van de camera heeft duidelijk twee posities, zodat je geen foto maakt als de camera nog scherp stelt. Het klepje over de MicroUSB aansluiting voorkomt stof, maar in praktijk vergeet ik het klepje te sluiten. Alleen de Search 'knop' is wat groot en wat gevoelig. Het gebeurt nog wel eens dat ik deze per ongeluk aan raak.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
In één punt: Prima. Ik heb nog geen 'oh snap' of 'forced close' momenten mee gemaakt.

Kan ik niet echt een mening over geven. Met al mijn gebel naar Nederland ben ik een erg gewaardeerde klant bij mijn provider. Ik heb de Samsung gratis gekregen op een jaar abonnement waar ik £25 +/- ¤29 per mand voor betaal. (Ja, ze zijn in het Verenigd Koninkrijk wat vrijgeviger met telefoons dan in Nederland)

• Windows 7 PC
  • Xbox360 Live
  • Zune 80Gb

Heb jij ook een Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart?

De Omnia7 is in Nederland ook bijna gratis bij een abonnement van die prijs, zij het dat dit door een reductie in de prijs van het abonnement word bereikt dus dat ze in het VK vrijgeviger zijn met telefoons kan hier niet mee worden bewezen.

Van welke telefoon kom je af? Heb ik hier overheen gelezen?

[Reactie gewijzigd door HerDinky op 8 april 2011 11:53]

Staat in de tekst, maar voor de duidelijkheid, een HTC Hero met Android 2.1