Specificaties 160GB 3.5" HDD (ATA) - Bekijk alle specificaties

WD Blue WD1600JB, 160GB Review

GH45T 12 december 2006, 392 views

WD Blue WD1600JB, 160GB

Pluspunten

• Prestaties
  • Warmteproductie

Minpunten

• Geluidsproductie (bij mijn model)
  • Slechts ATA100 en geen 133

Ik zag een survey van een WD1600JB langskomen en besloot om er zelf ook een survey van te maken omdat mijn bevindingen toch anders zijn dan andere gebruikers hier.

Western Digital heeft 2 versies van deze WD1600JB's gemaakt. Ze zijn te onderscheiden door de "kap" die erop zit. Er is een versie met een zilveren kap en een versie met een zwarte kap. De zilveren waren de eerste schijven uit deze reeks en ze zijn best goed hoorbaar omdat ze nog ouderwetse kogellagers gebruiken. De schijven met de zwarte kap zijn lekker stil omdat ze vloeistoflagers gebruiken. Vind je de geluidsproductie van de schijf belangrijk, let hier dan op!

Ik heb de schijf in 2003 gekocht en hij vormt nu nog altijd de main schijf in mijn PC. Ik ben over prestaties, warmteproductie en stabiliteit goed te spreken, deze schijf heeft me nog nooit in de steek gelaten en hij kan nog altijd goed meekomen, zelfs met nieuwere S-ata 300 schijven (De 250 GB Samsung S-ata 300 schijf in mijn server is trager dan deze WD1600JB)

Prijs, tja, 3 jaar geleden gekocht voor 89 euro, niet over te zeggen dus.

De features zijn wat je mag verwachten van een IDE schijf, hij ondersteund helaas geen ATA133 maar voor de rest schiet hij nergens te kort. Compabiliteit is dik in orde, zolang je PC maar een IDE aansluiting heeft en dit formaat schijen aankan werkt de schijf.

Ondersteuning van de fabrikant is, Western Digital kennende, in orde. Ik heb er gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken bij deze schijf, maar ik weet uit ervaring dat je wel ondersteuning krijgt als het nodig is.

Heb jij ook een WD Blue WD1600JB, 160GB?