Steelseries Zboard Review

Convirion 19 maart 2011, laatste update op 19 maart 2011, 653 views

Steelseries Zboard

Pluspunten

• Voldoende aantal functieknoppen
  • Afklikbare handpalm-steun
  • Goed schoon te houden
  • Overleeft vele toetsaanslagen
  • Ingebouwde USB hub

Minpunten

• Functieknoppen werken niet zonder software onder windows 7
  • Functioneren in de bios alleen als USB Legacy Support aan staat
  • Locatie USB hub op toetsenbord

Ik heb dit toetsenbord gehad bij een abonnement op een tijdschrift. Het toetsenbord ging destijds over de toonbank voor ongeveer 60/70 euro. Ik heb hem al een tijd in gebruik, ik geloof sinds halverwege 2007. (ik kan dit niet aangeven via het feedback-formulier).

Functieknoppen
Het toetsenbord beschikt over een aantal functieknoppen. Onder Windows XP werkte de media player knoppen perfect zonder het installeren van de driver. Dit is helaas niet zo onder Windows 7. Ik ben te lui om de driver te installeren en vindt het dan ook jammer dat dit niet automatisch werkt onder Windows 7. Via de meegeleverde software kun je de overige functieknoppen remappen om zo elk programma te koppelen aan elke willekeurige functieknop op het toetsenbord. (het toetsenbord heeft 7 media player knoppen en 10 programmeerbare functieknoppen.) Zo kun je bijvoorbeeld een website instellen als functieknop, maar ook een programma zoals msn opstarten, een zoekopdracht uitvoeren of een map openen.

Usb
Het toetsenbord werkt niet in de bios als de optie Legacy USB Support uitstaat. Je kunt dan het toetsenbord niet gebruiken totdat het OS gestart is. Bij het aanzetten van deze functie werkt het toetsenbord wel gewoon.
Het toetsenbord is ook voorzien van twee handige USB poorten aan de achterzijde van het toetsenbord. (handiger zou zijn aan de zijkant) Deze poorten heb ik echter nooit gebruikt omdat deze aan de achterkant zitten en ik een USB hub onder mijn bureau heb geschroeft.

Schoon
Doordat de toetsenbord layout er uit geklikt kan worden, is het toetsenbord makkelijk schoon te houden. Geen gedoe met een toetsenbord-stofzuiger of opzet stuk. Gewoon de layout er uit klikken en een paar keer op en neer bewegen en al het vuil is tussen de toetsen uit.

Gaming Keyset
De bijgeleverde gaming keyset werkt erg fijn, maar heb ik zelf alleen maar aan het begin gebruikt. De kan makkelijk switchen tussen je eigen layout en de gaming layout, alleen ik geef toch de voorkeur aan een normale keyboard layout.

Het toetsenbord heeft al behoorlijk wat key-aanslagen overleeft en vertoond nog steeds geen gebreken. Duidelijk een goede bouwkwaliteit. Jammer dat de functieknoppen niet werken zonder bijbehorende software, en zeer goed schoon wat ook erg belangrijk is voor een toetsenbord!

Heb jij ook een Steelseries Zboard?

- Functioneren in de bios alleen als USB Legacy Support aan staat

Dit is met bijna elk usb toetsenbord volgens mij.....
Ik had dit ook met mijn Revoltec Gaming toetsenbord en mijn huidige G15 Logitech.
Dus dat is niet echt een negatieve eigenschap dat is gewoon het nadeel van het hele biossysteem.
Hoi Akamark,
Ik had vervolgens een simpel dell usb toetsenbord aangesloten om die optie om te zetten, dus het is niet bij alle toetsenborden ;)

Niet dat het toetsenbord nog veel te verkrijgen is, ik geloof zelfs dat de toko die deze bordjes maakte overgenomen is door steelseries...

[Reactie gewijzigd door Convirion op 20 maart 2011 08:36]