Microsoft Habu Review

nAFutro 14 januari 2008, 2.365 views

Microsoft Habu

Pluspunten

• ontzettend nauwkeurig
  • verwisselbare side-buttons
  • reserve ondervoetjes

Minpunten

• net niet goed in de hand

IntelliExplorer + Razorprecisie... dat moest mijn nieuwe muis worden. Het is mijn nieuwe muis ook wel geworden, maar het is bij lange na niet wat ik gehoopt had.

Even over de vormgeving: Persoonlijk vind ik de muis minder prettig in de hand liggen dan de oude IntelliExplorer 1.0 (een van de hoogste non-prehistorische muizen), de linkerzijkant van de muis is imho net iets te laag waardoor ik eigenlijk niet weet of deze muis nu bedoeld is om met de vingers bestuurd te worden of met de pols. Ik heb net geen goed contact met het gehele bovenkant van de muis en dat is eigenlijk zwaar irritant. Mensen die heel erg lang de muis intensief gebruiken kunnen volgens mij veel last krijgen van un hand. De scroller is wel in orde, werkt bijna geluidsloos en rolt soepel tijdens het razen door IE/Firefox.

Wat ik een erg sterke zet van Microsoft vind is het leveren van een verwisselbaar zijkantje, de knoppen op de 2 bijgeleverde zijkantjes zitten net iets verschillend van elkaar waardoor iedereen kan kiezen wat hij/zij het prettigst vind. Een ander iets wat ook weer bijzonder slim is zijn reserve teflon voetjes voor onder je muis die meegeleverd zijn in het boekje. Mocht je ooit een bulk versie kopen even in de gaten houden of je het boekje ook op de kop kan tikken.
De zijkant en de voetjes waren juist de 2 dingen die het bij mijn vorige Microsoft muis het hadden begeven, nu die "dubbel" uitgevoerd zijn zit dat wel snor.

Over de interne techniek van de muis zal denk ik niemand een kwaad woord kunnen zeggen, de tijden dat je ineens de grond in of naar de lucht in kijkt terwijl je ver naar links wilde bewegen zijn voorbij :)
De laser werkt volgens mij op elke ondergrond, maar wat is dat ding gevoelig zeg... Ik ben een gamer welke niet echt houd van waanzinnig hoge muissnelheden en nu ik deze muis gebruik betrap ik mij erop dat ik de muis best vaak onbewust optil om hem vervolgens ergens anders op me bureau te plaatsen en vervolgens weer verder te schuiven, maar deze laser detecteerd de beweging zelfs als de muis een centimeter boven de grond is, hoogst irritant voor mij, maar wel een teken van kwaliteit.
Standaard beweegt deze muis zich voort met 800dpi en zonder gekheid, de aanwijzer vliegt met een rotgang over het beeld. Ik betwijfel of ik ooit hier aan zou kunnen wennen met de standaard instellingen van de Habu. Een stap lager is 400 dpi en dat is lijkt weer op slow-motion in vergelijking met normale muizen. Ik denk dat de meeste mensen echt heel wat minuutjes zullen spenderen in de configurator om de acceleratie, sensitivity en andere opties aan te passen naar hun wensen.

Een leuk extratje is de blauwe verlichting die de zijkant en/of scroller verlicht met een mooie blauwe gloed. Uiteraard is dit ook geheel uit te schakelen indien gewenst.

Als laatste, de drivers zijn helemaal niet zo erg als de mensen hier beweren! Ik heb windows xp geinstalleerd met de muis ingeplugd, de drivers gedownload en uitgepakt, de autorun gestart en gelezen wat er stond De vraag om te rebooten moet je wel respecteren. Na de reboot kun je de firmware updaten, deze vraagt wel om een driver welke in diezelfde map als je flashsoftware zit te instaleren, maar dat is prima te doen met het toetsenbord, na het flash gebeuren moet je de muis even uit en vervolgens weer in de USB poort te drukken. That's it. Meer heb ik niet hoeven te doen voor de installatie en het werkte daarna.

##Update:
Een jaar verder, tijd voor een kleine update. Voor mij koste het gewoon veel tijd om te wennen aan de muis. Waar ik in 2006 zat te klagen over de snelheid met 800dpi zit ik nu met 2000dpi te werken :P. Wat wel bizar is aan deze muis is de kwaliteit van het materiaal. Er is werkelijkwaar geeneen plekje te bekennen die verraad dat deze muis gebruikt is. Verder snap ik nog steeds niet wat mensen te klagen hebben over de software... setup.exe draaien, rebooten en klaar. Geen opties die zomaar uitgezet worden etc, alles werkt. Het enigste wat wel jammer is is dat de verlichting automatisch aan gaat bij elke reboot, maar dit zit hem in de firmware en niet software.

Heb jij ook een Microsoft Habu?

Je zegt dat het bij lange na niet is geworden wat je gehoopt had.
Is dit enkel vanwege de nauwkerigheid van de laser?
Aangezien je wel de loftrompet steekt over de dubbele accessoires.

Ik heb zelf zo'n beetje alles gehad; Logitech Mx500/Mx510/Mx518/G5
Razer Boomslang/Diamondback/Copperhead(huidig).

Mijn Diamondback plasma is helaas overleden, dat is de enige reden dat ik nu met een copperhead speel. Ik ergerde me in het begin ook enorm aan het optil-feit. Daar werd ik pas bewust van toen ik met de copperhead moest spelen. Na een tijdje raak je eraan gewend, dus ik kan je als tip geven dat je gewoon door moet bijten.
Alhoewel ik binnenkort een diamondback weer krijg van iemand, ben ik alsnog zeer tevreden over de precisie.
Nog een kleine tip voor je mouse-sensitivity:

Neem het DPI van je oude muis, bijv 400.
Stel je mousespeed is 3.00 daarmee.
Je wil je precisie verhogen maar wel je mousespeed behouden, dus stel je wil op 1600 dpi spelen.
Wat je doet is mousespeed x dpi (3x400)
Vervolgens deel je de uitkomst door het nieuw aantal dpi wat je wil gaan spelen; (1200/1600) = 0,75
Met 0,75 mousespeed op 1600 dpi heb je dezelfde sensitivity als 3.00 op 400 dpi maar wel een betere precisie van je muis.

Succes ermee
Wat ik heel erg jammer vind aan deze muis is dat hij gewoon niet super in mijn hand ligt. De precisie is niet het belangrijkste voor mij, de muis moet het verlengstuk van je hand zijn voor de pc.
Bedankt voor de tip over DPI, maar voor mij heeft het truukje acceleratie het werken prettiger gemaakt, de Habu drivers schakelen dit helemaal uit in Windows XP.

Wel grappig dat ik nu dus acceleratie inschakel terwijl ik heel wat jaren een dual-boot systeem had met Windows 2000 omdat 2000 geen acceleratie had wat ik Windows XP wel aanwezig is, zo zie je maar dat je aan alles kan wennen :)
:P ik hoop dat je weet dat je het in windows makkelijk uit kan zetten?
bij mouse settings kun je "precisie aanwijzer" uitvinken, en je kunt ook mouse_fix downloaden (van bv. ftp://thecpl.com)
nope, er zit weldegelijk verschil tussen 2000 en XP met dat vinkje uit :)
Ik merk al dat je geen echte gamer bent, weleens gehoord van je sensitivity instellen in console ?
/sensitivity en dan 0.5 of whatever.

Daarmee voorkom je dus dat je muis te gevoelig of te snel is, verklaring is al gegeven door Prefixer.
Ik merk al dat JIJ geen echte gamer bent.
Goed zo, reageren op een bericht van meer dan een jaar geleden.