Razer Lachesis Review

Nolf Crusher 10 april 2011, laatste update op 8 juni 2011, 1.520 views

Razer Lachesis

Pluspunten

• ook voor linkshandige
  • lang en goed draad
  • voelt stevig aan en ziet er goed uit
  • makkelijk in te stellen

Minpunten

• teflon voetjes slijten over het algemeen wat sneller
  • driver 3.00 werkt niet! (muis kan zomaar stoppen met werken). 2.01 werkt wel.

Ergonomie

Deze nieuwe versie heeft exact dezelfde body als de eerste 4000DPI Lachesis. Hij is dus voor links- en rechtshandigen te gebruiken. De muis ligt het beste in de hand bij mensen met grotere handen.
Het is een muis waar velen even aan moeten wennen. Ik heb hiervoor al een aantal jaren de Lachesis 4000DPI gehad en heb nooit last gehad van mijn handen bij langdurig gamen of ander zwaar muis gebruik.
Het gewicht is hetzelfde gebleven en dus niet zwaar.

De knoppen

Er zijn weer 9 instelbare knoppen aanwezig. Ik gebruik ze allemaal, maar de 2 knoppen aan de linker zijn wat moeilijker te benaderen (ik ben linkshandig). Dit probleem is natuurlijk bij alle tweehandige muizen zo.
Het scroll wheel kun je ook nog als 2 knoppen gebruiken ipv om te scrollen (commando bij het omhoog scrollen en een andere commando bij het omlaagscrollen). Deze maakt geen geluid als je omlaag scollt en een beetje geluid als je omhoog scollt.
Ook kun je een on-the-fly button instellen. Dit wil zeggen dat wanneer je deze indrukt je via het scroll wheel je DPI kunt wijzigen als je bijv.in een spel zit.
(voor de 4000DPI gebruikers: De side buttons lijken beter te werken en niet te blijven "plakken" wat soms gebeurde bij de 4000DPI versie. Wel is deze muis nog erg nieuw.)

Drivers en software

Zonder drivers werkt de muis ook.
Werkt deze beter als de eerste versie? Daarop kan ik ja zeggen voor als je hem gaat gebruiken in Windows 7 64bit.

uhm error?
Alhoewel..... Op de eerste dag is hij in nog geen 5 uurtjes tijd 4 keer gestopt met werken. Hij reageerde helemaal niet meer. Na het opnieuw inpluggen werkte hij wel weer volledig.
Behalve dat heeft hij het prima gedaan. De nieuwe 5600DPI versie software lijkt sneller en beter te werken zonder dat je bang hoeft te zijn dat er iets vastloopt. De problemen van de 4000DPI heb ik tot nu toe niet gehad (cursor stopt met bewegen, muis niet werkend na koude start).

de software
Het instellen van de muis is veel leuker geworden. Software is compacter en werkt beter (versie 3.00). Je kunt de laatste versie downloaden vanaf de www.razerzone.com website waarbij je wel even goed moet opletten dat je de drivers voor de 5600DPI versie hebt. Een aantal links op de site komen op de verkeerde downloads uit.

knoppen instellen
Met de software kun je alle knoppen instellen door ze een voorgeprogrammeerde functie te geven of een eigen gemaakte macro. Macro's maken gaat gemakkelijk en snel. Je kunt ook delay tijd instellen.
Verder kun je 5 DPI levels instellen (die je later on-the-fly kunt kiezen via je muisknoppen). Je kunt eventueel minder DPI levels instellen voor als je altijd dezelfde DPI gebruikt, maar je een lage DPI wilt gebruiken voor als je bijv.sniper bent in een spel. Polling rate kan gezet worden op 125,500 en 1000Hz.

Multi color LED
Je kunt het scroll wheel een eigen kleur geven en het pulserend Razer logo op de muis. Je kunt de muis laten oplichten in elke kleur. Je kunt het scroll wheel en pulserende logo altijd afzonderlijk aan/uit zetten.

profielen
Je kunt 5 profielen opslaan in de muis die je kunt benaderen via de profiel knop aan de onderkant van de muis. Deze zijn bijv. handig wanneer je op een pc zit die geen Razer drivers heeft ge´nstalleerd. In de software zelf kun je overigens wel meer profielen opslaan. Voor herkenning is het nu handig om deze een eigen kleur te geven.

Precisie
De muis is op bijna alle oppervlakte te gebruiken doordat het een lasermuis is. Je kunt tot 5600DPI instellen, maar de meeste hun muis waarschijnlijk instellen rond de 4000DPI.
De precisie van de muis is goed. Wel moet je zorgen dat "acceleration" in het setup scherm van de muis uitgeschakelt is. Dit komt overeen met de muis acceleratie die Windows bied. Ook zorgen dat de snelheid van aanwijzer in het midden staat in het muisinstellingenscherm van Windows.
Ipv een sticker die bij de 4000DPI versie zat bij de laser, zit er nu ook een teflon pad. Deze vangt geen stof zoals de sticker dat deed en daarbij problemen veroorzaakte.
Bij het optillen van de muis is wel nog steeds het bekende cursor jump (z-tracking) probleempje van toepassing. Dus als je de muis optilt verspringt de cursor een beetje. Voor mij is dit geen probleem, omdat ik de muis bijna nooit optil. Dit probleem zit bij alle muizen met de gebruikte phillips twin eye laser.

Garantie
Op alle Razer muizen zit standaard 2 jaar garantie. Gaat je muis toch daarna vreemd doen of kapot, benader dan altijd Razer support. Tot nu toe geen slechte ervaringen gehad. Nadeel bij dit product is dat je wel een andere muis nodig hebt, omdat je niet de volgende dag al een nieuwe hebt.
Ik heb in het verleden 2 Razer Lachesis 4000DPI muizen kapot terug moeten sturen. Deze beide keren was het probleem naar tevredenheid opgelost.

Heb jij ook een Razer Lachesis?

Even wat betreft je garantie punt. Ik heb deze muis gekocht bij de Mediamarkt. Na 23 maanden gaf hij de geest, toen ik terug ging naar de mediamarkt kreeg ik meteen mijn geld terug. Policy van Razer, geen gezeik, gewoon geld terug. Ik heb dus vanzelfsprekend weer voor deze muis gekozen.
Wat ik heb gedaan is mijn profielen er op zetten en backuppen, daarna Razer drivers compleet van mijn pc gooien, nooit meer een crash gehad. Overigens prima review!
He, ik heb deze muis ook gehaald alleen bij mij blijft hij continue uitvallen nadat of tijdens het gamen. Of soms opeens in windows. Ik snap er niks van. Meerdere usb poorten geprobeert. Maar tot nu toe is er nog geen oplossing voor het probleem.

Ik heb de drivers meerdere malen opnieuw ge´nstalleerd maar het hielp niks.
Weet iemand hier iets voor?

Probleem opgelost. De standaard driver die ge´nstalleerd word tijdens het opstarten/detecteren van de muis verprutste alles.
Kortom: Eerst razer driver installeren en daarna pas muis inpluggen. Werkt perfect =P

Naast dit probleem ben ik het eens met je review. Echt een heerlijke muis. Glijd toepel, Degelijke kwaliteit. On-the-fly dpi aanpassen. Ligt mij lekker in de hand. Ik hou hem altijd zo vast dat hij niet tegen mijn handpalm aan komt. Claw-grip? Dan vind ik de muis het fijnst in de hand liggen. Als hij tegen mijn hand palm aankomt krijg ik er last van. De muis knoppen zijn dus lekker groot. En inderdaad ik gebruik de muis met mijn rechter hand en ook daar zijn dan de rechter (voor jou linker) knoppen minder makkelijk te gebruiken.

Windows 7 Professional 64bit.
Gigabyte UD7 mobo.
Voor alle specs zie inventaris:

[Reactie gewijzigd door Orion538 op 26 maart 2011 16:35]

Nice reviews, thanks daarvoor (y)