Logitech X-540 Review

Soepstengel 10 februari 2008, 7.556 views

Logitech X-540

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Kleur gecodeerde stekkers
  • Afstandsbediening
  • Center speaker op je LCD scherm
  • Geen knopjes op de speakers
  • Ophangen gaat makkelijk

Minpunten

• Te korte kabels
  • Bass kan niet hoog
  • Speakers kunnen niet gekanteld worden

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Deze speakerset ongeveer een maandje geleden gekocht vanwege vervanging van mijn oude set. Mijn oude set was er eentje van U.S. Blaster waar ik dik tevreden over was, het enigste probleem dat ik met die speakerset had waren de volume knopjes, die zaten op de bass speaker.

Nu heb ik dus voor Logitech gekozen. Mijn keuze viel op deze serie vanwege een aantal redenen:
- "Afstandsbediening"
- Speakers konden opgehangen worden
- Midden speaker kon op een LCD scherm neergezet worden.
- Logitech staat bekend om zijn goede kwaliteit

Thuis gekomen ben ik meteen begonnen. Mijn eerste teleur stelling kwam meteen toen ik de aansluitingen van de speakers zag. De draden zaten in de behuizing van de speaker sets gemonteerd en er zaten tulp stekkers aan. Mijn vorige speakerset had als speaker aansluitingen gewoon draad zonder tulp stekkertjes, dus de huidige bekabeling kon ik niet meteen aansluiten.

Tot overmaat van ramp waren de kabels van de speakers veel te kort. De voorspeakers hadden een kortere bekabeling dan achter maar die kon ik niet voor neer zetten omdat die te kort waren. Dit heb ik opgelost door de achter speakers als voor te gebruiken (speakers zelf zijn identiek alleen kabel lengte en tulp stekker kleur verschilt). Dit probleem heb ik dan weer opgelost door mijn huidige bekabeling in te korten en tulp stekkers aan te monteren zodat deze op elkaar passen (male en female connectors).

De speakers ophangen ging vrij gemakkelijk. Een schroefje of spijker en je kan zo een speaker ophangen. Het nadeel alleen is dat je de speakers niet kan richten. Ze hangen dus recht naar voren. Als je de speakers neer zet (op een kast of plank bijvoorbeeld) staan ze zelfs omhoog gericht. Dit kan je natuurlijk oplossen door er iets onder te leggen maar het is niet echt praktisch van Logitech. De center speaker is dan wel weer over nagedacht, deze kan je namelijk op je LCD monitor zetten/hangen door middel van een speciale klam (die met rubbertjes is afgeschermd). Mijn scherm heeft echter een vrij dikke rand (Iiyame Prolite E435S) en daar past het allemaal precies op. Er zijn schermen met dunnere randen waardoor die dus op het beeld zelf terecht kan komen, en dat is natuurlijk ten sterkste af te raden. Het ziet er allemaal wel vreemd uit, een dikke speaker bovenop je dunne LCD scherm maar het werkt wel!

Eenmaal opgehangen kon ik alles aansluiten (wat ik natuurlijk al eerder had gedaan om het te testen). Het aansluiten van de speakers is een makkie! Als je de originele tulp stekkers gebruikt kan je met kleuren werken, dus dan is het rode op rode, witte op witte etc etc. Maar aangezien ik de lengte van de kabels moest verlengen en de lokale elektronica winkel geen kleuren tulp stekker verkocht werkte dit bij mij niet meer. Toch was het aansluiten nog steeds erg gemakkelijk. Je hoeft maar 5 kabels aan te sluiten op je bas speaker en 3 stekkertjes voor in je computer (die ook met kleur aangegeven zijn).

Heel slim bij deze set is de zogenaamde "afstandsbediening". Er zit echter wel een draadje aan dus je moet niet denken aan een tv afstandsbediening. Op deze afstandsbediening kan je het volume harder en zachter zetten (voor alle speakers tegelijk) en de bas harde of zachter zetten. Ook kan je de speaker set aan of uit zetten en de "Matrix" mode aan zetten. De afstandsbediening kan je boven je toetsenboord leggen (zoals ik dat gedaan heb) en zo kan je snel en makkelijk het geluid harde, zachter of uit zetten. Er zijn ook speaker sets (5.1) waar die knopjes dus op de recht voorspeaker zit wat voor mij erg onhandig is.

De "Matrix" mode is speciaal voor spel consoles of andere apparaten behalve een computer. Consoles zenden meestal een stereo geluid uit en soms kan dat ervoor zorgen dat er alleen geluid uit je voorste twee speakers komt. Waneer je de "matrix" knop aan zet komt het geluid uit al je speakers. Ik zelf gebruikt het niet want mijn speaker set staat aangesloten op mijn computer die altijd 5.1 ondersteund en anders veranderd de software het wel in 5.1. De "matrix" functie gebruiken bij 5.1 geluid werkt averechts, in plaats van 5.1 geluid krijg je dan 2.1 geluid.

Het geluidskwaliteit is gewoon goed. De speakers leveren goed geluid maar geven wel een beetje ruis maar dat kan ook aan de geluidskaart liggen. De bas valt alleen een beetje tegen, als je deze omhoog draait krijg je vrij snel doffe dreunen bij muziek. Echter geeft deze bij een lage bas uitstekend geluid, voor de mensen die bas willen voelen is dit geen geschikte speakerset, voor mensen die dat juist niet willen is dit een perfecte speakerset.

De algemene beoordeling bij mij heb ik ingesteld op goed omdat ik tevreden ben over het geluid dat er uit komt. Het ophangen van de speakers doe je (als het goed is) maar een keer. Dat de speakers recht hangen kan als eerst misschien vervelend lijken maar zodra er geluid uitkomt merk je er niks van, het ziet er alleen gek uit. Nogmaals het geluid wat er uit komt is gewoon goed, en daar draait het bij mij allemaal om.

Heb jij ook een Logitech X-540?

ik heb dezelfde set maar ik heb perfect geluid nergens last van geen tuis of iets alleen ik vind net zoals al word gezegt alle kabels veel te kort maar dan ook alle kabels
verder Prima set ook prijs is goed
deze heb je tegelijk gekocht met die Z-5500 waarvan je net een review heb neergezet ofzo?
Ervaring met één exemplaar, sinds november 2006.

Oftewel dit is zijn oude setje.
Negatieve eigenschappen: Bass kan niet hoog.......

Dat moet je even uitleggen ;)
Je kunt de speakers in een zekere zin wel richten, als je ze hebt opgehangen, kun je de speaker los van de voet ongeveer 90 graden draaien, waardoor ze wel verder van de muur af komen te hangen.
is volgens mij ook een heel erg dergelijk setje, heb inderdaad ook wel eens te klagen gehoord dat de kabels iets aan de kortje kant waren... Maar ook weer dat ze ACHTERLIJK lang waren... ja en dan weet Logitech het ook niet meer denk ik zo :P is het niet zo: hoe langer de kabel hoe meer kwaliteitsverlies? Of is dit te verwaarlozen over een metertje of 4 meer of minder?
Je zegt in de Review dat er een ruis in het geluid zit en dat de bas snel te dof wordt.
Dit gezeik had ik ook met mijn onboard geluidskaart (realtek)
Toen heb ik een Club3d Theatron DD gekocht. Hierop heb je veeeeel mooier geluid en een mooie volle zware bas. Ook zit er geen ruis meer in het geluid.
ik vind de bas van deze speakers juist uitstekend, ik gebruikt deze set samen met een Creative SoundBlaster X-Fi Surround 5.1 Pro