Samsung TouchWiz 723 S7230 Zwart Review

peter123 22 april 2012, laatste update op 22 april 2012, 1.474 views

Samsung TouchWiz 723 S7230 Zwart

Pluspunten

• Goede foto's
  • Goed geluid met Sony oortjes
  • Geen ruis tijdens bellen
  • Goede kwaliteit voor een redelijke prijs
  • Veel platter dan de K800i
  • Kleiner dan de duurdere broertjes.

Minpunten

• Bijgeleverde oortjes zijn slecht
  • Beetje dof geluid tijdens bellen
  • Geen knop voor het volgende liedje
  • Slechte batterij indicatie

edit 4-2012: Uitvallen verholpen na software update. Beoordeling aangepast.

Omdat mijn huidige Sony Ericson K800i al weer 4 jaar oud was, dacht ik dat het wel eens tijd werd om een nieuwe te kopen. Lang heb ik de meerwaarde van nieuwe telefoon niet zo gezien. Mijn dochter wilde echter graag een mobieltje waar ze betere foto's mee zou kunnen maken en dat doet de K800i goed, dat is eigenlijk de reden dat ik een nieuwe heb gekocht.

Keuze
Ik ben dus een totale telecom n00b. Heb een abbo bij Ben voor 100 minuten geloof ik en al helemaal geen mobiel internet. Op mijn werk zit ik ook achter een PC met internet. In de auto heb ik een fijn navigatiesysteem en thuis een laptop om mee te surfen en mailen. Verder heb ik een prepaid-internet stick van T-mobile voor de laptop. Handig voor de mail als je op vakantie bent. Ik heb een videocamera en digitaal fototoestel. Misschien toch leuk om vanuit mijn visie een telefoonreview te doen.
Wat doe ik nu dan met mijn telefoon? Dat is nu vooral bellen en snel even een fototje maken. Soms luister ik naar de muziek die op de telefoon staat, die ik aansluit op de versterker.
Wat zou ik met de nieuwe mogelijkheden gaan doen die nieuwe telefoons bieden? Misschien zou ik GPS en WiFi gaan gebruiken.
Mijn budget heb ik gesteld op 100-200 euro.

Eisen
Bij deze overdenkingen heb ik de volgende eisen gesteld. De telefoon moet een goed belgeluid hebben en een goede 5Mpixel fotocamera. WiFi zou mooi zijn. Tweakers.net prijzen

De volgende telefoons kwamen door de eerste selectieronde

Samsung S5560 Marvel - 130 + lange batterij duur, - geen GPS,
Samsung S5620 Monte - 130 - Geen virtueel QWERTY toetsenbord, geen autofocus
Samsung S5250 Wave - 150 - 3Mp camera, + goed geluid.
Samsung S7230 Wave - 150
Samsung Jet 8000 - 185 + mooi AMOLED scherm, redelijke video kwaliteit,
Sony Ericson Elm - 130 - Geen touchscreen (kan ook voordeel zijn)
Sony Ericson X10 mini - 150 - Beetje erg klein - Vrouwentelefoon?
prijzen van april 2011

De Samsung S5520 Wave en S5620 Monte hebben een slechte camera en vielen af.
De Jet 8000 heeft veel futures, maar vond ik een beetje overbodig. Als je redelijke video wilt maken is dit misschien wat. De kwaliteit tov een fotocamera met videofunctie of een echte videocamera is echter slecht.
Sony Elm voldeed aan alle eisen, echter ik wilde toch graag een wat groter scherm.
Eigenlijk wilde ik puur kijkend naar de spec's de Sony Ericson X10 mini. Alleen ... het is een vrouwen telefoon. Op plaatjes te zien op internet vond ik de zwarte nog wel aardig, maar toen ik bij Belcompany ging kijken had mijn vriendin echt zoiets van, daar moet jij niet mee gezien willen worden. Normaal intresseert me dat niet zoveel, want het is wel handig zo'n klein telefoontje in je broekzak, maar het is hem toch niet geworden.
De S5560 Marvel komt erg goed uit de testen op internet en voldoet aan alle eisen. Ik zou hem ook gekocht hebben als...
De S7230 Wave is slechts 20 euro duurder dan de Marvel en bied toch veel extra's. Een beter scherm, beter geluid, GPS en nog wat zaken zijn beter. Hij komt slecht uit de testen, maar die gingen allemaal uit van een prijs van zo'n 200 euro en vergeleken de S7230 dan ook met telfoons rond deze prijs. Eigenlijk combineerd de S7230 de goede fotocamera van de Marvel met het goede geluid van de Wave, tenminste op papier. En dat voor maar 20 euro meer.

In de praktijk

Ik heb de S7230 vergeleken met mijn oude K800i.

Geluid tijdens Bellen.
Deze Samsung filtert het geluid. Het typische GSM geluid is hierdoor weg, maar het geluid is weinig helder meer en je hebt het idee dat de persoon ver weg is.
Bij de K800i is dit niet het geval, maar je hoort veel meer ruis ed.

Foto's
De foto's die ik met de S7230 maak zijn stukken beter dan met de K800i.

Video
De S7230 doet dit ook stukken beter, maar tov mijn videocamera ziet het er niet uit. 15fps is denk ik te weinig. De duurdere toestellen zouden dit beter doen.

Muziek
Het geluid die uit de speaker komt is een stuk beter dan die van de K800i. Met bijgeleverde oortjes klinkt het ook aardig, maar de muziek klinkt echt goed met de Sony oortjes die ik ooit los heb gekocht voor 20 euro. Wat ik mis is een knop om naar het volgende nummer te gaan. Nu moet ik de telefoon unlocken en ergens naar toe navigeren om naar het volgende nummer te gaan.

GPS
Er zit een Route66 pakket op en voor 30 euro kun je de maps downloaden via de website van Route66. Je hebt dan geen internetaansluiting nodig om te navigeren. Google maps zit er ook op. Via WiFi heb ik dit getest en het werkt. Het plannen van een route heb ik nog niet getest.

WiFi - internet
Doet het goed, maar is niet snel. Misschien handig voor op vakantie. Surfen op een gewone PC met normaal toetsenbord is voor mij altans 100x beter, dus denk dit weinig te gaan gebruiken.

scherm
Het TFT toetsenbord moet behoorlijk wennen. Ik toets nu nog regelmatig naast de bedoelde letter. Sms'en doe ik niet zo veel. Verder wordt het scherm beschermd door een leren voorkant. Ik vind het wel handig, maar je zou een los hoesje kunnen kopen en de leren voorkant weglaten. Het hangt voor je mond als je belt en dat staat een beetje vreemd.

De telefoon voldoet aan de eisen die ik van te voren aan het ding heb gesteld. Hij maakt mooiere foto's en geeft een goed geluid als MP3-speler en via mijn stereoinstallatie. Ik kan verder niet goed oordelen over de werking tov de huidige telefoons, want die ken ik niet. Verder vind ik het TFT schermpje geschikt om foto's te laten zien, maar niet zo geschikt om tekst mee te typen. Maar misschien moet dit laatste gewoon wennen. Gezien de prijs vind ik het een goede koop en ben er tevreden mee.

Linkjes

Heb jij ook een Samsung TouchWiz 723 S7230 Zwart?

+ Goed geluid met Sony oortjes
- Bijgeleverde oortjes zijn slecht

.... explain? :9
Never mind....

Verder erg nette goed lezende review!

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 13 mei 2011 00:38]

Leuke review om te lezen, genoeg informatie om zelf een conclusie uit te trekken.
Belangrijkste vind ik nog, dat er eens eens een budgettelefoon aan de review gaat.
Het is meestal tot altijd de high end en er zijn genoeg mensen die juist niet alle toeters en bellen zoeken (hoor hier niet bij, heb een HTC Desire HD maar niettemin even blij).

Top dus ;)
Je lijkt best tevreden met deze mobiel. Waarom dan bij de algemene beoordeling maar 2 steren? Of heb je dat gedaan omdat hij niet zo betrouwbaar is?
Ik heb de review later aangepast om hij inderdaad niet zo betrouwbaar bleek als ik in eerste instantie dacht. Hij valt regelmatig uit en ik moet hem vaak resetten.
Over de snelheid van internet het volgende. Een telefoon heeft een beperkte processor, waardoor er meer tijd nodig is om een webpagina (hoe simpel ook) te verwerken en om te zetten tot bruikbaar beeld in je browser. Meer tijd dan nodig is op een pc. De UMTS-antenne in de telefoon kan nog zo snel zijn, de processor en de browser zijn de bottleneck.
Ik heb geen internet op mijn mobiel :)