Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit - Reviews

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit Review

Marzman 7 mei 2011, 1.513 views

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit

Pluspunten

• goed responsive touchscreen
  • compact
  • goed geluid (ook de speaker op de achterkant, handig met handsfree of navigatie)
  • veel apps
  • prijs

Minpunten

• typen op touchscreen iets minder snel

Mijn X8 i7dddds een toestel dat geleverd is als T-Mobile prepaid toestel. Toch is er geen branding te vinden in de software of hardware (afgezien van de startpagina en wat bookmarks in de browser) en ook zat er geen simlock op de telefoon. Ik gebruik hem nu met een Telfort abo. Mijn eerste indruk over het toestel was zeer positief. Het toestel ziet er niet goedkoop uit (koste maar 130 euro)

FEATURES:
De telefoon heeft alle features die je ook op duurdere telefoons vind. Natuurlijk is de CPU wat langzamer, het scherm wat kleiner, de camera wat slechter. Toch werkt het allemaal goed en is het een flinke verbetering op mijn vorige telefoon (een HTC S70 met Windows Mobile Standard 6.5).
~[update 7-5-2011]Inmiddels staat er een custom 2.2 Android-rom op. Met deze rom is de telefoon een stuk sneller. De features zijn nu ook beter uitbreidbaar met apps omdat app2sd werkt vanaf 2.2 roms en de telefoon snel vol zit als je veel apps installeerd.

BEREIK:
Het bereik is goed. Zeker met de Telfort sim (over T-Mobile ben ik niet zo tevreden maar dat staat los van de telefoon). Beter als met mijn vorige telefoon waar het signaal binnenshuis op sommige punten minimaal was en een paar keer per jaar ook wel weg kon vallen. Ook de wifi werkt veel beter, netwerken op gelijke kanalen leveren bijvoorbeel geen conflicten op (moet ook niet, maar op mijn Windows Mobile toestel weigerde het dan gewoon, op drukke punten en vliegvelden kon ik nooit wifi gebruiken hierdoor ondanks een goed ontvangst). Bluetooth heb ik nog weinig gebruikt.

GEBRUIKSGEMAK
Het is wennen na te komen van verschillende Windows Mobile toestellen (altijd zonder touchscreen). Er zitten zeker dingen in Android die veel gemakkelijker gaan (unlocken, profiel veranderen naar stil) maar er zijn ook veel dingen waar ik lang naar moest zoeken. Ik heb nog steeds geen goede explorer gevonden (moet je zelf instaleren denk ik).
Het touchscreen werkt perfect en snel en ziet er ook veel moderner uit dan het gebruik van echte knoppen. Het typen van tekstberichten gaat wel iets langzamer al is het zeker wel te doen als je het scherm kantelt (dan worden de toetsen op het scherm groter). Ook is de X8 vrij compact en dun gebleven (kleiner scherm dan de duurdere toestellen en dun omdat er geen uitschuifbaar toetsenbord op zit). Het past makkelijk in je broekzak.
~[update 7-5-2011]Ik ben nu gewend aan het toestel en het werkt allemaal veel fijner als Windows Mobile. Ook de bar van Android bovenin die je meldingen geeft voor afspraken, berichten, updates en andere dingen is erg handig. Het typen van tekstberichten gaat nu wel wat sneller, maar ik maak nog steeds veel fouten. En dat is met een custom keyboard (HTC_IME), het default keyboard van Sony was nog een stuk slechter.

BOUW
Het toestel is mooi vormgegeven, ik kreeg er meteen drie backcovers bij (wit, zilver en roze. Dit is trouwens ook handig voor de camera want als dan het plasticje van de camera niet meer mooi is kun je er gewoon een andere opzetten. Bij mijn vorige telefoon heb ik het plasticje er op een gegeven moment uitgedrukt omdat foto’s steeds waziger werden). Het voelt ook stevig aan, wel kraakt het plastic van de achterkant na het vervangen van de sim door de Telfort sim. Misschien moet ik hem er een keer opnieuw opzetten, het is niet storend in elk geval.
~[update 7-5-2011]Nog steeds hetzelfde. Het toestel heeft al wat vallen overleeft waarvan een op een tegelvloer maar ziet er nog steeds schadevrij uit. Het plasticje kraakt nog steeds, maar ik vind de witte ook mooier dan de zilveren of de roze dus heb ook niet zo'n zin er een andere op te zetten ;)

PRESTATIES
De telefoon voelt snel aan maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het kantelen van het scherm duurt ongeveer een seconde en applicaties starten ook redelijk vlot op. Het bewegen door de menu’s gaat gewoon snel en zonder haperingen.
~[update 7-5-2011]Met de custom 2.2 rom is het toestel sneller.

CONCLUSIE
Een goede telefoon voor het geld. Niet zo groot en duur als zijn grote broer de X10, maar wel groter dan de X10 mini. Het touchscreen werkt ook goed, ook typen van tekstberichten is te doen al gaat dat nog steeds iets langzamer als bij het uitschuifbare toetsenbord dat ik hiervoor had.
[7-5-2011]Ik ben nog steeds tevreden, tekstberichten gaan nog steeds langzamer ;)

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit?

Hey thx voor de review gewoon een vraagje? je zegt dat de accuduur iets minder is hoelang kan je do met de telefoon bezig zijn voor hij uitvalt??

ik ben namelijk van plan deze of de X10 mini te kopen maar ben er nog niet aan uit. Ben allezinds op zoek naar iets degelijks voor men geld +/-140€

Bedankt
Lyam
Volgens mij heb je de Mini Pro nu ook voor 140.

Ik moet hem elke dag opladen, ik denk dat dit met de meeste Androidtoestellen zo is.