Dell Inspiron 15R 5010-6458

Specificaties 15,6" • 1366x768 • 500GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15R 5010-6458 Review

Xthemes.us 22 maart 2011, laatste update op 22 maart 2011, 2.213 views

Dell Inspiron 15R 5010-6458

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Indrukwekkend geluid (voor een laptop)

Minpunten

• Slechte kijkhoek (zowel horizontaal als verticaal)
  • Enorm vingervlek gevoelig (en moeilijk weg te poetsen)
  • Geen numlock/capslock indicator leds
  • Vreemde keuze m.b.t. f1-12 toets functionaliteit

Ik heb deze laptop slechts kort in bezit gehad omdat deze voor mijn zusje bedoeld was en ik deze enkel 'voorbereid' heb door de gegevens van de oude laptop terug te plaatsen en dergelijke. Dit zal dan ook enkel een korte review zijn om snel wat dingen die me opvielen te noemen.

Ik heb voor deze laptop gekozen naar aanleiding van het lezen van de best buy guide (februari 2011)

Poorten
De USB poorten zijn erg prettig geplaatst, 1 aan beide zijkanten en 2 achterop. Er zit dus altijd wel één aan de "goede kant" waar die op dat moment het handigst is.
De HDMI poort zit aan de zijkant en geluid over HDMI werkte perfect out of the box.
Voor het overzetten van de data van de oude laptop heb ik de E-SATAp poort gebruikt en ook deze werkte perfect met een snelheid van rond de 60-70MB/s is het de schijf die de bottleneck vormt en niet de poort zelf.

Software
Er zit een hele lading aan Dell software bij die ikzelf als overbodig beschouw en die vervelend veel tijd in beslag neemt om te de-installeren.
Wat me negatief opviel is dat Dell niet Windows voor je update, had de laptop bij de Dell site zelf besteld en hij is na de bestelling blijkbaar nog in elkaar gezet dus dit komt niet doordat het een lokaal winkel voorraadje is. Zelfs servicepack 1 stond er niet op, toch wel een flinke download is en ook één die flink wat tijd in beslag neemt!

In het kort, mocht je zelf de software geüpdatet en opgeruimd willen krijgen, bereid je maar voor om hier uren aan te spenderen.

De hardware
Het toetsenbord werkte fijn alhoewel er een ongewoon lange control knop zit. Het scherm heeft een slechte kijkhoek zowel verticaal als horizontaal. Vooral de slechte verticale kijkhoek viel mij omdat scherm vrij ver naar achter moet worden gedrukt voor een juiste kleur weergave. De kleuren wisten mij ook niet echt te bekoren, de backlight staat standaard wel erg hoog ingesteld.
De power adapter ben ik wel over te spreken, mooi compact maar de kabel is vrij kort.

Behuizing
De behuizing ziet er goed maar ik moet zeggen dat ik de bovenkant wel de meeste vingerafdrukgevoellige vindt die ik ooit heb gezien. Het lukte me niet om de achtergelaten vingerafdrukken weg te poetsen, deze lieten een waas achter.
De witte leds onder de powerknop en voor de hdd activiteit en dergelijke zien er mooi uit en iets stijlvoller dan gekleurde leds. Numlock en capslock leds ontbreken echter wat een nadeel kan zijn voor de mensen die daar waarde aan hechten. De f1-f12 toetsen dienen tevens als functie toetsen, vreemd genoeg moet je de functie toets ingedrukt houden om f1-f12 functionaliteit te gebruiken in plaats van andersom. Ik heb gelezen dat het f-toets verhaal wel kan worden omgedraaid in de normaal verwachte volgorde in één van de dell applicaties maar niet getest.

Prestaties
Niet bepaald uitgebreid op gegamed, maar de prestaties vielen me wel wat tegen. Ik had Bulletstorm en Hellgate london geinstalleerd.
Hellgate london draait uitstekend, maar Bulletstorm heeft een paar merkbare framedrops wat ik eigenlijk niet had verwacht.

Geluid
Zeker een pluspunt aan deze laptop is het geluid. Waar normaal laptop geluid altijd plat klinkt en veel ruis hoorbaar is wat dat hier niet het geval. Verwacht niet dat je je surroundset niet meer hoeft aan te sluiten, maar voor een laptop steekt deze wel met kop en schouders boven het gemiddelde uit. Er zit zelfs iets van een bas in en klinkt in ieder geval vele malen beter dan mijn eigen MSI GX640 en de Samsung 518r hier in huis.

De laptop is lekker stil zolang je niet aan het gamen bent.

Prima laptopje voor het geld hoewel ik er (wellicht onterecht) wat meer prestaties er van had verwacht. Echter doordat ik de laptop slechts enkele uren heb gebruikt waarvan het merendeel om de software op orde te krijgen is dit niet uitgebreid getest. Bulletstorm kan dan ook gewoon een ongelukkige keuze zijn geweest.

Verzoeken om iets te testen kan ik helaas niet tegemoet komen, ik heb de laptop niet langer in bezit

Heb jij ook een Dell Inspiron 15R 5010-6458?

Mooie korte review van deze laptop. Er zou wel wat meer bij kunnen (foto's, windows prestatie score, wifi / accu) maar ook zonder deze info best aardig gedaan.

Toch nog wel een gemiddelde score van 4 sterren voor de laptop terwijl deze juist wat tegenviel. Is dat omdat je misschien te hoge verwachtingen had of dat je hier pas achteraf aan dacht oid?
Beeldkwaliteit viel me echt vies tegen, had het niet verwacht een laptop vandaag de dag nog zo'n slechte kijkhoek zou hebben. Anders dan dat was ik aardig onder de indruk van de laptop. De prestaties van de videokaart had ik wat te hoog ingeschat gezien de scores deze haalt in vergelijking met die in mijn eigen laptop (MSI GX640 met ATI Mobility Radeon 5850) het qua benchmarks nog niet eens zoveel slechter doet.

Ik had dan ook verwacht dat deze op het lagere resolutie scherm in vergelijking met mijn eigen scherm (1366x768 vs 1680x1050 - ruwweg 70% meer pixels) alles op zijn sloffen zou doen, blijkbaar niet. Wou daar dan geen 'punten' vanaf trekken omdat de prijs van deze laptop toch nog vrij laag is voor wat je krijgt en deze ook niet echt geadverteerd wordt als gaming laptop.

[edit]Geen van de onderwerpen waaraan je sterretjes kan toekennen sluiten trouwens aan op software, anders had ik daar nog een voldoende (3 sterren) voor gegeven. Natuurlijk geen stijl van Dell om je op de laptop te laten wachten omdat die nog "op maat" moet worden gemaakt en dan vervolgens niet van de laatste updates te voorzien.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 22 maart 2011 20:48]

De fn toets kan je heel makkelijk omwisselen in de BIOS, volgens mij heette het daar iets met functietoets, als je het graag wil weten kan ik het wel even voor je opzoeken ;)

Verder nette, korte review!
Alleen plaatjes/benchmarks waren leuk geweest, alleen begrijp dat het niet jouw laptop is :P.
Bedankt, mocht m'n zus (nog even gevraagd hoe vaak ze f5 gebruikt) zich er aan storen dan kan ik in ieder geval doorgeven waar de oplossing te vinden is.

Heb de laptop zelf zo'n beetje een dag gehad waar het merendeel van de tijd in het installeren en de-installeren van software (en updates) is gaan zitten dus niet echt tijd gehad om benchmarks te maken. Een paar plaatjes had ik nog wel kunnen schieten, zou vooral handig zijn geweest om te laten zien hoe slecht de kijkhoek is, maar goed kan dat nou moeilijk doen ;)

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 24 maart 2011 18:55]