Linksys WAP54G Wireless G Access Point Review

djiwie 10 december 2006, 740 views

Linksys WAP54G Wireless G Access Point

Pluspunten

• Eventueel is het mogelijk om meerdere AP's aan elkaar te koppelen. Ik heb thuis 2 Linksys AP's (beiden WAP54G) aan elkaar gekoppeld (draadloos) en het netwerk bereik is nu 2 keer zo groot, zonder dat de snelheid ernstig inzakt (alhoewel je altijd wel performance verlies zult houden).

Minpunten

• Heel af en toe loopt een van mijn exemplaren vast, en dan moet even de stekker er uit en er weer in. Dit gebeurt echter zelden.
  • De webinterface is redelijk langzaam en niet zo praktisch opgebouwd. In principe hoef je hier natuurlijk niet vaak te zijn, maar het is onhandig als je veel zaken tegelijkertijd wilt instellen: na elke pagina moet de WAP54G rebooten en dit duurt weer een seconde of 10 per keer.

Beheerbaarheid Score: 3
De WAP54G is een AP, geen router. Je kunt er dus ook geen NAT of DHCP mee doen. Maar voor een access point voldoet de WAP54G prima. De snelheid is over het algemeen ruim voldoende.

Zelf beschik ik over een versie 2, met deze versie is het mogelijk om OpenWRT te installeren op je AP. Dat ging op zich wel goed, maar het is even vogelen met de instellingen om het naar je hand te zetten. Als het eenmaal werkt is het natuurlijk wel gaaf, zo'n mini Linux servertje :-)

Heb jij ook een Linksys WAP54G Wireless G Access Point?

het netwerk bereik is nu 2 keer zo groot,
Hoe groot is dat bij jou in de praktijk? Moet ik denken aan 2x20 meter of 2x 150 meter ?
Nou, beide AP's staan binnen, dus de muren en plafonds maken het bereik er niet echt beter op. Boven (op zolder) kan ik wel het signaal van het AP in de kelder ontvangen, maar niet echt sterk.
Het hangt (zoals altijd bij wifi natuurlijk) af van de omstandigheden, maar binnenshuis kun je eerder aan 2x20 meter denken dan aan 2x150. Het tweede AP moet namelijk ook nog het signaal van de eerste kunnen ontvangen, dus je zult altijd een soort 'overlap' in het dekkingsgebied hebben.