Enermax Aurora Micro Wireless Review
Het toetsenbord heb ik nu een kleine week in gebruik. Ik heb hem gekocht om in de woonkamer te gebruiken bij een HTPC. Die HTPC staat in een andere ruimte, op ongeveer 3 meter van waar ik het toetsenbord gebruik. Vandaar dat ik een draadloos toetsenbord zocht, met ingebouwde trackball en een handzaam formaat. De keuze was tussen dit toetsenbord en een bord van Keysonic, uiteindelijk heb ik voor deze gekozen vanwege de verkrijgbaarheid en omdat ik er meer positieve reviews van kon vinden. Het is een mooi toetsenbord om te zien en misstaat dus niet om in het zicht te hebben liggen in de woonkamer. De bovenkant van het bordje is van een mooie dikke plaat aluminium voorzien. Dat ziet er keurig uit. Het bord voelt ook lekker aan de in hand, met...
Pluspunten
Mooie afwerking Fijne trackball/muisknoppen Prima aanslag
Minpunten
Slecht bereik
Eindoordeel
Het is een mooi toetsenbord om te zien en misstaat dus niet om in het zicht te hebben liggen in de woonkamer. De bovenkant van het bordje is van een mooie dikke plaat aluminium voorzien. Dat ziet er keurig uit. Het bord voelt ook lekker aan de in hand, met een soort van handgreep aan de onderkant, zodat je hem ook als oversized afstandbediening kan vasthouden.
De toetsenindeling is prima, gewoon qwerty, met een loeier van een enterknop
Tot zover is alles nog goed, maar het bord heeft toch wel een enorm minpunt: Het bereik is beroerd. Met de 2,5-3meter die er tussen het bord en de ontvanger zit, zit ik echt aan de max. Er ontbreekt regelmatig een lettertje tijdens het tiepen en de muis valt ook regelmatig weg. Wat vooral vaak gebeurt is dat de linkermuisknop niet meer reageert en dan moet je eerst weer op een gewone toets drukken, om de muisknop ook weer te laten reageren. Wanneer de ontvanger in de pc zèlf zit geprikt, is de ontvangst helemaal beroerd en is het toetsenbord ronduit onbruikbaar. De muis valt dan om de haverklap weg en slechts 1 op de zoveel toetsaanslagen komen aan.
Ik heb de ontvanger nu met een USB verlengkabeltje aangesloten en dat scheelt enorm. Niet alleen ligt de ontvanger nu fysiek een halve meter dichterbij, maar die heeft nu ook minder last van het metaal van de kast.
Het bord is ook heel kritisch met batterijen. Het batterijlampje knippert regelmatig. Met goede oplaadbare batterijen is het bord practisch niet te gebruiken, nieuwe goede alkaline's geven regelmatig een knipperend batterijlampje (met bijbehorende paar sec wegvallende ontvangst) en ik heb er nu gloednieuwe energizer lithiums inzitten. Hiermee valt er iig een stukje beter mee te werken, maar zelfs hiermee krijg ik regelmatig een seintje van het batterijlampje.
Al met al ben ik tevreden over het bord. Maar dat is vooral omdat ik verwacht dat andere borden het waarschijnlijk niets beter zullen doen dan deze. Het bordje ziet er keurig verzorgd uit en met de maatregelen die ik heb getroffen (lithiumbatterijen en USB-verlengkabeltje) valt er ook relatief goed mee te werken. Hele teksten ermee tiepen wordt niks, maar webadresjes en forumposts wil prima lukken
Heb jij ook een Enermax Aurora Micro Wireless?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (8)
Het probleem dat de muisknoppen niet meer reageren heb ik ook af en toe, vooral in spelletjes (popcap type, je gaat geen shooter spelen met dit keyboard natuurlijk
Wat ik erg jammer vind is dat er geen buffer voor het keyboard in zit (met controle of signalen aankomen). Mijn oude logitech mediaboard pro had namelijk ook problemen met de verbinding, maar op zijn minst kwamen de aanslagen wel aan (zolang de verbinding op tijd terug was, buffer passen maar een x aantal karakters in natuurlijk). Als de verbinding bij dit ding minder is dan vallen er inderdaad gewoon letters weg, erg iritant.
Het probleem met de batterijen heb ik dan weer minder... al moet ik zeggen, ik meen dat ik daar vroeger ook wel ruzie mee had, maar ik heb er nu een setje GP 2700mah batterijen in zitten en die gaan al HEEL lang mee (meerdere maanden minstens bij redelijk zwaar gebruik).
Op andere fora wordt gezeurd over dat de trackball zo vreselijk slecht zou zijn maar daar heb ik totaal geen problemen mee. Het voelt bij mijn trackball zo heel af en toe alsof er iets van vuil in zit waar hij overheen loopt, maar als ik dan een beetje heen en weer draai is het weer weg en werkt hij uitstekend.
Ben uiteindelijk ook tevreden met het bord vooral vanwege belabberde concurrentie. Het is erg jammer dat logitech niet iets van dezelfde maat heeft, het is of de mini die me echt te mini is (heb em bij een vriend gebruikt en hij is mooi maar je geeft er m.i. teveel usability voor op) of de edge die dan weer echt massive is om in je huiskamer te hebben. Het mediaboard pro heeft zijn eigen problemen, verbinding was ook niet top, niet alle knoppen zijn bruikbaar omdat het eigenlijk voor de PS3 is en de bouwkwaliteit is niet top (maar hij is wel goedkoop).
@djpj1111 een andere USB ontvanger gaat niet omdat het een proprietary RF verbinding is, geen bluetooth of zo... helaas.
[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 juli 2024 19:47]
Over de batterijen kan ik nu ook wat meer zeggen: Het eerste setje lithiums zit er nog steeds in en daar werkt hij verder ook goed mee. Maar het batterijlampje knippert nog steeds af en toe. Ik heb mezelf maar afgeleerd om erop te letten
Over het bereik ben ik nog steeds niet te spreken. Ik heb de ontvanger intussen iets anders geplaatst (klein stukje verplaatst, hij hangt nu iets vrijer). Ontvangst werkt nu wel beter, maar nog steeds is het zo dat de positie van het toetsenbord erg kritisch is. Als ik de juiste plek heb, dan kan ik zonder problemen doortikken. Maar als ik iets verplaats, dan werkt het al niet meer goed. Ik heb nu iig al wel genoeg ervaring om te weten wat de juiste positie en houding is, dus intussen kan ik er al wel goed mee werken.
Toch doet de beroerde ontvangst wel flink afbreuk aan het bord. Het is verder namelijk echt een mooi bordje. Heerlijk formaat, mooie afwerking en prima comfort. Het bordje ligt gewoon op de koffietafel en misstaat daar niet. Ziet er lekker luxe uit.
Ze hadden er alleen een beter zendertje in moeten frotten
Bij een afstand van zo'n 6 meter doet hij het ook gewoon prima bij mij, mits er geen obstakels zijn.
Voor de rest vind ik dit toetsenbord ideaal voor bij de tv, goedkoper vind je geen muis+toetsenbord in 1 het enige dat te koop is in dit segment voor wat minder geld heb je dat kleine Rii Mini chinees ding. De kwaliteit van de toetsen en bouwkwaliteit over het algemeen vind ik onovertroffen voor deze prijs, dat ga je echt niet beter vinden in dit prijs-segment momenteel. Het toetsenbord is ook lekker klein, kleiner dan ik dacht maar dat het toch lekker werkt dus niet te klein niet te groot.
Weet iemand of een andere USB ontvanger een oplossing is?
Ff een vraag aan alle andere Aurora gebruikers, maakt jullie trackball ook wel eens wat geluid tijdens gebruik? Bij bepaalde bewegingen maakt het ding een scheet geluidje
Nouja, geen issue meer iig
Ik vind het vooral zo vreemd dat hij de eerste 5.min stotterd. (ik gebruik het toetsenbord vanaf me bed en zit er dus zo'n 1.5 meter vanaf)
Voor de rest kwa batterij verbruik vind ik hem echt ideaal. Design is mooi en de toesten voelen prima aan.
Ik draai Windows 7.
Ter informatie:
Er zijn ook status drivers te downloaden voor dit keyboard. Deze geeft dan een seintje wanneer je Caps Lock aanstaat ect.
Ik heb een stille hoop dat hiermee ook mijn muisprobleem is opgelost.
Link van drivers en specs van dit toestenbord vind je hier:
http://www.enermax.co.uk/...a-micro-wireless.html?L=2
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn