Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Professional P2211H Zwart Review

efari 19 maart 2011, laatste update op 19 maart 2011, 1.133 views

Dell Professional P2211H Zwart

Pluspunten

• USB hub
  • strakke doch stevige design

Minpunten

• standaard te flets en te donker

Eerst en vooral:
ik bezit zelf geen p2211H, ik kwam er enkel vaak in contact mee (omdat ik er voor mijn werk zo'n 9 per dag moest plaatsen), dus ik kan geen uitgebreide verhalen doen over pixeldefecten en ghosting (omdat ik er nooit lang op werkte)

In de doos
Dat het uiterlijk van de doos met het grote DELL logo wel opvalt als je er met 4 tegelijk over straat mee wandelt, is geen verassing, maar belangrijker is uiteraard wat er in zit.
  • Setup A4tje in 7 talen (soms was dat in kleur, soms in zwart wit)
  • Information Guide
  • CD met nogmaals de het setup diagram in pdf, uitgebreide User's Guide, en andere product informatie
  • DVI kabel: 2 meter (apart in plastiekje)
  • 1USB kabel Type A naar type B: 2 meter (apart in plastiekje)
  • VGA kabel: 2 meter (is al aan het scherm gekoppeld, maar nog in plasiekje)
  • Voet (in synthetische beschermhoes)
  • Scherm (in synthetische beschermhoes)
  • 2 blokken piepschuim (waar het scherm tussen geklemd zit)
Wat mij dus als eerste opviel is dat er geen stroomkabel bijzit. In een verdere stage kwam ik te weten dat in de doos van de Dell Optiplex 780 (die ik ook in het kantoor moest installeren) 2 van die kabels zitten. Maar waarschijnlijk is dat dus zo omdat het een bulk order was, ik weet niet hoe het zit als je zulk een scherm apart koopt.

Installatie
Allemaal mooi verpakt enzo, maar daar zijn we niets mee.
Eenmaal de beschermhoes van het scherm is er nog een beschermend blad van hetzelfde materiaal aan het scherm vastgeplakt met schilderstape. (prima, dat maakt geen vlekken) Ook is er op het Dell logo op de achterzijde ook een plastiekje geplakt (want zo zijn ze wel), zoals je kan zien op onderstaande foto.
Vervolgens klik je simpelweg de voet op het scherm (dit staat allemaal trouwens mooi uitgelegd op het Setup blad) en kan je het toestel neerzetten.
VGA (of DVI/HDMI),USB en stroomkabels en door het gaatje in de voet steken om mooi de kabels naar achter te geleiden en aansluiten.

De kabels zijn 2meter lang, en dat is redelijk standaard neem ik aan. Voor sommige kantoren is dit ruim voldoende (scherm staat op het toestel), maar voor kantoren met zin voor kabelmanagement of waar de computer iets verder staat, kan dat wel voor problemen zorgen.

Functionaliteit
Zo, nu heb je netjes een USB kabel aangesloten, maar waarvoor dient die nu eigenlijk?
Zoals je in de specs kan lezen is dit toestel ook een USB hub: Er zitten 2 USB poorten aan de linkerzijde van het scherm, alsook 2 aan de achterzijde naast alle andere connectors.
Waarom dan?
Zoals ik hierboven al zei: soms zijn de kabels te kort, maar soms zijn ze ook de perfecte lengte. maar daar de kabels voor toetsenbord en muis ook 2 meter zijn, en die soms nog een half metertje verder verwijderd staan van het gat in het bureaublad, zullen die dan te kort zijn, dus kun je die dan simpelweg daar inpluggen. Ook handig voor als je snel een USB Flash drive wil instoppen, maar je wil/kan je niet bukken onder je peperdure desk, dan is het scherm een stuk aangenamer.

Verder zitten er een VGA, DVI en Displayport input op en is er een handig on-screen menu waar je heel wat instellingen kunt aanpassen. (staat allemaal goed uitgelegd op de CD-handleiding)

Bouwkwaliteit
Eenmaal het scherm er staat, wil je uiteraard dat het er zo lang mogelijk staat.
Het scherm - zo'n 52 cmd breed en 30,5 cm hoog, met z'n bijna 2cm brede bezel - staat op een stevige voet van 18cm bij 28cm en is 1,5cm hoog. (alle afmetingen gedaan met een 30cm bureaulat)
Die voet is eigenlijk een dikke ijzeren blok, met wat slipvrije kussentjes onderaan, in een mooie hardplastieken afwerking. Die is dus echt stevig, en zwaar genoeg om het scherm te kunnen draaien zonder dat de voet beweegt.

Draaien?
Ja, draaien. Het scherm bewegen in alle richtingen: links/rechts(45°), boven/onder(21°/4°), op/neer(10cm) en portrait/landscape(90° uiteraard). Dit alles terwijl je geen enkel moment de gedachte krijgt dat iets kan misgaan.
Door de op/neer functie heeft het scherm dus een minimale en maximale hoogte. De waarde aangeduid in de specs is de minimumhoogte: 35cm, en het scherm kan nog 10 cm omhoog geschoven worden, voor mensen met een lange nek.

Beeld
Het eerste wat ik dacht als ik er voor de eerste maal zag werken is: "hmm, de helderheid is wat aan de lage kant." Iets wat ik uiteraard direct aanpaste in het handige on-screen menu'tje.
De klanten hadden daar andere gedachten over. De arme stakkers zijn immers al 5 tot 10 jaar oudere monitors gewend, die een totaal verkeerd beeld gaven. Dus moest ik de helderheid zelfs nog verlagen dan standaard is ingesteld. (en stel je voor: sommigen willen zelfs persé dat ik de prachtige fullHD resolutie aanpas en er een miezerige 1024*768 van maak. Iets wat uiteraard de verhouding niet ten goede komt, maar daar hebben zij blijkbaar geen problemen mee.)
Met contrastweergave en natuurgetrouwe kleuren heb ik weinig ervaring en kan ik ook niet zoveel over vertellen, maar zwart is wel zwart en standaard zijn de kleuren ietsje flets (of ligt dat nou aan windowsXP?). Oja, het is een mat scherm, dat staat ook niet in de specs.

Ik heb geen mening gegeven bij de punten kleurweergave en contrast/helderheid, want uiteraard kan je de instellingen veranderen, maar ik heb dit niet gedaan; dus kan ik niet objectief beslissen.
(ik zou anders wel een voldoende gegeven hebben)

Overige
Over pixeldefecten en ghosting heb ik geen menig buiten dan dat ik er nog nooit iets van gezien heb.
Zoals gezegd blijf ik niet lang genoeg bij een scherm om te zien welke effecten het langdurig gebruiken van het toestel hebben. Ook heb ik nooit geen films bij mij of snel bewegende beelden om ghosting (eventueel) te kunnen waarnemen.

Ik veronderstel wel dat de betrouwbaarheid zeer hoog zal liggen, anders zou zulk een groot bedrijf er niet al zijn huidige toestellen door vervangen om dan nog eens 10 jaar lang te gebruiken.

Over de prijs kan ik ook niets kwijt, want ik weet niet hoeveel die mensen ervoor betalen. Maar de prijs die ik hier zie staan in de pricewatch kan ik wel smaken. Indien er zich na lang gebruik geen mankementen voordoen zou ik met veel plezier de ¤190 over hebben voor zulk een kwaliteitstoestel.

Samengevat
Fijn, mooi toestel dat goed geschikt is voor op kantoor.

sorry voor slechte kwaliteit van de foto's, maar ik heb geen tijd gehad voor een uitgebreide fotoshoot, en mijn gsm was het enigste dat ik bij de hand had.
Als je wil zet ik de inhoud van de bijgeleverde CD online, maar ik vrees voor copyright misbruik.

Heb jij ook een Dell Professional P2211H Zwart?

Kort maar bondige review. Goed geschreven en plaatjes zijn altijd handig.

3 sterren;)
mooie review , uitgebreid beschreven.

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg er wel een beetje een schoolopdracht gevoel bij?:P
Leuk om te lezen.

Heb je ervaring met schermen die in hoogte verstelbaar zijn van Dell?
deze is in hoogte verstelbaar hé.
nu doe ik dit project niet meer, en zie ik de schermpjes nooit meer
misschien foto van de monitor in zn geheel?
voor de rest goeie review
zal nu moeilijk gaan, ik doe dit project niet meer..
maar de monitor is zéér gelijk aan andere DELL professional P-series
en daar zijn wel voldoende foto's en revieuws van te vinden