Scythe Musashi VGA Cooler Review

[McAp] Jay 20 maart 2011, laatste update op 20 maart 2011, 2.467 views

Scythe Musashi VGA Cooler

Pluspunten

• stil
  • koel
  • makkelijke installatie
  • veel koelblokjes
  • Fancontroller

Minpunten

• slechte handleiding
  • Fancontroller zit vast aan de fans

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Scythe Musashi Review

Reden aankoop:

Ik heb hier een 4890 Black edition, die vrij warm word. Door deze hitte gaat de stock fan natuurlijk vrij hard draaien, waardoor hij veel geluid produceert. Een nieuwe koeler was eerst niet echt een optie, omdat eerst mijn south bridge en mijn sata kabel in de weg zaten.

Na wat research gedaan te hebben kwam ik op twee andere fans:

Scythe Musashi:
Arctic cooling Twin turbo pro:

Aangezien de twin turbo niet in mijn system paste, ben ik maar met de Musashi gegaan. De Musashi neemt 2 slots in beslag, en zit maar 2mm verder in het 3e slot, dus dat maakt niet uit.

Eerste indruk:

Toen ik hem binnen kreeg was mijn eerste indruk dat de verpakking er vrij druk uit ziet. Als ik hem in de winkel zou zien liggen zou ik hem niet pakken. De verpakking vind ik daarom ook minder, maar dat heeft niks met het product te maken.

Na de doos geopend te hebben, kreeg ik er een heel goed gevoel over. Het is een heel platte koeler met 2 100mm fans. Deze fans zijn heel erg plat en zien er goed uit. Er zit ook een fancontroller vast aan de koeler, die je in een van je PCI slots kan doen van je pc. Verder komt de koeler met al deze dingen:

Compatibiliteit:

GeForce 9800GT
GeForce 9800GTX+
GTS250

Installatie:

Natuulijk wilde ik de koeler zo snel mogelijk installeren. Ik heb dus gelijk de oude koeler van mijn 4890 af gehaald en de GPU schoongemaakt. Ik heb de heatsink van de oude koeler er op gelaten en daar bovenop de musashi ge´nstalleerd. De musashi komt met wat thermische pasta, maar ik heb mx-2 gebruikt.

De installatie ging makkelijk, hoewel de handleiding niet heel duidelijk was. Zoals ik eerder in de review zei, zitten bij mij de south bridge en de sata kabels in de weg. de musashi is net dun genoeg om de south bridge te ontwijken. Hij leunt nu wel een beetje op het koelblokje. de sata kabel was wel een probleem, zonder het eerst op te merken had ik de sata port op mijn moederbord een beetje verbogen tijdens het installeren van mijn videokaart. Maar nu past het wel goed, dus het maakt mij niet heel erg veel uit.

Musashi VS Stock koeler:

Ik heb op bijde kaarten 3DMark Vantage gerunned

Stock cooler: Fan 50%, Activiteit: 100%, Temperatuur: 65C (stabiel 65 geraden)
Musashi: Fan 100%, Activiteit: 100%, Temperatuur 63-65C (Schommelde heel erg)

Bij allebeide koelers zit ik ruim onder de maximale temperatuur. Alhoewel de Musashi wel op 100% draaide en de stock koeler op auto stond en rond de 50% bleef hangen, is de Musashi veel stiller. Dan moet ik wel zeggen dat de stock koeler misschien wel beter zou presteren op 100% Fanspeed

Idle temps

Stock cooler: Fan 100%, Activiteit 0%, Temperatuur: 33C
Musashi: Fans: 100%, Activiteit 0%, Temperatuur: 32C

Zoals jullie zien, op wanneer de kaart idle is, en de fans op 100% staan, zijn de temps ongeveer gelijk (musashi is dan net iets koeler). En natuurlijk is de Musashi 3 miljoen keer stiller dan de Stock koeler. (Mensen met de zelfde stock koeler zullen weten wat ik bedoel)

Ik heb de kaart op de stock koeler niet gestressed zoals de Musashi, dus daarom is de max temp daar wat lager. De fans van de Musashi zijn heel erg stil, op 100% hoor ik ze niet tot amper, terwijl ik de stock koeler op 27% al heel erg luid vind.

De musashi deed het heel goed, ik heb zowel met futuremark als met furmark de kaart met de Musashi gestressed/gebenchmarked en de temps bleven hangen rond de 70C met clocks op 1000/1100.

Scores:

Algemene beoordeling 5 sterren
Het is een mooie, efficiŰnte en stille koeler, voor een redelijke prijs. Installatie is zeer makkelijk en de koeler past op heel veel kaarten.

Koelvermogen 5 Sterren
Hij koelt heel erg goed, met 2 stille 100mm fans die een vrij lagen rmp hebben, koelt hij heel erg lekker. De idle temps liggen meer dan 10C onder de idle temps van de stock koeler.

Geluidsproductie (max) 5 Sterren
Op 100% hoor ik de fans niet tot amper. In mijn systeem zitten natuurlijk veel andere fans, maar de Musashi is lekker stil.

Geluidsproductie (min) 5 Sterren
Wederom 5 sterren hier, de fans zijn niet te horen als ik de fancontroller op 0 zet.

Installatie- gemak 4 Sterren
Installatie is gewoon zeer goed, maar hij mist een ster omdat de handleiding gewoon slecht is.

Compatibiliteit 5 sterren
Niks op aan te merken, hij past op bijna alle kaarten.

Modbaarheid 4 Sterren
Ik heb zelf niks gemod, maar wel gekeken wat je er op kan doen. Je kan onder andere fans vervangen, en andere dingetjes mee doen.

Prijs 5 Sterren
Voor die 35 euro koop je geen prutje, het is een zeer goede koeler.

Conclusie:
Ik raad iedereen aan (als je een luide GPU fan hebt) om deze aan te schaffen, hij koelt goed, is makkelijk om te installeren, past op veel kaarten en is heel erg stil. Een top product!

Edit 20-3-2011: Stukje Musashi vs Stock iets bijgewerkt

• 4890 Black edition
  • Lancool pc-k62
  • OCZ ModXtreme Pro 600W
  • Windows 7

Heb jij ook een Scythe Musashi VGA Cooler?

Had ik beter ook gedaan met men HD4890, de standaard koelplaat eropgelaten met men Arctic Accelero TwinTurbo. Nu heb ik wat gekloot met men heatsinkjes die eraf vallen...
De koelplaat er op laten is ook aanbevolen door Scythe, daarom heb ik het ook gedaan. Ik weet zelf niet of het iets van de prestatie afhaalt omdat het een grote plaat is in plaats van veel kleinere koelblokjes. Als je van die kleine heatsinkjes heb die er afvallen, moet je er eerst met een gum over de chips heen gaan, dan haal je het residu van de oude koelpasta die op de chipjes zaten weg waardoor de heatsinkjes beter blijven plakken.
Heb echt goed gegumd enz... In het vervolg koop ik me een kaart met Vapor-X oid, heb ik daar geen last meer van van blokjes die er afvallen enz.. :)
Dat kan natuurlijk ook, toch weet ik niet waarom die koelblokjes er af zouden vallen, de enige reden die ik dan anders kan bedenken is dat je dan te veel tegen de blokjes aan heb lopen tikken/optillen en opnieuw opplakken.

Vapor-X kaarten zijn inderdaad goed met vrij stille koelers. Toch weet ik niet of een Vapor-X het op kan nemen tegen een goede aftermarket koeler. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Arctic cooling accelero XTREME plus, denk ik dat je toch een betere geluid/prestatie verhouding krijgt dan met een standaart Vapor-x koeler (Weet het niet zeker omdat ik zelf nooit een Vapor-x in gebruik heb gehad)
Ik heb hier zelf een HD4870 Toxic (20% OC) met een Vapor X koeler. Met de fanspeed op 23% in Catalyst komt de kaart na 2 uur gamen (COD MW2) niet boven de 60 graden uit. Idle doet ie ruim 45 graden met fanspeed 15%.

Die Vapor X koelers zijn ook goed dus.. Al denk ik wel dat bijvoorbeeld die MSI TwinFrozr kaarten net ietsjes beter koelen.
Je hebt gelijk dat vapor x koelers het heel goed doen, en ook de twin forzr doen het heel erg goed. Ik moet toch zeggen dat de stock koeler (die ik had) het gewoon heel goed deed kwa temperatuur. Aangezien ik hem niet de hele tijd op 100% wil laten draaien heb ik ook niet getest hoe de temps toen waren. De stock koelers koelen verder heel erg goed, en hebben een heel efficient heatpipe design. Het enige minpunt is dat de koeler gewoon heel erg luid is, dat is ook de reden dat ik de musashi heb gekocht.
Een vriend van me heeft een HD4870 reference kaart, met de standaard ATI koeler. Hij is zowel luidruchtiger dan mijn Vapor X koeler op dezelfde snelheid, en de kaart is ook nog eens warmer...

Als je kijkt naar modellen met een enkele fan is Vapor X in de meeste gevallen beter dan de reference koeler, maar van 2 fans gaat ie het niet winnen inderdaad
Moeten die 2 molex stekkers ook aangesloten worden? ik heb namelijk geen molex op mijn voeding zitten.
De twee fans zitten vast aan de fancontroller, de kabels daar aan vast zijn twee 3-pins fan kabels, voor die kabels zit een adapter naar een molex.

Je kan dus de twee fans power geven met een molex plug. Die molex plug kan je oa. tussen de molex plug van je optical drive doen. (ik neem aan dat jij er eentje hebt, zoja die heeft ook power van een molex kabel) Het lijkt me dus sterk dat geen molex kabel hebt aan je PSU.

als je geen 3-pins fan conectors hebt op je mobo, kan je ook een plugje kopen van Sata naar molex.
optical drive kan ook via sata gaan en dan hoeft de aansluiting toch geen molex te zijn?

goede review, alleen is dat gedeelte over de koelprestaties een beetje verwarrend. kan je ook wat meer uitleg geven over de heatpipe blokjes?
Daar heb je dan wel gelijk in, maar ik denk dat er op zowat elke voeding wel een molex connector zit.

Ik ben bezig met furmark en futuremark en wil eigenlijk graag een grafiekje maken over de koelprestaties en temperatuur. Maar heb het voorlopig geen tijd voor (zal binnekort wel eens komen) Ik zal nog wel een stukje plaatsen over de koelblokjes, maar mocht je zelf een vraag stellen, stel hem dan maar in de reacties/DM dan zal ik hem ook antwoorden ;)
Scythe doet het erg goed de laatste tijd, echter op het gebied van handleidingen kunnen ze nog wel wat leren. Iets meer overzichtelijkheid bijv. zou mooi zijn.
Handleidingen zijn een beetje waardeloos moet ik zeggen, waarschijnlijk omdat het letterlijk vertaald is van japans (denk ik) naar engels.

Ik zal kijken of ik nog wat kan editen ivm duidelijkheid.
Al snap ik je temps niets goed... Op 100% koelt je musashi 5░ slechter dan de stock?

Stock cooler: Fan 50%, Activiteit: 100%, Temperatuur: 65C
Musashi: Fan 100%, Activiteit: 100%, Temperatuur 70C

Van de stock koeler moeten fans en activiteit omgewisseld worden zeker?

[Reactie gewijzigd door Matuna op 16 maart 2011 22:13]

Nee, de stock koeler is krachtiger met 50%, maar ook veel luider. Ik heb daarom de koeler ook niet vervangen door de prestatie maar meer door het geluid. Ik moet zeggen dat de Musashi op idle lagere temps geeft maar als de activity op 100% is dat de temps wat hoger liggen dan de stock koeler. Dat komt ook omdat de stock koeler gewoon veel meer rpm's maakt een daarom ook veel luider is.

Ook staat in de review:

[Reactie gewijzigd door [McAp] Jay op 16 maart 2011 22:21]

Bij mijn 5850 scheelt de Musashi zo'n 20 tot 30 graden met de stock cooler :) Hij lijkt niet helemaal optimaal te koelen in jouw geval.
Is jouwe overclocked? Mijne is nu 1000/1100, Op een normale 4890 zal de musashi het inderdaad beter doen dan met een black edition
Ik heb sata op mijn optical-drive, dus dat gaat niet. Alles is sata in mijn systeem. Dus dat wordt een verloop stekker, en die zijn moeilijk te krijgen.

Begrijp ook niet goed dat ze een molex gebruiken, dat is oude crap. Bij een normale koeler heb je ook geen molex nodig.
Zoals ik al zei:

Door [McAp] Jay, donderdag 17 maart 2011 16:13

je hoeft dus niet per se de molex te gebruiken.
Musashi VS Stock koeler:
In dit stukje moet je wel de fan speed bij allebei de koelers op 100% zetten anders is het geen eerlijke vergelijking. En je moet natuurlijk ook dezelfde stress test doen! }:O nu lijkt het net of die Musashi bagger koelt vergeleken met de Stock koeler. :/
heb je inderdaad gelijk in, maar was stieken eigenlijk vergeten om furmark te runnen op mijn stock cooler. Ik zal de temps eventjes aanpassen ja, want nu zijn ze niet echt gelijk. (heb ze wel allebei op Futuremark gerunned. Daar kwam ik uit met zo'n 2 gerade verschil.

(Update): ik heb het stukje aangepast, hopelijk is het zo beter

[Reactie gewijzigd door [McAp] Jay op 20 maart 2011 18:15]

Met 10mm fans zal je wel 100mm of 10cm fans bedoelen, verder goede review.