Scythe Mugen 2 Rev. B Review

thechib12 16 maart 2011, laatste update op 16 maart 2011, 905 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Koelt goed
  • Zacht geluid
  • Ziet er goed uit

Minpunten

• Moeilijk in te bouwen
  • backplate
  • Koelpasta in een zakje?

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik zocht nog een nieuwe koeler voor in mijn pc, om eens lekker te clocken!
naar veel googelen, kwam ik uit op de Scythe Mugen 2.
Zag er goedkoop, veelbelovend en goed uit! Paar reviews op tweakers gelezen, goede reacties, alleen het probleem dat hij moeilijk te plaatsen was, hij is ook aardig groot, en wist dus niet zeker of hij wel in mijn Antec 900 paste, nagevraagd op een forum, geen antwoord op gekregen, maar achja, gewoon kopen dat ding, als hij niet past dan verkoop ik hem wel weer.
Ik heb hem gewoon meegenomen bij het bedrijf waar ik werk, dus niet oplaten sturen of dergelijk.

Verpakking
Nou ja, wat kan je er over zeggen? Japans?
Het komt in een oerlelijke doos, en daarin zit de koeler met wat karton eromheen, schroefjes en andere metalen dingetjes in een apart doosje, zelf vond ik het een beetje goedkope verpakking, heb betere gezien.

Wat zit erin de doos:
Metalen plaatjes voor op de koeler zodat je de schroefjes erin kan stoppen
Backplate
Stel schroefjes en moertjes
De koeler
een fan
een (slechte) handleiding
koelpasta in een zakje?

Installeren
Wat ik al eerder heb verteld is dat ik niet zeker wist of hij in mijn Antec 900 paste, Maar naar een beetje meten (breedte kast - 4cm - hoogte koeler) kwam ik negatief uit ( 3 mm)
Ach, ik dacht het kan wel passen, blijkt dat ik ruim een cm over heb, dus mensen met de vraag:
Past de Scythe Mugen rev 2b in mijn Antec 900. JA! (misschien niet als je koelers op je ram hebt zitten)
Ik kwam dus 's avonds rond half 9 thuis, kwam ik erachter dat ik voor de installatie mijn moederbord er uit moest vissen, maar die avond had ik daar echt geen zin meer in, dus de volgende dag gedaan.
Moederbord er dus uitgehaald, even gekeken hoe het zat, maar wat een slechte gebruiksaanwijzing, het word beschreven in 3 stappen! dat vind ik niet genoeg voor zon lastige koeler, er zat wel een handig plaatje bij! gewoon goed gekeken naar het plaatje, en toen zag ik het wel een beetje.
De backplate is erg lastig, ik heb het op de volgende manier gedaan:
Backplate vast plakken met plakband, Op de koeler de schroefjes gedaan, moederbord zo neer leggen zodat je makkelijk bij de backplate en processorkant kon komen, koeler bij de gaatjes gestopt. wat een werk!
Even iemand bijgeroepen om de koeler vast te houden, en toen de schroefjes erin gedaan.
een verschrikkelijk lastig werkje dus. afgeraden voor onhandige mensen met kort geduld!

De koeler zelf

Hij is lekker stil, koelt goed, niet veel over te zeggen, op dit gebied een aanrader dus!

Conclusie:
Een grote koeler, die goed koelt, weinig geluid.
Neem wel een grote kast, want het is zeer irritant om dit bakbeest te plaatsen!
Alle punten zijn top behalve het inbouwen

ps: Fotos komen later

6GB OCZ GOLD 1600mhz
Antec 900
600Watt ocz modxtream pro
Windows 7 Ultimate x64

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

plakband? waarom plakband .... als je toch iemand anders had om mee te helpen met vasthouden?
Je kunt het prima doen met wat isolatietape, zo heb ik mijn mugen ook geïnstalleerd destijds :)
Bij negatieve eigenschappen : "Koelpasta in een zakje?", dit is normaal bij Scythe; bij mijn Scythe Shuriken rev. B zat de (vies uitziende) koelpasta ook in een plastic zakje. Dit zal de gewoonte zijn bij Scythe maar hierdoor besparen ze ook en wordt de cooler in het algemeen goedkoper. Daarentegen bij mijn Coolermaster Hyper TX2 zat de koelpasta in een spuitje wat wat netter is om aan te brengen maar de kosten weer naar boven jaagt.
@ iconlast
Het is erg vervelend om die backplate ook vast te houden, je moet de schroefjes erin draaien, cpu vast houden, moederbord vast houden, en het kan dat die backplate gaat bewegen, ik heb het op internet gelezen dat het makkelijker was!
Als je niet motorisch beperkt bent kun je binnen 5 minuten de Mugen 2 installeren. Ik vond het helemaal niet moeilijk om de koeler te installeren.
Nou, er zijn veel mensen die het klote vinden om dat ding te instaleren
en nee heb geen motorisch probleem, en ben ook niet dom (atheneum ^^)
Het makkelijkste vind ik gewoon koeler omgekeerd op je bureau (dus met baseplate naar boven) te plaatsen. Dan alle schroeven in de backplate doen en dan de backplate plaatsen op je moederbord. Vervolgens hou je het moederbord en de backplate vast in je ene hand en in je andere hand een schroevendraaier. Zo positioneer je het het moederbord in de juiste positie door langs onderen te kijken en schroef je de schroeven één voor één vast.

Maar het is inderdaad niet de eenvoudigste koeler om te monteren ;)
Ik heb deze zelf ook in mijn pc hangen en zeer goede ervaringen met het koelen ermee.

Heb inmiddels al voor de 3e keer een Scythe Mugende ingebouwd. 2x nieuwe pc en 1x een pc moeten (de)monteren om hem erin te krijgen.

De eerste was ook voor mij ook een zware bevalling, de 2e en 3e gingen er eenvoudig in maar persoonlijk vind ik dit geen negatieve eigenschap. Als je een dergelijke koeler kiest en zelf je pc in elkaar zet denk ik dat je wel weet waar je mee bezig bent, anders moet je je hier niet aan wagen... een surfplank past ook niet eenvoudig in een mini maar het kan wel ;)
@Wouter.s Daar had ik niet aan gedacht, idd een mooie manier om hem te plaatsen
maarja, iig zit hij er nu in.

@Xallax
Ik vind het inbouwen van de koeler wel degelijk een min puntje(ook een slechte handleiding), want bijv de boxed coolers heb je er zo opzitten, maar hier was ik wel even mee bezig.
het ligt er ook maar net aan wat voor een kast en moederbord. ik kon namelijk niet de achterkant van mijn kast openschroeven, en zo de backplate erop zetten.
maar na zo'n klus ben ik zeer tevreden over dit stukkie japanse meesterwerk!

Nu nog overclocken, dit is trouwens mijn eerste keer dat ik ga overclocken.
dus moet nog een beetje uitvinden hoe het werkt. namelijk een paar dingetjes die ik niet helemaal snap;)