Asus M2NPV-VM Review

Mitch 9 december 2006, laatste update op 9 december 2006, 1.151 views

Asus M2NPV-VM

Pluspunten

• alles ge´ntegreerd
  • u-ATX formfactor
  • goede instellingsmogelijkheden
  • stabiel

Minpunten

• PCIe 1x slot
  • northbridge cooler

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord sinds een maand of 3 in mijn mediacenter zitten, samen met een AMD X2 3800+ en een gig PQI ram (667 MHz).

Het eerste boardje wat ik kreeg ging binnen twee dagen dood (geen beeld meer, wel draaiende fannen), via RMA een nieuwe gehad en deze werkt sindsdien prima.

Het fijne is dat alles onboard is ge´ntegreerd op dit board, op deze manier kan ik mijn mediacenter lekker klein houden.
Er zitten wel wat uitbreidingsmodules bij die een plekje moeten krijgen (oa firewire, component out en optisch/coax out), dus daar moet je wel rekening mee houden.

Helaas hebben ze een (in mijn ogen) nutteloos PCIe 1x slot erop gezet waardoor mijn coolermaster media kast die ik op het oog had niet door kon gaan (daarbij moet het eerste slot een groot PCIe slot zijn), maar aan de 2 PCI sloten heb ik gelukkig genoeg.

Wat ik eigenlijk het grootste nadeel vind is dat ze de Northbridge met een waardeloos aluminium koelvinnetje hebben uitgerust welke bloedjeheet wordt. Deze heb ik dan ook vervangen door een zalman waaier type (welke wel gelijmd moest worden) en nu is de temperatuur redelijk.

Onboard video werkt verder prima, kan de resolutie van mijn TV prima aan en mediacenter loopt prima, voor spellen is het natuurlijk niks, maar je kunt altijd nog een losse kaart plaatsen mocht je willen gamen.

Heb jij ook een Asus M2NPV-VM?

Iemand al ervaringen met echte HD contect af te spelen op 1080P?
Ik gebruik dit moederbord icm een AMD Athlon 3800+ X2 CPU, 4x512MB DDR800 en Windows Vista Ultimate. 1080p content werkt wel goed. Ik draai op de achtergrond Windows Live Messenger, Grab-It, een FTP server, AVG en Internet Explorer en ik kan full-screen een 1080p film, inclusief doorspoelen zonder lag afspelen, het CPU verbruik ligt dan wel tussen de 100 en 80%.