Asus M2NPV-VM Review

hondapower 27 januari 2009, 2.702 views

Asus M2NPV-VM

Pluspunten

• Al het nodig op een klein uATX bordje
  • Geen probleem met installeren grote koeler
  • 4 fan aansluitingen

Minpunten

• vrij kritisch met PC6400 modules.
  • De website van Asus, het instruktieboekje en de quick-install guide geven alle 3 een andere uitleg over in welke slots je de DIMMS moet plaatsen.

Layout Score: 4
Update 27-01-2009: Mobo defect. Af en toe had ik er last van dat de pc wel aanging, maar dat er verder niks gebeurde. Geen piepje niks. Afgelopen week heeft ie permanent de geest gegeven.
Heb alles getest, ben tot de conclusie gekomen dat het mobo echt niks meer doet.
Heb nu maar een ander type besteld. Hoop dat ik geen problemen ga krijgen met de RAID 1 configuratie.

------------------------------

Voor mijn nieuwe pc update was ik op zoek naar een Asus AM2 bordje welke ook VGA onboard had.

Er waren 4 verschillende types, en ik heb dan maar gekozen voor de M2NPV-VM.

Een uATX bordje met alle toeters en bellen.
Oa:
-Onboard VGA met DIV en Sub-D aansluiting
-HDTV out module (analoog)
-S/PDIF out (met optioneel bracket)
-onboard sound
-Firewire (2x)
-USB, enz enz.
-4x SATA 300
-4x PATA 133
-Onboard RAID controller

Op het bordje zit een AM2 Athlon X2 4200 'EE' 65W.
Als CPU koeling een AC Freezer 64 Pro (mèt PWM).

Over het geheugen heb ik vrij lang nagedacht. Dit bordje schijnt nogal kritisch te zijn met geheugenmodules, omdat dit bordje maar tot 1,9V kan leveren.
De meeste high-tech DDR2-800 modules hebben meer nodig.
Dus opletten met uitzoeken!
Ik heb gekozen voor de
DDR2 G.Skill 2GB DDR2-800 2x1024GB CL5-5-5-15 Firebrick
Met als typenummer: F2-6400CL5D-2GBNQ (sp2603)
Deze werkt op 1,8-2,0V.

Ik heb 2 Seagate 7200.10 320GB schijven in RAID 1 voor data, en nog 1 zo'n schijf als werkschijf.

Het installeren ging vrij vlug, en alle drivers en apparaten waren snel geinstalleerd.

De BIOS update heb ik nog niet uitgevoerd, de laatste versie is ook pas uit.

Je kunt een heeel klein beetje overclocken met dit bord, ik heb het nog niet uitgeprobeerd en dit bord is ook niet bedoeld om over te clocken.

De onboard sound gebruik ik ook niet, ik had nog een Audigy kaartje liggen.

De HDTV out module heeft aan boord:
-YUV
-Composiet
-S-Video

Verder niet veel te vermelden, hij loopt stabiel en alles werkt naar behoren.
2 tips:
-Opletten met uitzoeken van DDR2-6400 DIMMS.
-Een grote koeler past (indien de behuizing het ook toelaat) op dit uATX bordje.

Update 03-09-07: Ding doet het nog steeds.

Heb jij ook een Asus M2NPV-VM?

vrij kritisch met PC6400 modules
Is toch afhankelijk van de proc? De geheugencontroller zit tegenwoordig op de processor, hoor.
Hoop dat ik geen problemen ga krijgen met de RAID 1 configuratie.
Je hebt toch niet NVidia's fakeraid ding daarvoor gebruikt? Juist tegen hardware failures moet je software RAID gebruiken, omdat het onafhankelijk is van je hardware, flexibeler is in te richten (arrays over partities - dus meerdere (levels) over dezelfde schijven) en je schijven altijd hun volledige functionaliteit behouden (SMART monitoring enzo). ;)

Ik heb zelf drie van deze mobo's aangeschaft/aangeraden - een voor mezelf en twee exemplaren ergens anders in mijn 'beheer'. Alledrie functioneren ze nog steeds sinds begin 2007. Twee ervan zijn 24/7 in gebruik (als soort van server). Nooit problemen gehad en ik vind hem dan ook wel betrouwbaar.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 27 januari 2009 14:15]

Heb je de analoge output gebruikt om je scherm aan te hangen? Zo ja, is de beeldkwaliteit in orde? Zo nee, kan je het eens ff testen?

Heb zo'n bordje gehad, en de analoge kwaliteit was gewoon ondermaats. De DVI deed het gewoon wel goed.
Je bedoeld de output via de sub-D?
Die is uitstekend.
Ik heb er een 19" Iiyama monitor aanhangen.
Vraagje: wordt je chipset koelblok ook zo ontiegelijk heet?
ja die chipset koelblokjes worden idd erg warm

ik heb ook zo'n bordje, echt super alles er op en er aan op micro atx formaat :) ideaal voor een HTPC.
de analoge tv output (composite en s-vhs heb ik nog niet getest kan ik niks over zeggen)

[Reactie gewijzigd door blub84 op 3 september 2007 23:14]

Ik heb hetzelfde bordje en het werkt prima, in een Origen AE H6 kast met 2 fans aan (60mm en 80mm) en dit zijn mijn temperaturen:

CPU 42c (standaard AMD cooler)
Core 29c. Ik heb er wel van die vinnetjes die ik van een zalman cooler over had (die kleine blauwe plak dingen) er tegen aan geplakt, want de chipset blok wordt enorm heet, zo heet dat je hem niet vast kan pakken.
Ik heb het zelfde bord ingezet als HTPC op een CRT TV via S-VHS. Werkt goed, geeft een goed beeld op de tv. Chipset koelblok wordt inderdaad erg heet. Had 2 WD 500GB in raid 0 gezet (sinds vorig jaar oktober). Helaas is een van de schijven ermee opgehouden. Nu maar twee nieuwe besteld, toch maar in raid 1 zetten. Wil binnenkort een Panasonic Plasma kopen. Ik hoop dat het bord ook hierop een goed beeld geeft.