Specificaties Quad core @ 3,4GHz-3,8GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7 2600K Tray Review

Intel Core i7 2600K Tray

Pluspunten

• snelheid
  • OCbaarheid

Minpunten

• IGP heeft weinig nut
  • 2500K heeft een leukere prijs/prestatie verhouding.

Specificaties
De CPU
Benchmarks
Overclocking

Om aan de slag te gaan met de Gigabyte P67A-UD7 en MSI P67A-GD65 heb ik een Intel i7 2600K gekregen.Voor deze review ben ik uitgegaan een trayversie, ik kan dus geen oordeel vellen over de koeler, omdat ik die er niet bij had, maar enkel de CPU zelf.

[anchor=specs][/anchor[]b]Specificaties[/b]
GeheugenDDR3 1066/1333
Geheugenkanalen2
ECCNee

[anchor=cpu][/anchor[]De CPU

Ten opzichte van eerdere generaties zijn er een aantal zaken in de CPU ge´ntegreerd, in plaats van deze in de chipset te verwerken. Dit zijn de geheugencontroller (die sinds de X58 al in de CPU te vinden is), maar ook de PCIecontroller en de CPU beschikt ook over ge´ntegreerde graphics.
Waarbij de vorige generatie enkel de Core i3 en een aantal Core i5s ge´ntegreerde graphics heeft, beschikt nu iedere CPU erover. Dit is omdat de indeling van de CPU nu anders in elkaar steekt. Voorheen zat de GPU apart op de CPU geprikt, nu is alles ge´ntegreerd in een package.
Het is afhankelijk van de chipset of de graphics gebruikt kunnen worden of niet. De H67 chipset beschikt over de geschikte outputs om een monitor op aan te sluiten en zal de IGP dus kunnen gebruiken. Voor P67 moederborden is nog steeds een losse GPU nodig om beeld te krijgen.
Door deze verandering is een socket 1155 CPU ook niet compatible met een socket 1156 moederbord en vice versa. Een groot voordeel in dit geval is wel dat de gaten rond de socket hetzelfde zijn bij socket 1155 en socket 1156. Het wachten op goede koelers of het vervangen van bestaande koelers van een 1156systeem is dus niet nodig.

[anchor=bench][/anchor[]Benchmarks
Om een CPU te kunnen beoordelen moeten er wat benchmarks gedraaid worden, en die zijn natuurlijk alleen interessant wanneer we die kunnen vergelijken met andere CPU's. Het liefst had ik een i7 860 en een i7 920/930/950 gepakt, maar helaas heb ik die niet liggen. Daarom heb ik m'n eerder geteste i5 2300 erbij gepakt en deze ook vergeleken met de i5 750 setup die ik verder had draaien.
Ik heb SuperPi gedraaid, waarbij ik een 1M en 8M run heb gedaan. Daarnaast heb ik Cinebench10, Cinbench 11.5 gedraaid en Wprime, om te kijken hoe de CPU werkt als er meerdere cores gebruikt kunnen worden.

SuperPi
SuperPi - 1M
i7 2600Khttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 10.72 s
i5 2300http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 11.15 s
i5 750http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 13.14 s

SuperPi - 8M
i7 2600Khttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 122.93 s
i5 2300http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 127.43 s
i5 750http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 148.22 s

Wprime
Wprime - 32M
i7 2600Khttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 11.36 s
i5 2300http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 11.43 s
i5 750http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 12.74 s

Wprime - 1024M
i7 2600Khttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 358.13 s
i5 2300http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 361.34 s
i5 750http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 404.34 s

Cinebench 11.5 - CPU
i7 2600Khttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 6.80 pts
i5 2300http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 5.19 pts
i5 750http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 3.77 pts

CineBench 11.5
Cinebench 11.5 - CPU

CineBench 10

Cinebench 10 - MultiCPU
i7 2600Khttp://tweakers.net/ext/f/W8aGAOzJNhRRLK2iVOs6AvDu/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GuOK80VnYJtzwkbif0FHZsu9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/1NLuksvz11AuXxthg9tOmlU1/full.png 23103
i5 2300http://tweakers.net/ext/f/Ns4fSXIaVOu2ZXg4n20lQ51E/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ynG72vpO9oZ0dPDSjoSqmKOJ/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/GgzL8c9VevxW6am4lJ41XT3H/full.png 19944
i5 750http://tweakers.net/ext/f/HbZFBGgJMs5rU5rUcMXyH4zO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/0XVDPl4j26eWVVtd9e9n2rsn/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/LCPRuU45M2cbfgJUkJewvwWR/full.png 14377

De benchmarks spreken voor zich, ten opzichte van de andere 2 CPU's is de i7 een stuk sneller in met name multitasking.

[anchor=oc][/anchor[]Overclocking
Als je wil overclocken op het Sandy Bridgeplatform dan ben je aangewezen op de K versie van de CPU's. Deze hebben een vrij instelbare multiplier (met een maximum van 57), waarmee je theoretisch op 5,7GHz zou moeten kunnen komen.

Ik heb Cinebench11.5 gebruikt om te benchen tijdens het overclocken en even gekeken wat ik op de Gigabyte P67A-UD7 kon halen. Als koeler heb ik een Scythe Mini Ninja gebruikt, een vrij simpele CPUkoeler, maar stukken beter dan de Intel stockgevallen.
Voor mooi oplopende resultaten heb ik even heel simpel EIST uitgezet en ben ik begonnen met het draaien van SuperPi 1M en Cinebench11.5. Verder ben ik vrij lui geweest, ik heb enkel de multiplier omhooggezet, verder niets gedaan met het voltage of wat dan ook. Tot 4.6GHz kon ik het systeem in 1 keer stabiel starten, daarboven heb ik het nog niet geprobeerd.

SuperPi 1M
3400MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 11.061 s
3700MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 10.203 s
3900MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 9.626 s
4000MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 9.407 s
4200MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 8.954 s
4400MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 8.533 s
4600MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 8.206 s

Cinebench 11.5 CPU
3400MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 6.64 pts
3700MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 7.24 pts
3900MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 7.61 pts
4000MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 7.73 pts
4200MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 8.15 pts
4400MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 8.51 pts
4600MHzhttp://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/FAfWS6qqTt23LVUMupU6P7IC/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 8.92 pts

Alles over het OCen van het Sandy Bridgeplatform kan hier gevonden worden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1441060

[anchor=conc][/anchor[]Conclusie
De keuze om een IGP in een CPU als deze te zetten is mij niet geheel logisch. Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat de architectuur voor iedere CPU in de serie hetzelfde is, maar dit soort CPU's worden eigenlijk altijd wel gebruikt in combinatie met een flinke videokaart, dus waarschijnlijk gaat niemand dit ding op een H67bordje prikken om vervolgens de IGP te gaan misbruiken.
De CPU werkt lekker vlot en de prijs is heel netjes als je deze vergelijkt met de andere i7 CPU's voor de P55- en X58platforms.
Het overclocken is wat lastiger geworden, als je dat echt wil doen, dan moet je sowieso een K variant kopen, maar het verschil tussen de 2600 en 2600K is niet dermate groot dat dat ten nadele van de 2600K zou zijn. Overclocken gaat vrij makkelijk, ik heb er zonder gezeur 1,2GHz bovenop gekregen, lang niet slecht voor een half uurtje in de biosprutsen.

Heb jij ook een Intel Core i7 2600K Tray?

Wellicht leuk om te testen met linx die avx support.
AVX is de nieuwe instructieset die in de 2600K zit en werkt met windows 7 SP1.
Je ziet dan dat de prestatie's enorm toenemen maar ook het stroomverbruik en de warmte (dus de pure watts die je nodig hebt). Bij het overklokken moet je dan ook de wattage limiet van de short en long duration turbo settings een stuk verhogen anders gaat de processor terugklokken. Met AVX blaast de 2600k bijna alles weg.
mooie review leest lekker weg.
Vraagje wat voor cooler heb je hierop gebruikt?
En je schrijf dat je makkelijk 1.2ghz kan halen in een half uur mijn vraag is dan eigenlijk heb je hem toen je dit behaalt had nog 8 uur laten stressen ?
Staat in de review hoor, paragraaf "overclocking"
Scythe Ninja Mini heb ik gebruikt.
En nee, ik heb hem niet 8 uur laten stressen, ik heb SuperPi en Cinebench gedraaid, gewoon om te kijken wat mogelijk was. Echt Die-hard OCen heb ik nog niet echt gedaan.
Je schrijft dat deze processor overweg kan met 1066 en 1333 geheugensnelheid maar daar horen volgens mij ook de 1600, 1866 en 2133 snelheden bij.
Ik ben uitgegaan van de specs op http://ark.intel.com/Prod...i7-2600K&spec-codes=SR00C en daar staat 1066 en 1333.

De UD7 kan wel een hogere multiplier instellen en dat werkt ook gewoon, maar officieel draai je dan buiten spec.
Dat is hetzelfde als dat de specs zeggen dat het geheugen maar 1.5v zou mogen zijn. Ondertussen werkt bij (zover ik weet) alle mobo's ook 1.65v geheugen zonder problemen.
Dus tja die officiŰle specificaties zeggen ook niet zoveel :)
Netjes alleen wacht ik nu ook op een review van de normale 2600
De 2600 is exact hetzelfde als de 2600K, met als verschil dat je de multiplier niet zo hoog kan zetten, dus dat is het stukje overclocking wat je op die CPU achterwege moet laten.
Niet helemaal, de 2600 heeft HD2000 igp en de K versie de betere HD3000 igp. Daarentegen heeft de gewone 2600 weer ondersteuning voor VT-d en de K versie niet.
Ja dat klopt inderdaad. Maar wat betreft snelheid (cache, cores en multiplier) is hij hetzelfde.
De IGP is niet zo heel boeiend imho.
Voor videbewerking wil je graag een i7 maar is de IGP prima. Kan me zo voorstellen dat je vor dat doel een H bord zou willen kopen en het er qua graphics bij laten.
Voor op een H67 bord is de i7 2600 weer een betere keuze ipv de i7 2600K, voor de i7 2600k heeft de igp gewoon geen nut, tenzij er een chipset uitkomt die zowel overclocken en de benodigde video outputs heeft (Er zijn geruchten dat er een z67 chipset komt die dat kan). Nette beknopte review overigens.
De k versie heeft ook een betere GPU toch?
Nette review 8-). Persoonlijk ben ik wel ge´nteresseerd in de IGP van de Sandy Bridge chipset omdat ik wel een snelle CPU zoek maar ik ben voor de rest geen serieuze gamer. Dus nu hoef ik geen dikke videokaart er meer bij te kopen omdat de IGP prima in staat is om aan video-decodering (en codering!) te doen.
Helaas kan ik dat dus niet testen, want dan moet je ook weer een bord hebben met video-uitgangen erop, en ik heb juist enkel de P67plankjes getest hier, niet de H-varianten ervan.
Overclocken is echt een eitje met deze processor. Normaal gesproken gebruik ik altijd AMD processors en die vond ik nogal lastig te overclocken, zal waarschijnlijk wel door de goedkopere moederborden komen. Nu ben ik voor het eerst voor een intel gegaan, hij draait nu op 5GHz stabiel, zet ik hem hoger word die te warm. The heat is your limit, hij zit op een scythe mugen dus mijn limiet is niet al te hoog. Heb hem overigens op een MSI P67A-GD65 moederbord draaien.
De keuze om een IGP in een CPU als deze te zetten is mij niet geheel logisch
Die zin loopt niet helemaal ;) ben het er wel mee eens, niemand zal dat ding gebruiken icm met de 2600 cpu. Wellicht 0,1% die een dikke htpc willen en de igp dan gebruiken maar dan is het nog steeds logischer een goedkoop dedicated kaartje erbij te zetten, want waarom 25 e besparen op een cpu van 275 e?

Verder leuke review, lekker duidelijk weer en mooie oc al. Ik heb helaas wat moeite met mijn i5, zit nu op 4,2 geloof ik.
Welke i5 gebruik jij op het moment?
Ik moet zelf nog een CPU kopen (deze CPU moet helaas weer terug :P). Ik heb wel een P67A-UD7 gekregen, dus daar moet nog een CPU bij. Maar ik twijfel tussen een 2500K, of een i5 variant (de 2400 dan, de 2300 is net niet snel genoeg voor wat je ervoor betaald vind ik).