MSI P67A-GD65 Review
Het moederbord EFI clickbios OC-Genie Overclocking Benchmarks Energieverbruik Tot slot Zou ik 'm zelf kopen? Conclusie De MSI 67A-GD65 is het mainstream moederbord van MSI met de P67 chipset voor Sandy Bridge CPU's. MSI was zo gul mij er eentje uit te lenen zodat ik die kon vergelijken met de P67A-UD7 van Gigabyte. Deze reviewsample is nog een B2stepping van de P67-chipset, maar ik heb verder geen vreemde dingen gemerkt aan de SATA 3Gbps-poorten. MSI heeft een P67A-GD65-B3 op de markt gebracht, die over precies dezelfde features beschikt als het bord...
Pluspunten
Energieverbruik Prestaties Features
Minpunten
Onoverzichtelijke Clickbios Geen mooie touchbuttons Breekbare PCIe-clipjes
Eindoordeel
Het moederbord
EFI clickbios
OC-Genie
Overclocking
Benchmarks
Energieverbruik
Tot slot
Zou ik 'm zelf kopen?
Conclusie
De MSI 67A-GD65 is het mainstream moederbord van MSI met de P67 chipset voor Sandy Bridge CPU's. MSI was zo gul mij er eentje uit te lenen zodat ik die kon vergelijken met de P67A-UD7 van Gigabyte.

Deze reviewsample is nog een B2stepping van de P67-chipset, maar ik heb verder geen vreemde dingen gemerkt aan de SATA 3Gbps-poorten. MSI heeft een P67A-GD65-B3 op de markt gebracht, die over precies dezelfde features beschikt als het bord dat ik nu getest heb, maar beschikt over de B3stepping van de chipset.

De GD65 is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid features, tenzij je zeer specifieke eisen hebt zal dit bord prima voldoen als basis voor een Sandy Bridge setup als het gaat om de specs.
Het bord heeft 3 PCIe x1 sloten, een PCIe x16 slot en een PCIe x8 slot (dat fysiek als een x16 slot is uitgevoerd). Verder zijn er nog 2 PCI sloten te vinden, die verbonden zijn met een extra chip, omdat de P67 chip geen PCIsloten meer ondersteunt.

Achterop op het bord zit een enkele PS/2 poort, voor zowel keyboards als muizen, 8 USB2.0 poorten, 2 USB3.0 poorten via een NEC uPD720200F1chip, 2 eSATApoorten via een JMB362chip, een firewirepoort via een VIA VT6308Pchip en voor het geluid zitten er 6 3.5mm jacks en 2 S/PDIFpoorten op het bord, die aan een Realtek ALC892 chip zijn geknoopt.
Netwerk is mogelijk door een enkele RJ45connector, die verbonden is met een Realtek8111Echip.
Achterop vinden we ook nog een klein knopje om de CMOS mee te resetten. Op het moederbord zelf zitten nog 3 knopjes, een powerbutton, resetbutton en de Ocgeniebutton. Bij deze GD65 zijn dat niet de touchbuttons zoals die te vinden waren op de P55A-GD65, maar gewone knopjes die op de PCB zijn geprikt. Dat is wel jammer, want ik vond de touchbuttons op dat bord wel wat futuristisch hebben.

Het bord heeft 8 SATApoorten, 4 SATA 3Gbps-poorten die op de Intelcontroller zitten, en 4 SATA 6Gbps-poorten. 2 daarvan worden aangestuurd door de Intelcontroller, de andere 2 worden aangestuurd door een Marvell SE9128controller. De 6Gbps-poorten zijn te herkennen aan de witte kleur. De bovenste 2 witte poorten zijn de Intelpoorten, de andere zijn die van de Marvell. RAID 0 en RAID 1 zijn mogelijk op de Marvellchip, Intel kan hiermee ook overweg, maar ondersteunt daarnaast ook RAID 10 en RAID 5.
Op het bord zitten verder nog diverse headers voor poorten. Zo zit er een header voor 2 USB3.0 poorten, een header voor USB2.0 poorten en voor een firewirepoort. Er zijn 4 3-pinsfanheaders te vinden op het bord, en 1 4-pinsfanheader. Daarnaast zit er nog een blauw blokje op het bord waarmee voltages gemeten kunnen worden door een multimeter. Op deze manier kunnen gebruikers zonder het gebruik van software het voltage meten van de chipset, CPU en geheugen.

De GD65 kenmerkt zich verder (net als alle MSIborden in dit segment) door het gebruik van 'Military Class II Components'. Military Class is de marketingterm die MSI gebruikt om aan te geven dat het bord gebruik maakt van Hi-C caps (ipv de reguliere solidcaps voor de VRM) en er solid caps en super ferrite chokes opzitten. Dit alles moet zorgen voor betere stabiliteit en een koeler systeem. Of het in de praktijk heel veel verschil maakt is lastig te testen, maar het is zeker een pluspunt dat MSI kwaliteitsonderdelen gebruikt op hun borden.
EFI Clickbios.
In plaats van de reguliere bios heeft MSI een EFIimplementatie op dit bord zitten, die de Clickbios heet. In plaats van de standaard textbased bios is het nu een grafische applicatie waarin de instellingen gewijzigd willen worden. Voor normale gebruikers wordt dit ding wel een stuk duidelijker, maar voor de mensen die hun weg goed wisten te vinden in de bios is het niet bepaald makkelijker geworden vind ik. De snelle manier van door de bios wandelen is er niet meer bij. Het is nog steeds mogelijk het keyboard gebruiken, maar echt lekker vind ik het niet werken. MSI is nog bezig om verbeteringen aan te brengen, zo zullen er in de toekomst wat meer applicaties in de clickbios komen en zullen de spelletjes op den duur vast wel verdwijnen, omdat ze bijzonder weinig toevoegen. Ik hoop dat ze daarmee ook de mogelijkheid geven om er weer op een klassieke manier doorheen te navigeren (wat prima kan, want het gaat om niet meer dan de interface natuurlijk), want dat werkt toch echt stukken prettiger dan de huidige manier van navigeren, op het moment dat je weet hoe een bios in elkaar zit.
Om een idee te geven van de clickbios heb ik een paar foto's gemaakt. De vertekening van de kleuren komen door de camera en de (verre van ideale) lichtomstandigheden.

Het hoofdscherm van de Clickbios, de icoontjes zijn aan te klikken met de muis, of te selecteren met het keyboard. De icoontjes worden geanimeerd zodra je er met de muis overheengaat.

Het settingsmenu, hier kun je op dezelfde manier een item kiezen als in het hoofdmenu.

De instellingen krijg je hier onder elkaar te zien, zoals bij de standaard bios. Als je op een item klikt dan krijg je een uitklap menuutje waarin de waarde verandert kan worden.
OC-Genie.
Ook dit plankje heeft een OC-Genieknopje waarmee het systeem heel eenvoudig overclockt kan worden. Op de P55A-GD65 had ik hier wat problemen mee (echt stabiel liep het niet). Dus ik was erg benieuwd wat het op dit bordje doet.
Het OCen gaat op deze manier soepel en vrij gemakkelijk. Het zet de multiplier op 42, waarmee een totale snelheid van 4,2GHz wordt bereikt, door enkel het drukken op 1 knopje. In tegenstelling tot mijn P55bord werkt het hier vlekkeloos en haal je erg makkelijk een overclock van zo'n 800MHz. Natuurlijk moet je dan wel een K-CPU hebben die een instelbare multiplier heeft, want ook OC-Genie is niet in staat om een hogere multiplier in te stellen dan de CPU toelaat.
Een nadeel aan OC-genie is wel dat EIST niet meer werkt, dus de CPU zal altijd op 4200MHz draaien, en niet meer terugklokken, wat het stroomverbruik behoorlijk nadelig kan beïnvloeden. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat als je gaat overclocken, je meestal toch niet zo heel gek veel geeft om 't stroomverbruik van 't systeem.
Overclocking
Naast OC-Genie is een handmatige overclock natuurlijk ook mogelijk. De GD65 heb ik tot de 4600MHz gekregen (net als de UD7) zonder verder voltageverhoging, gewoon een quick 'n' dirty OC dus.
Benchmarks
Om het bord te testen heb ik een aantal benchmarks gedraaid om te kijken hoe het bord presteert tegenover een Gigabyte P67A-UD7. Verder heb ik het systeem getest met zowel een MSI Radeon 6870, maar ook met een Sapphire Radeon 4870, om te zien wat (met name in gamebenchmarks), de videokaart voor invloed heeft.
Om te testen heb ik de volgende benchmarks gedraaid.
• SuperPi 1M
• SuperPi 8M
• Wprime 32M
• Wprime 1024M
• Cinebench 10
• Cinebench 11.5
• 3DMark Vantage
• Heaven
• GTA IV
• Farcry 2
• World in Conflict
• HAWX
We beginnen met SuperPi, de klassieke benchmark die niet mag ontbreken.
De SuperPi tijden zijn met de 4870 iets lager, maar als ik vergelijk met de Gigabyte UD7 met dezelfde videokaarten, dan zijn de tijden vrijwel gelijk bij zowel de 1M als de 8M run.
Vervolgens heb ik Wprime getest, die in grote lijnen hetzelfde doet, maar dan meerdere cores kan gebruiken.
Met name bij de 1024M run zien we dat de i5 750 toch een pak trager is dan de 2600K.
Hoewel Cinebench11.5 al een tijdje uit is, heb ik Cinebench10 ook nog gedraaid. Ik heb die in het verleden veel gebruikt en het geeft daarom een aardig idee van de prestaties ten opzichte van m'n andere systemen.
De Gigabyte is iedere keer net iets sneller dan de MSI, maar de verschillen zijn nog niet schrikbarend groot te noemen, behalve bij de openGL tests, waar de Gigabyte een stuk hogere score neer weet te zetten in alle runs die ik heb gedraaid.
Ook in Cinebench11.5 is de Gigabyte net iets sneller, maar de verschillen die CB10 liet zien in de openGL benchmark zijn niet terug te zien in deze, het scheelt nu nog zo'n 2 a 3 frames per seconde, een aanzienlijk kleiner verschil als de 1100 punten in de CB10 openGL benchmark.
Zoals te verwachten doet de 6870 het een heel stuk beter dan de 4870. 3DMark Vantage richt zich natuurlijk voornamelijk op de GPU, iets dat in game lang niet altijd zo is, daarom heb ik nog een 4tal games gepakt (die allen ingebouwde benchmarks hebben) om te testen hoe de prestaties zijn.
De eerste game is H.A.W.X, deze heb ik net als de andere games getest op 1280x1024, 1680x1050, 1920x1200 en 2560x1600. Voor H.A.W.X. heb ik de Vsync uitgezet (anders zit je al heel snel op 60fps gemiddeld) en de AA op 8x.
De videokaart heeft in H.A.W.X. een redelijke invloed, de prestaties liggen hoger met een i5 750 met 6870 dan met de i7 2600K met 4870.
De MSI GD65 scoort met name in het maximaal aantaal fps iets minder, maar gemiddeld doet hij het net zo goed als de Gigabyte UD7.
De 2e game die ik getest heb is Far Cry 2, ook deze is getest in de eerder genoemde 4 resoluties.
Opvallend is dat 1920x1200 de fijnste resolutie is om Far Cry 2 op te draaien, waarbij zelfs lagere resoluties minder scoreen. Ook hier zien we de invloed van de videokaart en dat de Gigabyte en MSI weer heel dicht bij elkaar in de buurt zitten.
De derde game is World in Conflict. Ook al is de game al een tijdje uit, het is en blijft een game die behoorlijk zwaar is, zeker als je het op een resolutie van 2560x1600 gaat draaien.
En de laatste game is GTA IV. Hier heb ik alle settings op 100 gegooid, met de texturequality op medium (de kaarten hebben 1GB geheugen, en dat is op 2560x1600 niet genoeg om ook de texturequality nog hoger te zetten).
De scores zijn hier niet zo heel spannend, ik vermoed dat er ergens een vsync aangehouden wordt, waardoor de framerates niet veel boven de 60fps uitkomen. Maar op hogere settings is te zien dat de CPU niet zo heel veel te vertellen heeft, en je hier meer hebt aan een snellere videokaart.
De Gigabyte laat hier op lagere resoluties een paar framepjes vallen ten opzichte van de MSI P67, maar nog steeds trekken ze tot 1920x1200 het op ruim 60fps, voldoende om het spul lekker te kunnen spelen in elk geval.
Als we naar alle benchmarks kijken dan valt te zien dat de MSI P67A-GD65 heel netjes presteert als we het vergelijken met de P67A-UD7 van Gigabyte. De Gigabyte is ietsje sneller, maar in de meeste gevallen gaat het om niet meer dan een marginaal verschil, iets dat je bij reallife performance echt niet zal opvallen.
Energieverbruik
Om te weten hoe zuinig het bordje is heb ik er een Cresta Wattmeter tussen gehangen en het systeem vergeleken met de P67A UD7 van Gigabyte.
De MSI is een stukje zuiniger dan de Gigabyte. Met name als het systeem uitstaat. Dit is deels te verklaren doordat de Gigabyte nog allerlei leds aan heeft staan als het bord uit staat en de MSI niet. Een andere verklaring voor het hogere verbruik van de Gigabyte is dat de UD7 een NF200 chip heeft, die over het algemeen wel redelijk wat lust.
Maar in elk geval is het zo, dat als het je echt puur gaat om energiezuinigheid, de GD65 echt een leuk bordje is. De 6870 helpt overigens ook flink bij het terugdringen van het verbruik. In idle doet de 4870 met dezelfde config al 50W meer.
Tot slot
Er is nog 1 dingetje dat wel de moeite waard is om te weten, en dat is de kwaliteit van de PCIe sloten. De clipjes van de PCIe x16 sloten, die x16-kaarten op hun plek moeten houden zijn vrij fragiel. Ik weet niet in hoeverre dit bord mishandelt is voor ik hem kreeg (het is immers een reviewsample), maar het clipje brak hier al na 2 of 3 keer af. Hetzelfde dat me is overkomen op de P55A-GD65, toen ik m'n RAIDcontroller erin prikte. MSI heeft aangegeven andere PCIesloten te gaan gebruiken bij nieuwere revisies, waarbij het clipje minder fragiel is.

Ik zou het niet gelijk zien als reden om het bord niet te kopen, maar wel iets om even op te letten.
Zou ik het bord zelf kopen?
Ik zou zelf misschien eerder de GD80 kopen, vanwege een 3e PCIeslot, wat het makkelijker maakt om m'n 6870, 4350 en Areca 1220 in te zetten, maar afgezien daarvan zie ik weinig reden om het bord niet zelf te kopen. Over de Clickbios kan ik wel heenkomen (al zou ik wel hopen op een verbetering door middel van een update).
Conclusie
De GD65 is een leuk bordje, dat voor een mooie prijs een heel complete featureset biedt. De hoeveelheid PCIesloten, SATA en USB-poorten zal meer dan genoeg zijn voor vrijwel iedere configuratie, tenzij je zeer specifieke eisen stelt.
De prestaties van het bord zijn prima, de verschillen met de andere P67plank zijn marginaal en het bordje werkt verder ook zonder problemen. Daarbij heeft MSI goed z'n best gedaan om het stroomverbruik terug te dringen, hun Military Class components zijn niet alleen puur marketingpraat, maar het lijkt ook echt te werken.
Waar ik minder positief over ben is de Clickbios. Hoewel EFI natuurlijk wel de toekomst heeft, is de implementatie in mijn ogen vrij brak. De oude bios was gewoon zoveel lekkerder, en ik prefereer de implementatie van Gigabyte dan ook, die een EFIbootloader hebben, zodat je kan booten van schijven groter dan 2.2TB, maar verder lekker de klassieke bios gebruiken, die gewoon snel en soepel werkt.
EFI clickbios
OC-Genie
Overclocking
Benchmarks
Energieverbruik
Tot slot
Zou ik 'm zelf kopen?
Conclusie
De MSI 67A-GD65 is het mainstream moederbord van MSI met de P67 chipset voor Sandy Bridge CPU's. MSI was zo gul mij er eentje uit te lenen zodat ik die kon vergelijken met de P67A-UD7 van Gigabyte.

Deze reviewsample is nog een B2stepping van de P67-chipset, maar ik heb verder geen vreemde dingen gemerkt aan de SATA 3Gbps-poorten. MSI heeft een P67A-GD65-B3 op de markt gebracht, die over precies dezelfde features beschikt als het bord dat ik nu getest heb, maar beschikt over de B3stepping van de chipset.

klik voor hi-res
De GD65 is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid features, tenzij je zeer specifieke eisen hebt zal dit bord prima voldoen als basis voor een Sandy Bridge setup als het gaat om de specs.
Het bord heeft 3 PCIe x1 sloten, een PCIe x16 slot en een PCIe x8 slot (dat fysiek als een x16 slot is uitgevoerd). Verder zijn er nog 2 PCI sloten te vinden, die verbonden zijn met een extra chip, omdat de P67 chip geen PCIsloten meer ondersteunt.

Achterop op het bord zit een enkele PS/2 poort, voor zowel keyboards als muizen, 8 USB2.0 poorten, 2 USB3.0 poorten via een NEC uPD720200F1chip, 2 eSATApoorten via een JMB362chip, een firewirepoort via een VIA VT6308Pchip en voor het geluid zitten er 6 3.5mm jacks en 2 S/PDIFpoorten op het bord, die aan een Realtek ALC892 chip zijn geknoopt.
Netwerk is mogelijk door een enkele RJ45connector, die verbonden is met een Realtek8111Echip.
Achterop vinden we ook nog een klein knopje om de CMOS mee te resetten. Op het moederbord zelf zitten nog 3 knopjes, een powerbutton, resetbutton en de Ocgeniebutton. Bij deze GD65 zijn dat niet de touchbuttons zoals die te vinden waren op de P55A-GD65, maar gewone knopjes die op de PCB zijn geprikt. Dat is wel jammer, want ik vond de touchbuttons op dat bord wel wat futuristisch hebben.

Het bord heeft 8 SATApoorten, 4 SATA 3Gbps-poorten die op de Intelcontroller zitten, en 4 SATA 6Gbps-poorten. 2 daarvan worden aangestuurd door de Intelcontroller, de andere 2 worden aangestuurd door een Marvell SE9128controller. De 6Gbps-poorten zijn te herkennen aan de witte kleur. De bovenste 2 witte poorten zijn de Intelpoorten, de andere zijn die van de Marvell. RAID 0 en RAID 1 zijn mogelijk op de Marvellchip, Intel kan hiermee ook overweg, maar ondersteunt daarnaast ook RAID 10 en RAID 5.
Op het bord zitten verder nog diverse headers voor poorten. Zo zit er een header voor 2 USB3.0 poorten, een header voor USB2.0 poorten en voor een firewirepoort. Er zijn 4 3-pinsfanheaders te vinden op het bord, en 1 4-pinsfanheader. Daarnaast zit er nog een blauw blokje op het bord waarmee voltages gemeten kunnen worden door een multimeter. Op deze manier kunnen gebruikers zonder het gebruik van software het voltage meten van de chipset, CPU en geheugen.

De GD65 kenmerkt zich verder (net als alle MSIborden in dit segment) door het gebruik van 'Military Class II Components'. Military Class is de marketingterm die MSI gebruikt om aan te geven dat het bord gebruik maakt van Hi-C caps (ipv de reguliere solidcaps voor de VRM) en er solid caps en super ferrite chokes opzitten. Dit alles moet zorgen voor betere stabiliteit en een koeler systeem. Of het in de praktijk heel veel verschil maakt is lastig te testen, maar het is zeker een pluspunt dat MSI kwaliteitsonderdelen gebruikt op hun borden.
EFI Clickbios.
In plaats van de reguliere bios heeft MSI een EFIimplementatie op dit bord zitten, die de Clickbios heet. In plaats van de standaard textbased bios is het nu een grafische applicatie waarin de instellingen gewijzigd willen worden. Voor normale gebruikers wordt dit ding wel een stuk duidelijker, maar voor de mensen die hun weg goed wisten te vinden in de bios is het niet bepaald makkelijker geworden vind ik. De snelle manier van door de bios wandelen is er niet meer bij. Het is nog steeds mogelijk het keyboard gebruiken, maar echt lekker vind ik het niet werken. MSI is nog bezig om verbeteringen aan te brengen, zo zullen er in de toekomst wat meer applicaties in de clickbios komen en zullen de spelletjes op den duur vast wel verdwijnen, omdat ze bijzonder weinig toevoegen. Ik hoop dat ze daarmee ook de mogelijkheid geven om er weer op een klassieke manier doorheen te navigeren (wat prima kan, want het gaat om niet meer dan de interface natuurlijk), want dat werkt toch echt stukken prettiger dan de huidige manier van navigeren, op het moment dat je weet hoe een bios in elkaar zit.
Om een idee te geven van de clickbios heb ik een paar foto's gemaakt. De vertekening van de kleuren komen door de camera en de (verre van ideale) lichtomstandigheden.

Het hoofdscherm van de Clickbios, de icoontjes zijn aan te klikken met de muis, of te selecteren met het keyboard. De icoontjes worden geanimeerd zodra je er met de muis overheengaat.

Het settingsmenu, hier kun je op dezelfde manier een item kiezen als in het hoofdmenu.

De instellingen krijg je hier onder elkaar te zien, zoals bij de standaard bios. Als je op een item klikt dan krijg je een uitklap menuutje waarin de waarde verandert kan worden.
OC-Genie.
Ook dit plankje heeft een OC-Genieknopje waarmee het systeem heel eenvoudig overclockt kan worden. Op de P55A-GD65 had ik hier wat problemen mee (echt stabiel liep het niet). Dus ik was erg benieuwd wat het op dit bordje doet.
Het OCen gaat op deze manier soepel en vrij gemakkelijk. Het zet de multiplier op 42, waarmee een totale snelheid van 4,2GHz wordt bereikt, door enkel het drukken op 1 knopje. In tegenstelling tot mijn P55bord werkt het hier vlekkeloos en haal je erg makkelijk een overclock van zo'n 800MHz. Natuurlijk moet je dan wel een K-CPU hebben die een instelbare multiplier heeft, want ook OC-Genie is niet in staat om een hogere multiplier in te stellen dan de CPU toelaat.
Een nadeel aan OC-genie is wel dat EIST niet meer werkt, dus de CPU zal altijd op 4200MHz draaien, en niet meer terugklokken, wat het stroomverbruik behoorlijk nadelig kan beïnvloeden. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat als je gaat overclocken, je meestal toch niet zo heel gek veel geeft om 't stroomverbruik van 't systeem.
Overclocking
Naast OC-Genie is een handmatige overclock natuurlijk ook mogelijk. De GD65 heb ik tot de 4600MHz gekregen (net als de UD7) zonder verder voltageverhoging, gewoon een quick 'n' dirty OC dus.
| MSI P67A-GD65 OC - SuperPi 1M | |
|---|---|
| 3400MHz | |
| 3700MHz | |
| 4000MHz | |
| 4200MHz | |
| 4400MHz | |
| 4600MHz | |
| MSI P67A-GD65 OC -Cinebench 11.5 CPU | |
|---|---|
| 3400MHz | |
| 3700MHz | |
| 4000MHz | |
| 4200MHz | |
| 4400MHz | |
| 4600MHz | |
Benchmarks
Om het bord te testen heb ik een aantal benchmarks gedraaid om te kijken hoe het bord presteert tegenover een Gigabyte P67A-UD7. Verder heb ik het systeem getest met zowel een MSI Radeon 6870, maar ook met een Sapphire Radeon 4870, om te zien wat (met name in gamebenchmarks), de videokaart voor invloed heeft.
| Specificaties Testsysteem | |
|---|---|
| CPU | Intel Core i7 2600K |
| Moederbord | MSI P67A-GD65 Gigabyte P67A-UD7 |
| Videokaart | MSI Radeon 6870 1GB Sapphire Radeon 4870 1GB |
| Geheugen | 2x 2GB Corsair DDR3 1600 |
| SSD | Adata N004 Nobility 128GB |
| Montitor | HP LP3065 30” 2560x1600 |
| OS | Win 7 64b |
| Specificaties Referentiesysteem | |
|---|---|
| CPU | Intel Core i5 750 |
| Moederbord | MSI P55A-GD65 |
| Videokaart | MSI Radeon 6870 1GB |
| Geheugen | 2x 2GB Corsair DDR3 1600 |
| SSD | Adata N004 Nobility 128GB |
| Montitor | HP LP3065 30” 2560x1600 |
| OS | Win 7 64b |
Om te testen heb ik de volgende benchmarks gedraaid.
• SuperPi 1M
• SuperPi 8M
• Wprime 32M
• Wprime 1024M
• Cinebench 10
• Cinebench 11.5
• 3DMark Vantage
• Heaven
• GTA IV
• Farcry 2
• World in Conflict
• HAWX
We beginnen met SuperPi, de klassieke benchmark die niet mag ontbreken.
| SuperPi 1M | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| SuperPi 8M | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
De SuperPi tijden zijn met de 4870 iets lager, maar als ik vergelijk met de Gigabyte UD7 met dezelfde videokaarten, dan zijn de tijden vrijwel gelijk bij zowel de 1M als de 8M run.
Vervolgens heb ik Wprime getest, die in grote lijnen hetzelfde doet, maar dan meerdere cores kan gebruiken.
| Wprime 32M | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| Wprime 1024M | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
Met name bij de 1024M run zien we dat de i5 750 toch een pak trager is dan de 2600K.
Hoewel Cinebench11.5 al een tijdje uit is, heb ik Cinebench10 ook nog gedraaid. Ik heb die in het verleden veel gebruikt en het geeft daarom een aardig idee van de prestaties ten opzichte van m'n andere systemen.
| Cinebench10 - OpenGL | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| Cinebench10 - single CPU | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| Cinebench10 - multiCPU | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
De Gigabyte is iedere keer net iets sneller dan de MSI, maar de verschillen zijn nog niet schrikbarend groot te noemen, behalve bij de openGL tests, waar de Gigabyte een stuk hogere score neer weet te zetten in alle runs die ik heb gedraaid.
| Cinebench11.5 - OpenGL | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| Cinebench11.5 - OpenGL | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
Ook in Cinebench11.5 is de Gigabyte net iets sneller, maar de verschillen die CB10 liet zien in de openGL benchmark zijn niet terug te zien in deze, het scheelt nu nog zo'n 2 a 3 frames per seconde, een aanzienlijk kleiner verschil als de 1100 punten in de CB10 openGL benchmark.
| 3DMark Vantage - 3DMarks | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| 3DMark Vantage - GPU | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
| 3DMark Vantage - CPU | |
|---|---|
| MSI P67 + 6870 | |
| MSI P67 + 4870 | |
| GBT P67 + 6870 | |
| MSI P55 + 6870 | |
Zoals te verwachten doet de 6870 het een heel stuk beter dan de 4870. 3DMark Vantage richt zich natuurlijk voornamelijk op de GPU, iets dat in game lang niet altijd zo is, daarom heb ik nog een 4tal games gepakt (die allen ingebouwde benchmarks hebben) om te testen hoe de prestaties zijn.
De eerste game is H.A.W.X, deze heb ik net als de andere games getest op 1280x1024, 1680x1050, 1920x1200 en 2560x1600. Voor H.A.W.X. heb ik de Vsync uitgezet (anders zit je al heel snel op 60fps gemiddeld) en de AA op 8x.
| HAWX - gemiddeld fps | |
|---|---|
| MSI/6870 - 1280x1024 | |
| MSI/6870 - 1680x1050 | |
| MSI/6870 - 1920x1200 | |
| MSI/6870 - 2560x1600 | |
| MSI/4870 - 1280x1024 | |
| MSI/4870 - 1680x1050 | |
| MSI/4870 - 1920x1200 | |
| MSI/4870 - 2560x1600 | |
| GBT/6870 - 1280x1024 | |
| GBT/6870 - 1680x1050 | |
| GBT/6870 - 1920x1200 | |
| GBT/6870 - 2560x1600 | |
| P55/6870 - 1280x1024 | |
| P55/6870 - 1680x1050 | |
| P55/6870 - 1920x1200 | |
| P55/6870 - 2560x1600 | |
De videokaart heeft in H.A.W.X. een redelijke invloed, de prestaties liggen hoger met een i5 750 met 6870 dan met de i7 2600K met 4870.
De MSI GD65 scoort met name in het maximaal aantaal fps iets minder, maar gemiddeld doet hij het net zo goed als de Gigabyte UD7.
De 2e game die ik getest heb is Far Cry 2, ook deze is getest in de eerder genoemde 4 resoluties.
| Far Cry 2 - gemiddeld fps | |
|---|---|
| MSI/6870 - 1280x1024 | |
| MSI/6870 - 1680x1050 | |
| MSI/6870 - 1920x1200 | |
| MSI/6870 - 2560x1600 | |
| MSI/4870 - 1280x1024 | |
| MSI/4870 - 1680x1050 | |
| MSI/4870 - 1920x1200 | |
| MSI/4870 - 2560x1600 | |
| GBT/6870 - 1280x1024 | |
| GBT/6870 - 1680x1050 | |
| GBT/6870 - 1920x1200 | |
| GBT/6870 - 2560x1600 | |
| P55/6870 - 1280x1024 | |
| P55/6870 - 1680x1050 | |
| P55/6870 - 1920x1200 | |
| P55/6870 - 2560x1600 | |
Opvallend is dat 1920x1200 de fijnste resolutie is om Far Cry 2 op te draaien, waarbij zelfs lagere resoluties minder scoreen. Ook hier zien we de invloed van de videokaart en dat de Gigabyte en MSI weer heel dicht bij elkaar in de buurt zitten.
De derde game is World in Conflict. Ook al is de game al een tijdje uit, het is en blijft een game die behoorlijk zwaar is, zeker als je het op een resolutie van 2560x1600 gaat draaien.
| World in Conflict - gemiddeld fps | |
|---|---|
| MSI/6870 - 1280x1024 | |
| MSI/6870 - 1680x1050 | |
| MSI/6870 - 1920x1200 | |
| MSI/6870 - 2560x1600 | |
| MSI/4870 - 1280x1024 | |
| MSI/4870 - 1680x1050 | |
| MSI/4870 - 1920x1200 | |
| MSI/4870 - 2560x1600 | |
| GBT/6870 - 1280x1024 | |
| GBT/6870 - 1680x1050 | |
| GBT/6870 - 1920x1200 | |
| GBT/6870 - 2560x1600 | |
| P55/6870 - 1280x1024 | |
| P55/6870 - 1680x1050 | |
| P55/6870 - 1920x1200 | |
| P55/6870 - 2560x1600 | |
En de laatste game is GTA IV. Hier heb ik alle settings op 100 gegooid, met de texturequality op medium (de kaarten hebben 1GB geheugen, en dat is op 2560x1600 niet genoeg om ook de texturequality nog hoger te zetten).
| GTA4 - gemiddeld fps | |
|---|---|
| MSI/6870 - 1280x1024 | |
| MSI/6870 - 1680x1050 | |
| MSI/6870 - 1920x1200 | |
| MSI/6870 - 2560x1600 | |
| MSI/4870 - 1280x1024 | |
| MSI/4870 - 1680x1050 | |
| MSI/4870 - 1920x1200 | |
| MSI/4870 - 2560x1600 | |
| GBT/6870 - 1280x1024 | |
| GBT/6870 - 1680x1050 | |
| GBT/6870 - 1920x1200 | |
| GBT/6870 - 2560x1600 | |
| P55/6870 - 1280x1024 | |
| P55/6870 - 1680x1050 | |
| P55/6870 - 1920x1200 | |
| P55/6870 - 2560x1600 | |
De scores zijn hier niet zo heel spannend, ik vermoed dat er ergens een vsync aangehouden wordt, waardoor de framerates niet veel boven de 60fps uitkomen. Maar op hogere settings is te zien dat de CPU niet zo heel veel te vertellen heeft, en je hier meer hebt aan een snellere videokaart.
De Gigabyte laat hier op lagere resoluties een paar framepjes vallen ten opzichte van de MSI P67, maar nog steeds trekken ze tot 1920x1200 het op ruim 60fps, voldoende om het spul lekker te kunnen spelen in elk geval.
Als we naar alle benchmarks kijken dan valt te zien dat de MSI P67A-GD65 heel netjes presteert als we het vergelijken met de P67A-UD7 van Gigabyte. De Gigabyte is ietsje sneller, maar in de meeste gevallen gaat het om niet meer dan een marginaal verschil, iets dat je bij reallife performance echt niet zal opvallen.
Energieverbruik
Om te weten hoe zuinig het bordje is heb ik er een Cresta Wattmeter tussen gehangen en het systeem vergeleken met de P67A UD7 van Gigabyte.
| Energieverbruik | |
|---|---|
| MSI - off | |
| GBT - off | |
| MSI - idle | |
| GBT - idle | |
| MSI - 100% CPU | |
| GBT - 100% CPU | |
| MSI - Heaven | |
| GBT - Heaven | |
| MSI - Furmark | |
| GBT - Furmark | |
De MSI is een stukje zuiniger dan de Gigabyte. Met name als het systeem uitstaat. Dit is deels te verklaren doordat de Gigabyte nog allerlei leds aan heeft staan als het bord uit staat en de MSI niet. Een andere verklaring voor het hogere verbruik van de Gigabyte is dat de UD7 een NF200 chip heeft, die over het algemeen wel redelijk wat lust.
Maar in elk geval is het zo, dat als het je echt puur gaat om energiezuinigheid, de GD65 echt een leuk bordje is. De 6870 helpt overigens ook flink bij het terugdringen van het verbruik. In idle doet de 4870 met dezelfde config al 50W meer.
Tot slot
Er is nog 1 dingetje dat wel de moeite waard is om te weten, en dat is de kwaliteit van de PCIe sloten. De clipjes van de PCIe x16 sloten, die x16-kaarten op hun plek moeten houden zijn vrij fragiel. Ik weet niet in hoeverre dit bord mishandelt is voor ik hem kreeg (het is immers een reviewsample), maar het clipje brak hier al na 2 of 3 keer af. Hetzelfde dat me is overkomen op de P55A-GD65, toen ik m'n RAIDcontroller erin prikte. MSI heeft aangegeven andere PCIesloten te gaan gebruiken bij nieuwere revisies, waarbij het clipje minder fragiel is.

Ik zou het niet gelijk zien als reden om het bord niet te kopen, maar wel iets om even op te letten.
Zou ik het bord zelf kopen?
Ik zou zelf misschien eerder de GD80 kopen, vanwege een 3e PCIeslot, wat het makkelijker maakt om m'n 6870, 4350 en Areca 1220 in te zetten, maar afgezien daarvan zie ik weinig reden om het bord niet zelf te kopen. Over de Clickbios kan ik wel heenkomen (al zou ik wel hopen op een verbetering door middel van een update).
Conclusie
De GD65 is een leuk bordje, dat voor een mooie prijs een heel complete featureset biedt. De hoeveelheid PCIesloten, SATA en USB-poorten zal meer dan genoeg zijn voor vrijwel iedere configuratie, tenzij je zeer specifieke eisen stelt.
De prestaties van het bord zijn prima, de verschillen met de andere P67plank zijn marginaal en het bordje werkt verder ook zonder problemen. Daarbij heeft MSI goed z'n best gedaan om het stroomverbruik terug te dringen, hun Military Class components zijn niet alleen puur marketingpraat, maar het lijkt ook echt te werken.
Waar ik minder positief over ben is de Clickbios. Hoewel EFI natuurlijk wel de toekomst heeft, is de implementatie in mijn ogen vrij brak. De oude bios was gewoon zoveel lekkerder, en ik prefereer de implementatie van Gigabyte dan ook, die een EFIbootloader hebben, zodat je kan booten van schijven groter dan 2.2TB, maar verder lekker de klassieke bios gebruiken, die gewoon snel en soepel werkt.
Beoordeel deze review:
Reacties (29)
Even heel snel erdoor gevlogen:
- Waarom zou je tegelijk een 4350 en een 6850 in je systeem willen hebben?
- Grappig dat je de bevindingen van mux terugziet (het stroomverbruik van MSI is consequent lager). Dat verklaart waarschijnlijk ook waardoor mijn high-end met MSI 100W idle deed en een budget/low-powersysteem (vrijwel dezelfde leeftijd met een Gigabyte) 80W.
- Waarom zou je tegelijk een 4350 en een 6850 in je systeem willen hebben?
- Grappig dat je de bevindingen van mux terugziet (het stroomverbruik van MSI is consequent lager). Dat verklaart waarschijnlijk ook waardoor mijn high-end met MSI 100W idle deed en een budget/low-powersysteem (vrijwel dezelfde leeftijd met een Gigabyte) 80W.
Omdat de 4350 een low profile kaart is met een losse VGAstekker, en die heb ik nodig zodat ik die kan gebruiken voor m'n monitor mod: [CM] Ik had een monitor over...Even heel snel erdoor gevlogen:
- Waarom zou je tegelijk een 4350 en een 6850 in je systeem willen hebben?
Maar een 4350 is te traag om echt lekker om te gamen, dus een vlottere kaart erbij is dan wel nodig als je op een 30" een beetje lekker wil spelen.
Ja, dat zie je bij die MSIs idd terug, het hoeft niet allemaal te liggen aan de energievoorziening, vaak zie je dat de midend GBTbordjes toch nog wat extra chips hebben voor bijv firewire oid, dat scheelt dan weer een paar W. Maar MSI is meestal wel net wat zuiniger.- Grappig dat je de bevindingen van mux terugziet (het stroomverbruik van MSI is consequent lager). Dat verklaart waarschijnlijk ook waardoor mijn high-end met MSI 100W idle deed en een budget/low-powersysteem (vrijwel dezelfde leeftijd met een Gigabyte) 80W.
Mooie review, zit er ook aan te denken om dit moederbord te kopen samen met deze i7 cpu.
Alleen welk geheugen kan je het beste gebruiken als je gaat overclocken?
Alleen welk geheugen kan je het beste gebruiken als je gaat overclocken?
Geheugen doet bijzonder weinig. Je kunt je baseclock niet meer verhogen (nouja, van 100 naar 103MHz gaat misschien nog), dus is geheugensnelheid afhankelijk van de geheugenmultiplier die je instelt. BCLK van 100, met een multiplier van 13.33 en je hebt 1333MHz geheugen.
Maar omdat die BCLK altijd 100MHz is, kun je het geheugen ook niet verder OCen, dan de multiplier daarvan in te stellen. Dus met 1333MHz kom je al ver zat.
Maar omdat die BCLK altijd 100MHz is, kun je het geheugen ook niet verder OCen, dan de multiplier daarvan in te stellen. Dus met 1333MHz kom je al ver zat.
Oke, maar is bijvoorbeeld 1600 mhz corsair 8 GB geheugen ook goed? of kun je beter voor 1333 mhz geheugen gaan?
Ik heb nu een ICH10 raid-0 opstelling op een asus moederbord, zou dit als ik deze schijven over zou zetten naar dit moederbord nog steeds werken?
Ik heb nu een ICH10 raid-0 opstelling op een asus moederbord, zou dit als ik deze schijven over zou zetten naar dit moederbord nog steeds werken?
[Reactie gewijzigd door Snoll3bulk op 26 juli 2024 01:18]
1600MHz spul gaat ook werken, maar dan moet je of de multiplier op 16 zetten, of het geheugen op 1333MHz laten lopen.
Als het goed is kun je je RAIDsetup gewoon overzetten, maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Mijn ervaringen met eerdere Intel Matrix RAIDs is dat het gewoon goed gaat, van ICH8R naar ICH9R en ICH10R en van ICH9R naar ICH10R heb ik vaker gedaan en dat ging goed.
Als het goed is kun je je RAIDsetup gewoon overzetten, maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Mijn ervaringen met eerdere Intel Matrix RAIDs is dat het gewoon goed gaat, van ICH8R naar ICH9R en ICH10R en van ICH9R naar ICH10R heb ik vaker gedaan en dat ging goed.
enig idee waarom de videokaart invloed heeft op de superpi en wprime tijden?
En nog iets, heeft dit bord case fan control? Het viel me namelijk op dat je dit bij de UD4 niet hebt en bij basic asus bordjes al wel.
En nog iets, heeft dit bord case fan control? Het viel me namelijk op dat je dit bij de UD4 niet hebt en bij basic asus bordjes al wel.
Nee, de verschillenz ijn niet heel groot, misschien dat het meetafwijkingen zijn (hoewel ik had verwacht die op een gemiddelde van een stuk of 5 runs er toch wel uit te hebben).enig idee waarom de videokaart invloed heeft op de superpi en wprime tijden?
Pfff, zou ik zo niet weten, moet ik van de week even kijken.Misschien dat de videodriver nog wat te zeggen heeft (hoewel dat vreemd is, want ik gebruik voor beide kaarten dezelfde driver).
En nog iets, heeft dit bord case fan control? Het viel me namelijk op dat je dit bij de UD4 niet hebt en bij basic asus bordjes al wel.
Heb dit MB in de B3 stepping net 2 dagen. Waar ik me op dit MB het habbibabbi naar zoek is een aansluiting om mijn vier front USB-aansluitingen in te prikken. Twee kan ik er kwijt maar de andere twee.... ?
Onderaan de PCB heb je 2 connectoren, JUSB1 en JUSB2.
http://tweakers.net/ext/f/DsPvOA2rrTKkFawwLJ5NxQqC/full.jpg
Hier zie je de rode connector (dat is JUSB1) en onder het PCIslot (ter hoogte van die N1996 print) zit JUSB2.
http://tweakers.net/ext/f/DsPvOA2rrTKkFawwLJ5NxQqC/full.jpg
Hier zie je de rode connector (dat is JUSB1) en onder het PCIslot (ter hoogte van die N1996 print) zit JUSB2.
Over de usbbpoorten ik heb een p67a-gd65 b3 en een week ofwat geleden besloot mijn jusb1 poort even kort te sluiten... half 4 snachts brandalarm
Hij heeft altijd zonder problemen aangesloten gezeten en gewerkt door de intense hitte en het wegsmelten ervan doet mijn geluid het niet meer iemand suggesties voor het geluid behalve een pci kaart aan te sluiten? https://goo.gl/photos/VnXx4yCud689f9QUA
Hij heeft altijd zonder problemen aangesloten gezeten en gewerkt door de intense hitte en het wegsmelten ervan doet mijn geluid het niet meer iemand suggesties voor het geluid behalve een pci kaart aan te sluiten? https://goo.gl/photos/VnXx4yCud689f9QUA
Prettige review, dank hiervoor (maakt het beslissen over welk bord toch wat makkelijker)
Ik heb dus dit bord ook gekocht, maar vind persoonlijk het wennen aan de EFI (en daarmee andere opstartcyclus) moeilijk. Je referentiepunt over hoe dat zou moeten verlopen is eigenlijk weg. Had jou testbord ook eerst een controller en vaag gepiep? (iets in de trant van twee wat lagere tonen gevolgd door een derde hoge toon. Ook vind ik het bijzonder dat ik nu ik de proc heb geoc'd, het systeem eerst een powerup doet, heel even aan blijft (2-3sec), dan weer power off en opnieuw opstarten, waarna het proces wel wordt afgerond tot aan windows.
Ik heb dus dit bord ook gekocht, maar vind persoonlijk het wennen aan de EFI (en daarmee andere opstartcyclus) moeilijk. Je referentiepunt over hoe dat zou moeten verlopen is eigenlijk weg. Had jou testbord ook eerst een controller en vaag gepiep? (iets in de trant van twee wat lagere tonen gevolgd door een derde hoge toon. Ook vind ik het bijzonder dat ik nu ik de proc heb geoc'd, het systeem eerst een powerup doet, heel even aan blijft (2-3sec), dan weer power off en opnieuw opstarten, waarna het proces wel wordt afgerond tot aan windows.
"Ik heb dus dit bord ook gekocht, maar vind persoonlijk het wennen aan de EFI"
Ditto. Ik kan nergens vinden hoe ik een boot password in kan stellen
Niet in deze EFI en niet in de nieuwe HP laptops.... Als iemand een tip heeft, graag!!!
"Had jou testbord ook eerst een controller en vaag gepiep? "
De mijne heeft dat iig wel ja.
Ditto. Ik kan nergens vinden hoe ik een boot password in kan stellen
Niet in deze EFI en niet in de nieuwe HP laptops.... Als iemand een tip heeft, graag!!!
"Had jou testbord ook eerst een controller en vaag gepiep? "
De mijne heeft dat iig wel ja.
Vaag gepiep hebben de borden niet gegeven bij mij. Je krijgt inderdaad eerst de bios van de Marvellcontroller te zien en dan de Clickbios, maar daarna is het een normale boot, ik heb daar verder niets raars meer gezien eigenlijk.
Ook OCen gaat hier zonder problemen, ik heb dat ook gedaan zonder OCGenie (die resultaten komen nog), maar dat is hier geen continu cyclus van poweroff en dan booten (alleen de eerste keer dat je OCgenie gebruikt doet hij dat).
Ook OCen gaat hier zonder problemen, ik heb dat ook gedaan zonder OCGenie (die resultaten komen nog), maar dat is hier geen continu cyclus van poweroff en dan booten (alleen de eerste keer dat je OCgenie gebruikt doet hij dat).
De videokaart heeft in H.A.W.X. een redelijke invloed, de prestaties liggen hoger met een i5 750 met 6870 dan met (de i5 2600K) met 4870.
Moet dit niet I7 2600K zijn of I5 2500K?
On: Erg mooie review zoals altijd
Moet dit niet I7 2600K zijn of I5 2500K?
On: Erg mooie review zoals altijd
Ja, je hebt gelijk, dat was een typo, het moet een i7 2600K zijn (een i5 2500K heb ik nog niet).
Erg prettige review! Fijn om te lezen aangezien ik net een GD65 heb gekocht :-P
Ooit door o.a. jouw advies een gigabyte bordje gekocht, end aar bij gebleven, maar bij mijn stap naar i5 toch maar deze MSI gekozen (combinatie van leverbaarheid (B3), prijs en reviews). Fijn dat ook jij er positief over bent, geeft de burger moed.
Ooit door o.a. jouw advies een gigabyte bordje gekocht, end aar bij gebleven, maar bij mijn stap naar i5 toch maar deze MSI gekozen (combinatie van leverbaarheid (B3), prijs en reviews). Fijn dat ook jij er positief over bent, geeft de burger moed.
Iemand enig idee of het warm word? (ivm heatpipe's).
En vraagje, als ik een Processor koeler wil instaleren, Heb ik dan nog redelijke ruimte voor mijn geheugenbanken? (waarschijnlijk een CM V8 koeler of CM Hyper 212 Plus)
Alvast bedankt!
En vraagje, als ik een Processor koeler wil instaleren, Heb ik dan nog redelijke ruimte voor mijn geheugenbanken? (waarschijnlijk een CM V8 koeler of CM Hyper 212 Plus)
Alvast bedankt!
Je hebt volgens mij nog ergens een typfoutje:
Bij de 2e "Cinebench11.5 - OpenGL" meting staan punten (pts) achter de resultaten.
Moet dit deel niet de CPU benchmark (titel) zijn ? Ik heb vandaag ook Cinebench gebruikt met mijn sinds kort binnengekregen MSI-p67a-GD65 bordje vandaar dat het me opviel.
Ik heb trouwens de B3 revisie van het bord en heb zo nu en dan de videokaart er in en uit de pci-e poort gehaald. Soms een beetje lomp moet ik zeggen want ik kwam er slecht bij
en er is nog niets afgebroken van de poort
Goede review want ik heb er zeker wat van opgestoken.
Bij de 2e "Cinebench11.5 - OpenGL" meting staan punten (pts) achter de resultaten.
Moet dit deel niet de CPU benchmark (titel) zijn ? Ik heb vandaag ook Cinebench gebruikt met mijn sinds kort binnengekregen MSI-p67a-GD65 bordje vandaar dat het me opviel.
Ik heb trouwens de B3 revisie van het bord en heb zo nu en dan de videokaart er in en uit de pci-e poort gehaald. Soms een beetje lomp moet ik zeggen want ik kwam er slecht bij
Goede review want ik heb er zeker wat van opgestoken.
typo: resoluties minder scoreen
Sowieso is alles wat ik zie van Terw_Dan vrij netjes, deze keer dus ook weer gewoon goed
Sowieso is alles wat ik zie van Terw_Dan vrij netjes, deze keer dus ook weer gewoon goed
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn