Apple iPod Touch V4 32GB Zwart Review

Mobomonster 14 maart 2011, 2.690 views

Apple iPod Touch V4 32GB Zwart

Pluspunten

• Scherm/beeldkwaliteit
  • Zeer goede touch/multitouch functionaliteit
  • Veelzijdigheid in Apps en functie (Muziek, Wifi, frontcamera)
  • Solide apparaat

Minpunten

• Krasgevoelige achterkant
  • Camerakwaliteit
  • Het is een smartphone zonder belfunctie, in eeen tijd dat bijna iedereen al in bezit is van een smartphone. Hoeveel meerwaarde heeft de iPod Touch 4G dan?

Geluidskwaliteit Score: 4
Bij het openen van het (kleine) plastic doosje..

..Komen we tegen: De iPod, met een sticker op het scherm ter bescherming. Quick start guide, oordopjes met volumeregeling, en USB kabel. De gebruikershandleiding is te vinden in iTunes, dus deze wordt er niet bijgeleverd. Minimalistisch, graag had ik er nog een netstroom adapter bij gezien - gelukkig kreeg ik deze van een aardige verkoper bij de aMac er gratis bij, van het merk ArtWizz.

Featureset - Uitbreidbaarheid - Veelzijdigheid

Ik heb een 'goed' gegeven. Natuurlijk kun je de iPod hardwarematig niet uitbreiden, je kiest een geheugengrootte bij aankoop (16, 32 of 64 GB) en daar moet je het verder mee doen. Gelukkig zijn er een hoop leuke 'features' om mee te spelen:

- Frontcamera, leuk voor beeldbellen (of verschrikkelijke foto's van jezelf maken)
Niet heel goede kwaliteit foto's, maar voor beeldbellen redelijk te doen
- Backcamera
Deze valt mij behoorlijk tegen, vergeleken met de camera achter op de iPhone is de iPod camera echt een lachertje. Het beeld is heel korrelig, en simpelweg niet scherp te krijgen. Natuurlijk heeft iedereen tegenwoordig een fatsoenlijke camera op de mobiele telefoon, maar als je de iPod dan een camera geeft, doe het dan goed..

- Retina display
Mooi. Scherp. Fantastisch. Het lijkt wel of het beeld op het scherm ligt, in plaats van dat er een laagje glas over het beeld zit.. Het touchscreen reageert goed, hoeft niet handmatig gekalibreerd te worden. Sms/Mail en social media typen gaat prima, de letters zitten ver genoeg uit elkaar en na even wennen is het bijna niet meer mogelijk de verkeerde toets aan te raken. Prima.

- iTunes
Ik had nog nooit een iApparaat gehad, dus ik moest er ook aan geloven: iTunes. Het programma zit goed in elkaar, en zoeken naar apps of muziek is erg simpel. Ook het ontvangen en installeren van updates voor zowel iPod als iPhone gaat perfect, dat heeft Apple goed gedaan. Als ik mijn Sony Ericsson telefoon wilde updaten moest ik ingewikkeld doen met batterij eruit halen, gegevens backuppen, etc.. nu hoeft dat niet meer. Je hangt de iPod aan iTunes, iTunes zegt dat er een update is, en je kunt kiezen of je deze wilt installeren. Het duurt ong. 10 minuutjes, en dan is je iPod geupdate - en je hebt er niks voor hoeven doen! Fijn.

- Apps
Je kunt er zoveel en zo verschillend mogelijke apps opzetten als je zelf wilt. Dit is verder een persoonlijke keuze, en gezien een app een externe factor is ga ik er verder inhoudelijk niet op in.

Ik was na Android al gewend om met apps te werken, maar bij Android market koop je de apps per creditcard - en aangezien ik die niet heb, heb ik alleen de gratis apps kunnen proberen. Bij iTunes kun je 'prepaid' tegoed kopen, kraskaarten waarmee je je iTunes tegoed kunt opwaarderen, of via bijv. Click and Buy je rekeningnummer registreren, waarbij elke aankoop automatisch wordt afgeschreven.

Er is 1 nadeel wat ik, na het gebruiken van Android, tegenkwam:
Bij Android kon ik mijn homescreens zo customizen, dat ik bijv. Widgets er op kon zetten waarmee ik met 1 aanraking Wifi, mobiele data, helderheid, geluid etc kon aanpassen. Bij de iPod moet je hiervoor gewoon in de instellingen gaan graven, en dit kost toch wel tijd. Waarschijnlijk zijn deze opties er best (bijv. na het Jailbreaken?) maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

Beeld- en geluidskwaliteit

Ik noemde het net al, het Retina display is rete scherp en prachtig om te zien. Filmpjes, AlbumArt en Foto's zijn goed te bekijken. Het scherm is van zichzelf glimmend, maar na het plaatsen van een ArtWizz scratchprotector is hij bij mij nu mat (zie foto's) en dat bevalt me beter, zo erger je je minder aan vingerafdrukken - en het scherm is beschermd voor krassen.

De geluidskwaliteit is prima, naar mijn idee gewoon vrij standaard, bij het muziek luisteren klinkt het even helder als het geluid wat uit mijn Sony Walkman kwam. Gewoon, goed. Op speakerfunctie valt het me mee hoe 'blikkerig' het klinkt. Voor het afspelen van muziek kun je in de equalizer kiezen welk genre je gaat afspelen, en daar het geluid op afstemmen. Helaas zijn er niet meer instellingen waarmee je bijv. de Bass en Treble kan aanpassen, dat had ik wel graag gezien.

Bouwkwaliteit, afwerking en ergonomie

Allereerst voelt de iPod stevig aan, mede door zijn gewicht. Het voelt solide, en de losse knoppen voor I/O en volume zitten op een goede en logische plek. De aan/uit knop is tevens een ontgrendelknop voor je scherm. Fijn is, dat als je het apparaat vergrendeld hebt de volumeknoppen blijven werken, handig voor tijdens het muziekluisteren.

Wat ik graag had gezien is een setje knoppen voor het skippen tussen nummers. Ik ben iemand die vaak 30 sec van een liedje luistert om vervolgens verder te 'zappen', als je onderweg bent is het knap lastig om dat te doen, gezien je eerst het scherm moet ontgrendelen en moet 'vegen' door je afspeellijsten of albums. Ik ga binnenkort een bluetooth headset aanschaffen met deze knoppen erop, dan kan de iPod tijdens het lopen lekker in broekzak of tas blijven.

De afwerking is goed, wat over het algemeen een standaard is bij Apple. Er is alleen altijd één nadeel: moet je zo'n mooi apparaat nu in een hoesje doen (en dus de 'mooi'heid verbergen) of zonder hoesje gebruiken met kans op krassen? Ik had de iPod 1 uur uit de verpakking, toen ik op de chroomglimmende achterkant al kleine krasjes zag zitten. Ik heb er toen snel een hardsiliconen cover omheen gedaan, zoals je kunt zien bij de foto's Helaas houd deze ook niet alles tegen, maar heh, het blijft een apparaat wat je gebruikt dus dat er gebruikssporen op komen is niet zo gek. Voor het scherm gebruik ik aan ArtWizz schreenprotector, er zijn zoveel verschillende soorten dat je deze kunt aanpassen aan je eigen wensen. Ik heb het idee dat het scherm flink tegen een stootje kan qua krassen, maar een screenprotector voelt net even wat veiliger.

Ergonomisch heb ik toch mijn twijfels, tijdens het spelen van een spelletje in landscape mode krijg ik toch wel last van mijn handen door het vasthouden. Dit komt waarschijnlijk door mijn kleine handjes, en het feit dat de iPod zo dun is. Wellicht heeft iemand met grotere handen hier minder last van, maar het valt me toch op.

Mobiliteit/Accuduur

Tja, vrij helder, de iPod beschikt over Wifi en thuis of bij Wifi-hotspots kun je dus fijn internetten. Aan de ene kant een meerwaarde, en aan de andere kant heb je ook al een smartphone die precies hetzelfde kan. Ik ben er nog niet precies uit wat de meerwaarde is, ik heb momenteel zowel een iPod als iPhone dus ik zal binnenkort een stukje toevoegen welke functies ik juist wel/niet gebruik van de iPod, icm. de smartphone.

De accuduur is ok, dit ligt er maar net aan wat je doet. Als je de iPod puur gebruikt als mp3 speler kan hij makkelijk een week mee, maar bij het spelen van spelletjes en het continu gebruik van wifi moet ik hem toch elke dag, en soms al halverwege de dag, opladen. Bij wat spelletjes spelen en muziek luisteren in de trein doe ik er nu ong. 3 dagen mee, wat ik acceptabel vind.

Apple is duur, dus ook de iPod. Ik betaalde inc. hoesje en screenprotector zo'n 308,-. Aan de ene kant een flink bedrag voor een mp3 speler, aan de andere kant kun je er zoveel verschillende dingen mee, dat het de prijs weer rechtvaardigt. Ga je puur voor de muziek, zou ik een iPod Classic aanschaffen - kleiner prijsje, en een flinke dot meer opslagcapaciteit. Je vind de iPod classic 160GB al voor 199 in de pricewatch. Hou je van gadgets en heb je vaak toegang tot Wifi, is dit een leuk product.

En tot slot..

Er zijn enkele dingen die nog niet in deze review staan, maar die er wel bij gaan komen. Onder andere:
- Het verschil in kleur van scherm tussen iPod en iPhone
- Kwaliteit van foto's, met voorbeelden van iPod front- en backcamera
- Update naar iOS 4.3

Heb jij ook een Apple iPod Touch V4 32GB Zwart?

Je zegt dat je hardware knoppen wil voor het slippen van nummer, maar druk eens twee keer snel op de home knop, dan krijg je iets wat makkelijk is.
Nog niet gevonden, wat krijg je dan? Ik wil gewoon knoppen die ik 'blind' kan bedienen, dus waarbij ik niet eerst daadwerkelijk op het touchscreen hoef te kijken :)
Kan je instellen via het menu wat je kan als je twee keer snel op de home knop drukt.
Leuke review. Zelf heb ik een derde generatie iPod Touch 64 met een leren hoesje van Belkin zonder aparte schermbeschermer. Het gaat al vanaf het begin goed.

Jammer dat Apple besloot om weer geen GPS in haar iPod te plaatsen. Dat was voor mij een reden om deze generatie ondanks haar verbeterde retinescherm over te slaan, rustig te wachten en ook verder te kijken. Gezien ook de beide camara's niet om over naar huis te schrijven zijn was dat geen domme beslissing. Samsung kon wel eens met een aardig apparaatje gaan komen maar ook Apple heeft nog de kans om verbeteringen als:
  • ingebouwde uitschakelbare GPS module
  • minstens 128 GB werkgeheugen
  • 5-8 MP camara's
  • dualcore processor boven de GHz
  • werkbaar hardwarematig toetsenbord
door te voeren.
Wat wil je met die 128GB doen?
Ik heb mijn hele muziek collectie in de hoogste kwaliteit WAV (~40MB per liedje) omdat ik de hoogste kwaliteit op m'n iPod Touch wil, maar aan 32GB heb ik meer dan genoeg!
Laat ik het zo zeggen, ik heb nog maar 10GB gebruikt!
En een dualcore boven de 1GHz komt er nog niet zo snel, de volgende iPhone zal een 1GHz Dualcore processor hebben (zie iPad 2), en de daaropvolgende waarschijnlijk ook een dual- of quad core.
128GB RAM? Zieke geest :P
Maar inderdaad de capaciteit zou best naar 128GB mogen.
* Thijs heeft een telefoon i.p.v. een iPod. Android FTW. Uitbreidbaar geheugen, Super AMOLED Plus en tweakable.
Met 128Gb in een Ipod zou ik me wel kunnen vermaken. Ik heb sowieso al 30 gig aan muziek. En dan ook nog een gig voor Foto's. En wat ook belangrijk is dat je films/applicaties op je Ipod kan zetten. Dan zou ik in ieder geval niet zo vaak te hoeven uit mikken en synchroniseren.

Ik zit nu namelijk elke week wel een dag te kloten met Itunes, want op mijn computer werkt het voor geen meter..