Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS211+ Review

jordy-maes 13 maart 2011, laatste update op 16 juli 2011, 7.913 views

Synology DiskStation DS211+

Pluspunten

• Extreem stil
  • Mooi design
  • Makkelijk te installeren
  • Makkelijk mee te werken (DSM)
  • Linux (DSM)

Minpunten

• Voorlopig geen

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik had al tegen mijn eigen gezegd dat ik een NAS wilde. Na een lang dilemma met mijn ouders heb ik er dan toch één. De DS211+ van Synology. Ik had eerst een DS210+ besteld bij Tones, maar deze kon niet meer worden geleverd (en ik moest een zwarte hebben). Dus nog eens met Tones onderhandeld over een NAS en na twee weken was ie er dan.
Direct uit de doos gehaald en geïnstalleerd.

Installatie:
Dit ging extreem vlot: HDD's erin steken, LAN kabeltje in de router en stroom aansluiten.

Terwijl de NAS aan het opstarten was, heb ik Synology Assistant geïnstalleerd op mijn PC en zo ben ik met de set-up begonnen.
Het formatteren en in RAID-1 config brengen van 2 x 2TB WD Caviar Green schijven duurde zo'n 8 uur. Dit de hele nacht laten doen en dan de volgende ochtend begonnen met DSM 3.0 te verkennen. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten van de NAS, ik had ook geen ervaring met een NAS...

Enkele dagen later:
Enkele dagen heb ik de basis-instellingen kunnen voltooien, gebruikers aangemaakt, groepen aangemaakt.
Vele functies heb ik ook nog niet verkend, omdat ik hier geen behoefte aan heb.

Momenteel gebruik ik enkel:
  • iTunes server
  • Photo Station 4
  • Mediaserver
  • Audio station
  • Netwerk back-up
Streaming - Performance:
Hier wil ik toch even een woordje uitleg bij geven. Alles is draadloos bij mij thuis, dit omdat een LAN kabel naar boven trekken niet gaat. Ik heb helaas maar een D-LINK 615. Dit voel je wel in de snelheid, max 100 mbps (ofwel 12.5 MB/s). Ik kan je garanderen dat de snelheid via een 1000mbit LAN veel sneller zal zijn.
Muziek, film en foto's streamen gaat perfect, niets lagg, geen lange wachttijd.
Alleen... het uploaden naar de NAS gaat enorm traag: 2.78MB/s (wireless). En 2TB overzetten doe je dus niet op enkele uurtjes.

Andere info:
Ik gebruik ook de NAS nu ook als een intranet server in samenwerking met jAlbum. Hierbij heb ik dus een php page aangemaakt met jAlbum foto's. Zo bekijk ik mijn foto's in mijn browser.

Ik ben nog wel aan het uitzoeken hoe je nu een film kunt afspelen via DSM. DSM file manager werkt niet goed bij films. En Photo station stuurt de films door is SD (terwijl ik HD films heb.)

Voor de mensen die twijfelen om ook zo'n NAS te kopen, ik raad deze zeker aan. Alle data staat nu centraal en is momenteel enkel toegankelijk voor 1 account (dit kun je instellen).

Edit on 2011-07-16: Afbeeldingen toegevoegd en typo...

Heb jij ook een Synology DiskStation DS211+?

Warmte, dankzij fan die (té) traag draait
Je kunt in DSM instellen dat je de fan snel of langzaam wilt laten draaien.In het configuratiescherm kun je naar Power gaan (dat logo van een gloeilamp) en daar kun je de snelheid van de ventilator instellen.
Bedankt, deze optie kende ik nog niet. :)
Wie gaat er nou 2TB via wireless proberen over te pompen? 8)7
Je LAN snelheid is prima, er vanuit gaande dat je een 100Mb verbinding hebt. Je netwerk is dan de bottleneck, niet het NAS. Upgraden naar Gb LAN gaat een boel schelen
Juist, ik haal met een DS110j via een gigabit verbinding nog meer dan 12 MB/s. Via een 100 megabit verbinding haal je inderdaad maar 100 / 8 = 12,5 MB/s. Dan is de genoemde 12 MB erg netjes.
Ik haal snelheden van 60 mb/s met 1Gbit/s Lan.
Hij heeft idd een 100 Mbit lan..

tip: als je echt wil testen sluit hem rechtstreeks op je PC aan..
Even ervan uitgaande dat die wel Gbit heeft..

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 13 maart 2011 17:25]

Dit ga ik zeker testen,
ben nu mijn gegevens aan het uploaden van mijn laptop naar mijn NAS via LAN, snelheid komt niet hoger dan 12-13 MB/s.
En aan de HDD van de laptop ligt het ook niet, deze verplaatst vrolijk bestanden van de HDD naar een eHDD tegen 35MB/s...
Kan zijn dat encryptie aan staat? Dit heeft een behoorlijke invloed op de performance.
Encryptie staat uit. Dus daar ligt het niet aan.
Zo'n sjieke NAS wordt simpelweg geknepen door je router, als een ferrari met 1 versnelling.

Met een Gbit router gaat er een wereld voor je open, lezen/schrijven doe ik met 70/35 mb/s.
Draadloos hoogladen van bestandjes zit rond de 8 mb de seconde.
Dit kan wel kloppen, maar ik heb een eHDD rechtstreeks via S-ATA aangesloten en toen haalde ik nog altijd maar 15MB/s.
Dus in mijn geval ligt het niet aan de router maar hoogstwaarschijnlijk aan een instelling van mijn NAS.
Ik haal al +50MB/40MB down/upload snelheid uit mijn bijna 3 jaar oude DS-209+ over gigabit, dus de traagheid zal alleszins niet aan jouw NAS liggen.

Heb trouwens ook een HDD op eSATA aangesloten, en die haalt ook geen supersnelheden. Ik twijfel zelfs of een backup over USB2 niet sneller was, maar nog niet grondig getest.

Zoals eerder vermeld, doe gewoon eens een test met de NAS rechtstreeks aangesloten op een PC met gigabit NIC. Dan weet je met zekerheid wat de snelheid is. Dat zou zo'n 60-70MB/s moeten zijn. De specs op de Syno site kloppen wel ongeveer hoor.

btw: niet negatief bedoeld, maar hoe haal je het in je hoofd om alles op een nas te zetten en dan uitsluitend wireless te werken. Zelfs met 100Mbit wired zou het er bij mij al niet inkomen. Overal gigabit hier in onze nieuwbouw (da's wel luxe van een nieuwbouw natuurlijk)
OK, als je heel wat PC's hebt en je wil de data centraliseren. Maar ik zie anders geen enkel voordeel, integendeel... Echt geen mogelijkheid om wat kabels te voorzien? Dan pas ga je echt kunnen profiteren van je NAS. Anders had je beter een goedkoper model gekocht hoor.