Cooler Master Excalibur, 120mm Review

A.M.H 13 maart 2011, laatste update op 30 maart 2011, 1.334 views

Cooler Master Excalibur, 120mm

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Uiterlijk
  • PWM
  • Goede luchtverplaatsing in verhouding met rpm

Minpunten

• Geen led's

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

Deze review gaat over de Cooler Master Excalibur. Dit is een 120mm fan van Cooler Master welke draait met een snelheid tussen de 800 en 2000 rpm. Een van de dingen die opvalt aan het uiterlijk van de fan is het frame. Aan de zijkant van het frame zitten gaten. Ook is de vorm van het frame niet standaard. Het heeft vloeiende lijnen maar de vorm is grofweg wel vierkant

Airflow

De airflow van de fan is een van de pluspunten. Doordat de fan een 4pin pwm aansluiting heeft kan de draaisnelheid makkelijk geregeld worden. Ik ben van mening dat deze fan boven gemiddeld presteert qua airflow per rpm. Heb voorheen Cool Master 120mm blue led fan’s gehad deze draaide standaard op 1200 rpm. Als Ik de Excalibur op 1200 rpm laat draaien merk je dat deze meer lucht verplaatst dan de 120mm blue led fan van Cooler Master

Geluidsproductie

Geluidsproductie van deze fan is redelijk goed. Wat echt een voordeel voor de geluidsproductie is is dat het een pwm fan is. hierdoor kan de draaisnel automatisch worden aangepast aan de temperatuur. Bij 800 rpm hoor je de fan vrijwel niet. Bij 1200 rpm hoor je een hele zachte ruis die zeker niet storend is. Bij 1600 rpm word de ruis iets harder maar ik vind hem nog niet storend. Op 2000 rpm kan wordt de fan redelijk luidruchtig en vind ik persoonlijk het geluid storend. Dit zal ook afhankelijk zijn van waar je PC staat. Mijn PC staat op een halve meter afstand naast mij op het bureau. Ik kan zeggen dat de geluidsproductie prima is omdat de draaisnelheid ook erg makkelijk te regelen is.

Verpakking

De verpakking ziet er goed uit is makkelijk te openen. Er zit dus geen boekje bij maar dit lijkt mij ook niet nodig en dit zou alleen maar extra papier kosten. Op de achterkant kan je de specificaties van de fan terug vinden.

Inhoud
• De Cooler Master Excalibur
• 4x Bevestiging schroeven
• 4x Rubberen bevestiging staafjes
• Molex (4pin) - 3pin adapter
• 4x Rubberen anti trillings ringetjes

Met de Excalibur heeft coolermaster een mooie en exclusieve fan op de markt gebracht. De fan heeft een mooi uiterlijk en presteert goed. Een van de grote voordelen is het pwm design van de fan. Hierdoor is de draaisnelheid makkelijk te regelen en kan hij aan vrijwel iedereen zijn wensen worden aangepast. Het enige wat ik jammer vind is dat er geen versie verkrijgbaar is met led verlichting. Dit zou het uiterlijk nog mooier maken dan het al is. Ik zou deze fan zeker aanraden aan anderen mensen.

Heb jij ook een Cooler Master Excalibur, 120mm?

goede duidelijke review.

je bent nog 1 ding vergeten te vermelden;
de rotor kan je uit het frame halen om hem makkelijk schoon te maken.
Als CM ooit eens van een fenestron helicopter heeft gehoord weten ze dat die gaten in de ronding om de fanbladen de hoeveelheid luchtverplaatsing alleen maar negatief be´nvloed. Er zijn vergelijkbare fans (zelfde aantal bladen en vorm) die beter zijn.
Kan deze ook makkelijk op een CPU koeler worden aangesloten? ik zoek een extra fan voor mijn CNPS 10X performa
Dank voor de duidelijke review !

@henshin, misschien kan je aangeven welke fans dat zijn ?
er zijn namelijk zoveel fans beschikbaar.