Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB - Bekijk alle specificaties

MSI X350-472NL Review

Marzman 12 maart 2011, 2.362 views

MSI X350-472NL

Pluspunten

• prijs
  • formaat
  • schermresolutie
  • plat/mooi design
  • webcam en wireless kan hardwarematig uitgeschakeld worden

Minpunten

• rechtershifttoets is vrij klein
  • touchpad raak ik vaak onbedoeld tijdens het typen waardoor de cursor verplaatst (gewenning denk ik)
  • accutijd is flink minder dan mijn netbook met 9 cell accu (deze heeft een 4cell)

Voor deze laptop had ik een Acer Aspire One 110, belangrijk bij het lezen van deze review is dus dat mijn vergelijkingsmateriaal een kleine, trage netbook was met een zeer beperkte resolutie en toetsen die net wat kleiner zijn als een normaal toetsenbord (waar ik wel helemaal aan gewend was, ik moet nu echt weer wennen).

Mijn algemene indruk is goed. De laptop ziet er mooi uit, plat, maar tegelijk ook degelijk. Ook voelt alles snel aan en zie ik dat Windows 7 toch wel een heel wat moderner OS is als XP.

Vergeleken met een netbook is de featureset goed. Snellere processor met twee cores, 2 GB geheugen, een goede resolutie, VGA, HDMI, Wireless N, Gbit lan, een cardreader. Voor een laptop ontbreekt de DVDbrander (die hoef ik ook niet) en bluetooth (is wel mogelijk). Ook kan voor de veiligheid of om stroom te besparen de webcam en de wireless hardwarematig worden uitgeschakeld.

De prestaties zijn goed, maar then again. denk aan het vergelijkingsmateriaal wat ik in het begin genoemd had. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar de taken die ik er mee doe (films kijken, skypen, documenten typen, spotnet) gaan allemaal snel. De webcam is ook een stuk helderder, er zit ook een ledje naast maar het is me niet helemaal duidelijk of dat dient zodat je kan zien dat de webcam in gebruik is of dat het echt bij moet lichten, heel veel licht geeft het namelijk niet)

De beeldkwaliteit is goed. Het is een resolutie waar je goed mee kan werken in tegenstelling tot mijn eerdere netbook waar ik vaak een externe monitor aan had hangen. Die monitor staat er nog, maar ik sluit hem vaak niet eens meer aan omdat het niet echt nodig is. Ik heb de laptop nog niet buiten in daglicht getest, ik denk dat het glanzende scherm dan kan irriteren.

Aan de ergonomie moet ik nog wennen. Ik ben gewend aan het kleinere toetsenbord en heb nu meer ruimte en raak vaak onbedoeld het touchpad aan wat vervelend is bij het typen van een tekst omdat de cursor verspringt. Ik neem aan dat ik dat vanzelf afleer als ik de laptop langer gebruik.

De laptop kan wel warm worden ook al wordt hij aangeboden als zuinig. Vooral het linkergedeelte naast de touchpad kan warm aanvoelen soms. Ik weet niet wat er onder zit, misschien de CPU (er zit geen luikje wat vaak onder de harddisk zit). De geluidsproductie is ook wat meer als mijn netbook, dat komt denk ik doordat er nu een harddisk in zit. Het is in ieder geval zeer acceptabel en zeker niet hinderlijk.

De mobiliteit is goed. Het is een klein formaat laptop, maar toch net groot genoeg om een meerwaarde te bieden op de netbooks. De accutijd is acceptabel maar had langer gemogen. Er is ook een 8cell accu te verkrijgen voor deze laptop, ik denk dat dit een goede upgrade is op de nu meegeleverde 4cell.

De prijs is goed, de laptop is te krijgen onder de 400 euro en kan daardoor (ook door het formaat) concurreren met de betere netbooks.

Heb jij ook een MSI X350-472NL?

Dat je af en toe per ongeluk aan het tochpad zit, is niet alleen bij deze laptop maar bij zeer vele laptop (bij mij tot nu toe alle).
Jarenlang aan geŽrgerd.
Tot ik touchpadblocker tegenkwam.
Gratis nog wel.
Heel erg tevreden.
Dit zou op iedere laptop moeten zitten.

Het blokkeert je touchpad zodra je aan het typen slaat. Als je daarmee stopt zal, na een ingestelde tijd (standaard 500 ms), het touchpad weer activeren.

[Reactie gewijzigd door rokas op 30 juli 2011 20:08]

je zegt:

Hoeland doe je nu gemiddeld met je accu?
Met wifi aan geeft Windows 7 nu 3,5 uur aan, maar volgens mij is het flink minder. Ik denk tussen de 2,5 en 3 uur.
Op m'n X340 heb ik er ook wel eens last van dat ik m'n touchpak onbedoeld aanraak, maar met FN+F3 kun je die gewoon uitzetten. Dat is natuurlijk alleen echt handig als je er een losse muis aan hebt hangen, maar ik heb bijna altijd wel een trackball aan 't ding geknoopt, dus dan kan de touchpad gewoon uit.

Ik zou verwachten dat de X350 die optie ook heeft.
Mijn vriendin heeft deze nu ook enkele weken in haar bezit. Ze is er tevreden mee, het enige nadeel is de accuduur van 2,5 uur. Met een 8 cell zal dat zeker beter gaan zoals marzman aangeeft, helaas is de 8 cells een stukje groter en steekt dan ook uit aan de onderkant.

prijs-prestatie verhouding is naar mijn mening helemaal goed, je bent zekers hetzelfde bedrag kwijt voor een netbook die net zoveel weegt maar een stuk trager is.
Kan je er ook meer dan 2GB in gooien, ook al beweert de MSI site dat er max. 2GB in kan?
Ik zat al te kijken (2GB is voor mij genoeg, maar misschien wil ik ooit meer). De beperking zit in het 32-bits OS.
The X350 is powered by a dual-core, ultra-low-voltage Intel Core 2 Duo SU7300 processor running at 1.3GHz, backed by 4GB of DDR2 memory. This is a significant step down from the Core i3 processors we’ve been seeing in this class of machine of late, and it shows. Unfortunately, MSI chose to ship the X350 with the 32-bit version of Windows 7 Home Premium, which leaves only 2.87GB memory available for the operating system. (The 64-bit version would have allowed the notebook to make use of the full 4GB.) The X350 doesn’t include an optical drive (an optional external USB DVD drive is available), but it does sport a spacious 500GB hard drive.