WD My Book Pro Edition 500GB 500GB Review

davo80 6 juli 2007, 1.778 views

WD My Book Pro Edition 500GB 500GB

Pluspunten

• stil
  • automatische aan/uit functie
  • via usb2 snel genoeg
  • zeer geschikt als backup disk voor dagelijkse backup

Minpunten

• meegeleverde software doet het niet (EMC Retrospect Express)

Mobiliteit Score: 5
De WD MyBook Pro doet nu bijna een maand dienst als backup opslag apparaat. Elke avond wordt een automatisch backup script doorlopen (met behulp van Cobian backup) en sluit de desktop zich daarna automatisch af.

Ik gebruik Cobian aangezien de meegeleverde backup software (**edit: EMC Retrospect Express) voortdurend crashte op mijn Dell Optiplex. Om deze reden is de feature beoordeling maar gemiddeld. Mocht de software wel gewerkt hebben, dan nog had ik Cobian gebruikt, dus voor mijn maakte het niet zoveel uit.

De schijf werkt nu via USB2, voldoende snel, maar ik verwacht een FW800 pci kaartje, dus het zou nog sneller moeten worden.

Er zijn zeker voldoende aansluitingsmogelijkheden (USB en 2 FW standaarden).

De schijf werkt stil, wordt enigzins warm, maar niet overdreven. De schijf start automatisch mee op en sluit idem af bij het opstarten/afzetten van de desktop. Leuke feature.

De schijf is redelijk zwaar, maar aangezien ik er niet mee rondreis is dit geen probleem voor me.

Na een maand heb ik (op de meegeleverde software na - maar dat vond ik niet zo erg) geen problemen gehad.

Algemene beoordeling zeer goed.

**edit 11 mei 2007. Ik heb het apparaat nu ongeveer een half jaar in gebruik. Ik ben er nog steeds heel tevreden over.
Ipv USB2 maak ik nu de verbinding via de FireWire 800 aansluiting. Als ik documenten open dan is dat even snel als een lokale harde schijf in de computer. Hoofddoel van de schijf is echter elke nacht een backup maken van mijn gewijzigde schijfinhoud, dat gebeurt nog steeds met Cobian.
De capaciteitsmeter die toont hoe vol de schijf is (hier een voorbeeld), werkt wel, maar echt bruikbaar is het niet...

Tenslotte de HD Tach resultaten (enkel read resultaten...):

long test:

Burst speed 29.1 MB/s
Sequential read tussen 24-28 MB/s, avg. 28
Random Access:13.6 msec

**edit 2 6 juli 2007. Ik ben nog steeds heel tevreden over dit product, en heb er een tweede bijgekocht (zelfde model).

Heb jij ook een WD My Book Pro Edition 500GB 500GB?

Wat voor meegeleverde backupsoftware bedoel je? Ik heb alleen Google desktopsearch en -toolbar software aangetroffen. Wat heb ik over het hoofd gezien?
Beetje een late reactie misschien, maar ik denk dat jij dan de Essential-versie hebt en niet de Pro.
Kun je ook wat benchmark resultaten tegen aan gooien zoals hd tach?
moederbord is bottleneck qua grote data doorvoersnelheid, dus zo`n FW800Kaart is overkill.
Het backuppen van grote hoeveelheden data gaat wel degelijk een heel pak sneller. Maar ik kan dat niet objectief beoordelen zonder stats.