Specificaties Dual core @ 2,4GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed Review

Kakarott 9 december 2006, laatste update op 17 november 2015, 5.875 views

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed

Pluspunten

• Zeer goede prestaties
  • Beperkte warmteproductie
  • LGA socket
  • Speedstep

Minpunten

• Zeer slechte koeler meegeleverd

Na het "falen" van de Netburst architectuur met in het bijzonder de Prescott core moest Intel met een volledige nieuwe generatie processoren komen om in de markt te blijven. Op het moment dat de laatste Pentium D's gereleased werden konden de Intel processoren op geen enkel punt op tegen de AMD processoren. Voor velen was het al lang geen verassing meer dat Intel met iets revolutionairs zou komen, en dat kwam in de vorm van de Core 2 Duo, nog heel lang de "Conroe" genoemd.

Gelijk al na de release van deze processoren besloot ik dat ik niet achter kon blijven. Ik gebruikte op dat moment een AMD Opteron 144. Het Dual Core tijdperk was al een tijd aangebroken, en de Core 2 Duo maakte op het moment van de release gehakt van alle AMD processoren. De prestaties waren niet te vergelijken. De architectuur, die het beste van de Pentium M en de Pentium 4 processoren aan boord had, kwam als absolute winnaar uit alle tests.

De release bestond uit 2 verschillende core's, de Allendale processoren, en de Conroe. Ik besloot dat ik zeker een Conroe wilde hebben, om de overklokbaarheid te garanderen, en omdat de grotere cache waarschijnlijk betere prestaties zou leveren. De E6600 kwam hierin absoluut als de beste prijs/kwaliteit uit de bus. De stap naar de E6700 bedroeg ¤ 200, wat naar mijn inziens teveel was voor 260Mhz.

Eerste indruk

Na het ontvangen van de processor, iets na de releasedatum viel me gelijk de verandering in de doos van Intel op. Een stijlvolle doos zonder felle kleuren doet dienst als houder van de processor. Op de doos zijn alle relevante details als de processorfrequentie, de hoeveelheid cache en de processornaam vermeld.

Minstens zo belangrijk als het uiterlijk van de doos is de binnenkant, die bestond uit een processor, een koper/aluminium koeler, en een boekje met de merksticker.

In het boekje was een nogal onduidelijke beschrijving te vinden hoe de processor en de koeler gemonteerd moesten worden, maar ik vermoedde dat dit geen probleem moest zijn. Na een vluchtige blik op de meegeleverde koeler verdween deze weer terug in zijn doos, ditmaal niet vergezeld door de processor. Deze had ik zorgvuldig uit de doorzichtige verpakking verwijderd. In mijn handen bevond zich de krachtigste processorkern ter wereld!

In gebruik

Na het probleemloos installaren van de processor, wat dankzij de LGA socket bijna niet meer fout kan gaan, en het opstarten van het systeem kon Windows Task Manager tot mijn grote vreugd melden dat er zich twee processorkernen in mijn systeem bevonden! Geen Bios problemen dus.

Na wat korte tests kon ik het niet laten. De processor moest en zal toch op een hogere frequentie lopen. Dit was dankzij mijn P5W DH Deluxe moederbord geen probleem. Een frequentie van 3,6Ghz bleek geen probleem voor de Conroe. Een hogere FSB dan 400 lukte niet, zelfs niet met een lagere processormultiplier, dus ik vermoed dat de processorfrequentie door mijn moederbord beperkt word. Helaas, maar 3,6Ghz is geen slecht resultaat, zeker niet voor de schamele 1,55 Volt die de kern vroeg. Na wat tests en benchmarks nam ik gas terug, en sindsdien loopt de processor op 3,2Ghz, wat meer dan adequaat is voor de alledaagse taken van mijn processor.

Ik kan niet anders dan tevreden zijn over deze processor. Intel heeft de Netburst "fout" ruimschoots goedgemaakt met deze processor. De architectuur is sterk verbeterd, en kan weer meedoen in de huidige tijd. Ik maakte zelf geen gebruikt van de boxed koeler, omdat deze ten tijde van de Pentium 4 al veel te warm werd. Daarom besloot ik zelf voor een oplossing te zorgen.

Al met al een grote stap voorwarts, of zoals Intel zelf zegt :

Intel, Leap Ahead.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6600 Boxed?

Twee dingen:

Ik vind niet dat de Netburst processors 'gefaald' hebben. Ze waren niet al te efficient en AMD heeft gewoon betere processoren, maar dat houd niet in dat je een slechte koop had met een Netburst processor. De latere Pentium D's waren zelf vrij zuinig en redelijk efficient. In verhouding met AMD waren ze inderdaad vrij slecht. Dus op marketing vlak en op performance vlak hebben ze tov AMD gefaald ja.

De standaard koeler wordt over het algemeen als een zeer redelijke koeler ervaren. Die misschien niet al te stil is, maar zeker zijn werk goed doet. Daarbij zeg je zelf dat de koeler meteen terug de doos in gegaan is zonder 'm blijkbaar te gebruiken. Hoe kan je dan zeggen dat het een ''zeer slechte koeler is'? Tenzij je dat redelijkerwijs kan onderbouwen lijkt het me nogal bs. Dat ze heet werden ten tijde van de P4 komt omdat de P4's veel heter werden dan de Core 2 Duo. Zelf voor een Pentium 4 was de boxed cooler voldoende en dus al helemaal voor een Core 2 Duo.
Wel gefaald in hun doelstellingen. Ze hadden gehoopt de Netburst op te kunnen schalen tot misschien wel 10Ghz, alleen ze waren effe de warmteproductie vergeten ;) |:(
1e opmerking :
Ik bedoelde meer spreekwoordelijk falen, ze hebben gefaald om mee te komen met de AMD64 processoren. De Pentium D's zijn niet energiezuinig, en al helemaal niet efficient. De Pentium D 8xx en 9xx zijn aan elkaar geplakte Prescotts, die absoluut niet kunnen concurreren met de X2's.

2e opmerking :
Ik heb vaak genoeg verhalen gehoord over het throttelen van de P4's onder de standaard koeler. Temperaturen van boven de 60 graden waren eerder regel dan uitzondering. Natuurlijk redden de Core 2's het er wel mee, maar het feit blijft dat deze koeler in vergelijking met alles wat er op dit moment op de markt is, een zeer slechte koeler is.
Goede survey, Kakarott. :)
Toch vind ik 1.55v voor een 65nm CPU (te)veel. Dat is nl. zo ongeveer het standaardvoltage voor een 130nm CPU, zoals de Northwood. Lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur. ;)

Die hoeft natuurlijk ook geen 10 jaar te zijn, maar wat nou als hij het na een jaartje ofzo al opgeeft? Zou toch zonde zijn. Niet iedereen verkoopt zijn CPU elke paar maanden om weer wat beters te proberen.

Op welk voltage draai je die 3200MHz? Ben zelf een beetje op zoek naar een 'veilig' voltage voor 24/7 gebruik gedurende enkele jaren.
1,55 Volt draai ik ook niet standaard. Het blijft weinig voor 3,6Ghz! Ik draai standaard 3,2Ghz op 1,40 Volt, wat ik erg weinig vind.

Ik denk dat alles onder de 1,6 Volt wel "veilig" is voor langere tijd. Maar als je onder de 1,5 zit is het helemaal prima.
Zo slecht is die koeler toch niet? Is een prescott koeler, en aangezien Core2 cpu's half zo warm worden draait de koeler hier ~1000rpm :)
Kan niet anders zeggen dat je helemaal gelijk hebt over die koeler.

Een onbegrijpelijk, wanstantelijk en slecht design !

Jammer dat ik zo weinig trays tegen kom, bijna alles wordt boxed verkocht :'(

* ze kunnen beter die koeler weglaten en 10-15e korting geven ! what a waste !
Ik heb een Tray versie van de E6600, en dat was om de simpele reden dat ik de CPU zo snel mogelijk na launch wilde hebben. Azerty had alleen Tray's bij de eerste shipping. Eigenlijk was ik daar wel blij mee, want ik wilde er toch een Freezer 7 Pro op zetten.

Mijn Conroe doet nu 3GHz (333x9) op een voltage van ongeveer 1.325 voor de core.

Het MCH en FSB voltage hoefde niet eens omhoog om deze snelheden te halen. Mijn CPU is op 3GHz ongeveer 29 graden idle en 36 stressed, dus er zou nog wat meer volt op de core kunnen voor een eventuele hogere CPU klok.

Heerlijke CPU iig.
Waarvoor gebruik je je pc? (games, video, audio, renderen, ...)

Wat zijn je ervaringen met deze nieuwe CPU? Je bent van een single core naar een dual core overgestapt, wat op zich al een ander gevoel geeft.

Welk type harde schijf gebruik je? Ik heb zelf gemerkt bij de overstap naar dual core dat de harde schijf bottleneck nog uitgesprokener werd.

Conclusie: Heel beperkte review (enkel overklokgegevens)!
Mooie survey allen 1 ding, de 2Mb L2 cache versies van de Core 2 Duo heet niet Allendale zoals velen zeggen maar gewoon Conroe, allen met 2Mb uitgeschakeld