Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1215N-BLK064M Review

Lucb1e 11 maart 2011, laatste update op 11 maart 2011, 529 views

Asus Eee PC 1215N-BLK064M

Pluspunten

• Vrij snel (zou alleen wat RAM bij mogen voor de veeleisende gebruiker);
  • Maakt nauwelijks geluid, loopt voornamelijk op passieve koeling;
  • Wordt nauwelijks warm, ook op schoot gaat goed alleen op een deken in bed wordt wel wat warmer;
  • HDMI en VGA aansluiting (en dvi is op m'n desktop scherm vrij voor m'n pc ^_^)
  • Per programma kun je kiezen of je de intel ingebouwde grafische chip wilt gebruiken, of de nVidia ION 2 videokaart;
  • Ik vind de home/end/pgup/pgdn toetsen handig geplaatst (vaak zit het ergens boven of onder het toetsenbord, hier zit het rechts ernaast), en ook de Fn-toets zit rechts naast de ctrl (had ooit een laptop waar de ctrl rechts van de fn zat... man heb ik dat vaak misgetypt);

Minpunten

• Vlekjes zie je snel op zwart;
  • Wat weinig RAM-geheugen (2gig), al kun je dat natuurlijk simpelweg uit (laten) breiden;
  • Slechts 100mbit LAN-verbinding;
  • Het meeste gewicht zit achter bij de accu en schermscharnieren, met tot gevolg dat je altijd de laptop vast moet houden als je het scherm open maakt.

Overall: Een aanrader als je op zoek bent naar een draagbaar en soepel werkend laptopje, en geen leesbril nodig hebt om op een 13.3" scherm te werken ;)

Er valt trouwens zelfs nog redelijk op te gamen, beter als ik verwacht had:
- Quake3 (1999) haalt 125fps vrijwel constant;
- Command and Conquer 3: Tiberian Wars (2007) meestal stabiel rond de 30fps (alleen bij veel units in beeld gaat het terug naar 25-20fps);
- Race Driver GRID (2008, wat zwaarder spel) loopt op lage kwaliteit ook nog wel rond de 30fps.

Ik heb de laptop sowieso niet gekocht voor te gamen (daar staat thuis een desktop voor hŤ), maar het is wel grappig om te merken dat het de meeste games nog wel redelijk goed trekt. Als je een laptop wil die ook op LAN-parties goed presteert is dit niet de juiste laptop voor jou, maar dan heb je ook een groter scherm nodig.

Zie voor de rest de positieve en negatieve eigenschappen.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1215N-BLK064M?

Vraagje.

Hoeveel geeft je Wifi verbinding aan qua verbindingssnelheid.
Heb zelf een VX6 en kom maar tot 72Mbps. Er zit bij mij een broadcom chip in.

Hoe geef jij trouwens per programma aan hoe je de ION opties wilt gebruiken??
Sorry voor de late reactie, heb geen notificatie van de reactie ontvangen en ik zie het ook nu slechts per toeval.

Op dit moment kan ik niet op mijn laptop dus ik kan niet direct de verbindingssnelheid controleren. Ik gok op 54mbit aangezien het met iets meer dan 5MB/seconde over WiFi bestanden kopiŽert. De router zelf claimed 300mbit aan te kunnen, maar dit heb ik nog nooit iets zien halen.

Zelf kiezen met welke GPU je een programm wil openen kan simpelweg door rechts te klikken op de .exe of een snelkoppeling daarheen. Dan ga je naar iets als "Uitvoeren met grafische kern"... ik weet niet meer precies wat de tekst was, maar het staat vrij boven in het contextmenu.

Als het nog relevant is om na te kijken wat de exacte optie was en de exacte snelheid, even een PB ofzo sturen wanneer je hier weer reageert. Ik neem aan dat ik daar wel een notificatie van krijg ;)