Logitech Z-5400 Review

FooLsKi 6 december 2006, 635 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Strak design
  • Veel aansluitmogelijkheden (input)
  • Simpel en snel aan te sluiten
  • Strakke, volle basweergave

Minpunten

• Koptelefoonaansluiting mute speakers (in sommige gevallen handig maar zou fijn zijn als dit in te stellen is)
  • Je hebt gauw de neiging om met deze set te gaan 'blazen'. Buren zijn daar niet altijd even blij mee

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Na veel wikken en wegen en wachten tot de prijs van de Z-5400 wat was gedaald heb ik uiteindelijk de stap genomen om deze set bij Informatique tijdens het Waanzinnig Web Weekend te kopen voor ¤ 169,-. Ik had de set al eerder mogen aansluiten en horen bij een vriend van me en toen was ik eigenlijk al verkocht.

Algemene beoordeling is goed. Geen zeer goed omdat het altijd beter kan ;)

Featureset is goed. Meer dan voldoende input-aansluitingen maar naar mijn mening hadden er meer instellingsmogelijkheden mogen zijn. De set alleen geeft goed geluid maar ik mis toch het volle geluid van de speakers van m'n Technics setje. Helaas heb je vanaf het console van de Z-5400 (die 'wekkerradio') alleen een koptelefoonuitgang die de speakers gelijk het zwijgen oplegt als je er een 3,5mm jack in prikt. Daar moet ik voor de pc nog wat op verzinnen (zit te denken om het signaal voor de frontspeakers te splitsen vanaf de Audigy2 Platinum eX).

Bouwkwaliteit: geen 'zeer goed' omdat ik de voetjes van de speakers een beetje wiebelig en een beetje goedkoop vind aanvoelen. Vooral de centerspeaker is in de wandmontagestand een beetje irritant. Je moet de schroef erg strak aandraaien om te zorgen dat de speaker niet z'n hoofd laat hangen.

Voor de vormgeving heb ik een 'zeer goed'. De subwoofer is een mooie, strakke en vooral loodzware kubus. De surroundspeakers zien er ook erg strak uit, zowel met als zonder frontje.

De geluidskwaliteit is goed, alhoewel ik er toch iets in mis als ik muziek luister. Als ik zit te gamen op m'n PS2 en wanneer ik tv kijk via Casema Digitaal (beide aangesloten met TOS-link op Z-5400 *en* analoog aangesloten op stereo) dan klinkt het simpelweg perfect. De stereo maakt het geluid nčt iets voller waardoor ik net dat beetje meer van het geluid kan genieten.

De basweergave van de subwoofer is simpelweg 'zeer goed'. Het maakt niet uit wat voor muziek je draait en hoe hard, de subwoofer geeft het zonder oversturen weer. Ik heb de subwoofer meestal niet te hard staan (2-3 streepjes). Naar mijn mening zijn de surroundspeakers te licht voor de subwoofer als je op vol vermogen wilt 'blazen'. Voor 'normaal' gebruik zijn ze echter meer dan voldoende, zeker in combinatie met een stereoset met leuke speakers.

Als laatste de prijs. De aanbiedingsprijs van Informatique en de reguliere prijs van een aantal in de Pricewatch vind ik goed. Een hoop winkels (o.a. MediaMarkt) heeft de Z-5400 nog steeds voor rond de ¤ 250,- staan. Dit is naar mijn mening teveel geld voor deze set. Met een beetje zoeken en een paar tientjes meer heb je de Z-5450 of de Z-5500. Voor een prijs onder de ¤ 200,- heb je in mijn ogen geen miskoop aan deze set.

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

Ik heb de set zelf ook maar regelmatig check ik nog de prijs van de Z 5400.
En het klopt inderdaad dat die bij sommige winkels nog boven de 200 euro ligt, maar ik heb hem vorige week nog voor 175 euro bij de mediamarkt zien liggen, dus die heeft wel een lagere prijs
Dat zal dan vast een locale aanbieding zijn. Die hier (Den Haag) had 'm vorige week nog steeds voor 249,95 staan. Dat vind ik nou net iets teveel voor deze set :)