HP Color LaserJet 3500 (A4, 12/12 ppm, USB 2.0) Review

hondapower 28 maart 2007, 1.049 views

HP Color LaserJet 3500 (A4, 12/12 ppm, USB 2.0)

Pluspunten

• Vrij goedkoop bij aanschaf (In 2004).
  • Toners niet ultra duur.

Minpunten

• Apparaat is bij aanzetten vrij lang bezig met opstarten, calibreren enz enz.
  • Kleuren zijn nooit ècht perfect uitgelijnd op elkaar.
  • Automatische duplex tegenwoordig nog steeds niet standaard in deze prijsklasse.
  • Driver werkt niet met CMYK maar met RGB kleuren
  • Apparaat trekt blaadjes soms scheef erin (handmatige invoer)
  • PCL emulatie
  • Al met al soms dramatisch om goed dubbelzijdig te printen.

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
In 2004 hebben we voor onze vereniging een HP3500 aangeschaft voor osn drukwerk.

Omdat we veelvuldig in kleur af wilden drukken, was het kostentechnisch gezien beter zelf een printer aan te schaffen ipv. het altijd uit te besteden.

Na lang zoeken en alle kosten en functies van de diverse apparaten uitgezocht te hebben kwamen we op deze uit.

Voor 708 Euro bij HIQ in Duitsland aangeschaft (juli 2004).
Op dat moment toch een van de aantrekkelijkste apparaten.

Verpakking:
Monsterlijk grote doos, werkt met 2 banden.
Als je deze loshebt, dan vallen de kanten eraf en is de doos eigenlijk niet meer bruikbaar.

Vorm/afwerking:
De printer weegt heel veel, ik dacht iets van 25kg. Hij is ook heel groot voor een beetje printer. Geen handzaam apparaatje, maar een enorm log bakbeest. Ik heb ook een nieuw kastje moeten kopen waar de printer op kan staan, want hij is vrij diep (50cm).
Het is dus zeker geen desktop printer, die mooi naast de monitor op het bureau kan.
De afwerking kan er wel mee door, maar het blijft een beetje goedkoop plastic.

Installeren/software:
Installeren is een eitje via USB.
De meegeleverde software is handig, hij laat ook exact zien hoeveel toner er nog is, hoe lang de fuser en transferrol nog meegaan, wat de gemiddelde dekkingsgraad is van de afzonderlijke toners is en hij geeft info over storingen enz.

Gebruik:
Op zich werkt het apparaat best fijn.
Na het aanzetten is hij wel even bezig met ratelen, calibreren enz. Soms is dit storend als je snel even iets wilt afdrukken.

Na het geven van een printopdracht komt de eerste afdruk er wel snel uit, ongeacht of het kleur of zwart/wit is.

In het normale papierpad kan tot 105gr, in het rechte papierpad meer dan 200gr. Dit is fijn voor enveloppen en ansichtkaarten enz enz.

De printer houdt vanzelf op als deze denkt dat een toner leeg is. Voordeel; je krijgt nooit halve afdrukken. Nadeel; Helaas is de toner dan nooit ècht leeg.
Als tijdens een printopdracht een toner gewisseld dient te worden, dan is wel vaak de rest van de printopdracht mislukt.

Het grootste nadeel vind ik echter het gemis van automatische duplex. De driver is wel behulpzaam en kan zelf van losse A5 bestanden een mooi boekje maken, maar je moet wel zelf steeds het papier uit de printer halen en goedom in de handmatige toevoer lade plaatsen. Meestal is het papier wat gekruld door de hitte, en de printer zal de heel wat vellen scheef erin trekken, want die lade mist ook een goede geleiding van het papier.
Ben je een boekje af aan het drukken en de printer trekt er bij duplex 2 vellen tegelijk in, dan kun je de rest van de opdracht weggooien. Ik heb bij aanschaf wel gekeken naar andere goede, goedkope printers met auto. duplex, maar die waren echt een flink stuk duurder.

Afdrukkwaliteit:
De kwaliteit van de zw/wit afdrukken is uitstekend. Over kleurenafdrukken ben ik gematigd positief. Hoewel deze printer 'native' 600x600dpi is, valt een grote kleurenafdruk soms tegen, ook met duur/speciaal papier.
Wat wel gezegd moet worden is dat de kleurendekking altijd zeer gelijkmatig is.
De kleuren zijn vrij natuurlijk, alleen rood overheerst een beetje. Je kunt dit wel afstellen, maar het heeft niet tot een veel beter resultaat geleidt.

Heb jij ook een HP Color LaserJet 3500 (A4, 12/12 ppm, USB 2.0)?