Specificaties 46" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE46C750 Review

ucsdcom 15 maart 2011, laatste update op 15 maart 2011, 3.322 views

Samsung LE46C750

Pluspunten

• Zeer goede kwaliteit voor de prijs
  • Top beeld in digitaal en HD
  • Zeer acceptabel beeld van analoge kanalen
  • Top Blu-ray beeld
  • Veel aansluitingen waaronder 4 HDMI en USB
  • 3D ondersteuning

Minpunten

• Geluid blijft wat achter net als bij veel andere platte TV's
  • De afstandbediening doet wat goedkoop aan
  • CCFL backlight verbruikt iets meer energie dan LED.

Ik heb lang gezocht naar een plasma of LCD TV die het beste beeld bood. Mijn oog viel o.a. op de Panasonic VT20 en de Samsung 7700 serie in de LED versie. Tijdes de zoektocht zag ik opeens reviews verschijnen van de Samsung LE46C750. Dit bleek een in verhouding tot de bovenstaande modellen een zeer goede TV te zijn voor een onwaarschijnlijk lage prijs van rond de 999,-. De andere modellen die ik op het oog had kosten 1600,- euro. Van de lage prijs van de Samsung 750 werd ik zodoende wat nerveus: hoe kan je een toestel leveren wat even goed presteert als de dure LED of plasmamodellen, terwijl je de prijs halveert? Bij aankoop bleek de TV trouwens nog voordeliger geworden te zijn. Onderstaand kort mijn ervaringen, zonder de bedoeling om een wetenschappelijk onderbouwd verhaal te schrijven. Ik wil slechts wat beknopte praktijk info geven voor wie bij dit model uit komt.

Het antwoord was de afkorting in het typenummer van de Samsungs: UE=LED, PS=plasma en LE is een "antieke" CCFL lamp zegmaar een TL buis achter je scherm. Deze Samsung LE46C750 heeft dus zo'n TL buis een techniek die in de topsegment TV's nagenoeg is uitgestorven en die nu bij de middenklasse toestellen wordt verdrongen door LED modellen.

Kortom: Samsung levert min of meer techniek die nu uitgefaseerd wordt. Dat levert een enorm prijsvoordeel op aangezien de gemiddelde consument nu op het spoor van LED of Plasma zit. In theorie klan dit nog meer opleveren: Samsung heeft de afgelopen jaren zoveel ervaring opgedaan met deze techniek dat het mogelijk moet zijn om ook met een relatief voordelige TV een zeer goed beeld weer te gaan geven.

De praktijk:
ik heb het toestel aangesloten op Ziggo digitale kabel en op een PS3 als Blu-ray speler. Dit toestel is CI+ geschikt wat betekent dat je een CI+ module (soort van PC insteekkaart) en een Ziggo smartcard (simkaart) direct in het toestel kan schuiven. De in het toestel ingebouwde kabeldecoder neemt dan de functie over van een losse digitale TV decoder. Daarnaast kan je via de module naar HD opgeschaalde kanalen ontvangen. Als je het Nederlandse model koopt is dit toestel Ziggo gecertificeerd voor digitale TV. Ik had geen zin om een aparte tuner te moeten gaan gebruiken. En analoge TV op een scherm wat full HD is leek mij een minder groot succes. Bij de TV dus een CI+ insteekkaart en een Ziggo smartcard voor digitale TV aangeschaft.

De 46 incher past net aan in onze auto van ca. VW polo formaat (hoedeplank eruit, banken plat en diagonaal neerleggen). De doos is flink groter dan de TV op zich. Installatie is eenvoudig. Ook de horror verhalen over het plaatsen van de zilveren voet kan ik ontkrachten. Ik heb het scherm op mijn bank gelegd en kon dan eenvoudig de voet eronder schroeven. NB. leg wel even een dekentje of iets dergelijks op de bank en laat de beschermfolie nog even op het scherm zitten om beschadigingen te voorkomen. Als je dit met z'n 2-en kan doen is het nog minder risicovol.
De voet zit redelijk stabiel en je kan er de TV wat mee draaien.

Ci+ installeren kostte wat tijd. Dit kwam niet door de TV maar door een tikfoutje van mij. Na herstel werkt alles zeer vlot (wel even de smartcard activeren via de Ziggo website).

Beeldkwaliteit:
Dit toestel is uit de doos net als andere TV's niet optimaal afgeregeld. Het scherm staat veel te fel ingesteld. Ook de weergave van rood is bijvoorbeeld te fel. Na een paar uur zoeken naar instellingen op internet en prutsen met de instellingen vond ik het beeld naar wens. Voor de echte purist die hem in gaat meten staan mijn instellingen vast nog te fel, maar net als bijna alle anderen in Nederland houd ik van iets fellere kleuren dan normaal. Voor het echte fijne werk heb ik de film setting afgeregeld volgens de settings die ik op internet vond en vervolgens op het oog nog wat bijstelling gedaan. Deze settings moet iedereen persoonlijk bekijken. Ga flink experimenteren. Niemand kan zo van papier inschatten wat jij mooi beeld vind voor TV en voor films.

Blu-ray weergave is spectaculair. Wel moet je alle motion processing uit zetten. Anders krijg je artefacten + last van een filmbeeld alsof je video op een hadycam zit te kijken. Kleuren zijn fris, zwart is diep zwart. Alleen het spiegelen van het scherm en de rand zijn soms wat storend. Om het scherm heen zit een grijs metallic bezel met een zilveren rand. Op de fabrieksfoto's zie je dit alleen als je er op let. De zilveren rand vind ik niet heel mooi, maar in de praktijk van de woonkamer valt deze nauwelijks op.

Wat wel opvalt is dat de achtergrondverlichting niet 100% egaal is. Het midden van het scherm is lichter dan de randen. Dit effect valt alleen op bij grote egale vlakken in 1 kleur (heel scherm geel, hele scherm groen etc.). Als er verschillende kleuren te zien zijn op het scherm, dan zie je niets meer van dit effect. Helaas heb ik geen vergelijking met andere TV's aangezien dit mijn eerste Full HD flatscreen is.

Dan TV kijken:
Digitale TV is goed, HD zenders zijn duidelijk nog wat beter. Maar zelfs analoge TV valt mij heel erg mee. (zorg voor goede kabels en stekkers aan je antenne.) Beeld van een high end analoge videorecorder is op een HD resolutiescherm wel schrikken! Ik ga op voor een HD harddisk recorder denk ik. Zappen gaat met een CI+ kaart relatief snel met de Samsung afstand bediening. Het kost ca. 3 seconden om op een digitaal HD kanaal beeld te krijgen. Je ziet gelukkig wel direct naar welke zender je onderweg bent, dus als je weet waar je naartoe wilt zappen dan gaat dit vlot.

De Mogelijkheden:
Aan aansluitingen geen gebrek: 4 HDMI, USB, scart etc. Zeer goed in deze prijsklasse. Na een tip op internet heb ik mijn Western Digital passport harddisk op de USB aansluiting aangesloten. Na het formatteren van deze harddisk (zonder externe voeding) kan ik nu TV opnemen. Helaas heeft de TV slechts 1 tuner aan boord. Je kan als je aan het opnemen bent dus niet naar een andere zender gaan kijken. Dan heb je toch echt een losse harddiskrecorder nodig. De op harddisk opgenomen beelden zijn van prima kwaliteit (HD zenders worden ook in HD opgenomen wat wel veel ruimte inneemt op de disk.)

3D is een hele leuke functie en werkt na een software update zonder al te veel "halo's" om de beelden heen. Leuk dat dit erop zit! De omzettings mogelijkheid van 2D naar 3 D doet te weinig. Je moet dus echt 3D content vanaf blu-ray of vanaf je Playstation 3 gebruiken. 1 3D bril is inclusief.

Er zit helaas geen WiFi dongel bij voor internet. Ik heb hem nu via een netwerkkabel aan mijn modem gehangen en het internet werkt nu prima. Eerst de software van het toestel een update gegeven en nu kan ik surfen en apps zoals NOS journaal, youtube en buienradar binnenhalen.

De electronische programmagids op digitale TV is prettig en je kan met 2 klikken een programma kiezen, info erover lezen en een opname klaarzetten. Opnemen kan volgens mij alleen als je een CI+ module erin steekt en als je dus een harddisk aansluit.

Wat mist er:
de afstandbediening vind ik wat goedkoop en kwetsbaar aan doen. Er zitten zoveel extra knoppen op dat ik na het programmeren van mijn Logitech Harmony door allerlei knoppenmenu's moet gaan bladeren.

Net als bij andere platte TV's is het geluid niet geweldig. Op setting "muziek" vond ik de beste middenweg voor TV geluid. Voor film kijken moet je een HDMI receivertje kopen.

Wat mij ook opviel is dat je de beeldinstellingen voor alle ingangen en mogelijkheden apart moet instellen. Prettig dat dat kan, maar je moet het even weten.

Door de CCFL verlichting gebruikt hij iets meer energie dan een LED TV.

Conclusie:
Ik zou zeggen dat het een koopje is. Als je genoegen neemt met conventionele background verlichting dan is deze TV een topper. Koop wel een Nederlands model als je hem met een CI+ insteekkaart wil gebruiken op bijvoorbeeld Ziggo. Zo'n insteekkaart geeft je toegang tot digitale en HD televisie met minder energieverbruik en sneller zappen dan bij een losse HD tuner.

Beeld is top in alle settings mits je alle motionprocessing en beeldverbeteraars uit zet. Speel ook even goed met alle kleuren en backlight settings.

Het geluid en de afstandbediening kunnen beter.

Heb jij ook een Samsung LE46C750?

Eerst even wat getuned aan de hand van je tips. Het is mijn eerste review, dus daar leer ik weer van.

Bij deze: ik speel bijvoorbeeld Modern Warfare 2. Op advies van enkele websites heb ik bij het instellen van de TV direct "PC" als uitgang ingesteld voor de PS3 in plaats van deze in te stellen als "Game console". Volgens de reacties zou daarmee de inputlag behoorlijk omlaag gaan.

Tijdens het gewone spelen heb ik nog geen problemen ervaren. Het schijnt als je als instelling "Game console" gebruikt een probleem te kunnen zijn bij online gaming. Juist die online gaming modus heb ik tot nu toe sowieso aan mij voorbij laten gaan wegens tijdgebrek. Dus dat kan ik je helaas nog niet vertellen. Ik heb de indruk dat er in de officiŽle reviews over alles veel dramatischer wordt gedaan om nog maar helder onderscheid aan te kunnen geven tussen de modellen. En dan is er nog je software versie. Met name 3D problemen die over veel TV's bij de lancering vorig jaar rond mei werden geschreven zijn als ik gebruikersreviews mag geloven in veel gevallen in de vorm van een software update aangepakt.

Ik zou niet verder meer zoeken. De prijs is sinds de lancering intussen enkele honderden euro's gedaald. De nieuwe modellen die meestal in mei komen zullen eerst weer een flinke tijd voor de volle mep in de schappen komen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 15 maart 2011 23:05]

Als je je TV met een netwerkkabel aansluit op je router/modem dan kan je via het menu laten controleren op updates. Vervolgens kan je als er een update is met 1 klik starten met de download en de installatie. Vooral 3D schijnt er op vooruit te gaan in nieuwere software versies.

Voor wat betreft 3D: er zit standaard 1 actieve 3D bril bij inclusief knoopcelbatterij. Kijk even goed in de piepschuimen verpakking om te voorkomen dat je hem weggooit! Er schijnen al hele volksstammen te zijn die er via forums achter komen dat ze bij het weggooien van het piepschuim ook hun 3D bril hebben weggegooid!
De infrarood 3D zender die de actieve brillen aanstuurt zit in de TV ingebouwd en is ergens achter de bezel (rand) rondom het scherm verborgen. Persoonlijk vind ik het nu nog meer een Gimmick dat er 3D op zit dan dat ik het echt iets onmisbaars vind. Als de bril er niet bijgezeten had, dan had ik je eigenlijk geadviseerd die ook maar voorlopig nog niet te kopen. Ik heb het geprobeerd met de normale versie van Avatar en dat was geen succes. Je hebt dus echte 3D content nodig.

De TV kan gewoon beeld omzetten naar 3D beeld. De diepte in die beelden is matig. Ik heb het geprobeerd met de normale versie van Avatar en dat was geen succes. Je hebt dus echte 3D content nodig. Leuk dat het kan, maar ik zou het niet gebruiken. 3D vanaf de Playstation 3 werkt wel mooi. Helaas wordt de beeldkwaliteit door de PS3 omlaag geschaald. Vermoedelijk omdat de beelden anders niet goed meer berekend kunnen worden. Ziggo schijnt binnen enkele maanden met 3D content te gaan komen. In de tussentijd is er nog weinig echt 3D aanbod wat het 3D deel de moeite maakt. Ik vind het in iedergeval wel prettig alvast 3D erop te hebben zitten. Mocht er zich in de toekomst iets ontwikkelen wat de moeite is, dan kan ik het in ieder geval gebruiken.

Om tenslotte nog een indruk te geven wat je ziet bij 3D content: het lijkt alsof je naar een kijkdoos kijkt, waarin bomen en personen op volgorde achter elkaar geplakt zijn. Daarnaast vind ik 3D best vermoeiend. Met name in games merk ik dat je het na een uurtje zeker zat bent. NB. laat je in de winkel niet verleiden tot de koop van een 3D film waar een brilletje bij zit. Dat zijn oude films die wat diepte krijgen door een brilletje met 1 rood en 1 groen glas. Daarbij is het effect totaal niet te vergelijken met deze actieve 3D technieken van de huidige TV's. Laat je niet neppen dus. Als je op de bluray ziet staan "inclusief bril" dan absoluut laten liggen!

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 2 april 2011 16:03]

Bedankt voor de review! Komt precies goed, aangezien ik er deze week ook eentje wil halen :+. Enige wat ik me nog afvroeg is hoe de TV speelt met PS3 spellen, en dan voornamelijk FPS en andere snelle games. Heb je last van input lag of valt dat reuze mee? Volgens hdtvtest.co.uk heeft de tv minimaal 41ms input lag en kon dat storend zijn bij FPS games, dus dat zou ik graag nog willen weten.

Verder best netjes, misschien nog even vetgedrukte kopjes toevoegen en hier en daar de hoofdlettertjes ;)
Jongens,

Ik heb volgende week de le46c750 tv.
Weten jullie ergens waar ik de "goede instellingen kan vinden van deze tv?
Heb gelezen dat er bij elke tv wel ghosting is wanneer men 3D kijkt, maar dat dit met juiste instelling goed te verbergen is.
En ben een keer benieuwd of dat er een 3D bril bij zat.
Heb deze gekocht bij BCC in Breda en de verkoper zei dat hij er NIET zou bijzitten.

grtjs
Je zal zelf moeten experimeteren met de settings en op verschillend beeldmateriaal moeten uitproberen wat je het mooiste beeld vindt geven.

Met de dik gedrukte zaken die je noemt bedoel ik wat anders dan wat jij bedoelt. Scherpte, contrast en de hoeveelheid achtergrondlicht kan je zelf instellen en hebben niets met de motionprocessing te maken. Wat ik in mijn review bedoel is dat de standaard motion processin opties met name bij Blu-ray films een zeer onnatuurlijk beeld geeft. Motion processing zou moeten zorgen dat beelden vloeiender worden. Wat mij betreft is dat teveel van het goede. Het lijkt wel of er beeldjes missen in de weergave. Dit is verholpen zodra je de motion processing opties/correcties uit zet. Dan is je beeld zoals het bedoeld is.

Succes met uitproberen!
bedankt voor je reactie.
Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om het via usb maar dit lukt me spijtig genoeg niet.
het bestand staat op de usb maar als ik hem in de tv steek dan zegt die dat hij geen upgrade kan vinden.
Voor de verdere rest ben ik zeer tevreden van de tv.
Zit enkel nog wat met de instellingen voor 3D te knoeien... hahaha
maar het werkt toch goed. en ja zoals vernoemd moet je wel 3D content hebben.
In windows op de exe klikken die je van samsung gedownload hebt, hij pakt de update dan uit, zet deze map op een usb schijfje/stick en hierna kun je de update installeren. Was hier zelf ook tegenaan gelopen :)
Ik heb de 40" versie en game console en game mode zijn niet hetzelfde. Game mode zit aardig verstopt en kan alleen bij externe invoer worden geactiveerd. Resultaat is wel een duidelijke verbetering.

Beeld is fenomenaal. Erg veel diepte mits met fatsoenlijke camera's opgenomen. Vooral amerikaanse serie's zien er daardoor echt perfect uit.
En waar haal ik die software update?
Kan ik die rechtstreeks met men tv downloaden of moet dit op de PC en zo via USB-stick op de tv zetten?

grtjs
Hoe zit het met de 3D mogelijkheden van deze TV?

Zit alles wat je nodig hebt om 3D te kijken meegeleverd of moet je nog een kastje en een bril kopen?
En hoe is het beeld?
Blu-ray weergave is spectaculair. Wel moet je alle motion processing uit zetten. Anders krijg je artefacten + last van een filmbeeld alsof je video op een handycam zit te kijken. Kleuren zijn fris, zwart is diep zwart.
Zelf al wat beetje research aan het doen voor mijn vervanging van mijn beeldbuis(lees begint kuren te krijgen na 14 jr)
Na het lezen van de review heb ik een paar worden bold gemaakt.
Is dit het proces wat je omschrijft dat zorgt dat film materiaal net lijkt alsof je er naast staat.

In mijn ogen vind ik dat niet mooi als het beeld zo scherp is dat je als het ware op de set ernaast staat en gaat een beetje de sfeer/glans verloren van een film.

thx

edit: typo