LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

DENNIS79 18 maart 2011, 5.018 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• SNELHEID!!
  • scherm, zowel kleuren als gevoeligheid
  • afwerking

Minpunten

• standby-tijd
  • e-mail app

Al sinds enige tijd volg ik deze telefoon. In eerste instantie was ik vooral gefixeerd op de HTC telefoons, omdat ik al jaren met verschillende HTC telefoons uiterst tevreden ben geweest. Zo zijn bij mij de Touch Pro, de tytn2 en de P4350 in bezit geweest, en daarvoor ook nog de MDA Vario. Ik wilde dan ook eigenlijk wachten op een HTC dual core telefoon, maar na het WMC bleek dat dat niet echt een optie zou zijn, als ik op korte termijn een nieuwe telefoon wilde aanschaffen. Bovendien bleek dat de LG, als eerste dual core telefoon, toch nog bijzonder gunstig geprijsd was bij een 1 jarig abonnement (T-Mobile 450 verlenging, gratis). De keuze was snel gemaakt! Wellicht dat ik volgend jaar alsnog een quadcore van HTC ga proberen...

Eerste indruk
De telefoon zit in een eenvoudig, maar stevig, doosje. Het is bepaald geen iphone verpakking, maar doet niets onder voor de minimalistische verpakkingen van HTC. Verrassend was het feit dat er, in tegenstelling tot de verschillende reviews, geen HDMI kabeltje bijgeleverd wordt. Het Tweakers forum leert dat ik daar geen uitzondering in ben. Ook trof ik geen screenprotector of andere bescherming aan. Enkel het broodnodige zit in de verpakking: telefoon, accu, netstroomadapter, usb-datakabel, handsfreeset en handleiding. De datakabel vormt samen met de netstroomadapter de oplader. Aangeraden wordt de accu van de telefoon eerst helemaal op te laden. Na twee uur kon ik aan de slag.

Bouwkwaliteit en design
Over design kan ik kort zijn, dat is toch hoofdzakelijk een kwestie van smaak. Hoewel ik persoonlijk niet gecharmeerd ben van de Iphone 4, en de LG ook mooier vind dan de iphone 4, denk ik wel te kunnen zien dat er niet zo veel zorg aan het design is besteed in vergelijking tot -wederom- de iphone 4. Ik vind dat de telefoon een mooie uitstraling heeft, zonder opvallend te worden.

De bouwkwaliteit kan ik degelijk noemen. Het -veelbesproken- achterklepje is, als het los is van de telefoon, niets meer dan een plastic klepje. Dat vind ik overigens niet zo spannend. Het sluit echter wel naadloos aan op de achterkant. Zorg wel dat je het klepje goed aandrukt. Doe je dit namelijk niet, dan zie je uiteraard wel een randje. Ik ben niet bang dat dit systeem op de lange termijn niet goed zou functioneren. Het is vergelijkbaar met dat van bijvoorbeeld een HTC Touch2. Op die telefoon heeft dat ook goed en langdurig gewerkt!

Bij het gebruik voel je vooral de ietwat lichtere (qua kleur dan) metalen rand, die gewoon prettig aanvoelt en bijzonder goed is afgewerkt. De glasplaat van het scherm zit goed in deze rand verwerkt. Nergens zie je iets van een naadje of afwijking ten opzichte van de andere (links/rechts) kant.

Geen crashes
Na de reviews gelezen te hebben, was ik vooral bang voor wat onstabiele software. Die angst bleek ongegrond. Ik heb twee e-mail accounts, spelletjes, widgets en tal van andere apps ge´nstalleerd en uitvoerig door elkaar gebruikt. Alles bleef soepeltjes werken. Het zal heus nog wel een keertje mis gaan, maar tot nu nog niet. Ten opzichte van mijn ervaringen met Windows Mobile valt dat 100% mee, en levert het zeker geen onwerkbare ervaring op!

Snelheid
De snelheid van de telefoon laat zich goed gelden als je de telefoon naast een HTC desire Z houdt, op zichzelf ook geen trage telefoon! Overgangen gaan zoveel sneller, en dat al met de standaard launcher. Ik heb daarom nog niet de behoefte gevoeld om een andere te installeren. Internet, applicaties en spelletjes doen het erg snel en draaien ook soepel. Ik zou wel een benchmark kunnen draaien, maar die zijn er voldoende te vinden op internet. Kom je van een Windows Mobile smartphone, dan is dit echt een verademing!

Scherm en gevoeligheid
Het scherm is voor mij boven verwachting. Ik heb veel in reviews gelezen dat het geen high-end scherm zou zijn. Het scherm doet echter met het blote oog niet onder voor dat van een Desire HD. Het kan de vergelijking met een iphone 4 inderdaad niet doorstaan, maar dat vind ik ook niet relevant. De kleuren blijven onder een meer dan voldoende kijkhoek nog hetzelfde. Verwacht niet dat 10 man tegelijk om de telefoon zich aan het scherm kunnen vergapen, maar daar richt deze telefoon zich eigenlijk ook helemaal niet op. Als je dat wil, koop je het liefst een iphone of eerste generatie desire.

Gevoeligheid is ook onderhevig aan persoonlijke smaak. Hard drukken of zacht drukken? Tja... Ik kan er niet veel zinnigs over zeggen. Uiteindelijk wen je er aan! Komend van een Windows Mobile is dit wederom verbluffend. Ik gebruik weleens een Desire Z en een HD en merk geen noemenswaardig verschil in gevoeligheid. Moet ik kiezen, dan lijkt de LG iets duidelijker aangeraakt te moeten worden. Ik durf dit echter niet te bestempelen als negatief of als positief. Het werkt in ieder geval niet minder goed!

LG apps en widgets
Er zit een hoop voorgeinstalleerde software op die alleen te verwijderen is als je de telefoon geroot hebt. Ik heb die behoefte nog niet gevoeld, maar lees positieve berichten over de eenvoud van het rooten op het forum. Ik gebruik de pre-installed versies van twitter en facebook niet, dus kan er ook weinig over zeggen.

De widgets van LG gebruik ik wel. De weer widget valt op in positieve zin. Vergelijkbaar met de HTC widget, maar net iets strakker wat mij betreft. Dat is echter wel een kwestie van smaak. Jammer is wel dat i.t.t. de HTC, deze widget niet automatisch de locatie schijnt te kunnen herkennen.

De mailwidget ben ik minder positief over. In eerste instantie liet deze zich zeer gemakkelijk instellen en waren de mailboxen zowel afzonderlijk, als gezamenlijk (dmv verschillende kleurcodes) te bekijken. Mail is goed leesbaar en html e-mail wordt heel snel en goed weergegeven.

Na echter een tijd intensief gebruik vallen een aantal zaken toch negatief op!

De Nederlandse vertaling is bijvoorbeeld niet optimaal, zo is een optie "forward" vertaald als "volgende" (?!). Ook worden een behoorlijk aantal hyperlinks in e-mails niet als zodanig herkend en is het vervolgens ook niet mogelijk om tekst te selecteren in de e-mail, zodat een niet werkende link ook niet gecopy-paste kan worden in de browser.

Er kan maar ÚÚn exchange account ge´nstalleerd worden, dus naast een werk mail, is het niet mogelijk om een volledige synchronisatie op te zetten met bijvoorbeeld hotmail. De exchange synchronisatie kan bovendien niet overweg met vergaderverzoeken. Je kunt ze wel accepteren, maar deze worden niet in de agenda verwerkt. (OUTLOOK 2003)

Er zit wel voorgeinstalleerde ondersteuning in voor hotmail, maar deze lijkt te zijn gebaseerd op POP of IMAP. In ieder geval blijven e-mails gelezen op de telefoon, als ongelezen in je hotmail account staan. Vervolgens is het bij mijn hotmailbox onmogelijk om automatisch ontvangen van e-mail (niet push) uit te zetten. Terwijl op het tweakersforum ook berichten zijn te vinden dat gebruikers juist onmogelijk automatisch ontvangen aan kunnen zetten. Dit vraagt om een update...

Ik moet in ieder geval op zoek naar een andere e-mail applicatie! Aanraders mogen in de comments!

Batterij
Smartphones zijn natuurlijk alles behalve energiezuinige telefoons. De desire z is daarbij mijn meest recente referentiepunt. De LG is geen uitzondering op de regel, maar toch valt de standbytijd van de optimus 2x behoorlijk tegen. Ik heb twee sterren gegeven, omdat de telefoon bij mij slechts met moeite de 12 uur haalt. Nu heb ik de telefoon pas een halve week en kan de accu daardoor nog wel aansterken en sluit ik ook niet uit dat ik de score nog naar boven toe bijstel, maar tot nu toe vind ik de accuduur eigenlijk gewoon onacceptabel. Zie ook onderaan deze review. Inmiddels heb ik de accuduur opgewaardeerd naar 3 sterren.

Slotopmerking
Mijn korte review teruglezend, kom ik tot het besef dat ik vooral op de negatieve punten lijk te focussen. Toch geef ik de telefoon 4 sterren bij de algemene beoordeling. Dit omdat alle overige zaken gewoon heel erg goed werken op deze telefoon. Het touchscreen werkt als een trein en de kleuren op het scherm vind ik bijzonder mooi.

De telefoon zou 5 sterren krijgen als enerzijds de software en widgets van LG geoptimaliseerd worden, zodat de mail app wel goed werkt en anderzijds de standbytijd nog wat toe zou nemen, zodat ik met een gerust hart een hele dag van huis kan zijn.

Na een ruime week gebruik
Ik heb de telefoon inmiddels bijna anderhalve week in gebruik en heb me voorgenomen regelmatig mijn ervaringen te updaten. Het eerste wat ik bij deze wijzging van de review heb gedaan, is dat ik de waardering voor de accu heb opgeschroefd naar 3 sterren. Dit omdat na een ruime week gebruik de accuduur inderdaad beter is geworden. Tevens ben ik ook wat handiger geworden in het energiezuinig omgaan met de telefoon, zonder dat ik daarvoor overigens speciale programma's of geavanceerde tweaks heb uitgevoerd. De telefoon kan inmiddels met een gerust hart de hele dag mee, en ik hoef niet meer op de accu te letten. De standbytijd is echter niet langer dan ik gewend ben van smartphones, dus verwacht in ieder geval geen energiezuinig apparaat. Drie sterren vind ik nu terecht, misschien dat de 2.3 update nog voor een langere gebruikservaring en waardering kan zorgen!

EDIT: twee kopjes toegevoegd; bouwkwaliteit en scherm.

EDIT 2: kopje toegevoegd; na een ruime week gebruik.

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie

Goede review,

Ik stond dus gisteren bij de vodafone met een dode HTC magic, en was naar het verkoop praatje van een van de medewerkers aan het luisteren betreft de Optimus 2X.

Op dit moment is het wel een van de snellere telefoons, maar ik was toch terughoudend om gelijk te zeggen van : '' doe mij die maar ''.

De verkoper haalde na enige tijd gelijk de Optimus uit zijn broekzak en ik mocht even met de telefoon spelen. Er vielen mij gelijk op hoe bagger het LCD scherm is vergeleken met een AMOLED scherm. Ja, logisch, maar AMOLED verbruikt ook nog eens minder energie.

verder het feit dat de telefoon van LG is sprak mij ook niet erg aan.

Op dit moment is de Optimus 2X het ''beste'', maar wanneer de galaxyS II uitkomt zal dit toestel teniet gedaan worden. Ik ga dan ook gewoon braaf wachten tot dat deze beschikbaar wordt bij providers. Dit was gezegd pas ergens eind mei/juni te zijn, maar het is het waard naar mijn mening.
Vooralsnog presteert de LG beter dan de SGS2 (geen hear-say, eigen observatie/tests). Films lopen soepeler op de LG, hij scoort 600-700 punten meer in Quadrant dan de SGS2 en de LG ligt stukken lekkerder in de hand (objectieve mening) en voelt minder 'plastic fantastic' aan. Ik weet ook niet wat jouw maatstaven zijn, maar het scherm van de LG ivm die van de SGS2 verschilt weinig. Sterker nog, het is bij het kijken van een film een stuk rustgevender aan je ogen dan SAMOLED+ en de kleuren zijn wat natuurgetrouwer. Verder is je reactie wel erg "LG-bashen", beetje jammer en geen toevoeging aan deze informatieve review.

Ook je argument mbt het fragiele scherm raakt kant noch wal. Ik heb de afgelopen maanden erg veel i9000's voorbij zien komen waarbij het scherm na een licht tikje al aan gruzelementen lag. Die reparateur had het vast over andere Optimus toestellen, aangezien LG voor de Speed 2X een VIP-service heeft. Daar heb je de 'reparateur' niet voor nodig.

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 11 maart 2011 13:37]

"Er vielen mij gelijk op hoe bagger het LCD scherm is vergeleken met een AMOLED scherm. Ja, logisch, maar AMOLED verbruikt ook nog eens minder energie."

Bagger is wel een erg overdreven statement lijkt me aangezien het scherm van de Optimus 2x toch een behoorlijk helder en rustig beeld geeft.
Als er op de doos zou hebben gestaan dat er een AMOLED scherm inzat zou ik het ook rustig geloven.

Sowieso geeft een AMOLED scherm niet in alle gevallen beter beeld.
In veel gevallen is een goed LCD scherm zelfs nog beter zichtbaar in direct zonlicht.
Daarbij kunnen de kleuren op sommige AMOLED schermen zelfs een beetje onnatuurlijk overkomen vergeleken met een LCD scherm.

Sowieso kun je de schermen van telefoons niet fatsoenlijk vergelijken binnen in een winkel.
Leuk en aardig als de ene telefoon onder perfecte omstandigheden beter beeld geeft, maar het lijkt mij belangrijker om te weten welk scherm buiten in de zon het beste leesbaar is ;)

"Dit werd nog even bevestigd door de reparateur waar ik 10min later mee praatte. Hij had al enige optimus toestellen moeten wegsturen ter reparatie, en claimde veel mensen met een gebarsten scherm na een keer laten vallen, dus een verzekering was eigenlijk wel nodig voor dit toestel, anders zou je er spijt van krijgen.

Hoe groter het scherm van een telefoon hoe groter de kans dat die sneuvelt.
En de meeste mensen die hun telefoon laten repareren zeggen dat ze hem maar 1 keer zacht hebben laten vallen terwijl hij misschien al 20 keer gevallen is omdat ze dan vaak hopen op een soort van coulance reparatie of zich gewoon schamen omdat ze niet met dit soort spullen om kunnen gaan.
En dat je een verzekering nodig hebt, ja dat zullen ze altijd wel beweren in een telecom zaak dus daar zou ik niet op vertrouwen :P

"Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe telefoon, en kan dan ook niet wachten tot de Samsung Galaxy S II uitkomt, deze is in alle opzichten beter dan de Optimus 2X, grotere accu capaciteit, en een zuiniger scherm, betere front camera, en een vertrouwd merk."

Of de Galaxy S II nu echt beter is moet nog blijken als deze echt op de markt is.
Leuke specificaties betekenen namelijk niks als de uitvoering bagger zou zijn.
Niet om het een of ander maar komend van een galaxy s vind ik de opmerking dat het scherm bagger is echt enorm overdreven.

Ik zal er nog eens goed naar kijken maar ik heb na 2 of 3 dagen nog echt niet het idee dat ik een merkbaar minder scherm heb. De kleuren zijn vol, kijkhoeken zijn goed en het is erg scherp. Amoled staat natuurlijk bekend om zijn diepe zwartkleuren en volle andere kleuren (hoewel niet iedereen daar even fan van is) en hoewel zwart hier misschien niet puur zwart is (hoewel ik daar ook totaal geen last van heb) zijn de kleuren echt prima in orde.

Misschien ben ik een stuk minder kritisch maar ik vraag me of of de mensen die roepen dat dit scherm zoveel slechter zou zijn dan een amoled scherm of pure bagger is het scherm uberhaupt hebben gezien of vergeleken met Amoled.

En dat er nu al een lading gebarsten schermen na laten vallen zouden zijn. Ten eerste is het toestel net uit dus ik vraag me af hoeveel het er dan daadwerkelijk zouden zijn, ten tweede is het altijd een risico. Een groot scherm barst gewoon sneller als je telefoon net verkeerd neerkomt. Een telefoon is niet gemaakt om te laten stuiteren...

Al met al is dit denk ik een van de betere telefoons op dit moment en zeker (een van) de snelste. Tuurlijk, de SGS 2 zal wat beter zijn (verbeterd amoled scherm, meer geheugen, etc) maar die is er simpelweg nog niet. Wie weet wat er nog meer uitkomt over een maand of 3, of over een maand of 6 waarna je ook de SGS 2 weer kunt laten schieten omdat er bijna iets beter aankomt.

Op dit moment is de 2x een prima telefoon en dat zal niet veranderen als er een net wat betere uitkomt over een maand of 2.
Even een correctie mbt "alleen het hoognodige", er zit wel een USB -> Micro-USB kabel bij.
Ook zit er wel een screenprotector bij, maar die zit al op het scherm.
De USB - micro USB kabel benoem ik ook, dat is de USB datakabel, die tevens als laadsnoer dient.

Ik versta onder een screenprotector iets meer dan enkel het doorzichtig folietje dat ook op het achterklepje en de zijkant zit.
Fijne review om een eerste indruk te krijgen. Je kan inderdaad wel met een hoop cijfertjes gaan smijten maar een mening op basis van eerdere ervaringen met andere telefoons is ook erg prettig als referentie. Ik heb deze telefoon van de week besteld en ben erg benieuwd hoe LG zichzelf weer op de high-end smartphonemarkt heeft gezet.

Wat puntjes van kritiek dan: Ik zou eigenlijk wel wat meer van je willen weten over de bouwkwaliteit van de telefoon, waar is deze van gemaakt, sluit het allemaal netjes aan, voelt 'ie stevig of is het derdeklas chinees plastic, is het oppervlak vingerafdrukgevoelig etc. Ook een beoordeling van de camera en het scherm zouden deze review completer maken. Als je de review wat duidelijker opdeelt en een stukje wijdt aan elk van de te beoordelen punten, zie je minder snel dat soort dingen over 't hoofd en beargumenteer je stapsgewijs al je sterwaarderingen, da's overzichtelijker :)
Ik verwacht dat het scherm van de SGS2 beter is. AMOLED of SAMOLED+ vind ik een mooiere/betere techniek, het contrast is naar mijn mening wel wat hoog als je de plaatjes/filmpjes mag geloven. En om gelijk te stellen dat het niet zo is terwijl er nog geen review is, vind ik erg kort door de bocht.

Overigens heb ik ook een Optimus speed X2 besteld(met naar mijn mening mindere scherm) dit heeft budgetaire redenen. Had ook geen zin om nog te wachten :)

[Reactie gewijzigd door M0nkeymen op 11 maart 2011 16:47]

Ik ben nu na een kleine week dik tevreden over de optimus. Ik heb wel enkele bugs gesignaleerd tijdens het gebruik. Het scherm is echt goed, zowel de helderheid als het touchscreen.
Het enige waar ik een beetje van baal is dat ik mijn hotmail niet aan de praat krijg er op. Hij kan de account niet instellen. Kan iemand me daar bij helpen?
Ik hoefde, ook voor een 1-jarig contract, maar weinig bij te betalen voor dit toestel. Hij voelt verder behoorlijk degelijk aan.
Ik raad hem zeker aan, ook omdat je hiermee in de toekomst nog wel even verder zou kunnen.
heeft hij ook Usb on the go support , kan het nergens vinden.
zoja krijg je er dan zo'n kabetlje bij?
Ik las in het topic over de LG 2X Speed alhier op tweakers dat hij dat inderdaad support, en zoals je ook al had kunnen lezen in bovenstaande goede review, NEE, het benodigde kabeltje zit er niet bij, alleen het hoognodige dus,
Hoe zit ht met de camera en de 1080i HD opnames?