Popcorn Hour A-210 Review

Meater 11 maart 2011, laatste update op 11 maart 2011, 13.071 views

Popcorn Hour A-210

Pluspunten

• aluminium behuizing
  • makkelijke bediening
  • Stil
  • up-to-date firmware
  • Internetradio
  • Speelt alle formaten af
  • Ondertitel & audio configuratie
  • App Market

Minpunten

• Scannen van coverart duurt erg lang (NMJ)

Geluidskwaliteit Score: 5
Verpakking:
Alle spullen zitten mooi en veilig verpakt in apparte vakken,
met een duidelijke handleiding inclusief screenshots. (deze is wel in het Engels)

Hardware:
Van buiten ziet het apparaat er mooi en strak uit.
Vergeleken met de oudere variant: A-200 (plastic) is deze voorzien van een aluminium behuizing.
De behuizing wordt bij lang gebruik niet warm, en blijft muisstil.

Aansluiting:
De Popcorn A-210 direct aangesloten om te kijken of alles werkt.
De aansluiting is makkelijk, en de aansluitingen aan de achterkant zitten allemaal duidelijk naast elkaar.
De films staan op mijn Western Digital My Book Elite 1TB, deze ik via usb heb aangesloten op de A-210.
Ook het benaderen van een gedeelde map op de pc werd direct geaccepteerd.
Enige dat moest gebeuren was 1 klik op de pc om toestemming tot delen te geven.
Aangezien mijn router er dichtbij staat heb ik de popcorn aangesloten via de kabel en heb ik geen ervaring in het draadloze aspect. Ook het benanderen van een usb aangesloten HDD gaat heel snel.

Interface:
De interface is mooi/simpel en duidelijk, en ook de taal is te veranderen naar Nederlands.
Via het menu zijn de verschillende onderdelen te zien als een duidelijke afbeelding o.a. netwerk, usb, instellingen.

Ondersteuning/Updates:
Wat ik heel belangrijk vindt en de reden is waarvoor ik dit kastje heb gekozen is de geweldige support van popcorn. Er wordt goed geluisterd naar de vragen/klachten via de forums en er komen regelmatig updates uit voor het apparaat. Het apparaat maakt hiervoor gebruik van eigen ontworpen firmware.
Dit laatste ontbreekt bij veel mediaservers, waardoor deze na verloop van tijd nieuwe formaten niet afspeeld bv. Het advies is dan ook om als eerste de update uit te voeren na het aansluiten van het apparaat om van alle functies gebruik te kunnen maken. De update van November 2010 zorgt ervoor dat je gebruik kan maken van de ingebouwde IMDB scraper om de collectie van dvd-hoezen en filmposters te voorzien.

Networked Media Jukebox (NMJ):
Om gebruik te maken van deze laatst genoemde functie moet de schijf of gedeelde map de 1e keer volledig gescand worden. Afhankelijk van de hoeveelheid informatie kan dit heel veel tijd in beslag nemen.
Aangezien ik alleen HD films erop wil afspelen, heb ik 1 map op de pc gedeeld waar ik alle HD films inzet, en hierdoor het scannen een stuk sneller klaar is.
Het volledig scannen geldt alleen voor de eerste keer, hierna zal de schijf alleen controleren op nieuwe toegevoegde films/muziek, en dit gaat relatief snel.

Afspelen:
Het afspelen van de films waar het apparaat grotendeels voor is bedoeld gaat snel.
Het onthoudt bij het stoppen van een film waar je gebleven bent met afspelen zodat je direct de volgende keer weer kunt verder kijken. De Popcorn Hour A-210 speelt echt ieder formaat af dat je je maar kunt voorstellen, en mede dankzij de geweldige firmware updates zoals hierboven geschreven blijven ook nieuwe formaten afspeelbaar op dit apparaat.

Afstandbediening:
De afstandbediening biedt je alle functies zodat je de film niet hoeft stop te zetten
om instellingen te wijzigen of bv ondertiteling aan/uit te zetten.
Verder lichte de knoppen op de afstandbediening bij gebruik zodat je hem makkelijk kunt bedienen in het donker. Het vooruitspelen van een film is afhankelijk vanwaar je de film afspeelt.
Zo kun je een film van USB(HDD) aansluiting tot 16x spoelen
en een stream vanaf het netwerk tot 4x bv kunt streamen om te voorkomen dat hij blijft hangen.

Extra's:
Daarnaast biedt het apparaat meer dan waar ik het voor in huis heb gehaald.
Veel extra functie's zijn zelf toe te voegen via een app Store.
Hier zijn spelletjes te downloaden, twitter applicatie, Youtube service of verschillende tv kanalen.
Deze zijn bijna allemaal gratis te downloaden en te gebruiken.
Verder biedt de A-210 Internetradio aan, wat een leuke toevoeging geeft aan dit apparaat.

Heb jij ook een Popcorn Hour A-210?

Kan mij iemand vertellen waarom ik de A210 moet aanschaffen ipv Mede8er.
Volgens mij zijn deze spellers identiek behalve de prijs.

Mijn wensen.
Ik wil de mediaplayer ook als NAS inzetten tijdens het downloaden van mijn films.
Ik download mijn films met altbinz. Als het downloaden klaar is gaat mijn laptop automatisch uit. Ik wil dat de mediaplayer op een gegeven moment dan ook in slaapstand gaat.
De Popcorn Hour A210 heeft net zoals zijn voorganger de A200 en de Popcorn Hour C200 een Sigma Designs chipset de SMP8643.
De Mede8er heeft een Realtek chipset de RTD1073.

Over het algemeen is de chipset van Sigma Designs sneller dan de Realtek chipset, kan de Sigma Designs chipset meer formaten aan of anders op hogere bitrates.
Dit kan voorkomen dat films stotteren tijdens het afspelen.

Misschien dat de Mede8er iets heeft aangepast aan de software, want deze spelers worden in verschillende reviews wel positief ontvangen waar andere producenten met deze chipset negatief worden ervaren.
Ik had al een ACRyan PlayON!HD, deze werkt naar tevredenheid.
Heb nu een PCH A-210 gekocht, dan kan de PlayOn!HD naar boven verhuizen.

Na de HDD geplaatst te hebben, maar eens aan de slag.

De gebruiksaanwijzing (welke?) vind ik slecht en voor een apparaat van deze prijs bedroevend.
Een quickstart guide in het engels, daar kwam ik wel ergens een gebruikersnaam en wachtwoord tegen, die bleken te werken.
Een echte gebruiksaanwijzing heb ik online ook niet kunnen vinden.

Ik heb op het punt gestaan het hele zaakje weer in te pakken en terug te sturen, want mijn geduld werd wel heel erg op de proef gesteld.

Ik red me met computers en al die shit goed en val dus niet in de categorie leek.
Daarom weet ik dat een nieuwe HDD altijd eerst geformatteerd moet worden.
Waar zit die functie?

Uiteindelijk heb ik het wel gevonden.

Nu is de inhoud van de PlayON!HD (ruim 1TB) aan het overpompen naar de PCH, de PlayON!HD brengt het naar de PCH, want de kopieerfunctie heb ik nog niet kunnen vinden.

Maar ja 1TB via het netwerk duurt wel even.
Toen ik NMT had ge´nstalleerd had het mogelijk ook wel via USB gekund.

Een goede gebruiksaanwijzing mag er snel komen.
En als deze er wel is, beter vindbaar.
Met de diverse zoektermen heb ik niks kunnen vinden..

Het enige beeld wat ik even bekeken heb was met de PlayON!HD als NAS en dat zag er wel prima uit.

Ik zie het hele gebeuren nu wel weer positief tegemoet.

Voor mij was het geen Plug and Play
Goede review. Prachtig apparaat dat alles af kan spelen, meer kan je niet wensen voor een multimedia speler. Het menu is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het delen van bestanden in het netwerk is ook in een mum van tijd ingesteld.

De komende jaren zal ik met trost gebruik maken van dit apparaat, absoluut een aanrader.

[Reactie gewijzigd door PheneoN op 11 maart 2011 11:42]

Hoe zit het met de netwerksnelheid? haal je 1gig?
Ja, dat haal ik, maar dat is afhankelijk van de specificaties van de router.
Het is belangrijk om dan ook een Gigabit Router te gebruiken.
hoe zie je dat voor je dat je ~125MB/s haalt op een NMT?
Een paar screenshots van de interface zou leuk zijn om een betere indruk te geven aan de lezer.
het zou mij bijvoorbeeld net wel of neit over de streep kunnen trekken om deze mediapeler toch te kopen.

Maar mooi kort, maar krachtig. Fijn geschreven ook. Het leest prettig.

Twee kleine opmerkingen:

"De Popcorn Hour A-210 speelt echt ieder formaat af die je maar kunt voorstellen,"

Dit moet zijn 'dat' en je 'je' maar kunt voorstellen.

"Enige dat moest gebeuren... "

Dit zou ik veranderen in "Het enige dat moest gebeuren...".

EDIT: Nicely done!

[Reactie gewijzigd door evonck op 11 maart 2011 12:39]

Deze behuizing is afgekeken van de franse popcornsite. Daar hadden ze zelf een behuizing ontworpen voor de A200. Heb deze een aantal maanden gelden gekocht omdat ik geen broodtrommel onder de tv wilde hebben. :P
Popcorn Hour is een mooi stil apparaat.
Het afspelen van alle formaten is sterk overdreven. DV (AVI) files (codec dvsd) wordt niet ondersteund. Dit is toch vreemd terwijl er heel wat camera's van Sony, Panasonic en JVC verkocht zijn.
Er zit dus niets anders op om je film te decoderen naar een andere formaat met kwaliteitsverlies.
Als ik de discussie lees http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=42&t=8165, is er nog geen enkele mediaspeler die dit kan.

[Reactie gewijzigd door wiggie4 op 11 mei 2011 16:18]

Yep, wat zal ik eens zeggen over de popcorn A210, ik heb er sinds een paar maanden 1 gekocht op advies van een vriend. In het begin was het wel aardig totdat ik erachter kwam dat er veel dingen niet klopte. Ik ben vele forums af geweest en heb inmiddels zoveel kennis opgedaan over dit apparaat dat ik zelf in een mediatank ben veranderd, alleen met die conclusie dat het een verrekt slecht apparaat is, op het moment dat je er een harde schijf in plaatst.

De netwerk connectie kan in de eerste plaats geen 1gb aan, dit is een gebrek aan de softwarematige ondersteuning, bij alle types van popcorn. niet dat het mij stoort, maar je betaald er wel voor. De oplossing is het terugbrengen van de snelheid in het menu nmt , van auto naar 10/100. ( is natuurlijk niet echt een oplossing )

De popcorn A210 heeft de nare neiging om vast te lopen als je met het programma, Transmission probeert te downloaden vanaf een windows pc ( niet vanaf en linux machine ). Het maakt niet uit welke versie, een echt vet probleem de popcorn is alleen weer tot leven te brengen door de stekker eruit te trekken en later... natuurlijk weer in te steken,dus, advies op vele forums ( slechts 1 download tegelijk en niet sneller dan 750 kb/sec ) ik heb glasvezel met een doorvoer van 50mb/sec ontvangen / verzenden.voor mij dus geen optie.

Verder is het vervelend dat de Popcorn erg kieskeurig is in het accepteren van een HD, Ik heb erg een paar geprobeerd, mijn ervaring is dat je het beste een schijf kunt kiezen met een zo laag mogelijke rotatie ( 5400 rpm) is prima, vanwege de warmte afgifte.

Ik heb het idee dat de ontwikkelaars de hoofdjes is ernstig bij elkaar moeten steken om nu eindelijk deze 3 belangrijkste punten is aan te pakken, op vele forums zijn dit ongeveer de 3 hoofd problemen en op vele forums is er geen goede oplossing, ze adviseren de download te verminderen, omdat in alle voorgaande versie's van Transmission geen goede oplossing wordt geboden.

De problemen lossen dus niet echt op, je wordt beziggehouden met de ene slechte config naar de ander, de oplossing behoort bij de makers te liggen.

1 pluspunt, hij speelt wel alles af, maar dan ook alleen, als je op hetzelfde moment geen download binnenhaalt.

Er zit trouwens bij deze popcorn geen gebruiksaanwijzing, tenminste als je de twee foldertje niet meetelt, die meer voor reclame zijn bedoeld dan als hulpmiddel om dit apparaat werkzaam te krijgen.
Kortom, geen HDD erin en gewoon streamen. :)