LG Optimus 2X Speed P990 Zwart - Reviews

Specificaties 4" • 800x480 • 8GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

hottestbrain 22 december 2011, 5.557 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Android
  • Virusscanner meegeleverd (hoewel de noodzaak van een virusscanner dan weer jammer is)

Minpunten

• Installatie voor syncen met PC is omslachtig.
  • Lage batterijduur.

Na een korte twijfeling tussen wr een iPhone en de LGP990, of LG optimus 2x speed, was uiteindelijk het tweakgehalte van android in combinatie met de supersnelle tegra2 proc waar ik op tablets al wat ervaring mee heb doorslaggevend voor mijn keuze.

Ontwerp
Bij het plaatsen van de batterij was ik toch even geschokt: Er hoeft geen schuifje overgehaald te woden of wat dan ook. Er zit een plastic kapje op de achterkant (met rubberen afwerking voor grip) dat simpelweg losgewrikt moet worden. Bij het installeren van de batterij (en simkaart) ging er gelukkig niets mis, maar helemaal overtuigd van het gebrek aan een open- of sluitmechanisme ten faveure van een klik-wrik systeem ben ik nog niet.

Eerste ervaringen
Bij het eerste aanzetten van de telefoon was de batterij in mijn geval nog voor een kwart vol en aangezien ik altijd erg moeilijk doe over batterijen wilde ik dus eerst de batterij leeg hebben voor ik de telefoon weer van prik voorzie. Het op de PC installeren was dus nog even wachten, maar ik kon hierdoor op mijn gemak kennis maken met de functies van de telefoon. Wat enorm opvalt is hoe dan ook de snelheid, eerlijk gezegd had ik het niet zo snel verwacht als dat het is. Het starten van de meeste standaard apps duurt minder dan een seconde en het voelt alsof de fade-in en -out van de apps de reden is dat de apps niet direct op het scherm verschijnen. De camera start in iets meer dan 3 seconden. De full-hd resolutie is geinig, maar het blijft wel een telefooncameraatje, dus het lensje gooit wel duidelijk roet in het eten qua lichtsterkte en ruis. Leuk is wel dat de micro-HDMI uitgang vrijwel alles in Full-HD op mijn T.V. weet te toveren, inclusief eventuele games.

Korte conclusie
Het toestel heeft alle functies die je van een high-end toestel mag verwachten en deze functies zijn makkelijk te bereiken en goed geimplementeerd. Alles, behalve eigenlijk de sync-functie met je PC. Voor het syncen moest ik namelijk eerst de instellingen in het toestel wijzigen, een app copy pasten vanaf de phone en daarna installeren.

Al met al een goed toestel, het bereik is goed, zelfs met t-mobile, iets wat ik van mijn vorige telefoons niet kon zeggen (had thuis nooit bereik). De snelheid springt echt in het oog!

Vervolg:
De telefoon blijft verbazen en is erg snel. Hij neemt heldere scherpe foto's bij daglicht en het geluid over mijn eigen hoofdtelefoon is goed. De bijgeleverde (in-ear) oordopjes zijn ronduit slecht te noemen. De accuduur is evenmin niet om over naar huis te schrijven, maar met de beloofde update naar android 2.3 zal dit hopelijk verbeteren.

De update naar 2.3
Een aantal maanden na de beloofde datum is de update naar 2.3 er dan eindelijk. heb er lang naar uitgekeken, want 2.3 kan nou eenmaal veel beter met de tegra 2 overweg. Of vice versa natuurlijk.

De update moet geinstalleerd worden met behulp van aparte drivers en gekoppeld aan de computer via USB. Het updateproces verliep makkelijk en om te testen hoe failsafe deze gebouwd was heb ik halverwege de eerste poging de telefoon losgekoppeld, wat resulteerde in het rebooten naar de oude 2.2.2 versie. De tweede poging heb ik het geheel laten doorlopen en met een kwartiertje was hij klaar.

Op gebied van de accuduur die ik hierboven ook had aangestipt, deze is niet verbeterd. Een gemiste kans, dus ik ga binnenkort maar weer een custom rom plaatsen. De phone is tevens niet merkbaar sneller geworden omdat de gemiddelde hoeveelheid beschikbaar werkgeheugen zo'n 60 MB lager is, de oorzaak hiervan heb ik nog niet gevonden. Dit betekend in de praktijk dat het openen van de eerste app bliksemsnel gaat, maar daarna is het afgelopen met het feest.

Aan de interface is niet veel veranderd. Enkele icoontjes zoals die van de actieve verbindingen zoals wifi en 3g zijn veranderd, niet mooier en ook niet lelijker.

Al met al zijn de punten waarop verbetering haalbaar was dankzij de update niet aanzienlijk verbeterd.

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie

"Bij het eerste aanzetten van de telefoon was de batterij in mijn geval nog voor een kwart vol en aangezien ik altijd erg moeilijk doe over batterijen wilde ik dus eerst de batterij leeg hebben voor ik de telefoon weer van prik voorzie"

Dat was vroeger wel de goede manier om je accu in betere conditie te houden maar tegenwoordig is het precies andersom omdat er andere type accu's gebruikt worden.
Voor dat je de telefoon gaat gebruiken moet ( tenminste het wordt aangeraden ) je hem juist tot 100% opladen als je de accu in de beste conditie wil houden.
Het is juist slecht om de accu helemaal leeg te laten lopen.
Shit, dat wist ik niet xD. Thanks voor de tip!
Ik snap die sync met pc niet zo, alles gaat toch OTA?
Het kan OTA, maar alle drivers en de sync suites moet je eerst vanaf telefoon installeren voordat het OTA kan. Op internet toch aardig gezocht naar de suites en drivers, maar kon ze niet vinden...
Dit is een van de weinige adroid telefons waarmee je ook met je outlook kunt synchtoniseren zonder dure software aan te schaffen. Je moet dan inderdaad dus eerst de lg pc sync IV applicatie, die op de telefoon staat copy/paste naar je pc brengen en installeren. Je kan dan via USB of via bluetooth synchen van je agenda en je contacts en dat is natuurlijk echt handig. En het werkt tot mijn verbazing ook uitermate goed. Geen dubbele contacten etc. Nu nog proberen iets te vinbden om al mijn contacten bij google te krijgen. Zou nu toch simpelmoeten kunnen dacht ik zo. De telefoon heb ik nu meer dan een week in mijn bezit en hij bevalt gewoon geweldig. Heb al vele nuttige apps gedownload. Tot nu toe echt nog geen spijt gehad van de aanschaf. Is razend snel en zal bij android update nog beter de dual core gebruiken, wat die nu al doet in de spelletjews die bijgeleverd zijn. OP de diverse benchmarks komt die nu al goed uit de verf, maar ook deze zijn nog niet helemaal op dualcore afgestemd. De camera start best heel snel op en autofocus etc werkt allemaal prima. HD films gaat zonder stotteren en ook het afspelen gaat prima. Ben er heel blij mee. Prachtig scherm met prachtige kleuren.
Ik heb de LgP990 nu een maand, wat mij vreselijk tegenvalt is de accuduur, de app task kiler erop geplaatst, maar met regelmatig gebruik daarvan, is de gebruiksduur hooguit 3/4 dag.
De kwaliteit van de foto's valt mij enorm tegen, bagger eerlijk gezegd, daar had ik met de 8mp wel wat meer van verwacht.
Heel positief vind ik de mogelijkheden, de snelheid, de werking en de grip van het apparaat.
Zou de accuuduur opgevijzeld kunnen worden, dan is dit voor mij het toestell
P990 en LG optimus 2x speed zijn toch hetzelfde? :?
Dat zegt hij ook, maar met de 2e of bedoelt hij oftewel :P
Exact. Vandaar ook dat het tussen komma's in staat.