Tuniq Tower 120 Review
Inleiding Tuniq, een naam die mij weinig zei. Toch verschenen er talloze overklokpogingen op lucht met deze koeler, en werd deze koeler door sommigen de hemel in geprezen als "de beste luchtkoeler". De reviews vertelden hetzelfde verhaal. De koelprestaties van deze luchtkoeler lagen steevast enkele graden onder die van zijn concurrenten. In sommige gevallen was het zelfs vergelijkbaar met het veel duurdere waterkoeling. Vanwege deze goede recensies, en mijn ambitie om een Core 2 Duo E6600 op grote hoogten te brengen is mijn keus dus op deze koeler gevallen. Installatie Vanwege de enorme grootte van deze koeler leek de installatie mij nog problematisch. Het viel in de praktijd echter reuze mee. De omvang van de koeler...
Pluspunten
Koelprestaties Vervangbare 12Cm fan Stevige installatie Past op de meeste moderne sockets
Minpunten
Standaard fan is lawaaiig Uiterlijk is mij wat te "pimpy" Erg zwaar Erg groot Niet erg gepolijst oppervlak onderkant
Eindoordeel
Tuniq, een naam die mij weinig zei. Toch verschenen er talloze overklokpogingen op lucht met deze koeler, en werd deze koeler door sommigen de hemel in geprezen als "de beste luchtkoeler". De reviews vertelden hetzelfde verhaal. De koelprestaties van deze luchtkoeler lagen steevast enkele graden onder die van zijn concurrenten. In sommige gevallen was het zelfs vergelijkbaar met het veel duurdere waterkoeling.
Vanwege deze goede recensies, en mijn ambitie om een Core 2 Duo E6600 op grote hoogten te brengen is mijn keus dus op deze koeler gevallen.
Installatie
Vanwege de enorme grootte van deze koeler leek de installatie mij nog problematisch. Het viel in de praktijd echter reuze mee. De omvang van de koeler zal in de kleinere kasten wellicht voor problemen zorgen, maar in mijn Antec P180 was dit geen probleem. De afstand van de toren van de Tuniq naar het moederbord is ook ruim voldoende, de koelribben zijn op afstand gehouden door handig gebruik te maken van de heatpipes, waarvan er in deze koeler 3 aanwezig zijn.
[img=620]2xteCYXl[/img]
Bij installatie van deze koeler moet altijd het moederbord verwijderd worden. Dat was in mijn geval absoluut geen probleem, omdat het een nieuwe configuratie betrof. Op de achterkant van mijn Socket 775 moederbord moet stukje metaal geplaatst worden, die met dubbelzijdig tape op zijn plek word gehouden alvorens het vast geschroefd word. Dit stukje metaal moet voor optimale ondersteuning van de koeler op het moederbord zorgen, en dat leek absoluut geen probleem te zijn. De koeler zelf werd vervolgens met behulp van een tweede metalen plaatje en vier flinke duimschroeven op zijn plaats gehouden. Het moederbord lijkt iets door te buigen bij volledige installatie, en de koeler weegt meer dan de maximale voorgeschreven waarde, maar het moederbord lijkt er weinig problemen mee te hebben.
De meegeleverde koelpasta bleek een soort plamuurmiddel te zijn. Bij het eerste uitsmeren bleef het een korrelige massa, maar bij betere uitsmering werd het een dikke witte gladde laag. Deze laag kon niet veel dunner gemaakt worden, omdat de massa zichzelf dan weer aan mijn bankpas vasthechtte. De viscositeit van deze koelpasta lijkt mij niet optimaal. Gelukkig had ik nog een kleine voorraad Arctic Silver 5, wat het smeren een stuk makkelijker maakte. Het redelijke oneffen oppervlak van de onderkant van de koeler maakte mij duidelijk dat deze pasta zeker nodig was.
Eerste gebruik
Na de eerste installatie van de koeler in mijn kast en het opstarten van de gehele configuratie werd in onaangenaam verrast door een aanzienlijke herrie. De standaard koeler bleek op vol vermogen een flinke hoeveelheid lucht te verplaatsen, maar daarbij ook een flinke herrie te maken. Na het instellen van de fan regeling op mijn moederbord, viel de geluidsproduktie nog steeds tegen. Het was nog steeds duidelijk hoorbaar boven de rest van mijn fans uit. Gelukkig had ik door het lezen van de verschillende reviews hier al op kunnen voorbereiden. Ik was al in het bezit van een andere 12Cm fan, de Papst 4412FGL. Na het verwisselen van de fan, wat een eenvoudig proces was, nam de geluidsproduktie af tot een aangenaam gezoem. Met een gesloten kast was dit niet hoorbaar, tenzij de koeler op vol vermogen draaide.
Koelprestaties
Over dit onderdeel kan ik lang uitweiden, maar ik heb geen nauwkeurige metingen gedaan. Toch een klein overzicht van temperaturen :
Core 2 Duo E6600 @ 2,4Ghz (1,36V)
Idle : 30°C / Load : 38°C-40°C
Core 2 Duo E6600 @ 3,2 Ghz (1,40V)
Idle : 32°C / Load : 43°C-45°C
Core 2 Duo E6600 @ 3,6Ghz (1,55V)
Idle : 40°C / Load : 48°C-50°C
Wat mij betreft uitstekend te noemen! Op dit punt is deze koeler een van de, zoniet de beste.
Conclusie
Een uitstekende koeler van een tot nu toe mij onbekend merk. Het uiterlijk staat mij persoonlijk niet zo tevreden, maar dat word ruimschoots goedgemaakt door de koelprestaties. De standaard fan is ondanks de claim op de site van Tuniq dat de zeven bladen het geluid zouden drukken erg laawaaiig. Het vervangen van deze koeler door een traditionele vijf-bladige fan maakt de koeler erg stil. De meegeleverde koelpasta is een teleurstelling.
Goed basisontwerp, slechte afwerking!
Reacties (13)
Maar de P5W geeft erg lage temps bij probe en andere apz.
Core temp geeft wel de goede temp aan.
Weet dat zeker want heb ook een P5B waarbij de temp van Coretemp klopt met beide mobo's.
Alleen geeft de P5W wel een lager temp aan dan de P5B met andere software apz
Qua afwerking en koelpasta ben ik het helemaal met je eens, maar alles wordt goedgemaakt door de meer dan uitstekende koelprestaties.
Maar als ik naar jouw foto kijk heb je hem wel krom geinstalleerd: de fan blaast lucht van of naar de voeding ipv de outtake fan naast je i/o shield. Het mooie van dit blok is dat je hem elke 90 graden kan installeren en er dus geen links/rechts onder/boven moet zijn. Ik hem heb dus zodanig dat er vanuit de dvd-rom aangezogen wordt, door de tuniq en weggeblazen naar de fan aan het mobotray.
Ik vind het wel een redelijk strak blok, maar hij voelt wel erg cheap aan indd, de alubladen van het blok zijn een beetje gammel, maar zolang het werkt, who cares
Ik ben eens met je voor en nadelen
Idle : 40°C / Load : 48°C-50°C"
Dit zijn wel heel erg mooie temps...hoe heb je dit gemeten? met Asus probe or core temp.94? Ik vraag me dit af.. Want mijn E6600 op 1.45 wordt met de Tuniq 120 en open case al gauw 58 graden stressed.
iemand een goeie guide mbt overclocken ?
ben een noob op dit gebiedt en wil min 6600 ook wat op zijn staart stappen
dat zal wel een slechte airflow geven
Hoe krijg je trouwens de fan eruit?
[Reactie gewijzigd door Bull op 26 juli 2024 19:44]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn