Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm Review

A.M.H 10 maart 2011, 971 views

Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm

Pluspunten

• • Prijs/prestatie
  • • Uiterlijk
  • • Echte super stil
  • • Goede luchtverplaatsing in verhouding met rpm
  • • Bladen verwijderbaar

Minpunten

• • Geen led's

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4

Deze review gaat over de Cooler Master Turbine Master mach 0.8. Dit is een 120mm fan van Cooler Master welke draait met een snelheid van 800 rpm. Wat vooral opvalt aan de fan is het uiterlijk, hij is ge´nspireerd door een turbinemotor zoals de naam al zegt. De fan bestaat uit 16 bladen die in hun geheel van het frame afgehaald kunnen worden waardoor de fan zeer gemakkelijk en snel schoon te maken is.

Airflow

De airflow van de fan is natuurlijk niet te vergelijken met die van een van van 1600 rpm fan. Wel vind ik dat de fan voor een 800 Rpm fan veel lucht verplaatst. Ik heb niet de apparatuur om dit allemaal exact te gaan meten maar als ik mijn hand voor de fan houdt voel je dat deze toch aardig wat lucht verplaatst. Ik heb de fan naast een “oude” Cooler Master 120mm fan gehouden, deze produceerde ongeveer evenveel luchtverplaatsing terwijl deze luidruchtiger was en op 1200 Rpm draaide.

Geluidsproductie

Geluidsproductie is iets wat deze fan nauwelijks doet. Met zijn 800 Rpm hoor ik hem vrijwel niet als ik hem in de computer heb gemonteerd die rechts van mij op het bureau staat op een halve meter afstand. De Geluidsproductie is een van de grote pluspunten bij deze fan. Dus als je een zeer stille computer wilt is deze fan zeker aan te raden!

Verpakking

De verpakking ziet er goed uit is makkelijk te openen. Aan de binnenkant van de verpakking staat hoe je de fan moet monteren. Er zit dus geen boekje bij maar dit lijkt mij ook niet nodig en dit zou alleen maar extra papier kosten. Op de achterkant kan je de specificaties van de fan terug vinden.

Inhoud
• De Turbine Master
• 4x Bevestiging schroeven
• 4x Rubberen bevestiging staafjes
• Molex (4pin) - 3pin adapter
• 4x Rubberen anti trillings ringetjes

Cooler Master heeft een mooie fan ontwikkeld die zeer praktisch kan zijn voor mensen die graag een stille computer willen hebben maar toch een fatsoenlijke airflow. Over het uiterlijk ben ik ook erg te spreken, het turbinemotor effect staat heel stoer en hierdoor verplaatst de fan aardig wat lucht bij een lage rpm. Ook het kunnen loskoppelen van de bladen is een zeer handige feature die veel mensen op prijs zullen stellen. Het enige minpuntje vind ik het ontbreken van led´s, maar dit is slecht een kwestie van smaak. Ik zal deze fan zeker aanraden aan andere mensen!

Heb jij ook een Cooler Master Turbine Master Mach 0.8, 120mm?

Ze zijn via de webshop van Cooler Master overigens ook in 1200 en 1800 rpm aan te schaffen: http://www.cmstore.eu/turbine-master/ ;)

1200:

56,5 CFM / 21,1 dBA / 0.19A (0.4A Max)

1800:

80,3 CFM / 30,5 dBA / 0.38A (0.5A Max)
Het handige van de verwijderbare bladen is dat je na bijvoorbeeld een half jaartje gebruik de bladen van het frame kan afhalen en zo gemakkelijk kan schoonmaken zonder de hele fan te hoeven los schroeven.

Wat ook handig is aan de verwijderbare bladen is dat als je de fan een ander kleurtje wil geven je gemakkelijk de bladen kan painten omdat je de motor en het frame niet af hoeft te plakken
Kort maar krachtige review, maar wat vind je handig aan verwijderbare bladen?