Specificaties MP3 speler met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Creative Zen X-Fi 8GB Zwart Review

dynamoetje 10 maart 2011, laatste update op 18 maart 2011, 380 views

Creative Zen X-Fi 8GB Zwart

Pluspunten

• muziekweergave
  • accuduur voor het luisteren van muziek
  • radio
  • hij is lekker compact
  • goede resolutie
  • bestand tegen stootjes (stoten)

Minpunten

• videoconverter
  • accuduur voor video's
  • geen wifi
  • compact (kan een nadeel zijn)

Geluidskwaliteit Score: 5
inleiding
Na 3 jaar deze mp3-speler te kunnen gebruiken besloot ik om maar eens een review over dit product te schrijven. Ik ben slechthorend, dus ik hou daar rekening mee.

3 jaar geleden mocht ik een mp3-speler uitzoeken als verjaardagscadeautje. Ik had destijds getwijfeld tussen de Ipod Touch en de Creative Zen X-Fi. Doordat de Ipod te duur was (220 euro was een van de laagste prijzen online) besloot ik om toch voor de kleinere Zen te gaan. Achteraf gezien heb ik geen spijt gehad van deze keuze.

featureset

Hierover kan ik kort en duidelijk zijn; de featureset is niet erg uitgebreid. Het beeldscherm is niet heel erg groot, 2,5 inch om precies te zijn. Je hebt een uitbreidingsslot voor een sd-kaartje, die je na 2 jaar hard nodig zal hebben als je er veel filmpjes op zet. Voor mij was 8gb niet genoeg.
De ondersteuning van formaten is niet heel erg groot. Voor video's moet je een converter gebruiken die de video's omzet naar .wmv. Er staat op de site dat de speler wmv9, Mpeg4, Divx en Xvid ondersteunt. Maar hier klopt niets van. Ik heb verscheidene keren getracht een filmpje met divx formaat met de juiste resolutie en het juiste audioformaat (WMA) erop te zetten, maar elke keer zegt de speler: De speler ondersteunt dit formaat niet. Dus moet ik het met de converter doen.
De speler ondersteunt gelukkig bijna alle audioformaten, maar onder de liefhebbers die alles in FLAC formaat hebben hebben pech. FLAC wordt niet ondersteunt.

Opladen doe je door middel van de speler via een mini-a usb kabel aan de computer of een usb stekker aan te sluiten. Deze usb kabel is niet lang, hij is 11 cm lang. Dit was voor mij onhandig, want ik kon dan niet echt goed in de auto muziek luisteren terwijl de speler zichzelf aan het opladen was. Gelukkig heb ik thuis een heel assortiment aan kabeltjes, dus dit was voor mij geen probleem.

Een ander (groot) nadeel is dat de 8gb-versie geen wifi heeft. Voor mij is dit geen punt, maar voor andere mensen mss wel.

De Zen heeft ook een ingebouwde foto-viewer. Je kan dus heel erg makkelijk foto's van je fotocamera op dit apparaatje zetten. Regelmatig zet ik er nieuwe foto's op om die dan te kunnen bekijken met mijn familie.

beeldkwaliteit

De resolutie van 320x240 op 2,5 inch (diagonaal) is goed te noemen. Deze resolutie kan klein lijken, maar op dit beeldscherm is het haarscherp. Foto's spatten er vanaf en ook de filmpjes.
Maar als je filmpjes kijkt merk je op dat zwart niet echt zwart is. Bij foto's is zwart wel zwart, maar bij filmpjes niet. Persoonlijk denk ik dat dit ligt aan de converter, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Ook merk ik op dat het geluid bij filmpjes niet even hard is als bij muziek. Meestal zet ik het geluid iets harder.

Buiten kan ik het scherm nog goed bekijken, hij reflecteerd pas echt irritant als de volle zon erop schijnt, maar gewoon op een normale Nederlandse dag is het goed te lezen.

geluidskwaliteit

Hiervoor heb ik een mp3-speler gekocht. Om muziek erop te luisteren. En ik moet zeggen, dit apparaatje is wonderbaarlijk goed. Eerder heb ik gezegd dat ik slechthorend ben, met ruim 70 80 decibel verlies bij hoge tonen en 50 decibel verlies op lage tonen. Ik heb de sterkte van het geluid meestal rond de 18 staan, en hij kan tot 25. Mijn pa heeft geen last van gehoorverlies, die heeft de sterkte rond de 3 staan.

Ik luisterde eerst muziek op zo'n goedkoop ding van Sweex, maar toen ik voor het eerst dit hoorde dacht ik, morgen gaat de Sweex de prullenbak in. Wat grappig was dat ik de hoge tonen even hard hoor als de lage tonen, soms zelfs harder terwijl ik daar het meeste gehoorverlies heb geleden.

Ik hoorde als je x-fi activeert het geluid harder en voller, dus dat is een pluspuntje (misschien heeft Creative dat express gedaan?).

De radio is ook goed, ik kon alle zenders goed ontvangen (ik woon vlakbij Amersfoort) en ik kan 32 presets instellen waarvan ik er maar 10 gebruik voor de muziek kanalen.

bouwkwaliteit en afwerking

Dit is goed. Na 2 maanden had ik de Zen op de grond laten vallen vanaf 4 meter hoogte op een stenen vloer, maar er was geen barst in het scherm o.i.d. Integendeel tot een ipod touch, die na een half jaar al een barst vertoonde toen die van de stoel op een paar planken viel bij een vriend van mij.

Ook is hij waterdicht. Ik heb hem al verscheidene keren op wonderbaarlijke wijze in glazen water of cola of whatever laten vallen, en ik heb nog steeds geen waterschade.

De oortjes zijn goed, maar ze gingen wel na 2 jaar gebruik kapot. Toen moest ik 30 euro dokken voor nieuwe.

Nu na 3 jaar begint een knopje niet goed meer te werken. Ik moet meestal harder drukken voordat hij het doet.

Het scherm zit nu vol met vingerafdrukken die je goed kan zien als je er een lamp op laat schijnen wanneer de speler uitstaat, maar ik kan niets zien als de speler aanstaat.

De achterkant lijkt op plastic, zo voelt het ook. Ik weet niet wat het precies is, maar het is licht en oogt goedkoop.

ergonomie

De interface is goed te bedienen. Met de negen knopjes voor de richting of voor een volgend nummer of iets wat je zelf kan instellen zijn makkelijk te bedienen. Ik heb nooit iets van; kom op doe nou eens wat ik wil. Het doet goed zijn werk hier.

mobiliteit en accuduur

Doordat de x-fi klein is, is hij makkelijk om op de fiets, in de metro, op school, of waar dan ook te gebruiken. De accuduur is wonderbaarlijk. In het eerste jaar kon ik gewoon 4 weken lang muziek luisteren voordat ik hem weer moest opladen (ongeveer 1 tot 2 uur per dag muziek). Nu kan ik na 3 jaar nog steeds lang muziek luisteren, alhoewel de accu toch sneller leeg is. nu kan ik maar een 1,5 week luisteren.
Filmpjes kan hij niet zo lang aan. 5 uur acher elkaar kijken krijg ik niet voor elkaar. Hij gaat al na 2,5 uurtjes uit.

prijs

Ik kon de speler toen voor 120 euro kopen. Nu zie ik hem voor 90 euro in de pricewatch staan. Ik vindt dat dit een lage prijs is voor een volwaardige mp3-speler. De Ipod was toen veel te duur voor wat hij allemaal kon in vergelijking met dit.

conclusie

Hou je van muziek, dan moet je nu naar de winkel rennen om hem te kopen!
Hou je van internetten of lange films kijken, kijk dan verder of overweeg de keuze.

Oftewel, dit is gewoon een goede speler met genoeg functionaltiet.

tips

Dit is mijn eerste review, recensie of hoe je het ook wil noemen. Kunnen de lezers tips geven hoe ik het kan verbeteren. Alvast bedankt

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi 8GB Zwart?