Panasonic Viera TX-P42GT20E Zwart Review

Ravhin 10 maart 2011, laatste update op 10 maart 2011, 3.003 views

Panasonic Viera TX-P42GT20E Zwart

Pluspunten

• Zeer rustig beeld
  • Goede weergave van Digitenne signaal
  • Harde uitknop: uit = uit
  • Ruim voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• 2D --> 3D niet overweldigend
  • De aansluitingen achterop staan recht naar achteren

Installatie
De TV komt binnen in een stevige kartonnen doos met een berg handleidingen, garantiebepalingen en andere zut. Naast een CD met een uitgebreide handleiding zit er ook een Quick Starters Guide in het Nederlands bij waardoor je, zonder te verzanden in alle opties, snel TV kan kijken. De TV heeft een metalen achterkant, die helaas wel erg dun is; je kan deze makkelijk indrukken. De bezel is van rookkleurig acryl en misstaat niet.
De televisie is behoorlijk zwaar, zo'n 25 kg. Je moet hem met zijn tweetjes verplaatsen omdat je anders onevenredig veel druk op een kant van het scherm zet.
Het aansluiten is een breeze. Alle aansluitingen zijn duidelijk getagt; wel is het jammer dat de meeste aansluitingen recht naar achteren staan. Ik maak gebruik van Konig HDMI-stekkers die erg stug zijn; het is moeilijk om de TV op de muur te hangen.
Aan de zijkant zit een ware keur aan aansluitingen: video, HDMI, SD-XC-card, USB en CI+-module. Tevens zit hier de 'harde' uitknop en de navigatieknoppen.

Menu
Het menu is duidelijk en overzichtelijk. Vanuit 3 opties kan je alle instellingen aanpassen. Ik ga hier niet op in, de review van Tweakers.net over het Viera-menu is duidelijk genoeg. Wat ik een pluspunt vindt, is dat de namen van alle ingangen aangepast kunnen worden naar eigen smaak.

het Beeld
Waar het allemaal om draait :P Ik heb dit op een aantal manieren getest:
-via Digitenne (480i)
Het gecomprimeerde beeld van Digitenne komt wonderbaarlijk goed over op dit scherm (Scartkabel). Veel verkopers geven aan dat je toch wel een HDTV-pakket moet aanschaffen om optimaal te kunnen genieten, maar hier ben ik het niet mee eens. Zo goed zijn de TV-programma's nou ook weer niet ;) en vaak maar op 720p-kwaliteit. Van heel dichtbij zie je de comprimeertechniek, maar dan zit je met je neus middenop het scherm.
-via Camcorder (1080i)
De Canon Camcorder is via een HDMI-kabel aangesloten op de TV. Het beeld is loepzuiver en alleen bij het op pauze zetten zie je dat het beeld interlaced overkomt. Erg prettig om naar te kijken.
-via SD-kaart (720p en 1080p)
Een aflevering van Top Gear in mkv-container wordt zo geaccepteerd door de TV en wordt zeer strak neergezet. Er is geen vertragingseffect of hikken omdat de beeldprocessor het niet aankan. Ook de 1080p film in mkv-formaat is zeer netjes en rustig neergezet.
-via DLNA (1080p)
Via PS3 media Player op Ubuntu 10.04 heb ik een MPEG-2 stream gekeken van Avatar. De TV ziet snel de DLNA-server en lepelt de films snel op. Niet elk formaat wordt goed ondersteunt, maar dit is meer een issue met PS3 media player, dat niet geschreven is om om te gaan met een Panasonic ;) . Het beeld is erg mooi en scherp, je zit er als het ware middenin!

het Geluid
Het geluid is goed, maar mist zoals bij de meeste televisies diepte. De V-serie heeft een extra subwoofer die dit opvangt, maar ik maak toch gebruik van een versterker dus dit is voor mij geen issue. Stemmen zijn duidelijk hoorbaar en er zitten geen vervormingen in. Via het menu is het geluid goed in te stellen.

3-D Effect
Het voordeel van dit toestel is dat er ondersteuning is voor 3D-weergave via een active shutter bril. Gezien het feit dat dit een nieuwe standaard wordt, vond ik het handig om hier wat extra in te investeren; ervan uitgaande dat ik nog minstens 5 jaar van dit scherm kan genieten :P . Omdat ik nog geen 3D-blu-ray speler heb, kan ik daar nu nog geen goede review van geven. De TV is in staat om van 2D-beelden een 3D-rendering te maken, maar dit komt meer over als een bas-relief dan echt diepte. Alleen op "maximaal" zie je inderdaad snavels en neuzen wat uit het beeld steken.

Work in Progress maar in ieder geval genoeg vlees om alvast te posten...

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42GT20E Zwart?

Hey, mooie review.
Voor de 800,- die hij nu kost zie ik deze tv ook wel zitten.
Maar volgens mij kun je de ps3 ook gebruiken voor 3d-blurays af te spelen.
Het enigste waar je op moet letten is dat als je een HDMI 1,4 kabel aansluit
dat je dan de beeldinstellingen opnieuw moet instellen. Dus gewoon Instellingen -> Beeld > en dan gewoon beeldinstellen. Ik zou zeggen investeer in een HDMI 1,4 kabel. Sommige sites hebben ze al vanaf een 20,- ofzo en het is het verschil echt waard!
Hallo,
Ik heb ook de TX--42GT20 heel tevreden over deze model ik heb hem op de digitale ontvanger van ziggo aangesloten via de scart kabel , als ik beeld instellingen van de TV op de THX zetten dan krijg ik linker boven op het scherem een gestreepte lijn , alleen als ik de THX gebruik voor de rest niet , dacht ik dat komt door de ontvanger van ziggo die kan de THX niet ondersteunen , of misschien door de TV zelf ?

Gr hbarwari
Is het niet de beeldscan optie die uitstaat in de THX stand?
Ik ben zelf in het bezit van een TX-P42G20S en volgens mij verschillen jou en mij tv alleen in het wel in het ondersteunen van 3d voor jou tv en niet voor die van mij? Bij mij speelt de tv echter alleen maar .avi bestanden af, en daarom wou ik je vragen of je nog iets speciaals hebt gedaan om het .mkv bestand van de tv af te laten spelen.
Ik heb niets speciaals gedaan. Via de SD-kaart en de USB-poort ondersteunt dit type native .mkv bestanden. De firmware is dus wel degelijk verbeterd t.o.v. de G-serie ;)

[Reactie gewijzigd door Ravhin op 11 maart 2011 14:43]