Specificaties Socket 775 met Intel 975X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5W DH Deluxe Review

Kakarott 6 december 2006, 1.539 views

Asus P5W DH Deluxe

Pluspunten

• Veel features
  • Goede, redelijk simpele overklokbaarheid
  • Goede prestaties
  • Crossfire ondersteuning

Minpunten

• Matige layout
  • Geheugendividers werken niet altijd in alle bios versies bij overklok
  • Northbridge word te heet door matige passieve koeling
  • Geen hoge overkloks zonder Vmch mod

Layout Score: 3
Aanschaf

Tijdens de zoektocht naar een geschikt moederbord voor de op dat moment net nieuwe Core 2 Duo sprong de P5W DH Deluxe er uit. Er werden veel overklok pogingen met dit bordje gedaan, en de meeste waren erg succesvol. Het bord leek stabiel te zijn, en hoge kloks te kunnen bereiken. De 975x chipset bood veel opties, wat ook te merken was op de plank zelf. Vanwege deze goede recensies, en de reputatie van Asus besloot ik dit bord aan te schaffen.

Eerste indruk

Na het ontvangen van mijn complete configuratie begon het bouwen. Het was voor de aanschaf al opgevallen dat er toch een aansluiting op het moederbord waarvan de plek mij niet beviel. De 4 pins stekker zat op een zeer vervelende plek, die in mijn Antec P180 moeilijk te bereiken was. Verder waren de overkappingen van de heatsinks van de moederbord chips overbodig, en zeer slecht voor de koeling. Deze waren, na vast te stellen dat het moederbord goed werkte, al snel verdwenen. Dit in verband met garantie. Verder in het inbouwen geen problemen gehad.

Eerste werkervaringen

Het moederbord was in mijn geval gelukkig al uitgerust met een bios versie waar de Core 2 Duo geen problemen mee had, dus mijn nieuwe systeem startte zonder problemen op. Na het draaien van enkele tests merkte ik geen problemen. De prestaties waren voldoende, de games draaiden prima, kortom, algehele tevredenheid aan mijn kant. Ik had dit moederbord natuurlijk niet voor niks gekocht, dus het "gewone" gebruik van deze plank was snel over.

Overklokbaarheid

Na het zorgvuldig bestuderen van enkele overklokpogingen met dit bord, op Xtremesystems, maar ook hier op GoT, leek het me geen probleem om is een overklokpoging te wagen. Na het uitzetten van enkele opties op het moederbord bleek dit ook absoluut geen probleem. De duistere feature :"Hyperpath 3" moest uitgezet worden, en enkele voltages verhoogd. Toen dit eenmaal gedaan was bleek een FSB van 400Mhz geen probleem. In combinatie van de multiplier van de E6600 kwam dit dus tot een totale frequentie van 3,6Ghz. Zonder Vmch mods, die ik niet uitgevoerd had, kwam dit bord ook absoluut niet verder, maar dit was voor mij afdoende. Op deze 3,6Ghz bleek dit bord absoluut stabiel te zijn, en alle tests en benchmarks zonder problemen uit te voeren.

Verdere ervaringen

Na deze overklokpogingen werd het bord normaal in gebruik genomen. Na het installeren van alle features, de Asus Remote en de Asus Wi-Fi aansluiting bleek de Asus Remote een aantal problemen te geven. Deze werkte niet op de standaard meegeleverde software, en ook de nieuwste software van de site van Asus werkte ook niet. Na kort onderzoek, en het combineren van enkele bestanden uit de ene softwareversie met de andere kon in de remote wel in gebruik nemen. De Asus Wi-Fi installeerde zonder problemen, maar bleek zoals verwacht een zeer slecht bereik en gevoeligheid te hebben.

Na een aantal weken gebruik, en nadat er een nieuwe bios versie van Asus was verschenen probeerde ik deze via de meegeleverde Asus Winflash tool in windows te flashen. Dit bleek echter niet te kunnen, omdat ik volgens de tool van Asus een moederbord van een ander merk probeerde te flashen. Na toch echt de conclusie te hebben getrokken dat de P5W DH zich nog steeds in mijn kast bevond, besloot ik het maar via de tool in de bios, EZflash te doen, wat geen problemen opleverde.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit bord. Ik kan echter niet anders dan een aantal kleine fouten constateren, wat je van een ervaren moederbordfabrikant als Asus toch niet hoeft te verwachten, zeker niet met een al wat oudere chipset als de 975x. Deze kleine fouten mochten de pret echter niet drukken, daarom komt mijn eindoordeel ook op "goed" uit. De klasse waarin Asus dit moederbord indeelt, namelijk Digital Home begrijp ik niet. Ik zou dit bord eerder in de "Enthusiast" schaal plaatsen.

Heb jij ook een Asus P5W DH Deluxe?

Het zou heel erg fijn zijn als je de settings en volts kunt plaatsen voor de 400 MHz overclock.
Please?
En welke bios settings. Dit moederbord doet raar als er bepaalde features nog aan staan of op auto staan of disabled etc.

Thnx!