AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray Review

dan0s 2 maart 2008, laatste update op 26 november 2008, 1.966 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray

Pluspunten

• Goed overclockbaar, wordt niet echt warm, goede bang for buck, werkt stabiel

Minpunten

• in vergelijking met C2D bepaald niet snel

Ik ben nu ongeveer 4 maanden in het bezit van deze processor. Ik heb hem van de zomer aangeschaft omdat ik voor een leuke prijs een socket 939 moederbord kon kopen. Ik was echter nog wel aan agp gebonden, geen probleem met mijn toenmalige 7800 GS. Ik heb de processor direct voorzien van een zalman 7000 CU. Overigens draai ik op win xp prof+sp2 32 bit. De volledige instructieset van de cpu wordt dus niet aangesproken; winst kan nog behaald worden met x64 windows icm bijvoorbeeld winrar.

[b]Featureset[/b]
Over de featureset heb ik niets te melden, ik heb gekozen om een tray processor te kopen. Het doosje was wel heel mooi en stevig ;) Overigens heb ik een gekozen voor de manchester core. Echter, in cpu-z zie ik dat ik een Toledo core heb, de grote broer van de manchester met 2x1 mb in plaats van 2x512 kb. De helft van mijn cache is doorgelaserd. Over het algemeen clocken Toledo cores veel minder goed dan de rasechte manchester cores (zie GOT).

[b]Overclocking & Prestaties[/b]
Ik heb de processor eerst in mijn msi k8n neo-2 moederbord gehad. Hier wilde de cpu niet harder dan een schammele 2200 mhz lopen, terwijl ik nog wel zeer goed overclockgeheugen heb. Een keiharde tegenvaller dus. Gelukkig kon ik twee maandjes later voor slechts 2 tientjes overstappen naar een ASUS a8n SLI premium, in combinatie met een 7900 GT. Nu werd het tijd om te klokken!

Langzaam maar zeker, zonder de v-core te verhogen, ben ik gaan kijken wat de max van deze cpu is. Nu loopt mijn 3800+ (die standaard op 2 ghz loopt) hier op een verbijsterende 2800 mhz. De multiplier staat op 10 ingesteld, en mn geheugen kickt met 280 mhz lekker mee. In bijvoorbeeld 3dmark 2006 is dit verschil van 2 naar 2,8 ghz overduidelijk zichtbaar! Verder merk ik ook in games het grote verschil in de basissettings en de overclock. Ik ben verbaasd over het vermogen van mijn cpu, vandaar ook mijn toegekende score. Ik ben mij er wel van bewust dat je goed geheugen, en vooral, in het bezit moet zijn van een goede moederplank wil je dit soort scores halen.

[b]Temperaturen[/b]
Op 2 ghz
Idle : 30 graden
Stressed : 34 graden

op 2,8 ghz
Idle: 31 graden
Stressed : 38 graden

Heerlijk koel in vergelijk met mijn oude Athlon xp barton 3200+ die makkelijk 50+ graden idle was. De geluidsafname van de koeler die met deze temps meekomt is ook zeker te verwelkomen.

[b]Stabiliteit & Betrouwbaarheid[/b]
Ik heb nog geen enkele vastloper mogen begroeten, dus kan ik melden dat dit exemplaar prima zijn werk doet. Ook in programma's heb ik geen problemen of vastlopers, behalve de gebruikelijke MS error op zijn tijd :)

[b]Prijs[/b]
Ik heb inclusief verzendkosten 140 euro voor dit exemplaar neergeteld. Wanneer ik dit vergelijk met de prestaties die dit je op standaard clock oplevert vind ik dit ruim voldoende. Neem ik de overclockmogelijkheden van de cpu mee, geef ik hier de maximale score. Dit kan echter wel per exemplaar verschillen! ~[aanname mode] Bovendien heb ik helaas geen vergelijkingen met de C2D, vergeleken met deze ferrari rij ik in een opel kadetje.. [ /aanname mode]

Overall kom je op een goede bang for buck is mijn mening.

Mocht ik in de nabije toekomst nog een low budget pc gaan bouwen, komt deze cpu zeker in aanmerking. In combinatie met redelijk snelle componenten (mobo& geheugen) valt er heel wat meer uit deze cpu te halen dan de stock snelheden waarmee het de fabriek verlaat. Ik ben er zeer tevreden mee.

-- update 2 maart 2008 --
Nog altijd draait dit beestje op 2.8 ghz, en is nog steeds stabiel.

Ben er uiteraard ook nog steeds blij mee :)

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray?

Helemaal mee eens. Zeer fijne CPU, maar om nou te zeggen dat de AMD een Opel Kadetje is vergeleken met een Ferrari doet de AMD iets te weinig eer aan :)
Het was ook als sarcastisch bedoeld, maar dat komt mischien niet helemaal over aan je reactie te zien. Ben blij dat mn eerste survey goedgekeurd is. Op en aanmerkingen altijd welkom!
Mooie survey ;) . Heb deze CPU ook gehad, overlocken ging ook erg goed. Verder ben ik het met de rest ook wel met je eens. Ik heb alleen wel op 2,5GHz 3 vastlopers gehad. Dus stabiliteit is 4/5 voor mij. Zal wel aan mijn stepping liggen.
Hehe niets mis met een X2 he, inderdaad en als je overklokt..dat zijn het juweeltjes. De X2 3800+ mag dan de "langzaamste zijn" maar in windows zijn twee cores een hele verbetering.

Zelf niets overgeklokt..zelfs al zou het geheugen en moederbord het wel aan moeten kunnen. Het draait snel genoeg voor mij hier!
Om even een topic hier te starten

X2 3800+ VS 4000+ san diego ?

Kwa performance...

Heb namelijk me 3800+ weggeven aan me neefje ipv me 4000+ omdat op vele sites die als sneller uit de test kwam !

Feedback mensen ?
Voor singlecore spelletjes is de 4000 beter jah, maar alles wat dualcore kan gebruiken gaat (veel) sneller op de X2

Bijv. 3dMax / Maya / Mpeg encoding

Daarbij is multitasken ook beter. Speel quake3 op 1 core en render een filmpje of converteer een DVD op de ander!

In windows zelf zal je verder niet echt verschil merken... Ik zou de dualcore hebben gehouden als ik jou was :)

(al was het maar omdat in de toekomst je steeds meer aan je dualcore zal gaan hebben)