Motorola Droid Pro Zwart Review

bas-r 10 maart 2011, laatste update op 10 maart 2011, 3.877 views

Motorola Droid Pro Zwart

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Bouwkwaliteit
  • Android OS
  • Extra add-ons van Motorola/Verizon (DLNA/VPN)
  • Genoeg opslag voor apps (1GB)

Minpunten

• Resolutie scherm is laag
  • Slechte/geen wireless N mogelijkheden

Ik heb wat Android ervaring: ik heb de (underpowered) T-Mobile Pulse, en Vodafone 845 gehad, en sinds mei 2010 een HTC Desire gehad. Daarnaast heb ik nog een paar uur met een HTC Desire Z en Samsung Galaxy S gespeeld. Ik zal de Motorola Droid Pro met deze toestellen vergelijken.

Al vanaf mijn eerste ervaringen met Android vond ik de totale touchscreen beleving niet erg prettig. Ik wilde graag iets met een toetsenbord, wat minimaal even snel draait als de Desire. Een Blackberry achtig toestel als dit sprak mij erg aan, omdat ik de schuifmechanismes van andere telefoons vaak wat fragiel vind. De Desire Z vond ik ook wat dik in vergelijking met mijn Desire.

De Droid Pro heb ik via Ebay geimporteerd naar Nederland. Wanneer je dit doet, zorg er dan voor dat het GSM gedeelte unlocked is! Anders zal alleen de Verizon simkaart erin werken.
Bij mij bleek mijn 'unlocked' toestel toch niet unlocked. Helaas werkten de simunlock-codes die ik op Ebay kocht ook niet. Gelukkig regelde de vorige eigenaar voor me bij Verizon (US provider) twee codes die wel werkten.

Doos
In de doos wordt meegeleverd:
- Een aantal Verizon boekjes
- Oplader met stekker voor in US, Euro en UK (Handig!)
- Micro USB kabel
- 2GB microSD kaartje

Hardware
Specificaties
CPU: TI OMAP 3620-1000,1 GHz CPU (dezelfde als in de Droid 2, ARM Cortex-A8)
Intern geheugen: 512 MB
ROM: 2GB (voor OS+data)
Interne opslag: 1GB (voor applicaties)
GPU: PowerVR SGX530 GPU
Micro-sd slot: max 32GB
3,5mm koptelefoon
5MP camera met dual Led flash, en 720p opname mogelijkheid
Global phone, dus overal bereik, zowel 2G als 3G, door twee interne Radio's.
Scherm: capacitive 3,1", 480x320

Bouwkwaliteit
Ondanks het gebruikte glossy plastic vind ik 'm minder Plastic-Fantastic aanvoelen dan een Galaxy S, en voelt ie eigenlijk net zo stevig aan als mijn Desire. De toetsen voelen zeer stevig gebouwd aan. Prima afwerking over het geheel genomen.

Grootte
Het toestel is een klein beetje groter dan mijn Desire en iets dikker. Niet te groot naar mijn mening.
Mijn Desire is helaas al weg, dus vandaar de vergelijking met de Nexus One die dezelfde afmetingen heeft..

Scherm
De kleurweergave een stuk minder mooi dan dat van mijn Amoled Desire.
Vergeleken met de Desire is de resolutie een stuk lager:
Desire, 3,7" 800x480
Droid Pro, 3.1" 480x320

Het ziet er inderdaad licht 'pixelated' uit (zoals op de Vodafone 845), maar ik vind het alleszinds werkbaar. Het is minder mooi/groots dan op de Desire, dus voor mensen die veelvuldig en langdurig internetten op hun telefoon is dit toestel wat minder aan te raden.

Toestenbord
Na twee dagen ben ik volledig gewend aan het toesenbord en vind ik het een stuk fijner werken dan Swype wat ik op mijn Desire had. Ik kan een stuk sneller emails en sms'jes wegsturen. Wat niet lekker gaat is typen met 1 hand. Dat is eigenlijk onmogelijk, maar zodra je twee handen kunt gebruiken is het super, omdat de toetsen net als bij een Blackberr schuin afgevlakt zijn, waarbij de rechterkant voor je rechterduim geschikt is en de linkerkant voor de linker.

Batterij
Door de verhalen op internet over slechte batterijduur van de Droid Pro heb ik er gelijk een extended battery bij gekocht (officiele Motorola batterij met Verizon achterkant voor de telefoon), met ~30% meer capaciteit.
De telefoon wordt er 'iets' zwaarder van en een kleinigheid dikker, maar nauwelijks waarneembaar.
Met deze batterij heb ik nadat ik 'm ~s ochtends van de lader pak (7.00am) een dag werk met wat email verkeer om 23.00 nog 40% over. Ok voor mij, want 's nachts gaat ie altijd aan de lader.

Belkwaliteit
Mensen kunnen mij erg goed horen, en andersom is it ook het geval.
Wanneer ik de speaker functie gebruik, dan is het geluid voor mij nog steeds prima. De ontvangst voor de tegenpartij hangt dan af van hoever je de telefoon van je vandaan houdt. Op 1 meter of verder klinkt het schijnbaar blikkerig.

Connectiviteit
Ik merk geen verschil ik verbindingssterkte tussen de Desire en de Droid Pro. De GSM radio functioneert dus prima.
Ik heb helaas wel problemen met het verbinden en verbinding houden met N netwerken. Het blijkt dat ik, en velen met mij wel met N netwerken kunnen verbinden, maar geen data heen en weer kunnen sturen. Mijn router draait dus nu op G snelheid, zodat mijn ik Droid Pro ook op het thusnetwerk kan aansluiten.

Benchmarks
Deze telefoon doet niet onder voor de meeste nu verkrijgbare high-end Androids:
Caffeinemark 5578
Linpack 13.685
Quadrant 1505 (zie screenshot)
Te vergelijken met de benchmarks hier: http://tweakers.net/revie...e-details-benchmarks.html

Software
Talen
Helaas zijn alleen de talen Engels en Spaans ingebakken in de telefoon. Met morelocale (market) kun je de telefoon wel in een andere taal zetten, maar helaas geen spellchecker voor Nederlandse emails/smsjes.

MotoBlur
Dit is de light-versie van de Blur interface. Ik zie weinig verschil met stock Android, behalve de menu knoppen onderaan en de rode kleurstelling (is die van Verizon of van Motorola? Verizon wordt 'The Big Red' genoemd, dus ik vermoed Verizon). Dus ik vind het niet storend.

Verizon / Mororola add-ons
De meest opvallende zijn de DLNA client/mogelijkheid om te streamen naar andere apparaten. Lijkt mij handig, maar heb ik nog niet gebruikt omdat ik geen apparatuur heb om naartoe te streamen, dus daar kan ik niets over zeggen.
De ingebouwde VPN client lijkt dan weer zeer handig, helaas heb ik dat nog niet werkend gekregen omdat er andere parameters gevraagd worden dan ik gewend ben om in te geven. Ik moet daar nog met de IT afdeling van mijn werk over overleggen. Het idee vind ik wel goed voor de zakelijke markt.
De bijgeleverde Quickoffice doet goed zijn werk voor het lezen van allerhande Office documenten. Om te kunnen schrijven kun je voor 5E een licentie kopen. Erg goedkoop en handig voor mij.

Email
Zowel Gmail als de standaard client werken prima met Push mail.
De standaard client kan weer goed overweg met een Exchange server (Email, Contacts, Calendar), ook kan ik meerdere Exchange accounts toevoegen. Jammer genoeg geen mogelijkheid om Tasks te syncen.

Navigatie
Navigatie werkt prima voor mij, zowel Copilot Live als Google navigation werken prima. GPS chip geeft snel een fix. Niet anders dan op mijn Desire.

Rooten & custom roms
Omdat ik met behulp van Titanium Backup graag mijn op de Desire staande apps terug wilde zetten, wat Verizon-crap wilde verwijderen en wat apps gebruik die root rechten nodig hebben (Titanium, Shootme, SetCPU, en nog wat wat ik vergeet), wil de ik root rechten hebben.
Dat is een fluitje van een cent met behulp van Z4Root. Gewoon een apk'tje installeren, zeggen dat Z4Root je permanent root rechten verleent, en klaar is Kees.
Er is momenteel 1 custom rom beschikbaar, die een cleane Stock Android beleving zou moeten geven, maar die schijnt niet vlekkeloos op de Droid Pro te lopen, dus daar ga ik niks mee doen.

Gebruikservaring met het toestel
Het toestel heeft een TI OMAP,1 GHz CPU (dezelfde als in de Droid 2, ARM Cortex-A8) en is in snelheid vergelijkbaar met de 1Ghz Snapdragons. Ook zit er net als in de Desire 512MB intern geheugen in, waardoor het een snelle telefoon is met zijn Android 2.2.
De GPU zit qua snelheid tussen die van de Desire en Galaxy S in. Door de beperkte resolutie zijn grafische effecten en spelletjes dan ook kinderspel voor deze telefoon.
De Droid Pro kan zeker meekomen met de concurrentie als het om snelheid van de gebruikerservaring gaat.
Er wordt door het OS intern 1GB gebruikt voor het installeren van applicaties. Ruim voldoende als je bedenkt dat ik na installatie van ~50 apps nog zo'n 800MB over heb.
Intern zit er nog 2GB die wordt gebruikt voor het wegschrijven van data en het OS zelf.
Er zit natuurlijk ook een micro-sd slot voor extra storage.
De Droid Pro heeft genoeg opslag mogelijkheden en er is genoeg ruimte voor applicaties.

Ik vind de Droid Pro een zeer snel en fijn toestel wat eigenlijk alles kan wat andere Androids kunnen. Het toestenbord is erg prettig.
Toegevoegde functionaliteiten vind ik de DLNA, VPN en meerdere Exchange accounts mogelijkheden.
Het kleinere scherm + resolutie neem ik op de koop toe.
Dat wireless N niet goed werkt is de enige misser van Motorola.

Heb jij ook een Motorola Droid Pro Zwart?

De Defy die we hier hebben komt uit Nederland, maar heeft ook een hoop rode accenten. Ik heb zo'n gevoel dat deze dus van Motorola af komt.

Verder een leuke review van een mooi toestel :) 3 sterren van mijn kant, had graag wat meer foto's gezien
@bas-r,
Dit is een serieus goede review Bas!

Ik moet zeggen dat ik dit toestel niets een kende, terwijl het wel mijn droomtoestel is. Android op in een (blackberry-achtige) bar formfactor. Helaas dat de resolutie, zelfs in relatie tot de schermgrootte wat karig is.
De resolutie lijkt karig, maar door de grootte van het scherm valt het mij niet zo op.
Ik heb 10 maanden de HTC Desire gebruikt, maar was binnen een dag aan deze resolutie/schermgrootte gewend.

Het ligt er maar net aan waar je het toestel voor gebruikt: ben je veel aan het internetten, en filmpjes aan het kijken, laat 'm dan links liggen. Maar als je snel wilt communiceren op een Android, dan is dit een goede keuze.
@bas-r

Hoeveel heb jij uiteindelijk voor het toestel betaald?

Thanks!
Ik heb $325 voor het toestel betaald, incl shipping, en voor $60 de extra batterij met achtercover incl shipping.
Dus alles bij elkaar is dat met de koers van de dollar op dit moment E280.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 10 maart 2011 15:51]