Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI) Review
Toen ik in mei 2004 een nieuwe pc aan het uitzoekken was heb ik lang nagedacht of ik een geforce 5600 of 5700 wilde hebben. Tijdens het lezen van een van de vele tests viel mijn oog op de radeon 9800 PRO. Deze bleek goedkoper te zijn als de 5700 en presteerde stukken beter. Ik heb hem gekocht en ben heel blij met deze kaart. Dat het een goede prijs was is duidelijk want hij is nu gedurende (bijna) een jaar nauwelijks in prijs gezakt.
Ik ben ook erg tevreden over de ati catalyst drivers en hun functies.
Het geluidsniveau van de kaart is voor mij niet acceptabel, darom heb ik de standaard koeler vervangen door een VGA silencer rev.3 van arctic. Op de lage stand is de kaart nu nauwelijks hoorbaar en ook iets koeler dan eerst.
Conclusie: de snelheid is goed en de prijs/prestatie verhouding nog beter, het geluids niveau is redelijk en zeer goed met een arctic vga silencer. Ook de drivers zijn erg goed.
Ik wil iedereen die een leuke game pc wil bouwen voor niet al te veel geld deze kaart aanraden. En geef ook die 25 euro extra uit aan een vga silcencer rev.3 van arctic hij is het geld meer dan waard.
=== Update 2 November 2005 ===
De kaart is ondertussen een half jaartje geflashed naar XT (aanvankelijk met de arctic silencer)....
Pluspunten
Goede prijs/prestatie verhouding Presteerd even goed als de 256MB versie
Minpunten
geluids productie stock koeler
Eindoordeel
Ik ben ook erg tevreden over de ati catalyst drivers en hun functies.
Het geluidsniveau van de kaart is voor mij niet acceptabel, darom heb ik de standaard koeler vervangen door een VGA silencer rev.3 van arctic. Op de lage stand is de kaart nu nauwelijks hoorbaar en ook iets koeler dan eerst.
Conclusie: de snelheid is goed en de prijs/prestatie verhouding nog beter, het geluids niveau is redelijk en zeer goed met een arctic vga silencer. Ook de drivers zijn erg goed.
Ik wil iedereen die een leuke game pc wil bouwen voor niet al te veel geld deze kaart aanraden. En geef ook die 25 euro extra uit aan een vga silcencer rev.3 van arctic hij is het geld meer dan waard.
=== Update 2 November 2005 ===
De kaart is ondertussen een half jaartje geflashed naar XT (aanvankelijk met de arctic silencer). Dit is mogelijk door dat mijn kaart een XT PCB heeft en een r360 core (zoals voor zover ik weet bijna alle sapphire 9800 pro's)
Sinds juni heb ik er een asetek waterkoel blokje op zitten. (samen met CPU, Northbridge, een hydor L30 pomp en een blackice extreme 3 radiator)
Hij draait nu meestal op 462 Core en 412 Mem op 1.8 volt en word dan rond de 60 graden load. (voor sommige games moet ik terug naar 424/405 ivm artifacts)
=== Update 27 Augustus 2006 ===
Hij is na al die tijd nogsteeds naar volle tevredenheid in gebruik, alhoewel ik nu in een aantal spellen toch wel begin te merken dan ik binnekort aan iets nieuws toe ben.
=== Update 29 December 2006 ===
Ik heb hem afgelopen oktober vervangen voor een Sapphire X1950 Pro, niet omdat er iets mis mee was maar omdat ik tegenwoordig veel spellen niet meer op max kon spelen.
Hij heeft altijd trouwe dienst gedaan maar gaar nu waarschijnlijk samen met zijn collega's uit mijn oude pc in de verkoop :-)
Dag oude vriend!
Heb jij ook een Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (9)
- een XT pcb heefd->een XT PCB heeft
- en vziw->voor zover ik weet (Niet iedereen weet namelijk wat vziw betekent, zelfs Google had maar iets van 750 resultaten
- nouwelijks->nauwelijks
Let dan niet zo op de teip vouten
Ik heb 2 van deze kaarten gehad en bij beide zijn de standaard koelers kapot gegaan binnen een jaar tijd.
En dit is niet omdat ik een enorme stofbak in me pc heb, als je GoT doorlees zie je dat meer mensen deze problemen ervarren. Verder is het een heerlijke kaart.
Alleen staat hier onder dat je alleen moet reageren als je iets te zeggen hebt over deze survey en niet als je iets te zeggen hebt over de kaart.
Mn vriendin heeft deze kaart nu icm de Zalman ZM80D-HP, werkt ook erg stil (icm goede fan) en koelt ook goed. Leuke en snelle budget kaart voor het agp platform. In de V&A zie je nu veel 6800GT's en X800Pro/XT's langskomen die meer "high end" zijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn