OCZ Vertex 2 80GB Review

marcel-o 8 maart 2011, laatste update op 8 maart 2011, 3.059 views

OCZ Vertex 2 80GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • 2,5->3,5 bracket bijgeleverd

Minpunten

• Prijs per GB
  • wat minder snel dan geadverteerd
  • (al zijn dit max waarden)

Na 1,5 jaar geleden mn PC gebouwd te hebben en de flessenhals de HDD bleef, heb ik besloten een SSD te kopen. Na wat zoeken en lezen en uitzoeken welke ik voor een leuke prijs kon krijgen via m'n werk, is het de OCZ Vertex 2 80GB geworden.

Deze kon ik via m'n werk met korting krijgen.
Hij wordt geleverd in een klein zwart gekleurd doosje gevuld met schuimvulling en de SSD past in de uitsnede.
Hoewel je het niet zal geloven zit de 3,5 bracket er bij geleverd.
Ik kon mn enthousiasme niet bedwingen dus heb geen foto gemaakt :P
Zie deze externe jpg-link voor een voorbeeld.
Leuke sticker er bij dat mijn SSD sneller is dan jouw HDD :')

Inbouwen/installen
Het inbouwen en aansluiten was een eitje.
nog even opgestart met mn "oude" HDD om te kijken of er een andere firmware was en om ff te wipen met de tool.
Ff wat benches gedraaid. De resultaten leken mij wat laag en bedacht me dat AHCI niet aan stond.
Dit aangezet... mn Windows start niet meer!! Schijnt dat Win 7 over z'n nek gaat als dit in is geschakeld.
Nou, dan maar een clean install. Dit was uiteraard zo gedaan.(dit kan denk ik nog sneller als je de installatiedisk op een kleine partitie zet :D)
Na de nodige drivers en megaveel windows updates:

De benchmarks
CrystalDiskMark:
Zoals je ziet, zijn dit vrij lage waardes, als je die vergelijkt met wat testjes hieruit: http://tweakers.net/produ...-ii-25-inch-ssd-60gb.html
en dan vooral de schrijfsnelheden.
Ook AS-SSD geeft wat lage readings:

Het begon een beetje te kriebelen of ik misschien een miskoop zou hebben gedaan.
Ik heb expres de 80GB gekocht omdat die niet zo'n last zou hebben van de 25nm procedé aangezien hier en daar te lezen was dat de 60GB niet fatsoenlijk zou werken.
Na de ATTO test was ik weer wat gerust gesteld:

Dat ziet er nou uit zoals ik het wilde zien en zoals ik het bij anderen kon zien!!

Nou kunnen dit soort cijfers niet altijd zo heel veel zeggen over de real life performance.
Die is namelijk wel erg goed.
- Systeem is in nog geen 15 sec opgestart.
- Programma's zoals Photoshop of Outlook starten snel op.(klik en zowat direct te gebruiken.)
Het bewerken van grote bestanden(zoals live opnames waar ik veel mee werk) gaat uiteraard prima :)

Ik gebruik hem nu een week en voor de gein heb ik opnieuw de bekende testen uitgevoerd.
http://i54.tinypic.com/29mnhmw.jpg http://i51.tinypic.com/359e78y.jpg http://i52.tinypic.com/2i0uj5t.jpg http://i52.tinypic.com/2i0uj5t.jpg
Zoals je ziet, zijn de waardes iets lager. De vraag is of dit merkbaar is.
En Wat ik me net bedenk.. Zouden deze verschillende testen zo vlak achter elkaar elkaar niet beïnvloeden?!

Conclusie:
Alles is een flink stuk sneller al is niet het gene er uit gehaald wat ik wilde.
Ik ga er uiteraard wel op vooruit:
Mn oude HDD :D
http://i51.tinypic.com/2dsfjhc.jpg http://i51.tinypic.com/s2a6ut.jpg en http://i51.tinypic.com/2vuzpk3.jpg
Dat de write readings wat hoger liggen hier komt denk ik door de cache op de HDD.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 80GB?

Ik vermoed dat je performance "kapot-gebenched" hebt. Vertexen kunnen daar niet goed tegen (ook te vinden op de OCZ-fora).
Je speeds zijn idd veel te laag.

Of je hebt teveel ernaar geschreven in korte tijd, dus wat petetchop zegt, of je partitie is niet juist allignd. Dan is je chipset volgens mij ook niet de nieuwste.

207 MB lees en 100 MB schrijven lijkt er meer op

Zowat bv.

En hooguit 1x een bench draaien na een secure erase. geen 20 :S

Geef ik waardes van een 60GB Jouwn speeds moeten NOG hoger liggen btw

Ik zou maar eens een secure erase uitvoeren en een clean install, dan maar 1x een bench draaien, verder even inlezen hoe een ssd werkt en dan vooral een vertex2

[Reactie gewijzigd door Misterdude op 8 maart 2011 23:36]

Ik gebruik de OCZ Vertex-Turbo SSD, deze had ook grote problemen qua snelheid. Kwam er achter dat er een oude firmware werd gebruikt, en hierdoor kon de schijf ook niet aan '' garbage collection '' doen.

Als ik jouw was zou ik op OCZ kijken naar het progje '' OCZ_GC '' . Dit is een TRIM bestandje wat mijn oude Vertex SSD weer deed schijnen. 210mb read / 114mb write ipv de helft van deze waardes voor de TRIM.

Succes!
Een vertex turbo gebruikt een Indilinx controller dus dat trim bestandje gaat niet werken op een vertex2 met sandforce controller.

Secure erase is de manier met een sandforce. Dat kan met de toolbox van ocz.
Is een format vanuit Win7 niet voldoende? Het formatteren met Win7 trim'ed alle vrije blokken. Althans, dat is wat ik gelezen heb op meerdere plekken :).

Hij zal na het formatteren wellicht wel wat tijd nodig hebben om de garbage collection uit te voeren.
Als je van trim afhankelijk wilt zijn had je geen sandforce controller moeten nemen., die zijn daar een beetje heel erg traag mee.

Een fully degraded ssd, dus wat 1x alle nand beschreven heeft doet een 85MB/s als de trim het mooi bijhoud en je niet teveel schrijft, doe je dat wel dan zorgt duraclass ervoor dat je nog maar 60MB/s of minder haalt.

Dit gebeurt om er zeker van te zijn dat ze hun 3 jaar garantie periode uitzingen en niet in een server kapot gedraaid worden.

Wil je dit naar nieuwspeeds (100+MB write) herstellen kan dat alleen met een secure erase.

Dan is je throttle van duraclass reset en al je nand weer leeg.

Een simpele format heeft daar niks mee te doen.

[Reactie gewijzigd door Misterdude op 9 maart 2011 13:30]

Heb zelf een kingston v+, maar bedankt voor de info, wou mss een vertex 2 bij kopen, maar wacht wel even op de vertex 3 en kijk dan wel of die aan dezelfde euvels lijdt.

Maar het heeft dus niks met TRIM te maken, maar met een speedcap t.b.v. de garantie periode... Heel slecht als je het mij vraagt :).
Een vertex3 zou daar geen last meer van hebben, niet degraderen en zelfs in speed kunnen upscalen als je niet veel schrijft.
Ik heb m gewiped met de tool en ben opnieuw begonnen. op advies van hier.
as-ssd blijft dezelfde gegevens produceren. echter geeft Windows prestatie-index een 7,8(was 7,6) voor de primaire drive. :Y) ik laat t lekker zo.

Als ik ergens op klik staat t direct voor mn neus. en daar ging t om :)
Toch niet zo positief over de Vertex 2. Ik wil gewoon een SSD die gemakkelijk in gebruik is en veel sneller als een HDD... Maar als ik het zo lees ben ik elke maand aan het trimmen, clean installs doen etc.
ziet er naar uit dat er nog veel kinderziektes zitten in ssd's