Specificaties Radiogestuurde muis en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G7 Laser Mouse Review

Brian 9 september 2007, 3.531 views

Logitech G7 Laser Mouse

Pluspunten

• Instelbare Precisie
  • Tiltwiel
  • Batterij Indicator
  • 2x Accu
  • Extra muisknop
  • Draadloos
  • Ergonomisch & Comfortabel

Minpunten

• Plak op de coating

Aangezien mijn oude medion draadloze optische muis aan vervanging toe was, en ik graag een laser muis wou hebben, besloot ik om op zoek te gaan naar een draadloze lasermuis. ‘Waarom draadloos?’ denk je nu, ik heb liever draadloze muizen omdat ik dan geen gepruts met te korte draden heb. En natuurlijk kun je de muis vrij bewegen, wat een groot voordeel is.

Ergonomie
De muis ligt zeer comfortabel in je hand, dit komt mede door de inkeping aan de linker kant. Hierdoor kan je duim erg makkelijk rusten op de muis. Maar door deze inkeping is muis alleen geschikt voor de rechterkant van het bureau. De knoppen zijn één met de muis. Ze zijn helemaal weggewerkt in het design de van de muis. Nu heb je geen last van rare, uitstekende knoppen. De muis weegt relatief zwaar vanwege de accu.

Functionaliteit
Met de functionaliteit van de muis is niets mis. Vooral het erg handige accu verwissel systeem is een enorm plus punt. Door dit systeem kun je binnen 10 seconden je accu verwisselen en weer verder gaan met wat je aan het doen was. Behalve scrollen met het scrollwieltje kun je hem ook tilten, oftewel naar links en rechts bewegen. Dit is handig bij grote (internet)pagina’s en tijdens het gamen. Ook zit er een extra muisknop op de zijkant van de muis, dit is ook erg handig tijdens het gamen. Daarnaast heb je nog een batterij indicator welke het energie niveau van de muis aangeeft. En ‘last but not least’ zijn er twee knoppen om de gevoeligheid van de muis in te stellen. Er kunnen in totaal vijf verschillende gevoeligheids modes worden ingesteld, ‘on the fly’ zoals dat zo mooi wordt genoemd.

Precisie
De precisie is dik in orde, je kunt deze handmatig instellen van 400dpi tot 2000dpi. Je hebt geen last van ‘lag’/vertragingen, ook al zit er geen draadje aan. Je kan erg nauwkeurig richten tijdens het gamen, en dat was wel even wennen. Een optische muis is echt wel iets anders dan een laser muis.

Vormgeving
Ook de vormgeving is weer goed gedaan. De vorm van de muis is erg comfortabel voor je handen. Het is alleen jammer dat de muis op de website van logitech een erg vage kleur heeft. Aangezien hij in het echt veel donkerder is van kleur. Verder zijn de kleuren goed gekozen en passen ze mooi bij mijn G15 toetsenbord, vooral het zilver kleurige gedeelte.

Bouwkwaliteit
Helaas is de bouwkwaliteit van de muis wat minder. Het voelt enorm plastic en ‘nep’ aan. En er vormt zich een irritante plak op de coating van de muis. Maar in het algemeen blijkt het een redelijk stevige muis te zijn. En hij heeft al meerdere ongelukjes overleefd.

Drivers en ondersteuning
De drivers voor de muis waren redelijk, maar er zat vrijwel geen documentatie bij. Dit is iets waar ik zo langzamerhand niet meer van opkijk bij producten van logitech. Het is wel jammer dat die documentatie er vrijwel niet is, nu is het een beetje spelen met de bijgeleverde software.

De prijs kan een behoorlijke afknapper zijn als je niet al te veel geld wil uitgeven aan een muis. Toen ik de muis kocht was de prijs ongeveer 75 tot 80 euro. Ondertussen is de prijs gezakt naar 65 tot 70 euro. Zoals je kunt zien is het niet bepaald een goedkope muis, maar je krijgt dan wel een goede draadloze lasermuis voor je geld.

Ondanks de behoorlijk irritante plak op de coating zal dit voorlopig mijn favoriete muis blijven. Vooral dankzij zijn goede draadloze prestaties en gelikt design waardoor hij mooi bij mijn G15 past. Het kost wat, maar dan krijg je ook een goede draadloze laser muis. Dit is zeker weten een goede investering.

Heb jij ook een Logitech G7 Laser Mouse?

Ik heb deze ook maar dan de LAN Edition en het viel mij daarbij op dat ik hier extra grip profiel op zit aan de zijkanten wat de normale versie niet heeft. Dan bedoel ik het rubberen gedeelte, dan vind ik op zich wel een stuk fijner, maar dat is een persoonlijke smaak denk ik. Het mooiste is nog de optie om je X-as en Y-as aan te passen wat bij de 518 niet kon. Speel nu met 2000/800dpi headshots all the way :)
Maar heb jij bij de LAN editie ook last van die behoorlijk irritante plak op de coating van de muis?
op de bovenkant bedoel je toch? Dat plakt wel, volgens mij omdat het plastic ook glad is, daar had ik bij mijn MX518 ook last van. Oh ja en 1 ding mis ik nog steeds en dat is de 2e muisknop aan de linkerkant. Wat ik dus wel bij de 518 had.
Dat is idd wel jammer dat het 'plak' probleem ook bij de LAN editie voorkomt. Mijn oude muis had geen extra muisknoppen dus ik ben wel blij met 1 extra :Y)
Leuker review Nuker (O+, leuk je hier te zien), misschien is 't wel handiger om de beoordelingscriteria stuk voor stuk af te werken, leest wat relaxter ;)

@MrDrako (hieronder), niet mee eens, ik heb hier 'n MX510 staan met exact 't zelfde, ik maak em elke week grondig schoon en zelfs als je grondig je handen wast voor 't gamen wordt de muis nog vies hier.
Het zal wellicht door 't zweten komen, maar ik heb nog geen muis meegemaakt waarbij 't zo erg was als deze series met 'hoogglans plastic'.
Ik zal het onthouden voor m'n review van de Sennheiser PC-160 ;) En als ik nog wat tijd over heb edit ik deze review wel een keer :+
Er is nog geen categorie voor headsets, je kan daar dus nog geen reviews voor schrijven ;(
ehm, wat dacht je van deze? http://tweakers.net/productsurvey/cat/563 :+

edit: nvm, je kan niks submitten
Ik ben het niet geheel eens met dat plak probleem.
Je moet gewoon met schone handen gaan gamen dan heb je nergens last van. Het enige vuil dat erop komt is vuil dat mogelijk door het zweet los komt.
Dus niet een negatief punt van de muis, maar van de gebruiker.
Over het plak probleem zullen vele mensen verschillende meningen hebben. Ik ben er in ieder geval niet blij mee, en daarom vind ik het ook een negatieve eigenschap van de muis. Ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad met m'n andere (logitech) muizen, en daarom vind ik ook dat ze beter een andere coating hadden kunnen kiezen. En het is nou ook niet weer zo dat ik erg vieze en bezweten handen heb. En handen wassen voor het gamen? Het moet niet gekker worden :+
Zo, ik heb de review even een nette lay-out gegeven. En ik heb hem even aangemeld als user-review.
PS
ik run Server 2003 voor mn games (kun je remote background login doen, voor mn FS2004) en Logitech heeft GEEN (desktop/button define) software hiervoor / je emuleert dan MS en op minimale resolutie.

Gebruik een gehackte software (Google)/ maar dat is de 1 na laatste versie 3.01 en niet de 3.10