MikroTik hEX refresh Review
Hetzelfde als de RB750Gr3 - hEX maar dan met dubbele interne specificaties en met moderne ARM-CPU.
Pluspunten
Goede prijs-kwaliteitverhouding Betaalbaar Dubbel zo krachtig als vorige model Ongekende instelmogelijkheden
Minpunten
RouterOS is niet voor beginners Bereik voedingsspaning verkleind
Eindoordeel
De hEX refresh is de opvolger van een zeer populaire MikroTik netwerkrouter uitvoering: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
Voor dezelfde prijs krijg je een dubbel zo krachtige ARM-CPU, dubbel geheugen en een grotere hoeveelheid flashopslag. De ARM-chip biedt ook enkele extra mogelijkheden ten opzichte van de vorige CPU technologie.
RouterOS is de software op alle MikroTik routers, dit is niet voor de beginner, je moet je goed inlezen voordat je aanpassingen doorvoert. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos en dat is wat RouterOS zo krachtig maakt, maar tegelijk ook ingewikkeld.
Er is ondersteuning voor verschillende smaken VPN's en de doorvoersnelheid is zeer acceptabel. Exacte metingen heb ik nog niet, wellicht voeg ik dat later toe.
Een klein nadeel van deze variant is dat het bereik van de voedingsspanning nu 12-28 V is, daar waar het vorige model nog 8-30 V accepteerde. Als je met een 24 V systeem met loodzuuraccu in de weer gaat dan is het spanningsbereik net niet helemaal comfortabel. BIj een 24 V accu heb ik een extra diode in serie gezet voor een lichte spanningsval.
Deze router heeft geen WIFi ingebouwd wat resulteert in een laag energiegebruik. Er is een USB-poort voor externe apparatuur, zo is er bijvoorbeeld ondersteuning voor LTE modems, onderzoek wel even de compatibiliteit in de documentatie.
Al met al een zeer betaalbare en krachtige router met vrijwel eindeloze instelmogelijkheden. Geen crashes, een buitengewoon betrouwbaar apparaat!
Voor dezelfde prijs krijg je een dubbel zo krachtige ARM-CPU, dubbel geheugen en een grotere hoeveelheid flashopslag. De ARM-chip biedt ook enkele extra mogelijkheden ten opzichte van de vorige CPU technologie.
RouterOS is de software op alle MikroTik routers, dit is niet voor de beginner, je moet je goed inlezen voordat je aanpassingen doorvoert. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos en dat is wat RouterOS zo krachtig maakt, maar tegelijk ook ingewikkeld.
Er is ondersteuning voor verschillende smaken VPN's en de doorvoersnelheid is zeer acceptabel. Exacte metingen heb ik nog niet, wellicht voeg ik dat later toe.
Een klein nadeel van deze variant is dat het bereik van de voedingsspanning nu 12-28 V is, daar waar het vorige model nog 8-30 V accepteerde. Als je met een 24 V systeem met loodzuuraccu in de weer gaat dan is het spanningsbereik net niet helemaal comfortabel. BIj een 24 V accu heb ik een extra diode in serie gezet voor een lichte spanningsval.
Deze router heeft geen WIFi ingebouwd wat resulteert in een laag energiegebruik. Er is een USB-poort voor externe apparatuur, zo is er bijvoorbeeld ondersteuning voor LTE modems, onderzoek wel even de compatibiliteit in de documentatie.
Al met al een zeer betaalbare en krachtige router met vrijwel eindeloze instelmogelijkheden. Geen crashes, een buitengewoon betrouwbaar apparaat!
Beoordeel deze review:
Reacties (4)
Wat zijn de metingen van doorvoersnelheid, verbruik? Waarom een diode, de 24V ligt binnen de span?
Heb zelf geen synthetische metingen gedaan van de doorvoersnelheid. In beginsel is de 1 Gbps link meer de beperkende factor dan de CPU. Zodra je een flink aantal firewall rules hebt dan zul je merken dat de CPU harder gaat werken. Tot pakweg 25-30 rules verzadig je de 1 Gbps doorgaans zonder problemen. Zelf heb ik rond de 15 rules in de firewall.
Het energiegebruik ligt laag, grofweg variëren van 2 tot 4 Watt als ik het me goed herinner. Het verbruik was dusdanig laag dat ik er geen uitgebreide metingen op los heb gelaten. De grootverbruikers zijn volgens mij de netwerk poorten. Met vijf ethernet poorten bezet en een hoop traffic zal je denk ik meer verbruik meten.
In deze specifieke situatie ontvangt de router voeding van een PV-systeem met een nominale spanning van 24 V. Dat zijn twee lood zuur accu's in serie. De maximale spanning van de zonnelader ligt rond de 28 V. De interne spanningsregelaar in deze router is de LSP5523 en die kan maximaal 27 V hebben. Vandaar de diode in serie in serie.
Het energiegebruik ligt laag, grofweg variëren van 2 tot 4 Watt als ik het me goed herinner. Het verbruik was dusdanig laag dat ik er geen uitgebreide metingen op los heb gelaten. De grootverbruikers zijn volgens mij de netwerk poorten. Met vijf ethernet poorten bezet en een hoop traffic zal je denk ik meer verbruik meten.
In deze specifieke situatie ontvangt de router voeding van een PV-systeem met een nominale spanning van 24 V. Dat zijn twee lood zuur accu's in serie. De maximale spanning van de zonnelader ligt rond de 28 V. De interne spanningsregelaar in deze router is de LSP5523 en die kan maximaal 27 V hebben. Vandaar de diode in serie in serie.
Jammer dat dit apparaat als 4/5g router wordt gemarket, terwijl het daarvoor moet beroep doen op andere hardware. Blijkbaar is het niet zo simpel om echte 5g modems te vinden?
(ik zoek er een voor mijn glinet mt6000 router, liefst een echt modem via usb, niet zo'n wingle die je met een zwakke wifi verbinding moet verbinden of een dure travelrouter die altijd op batterij draait en na enkele jaren daardoor onbruikbaar wordt...)
(ik zoek er een voor mijn glinet mt6000 router, liefst een echt modem via usb, niet zo'n wingle die je met een zwakke wifi verbinding moet verbinden of een dure travelrouter die altijd op batterij draait en na enkele jaren daardoor onbruikbaar wordt...)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn