Samsung Syncmaster 204B Zilver Review

Kakarott 5 december 2006, laatste update op 5 december 2006, 977 views

Samsung Syncmaster 204B Zilver

Pluspunten

• Over het algemeen zeer goede beeldkwaliteit
  • Zeer goede lichtopbrengst
  • Veel instelmogelijkheden
  • Hoge resolutie (1600x1200)

Minpunten

• Slecht beeld in films
  • 100% brightness kan teveel zijn (hoofdpijn ed.)
  • Ghosting is zichtbaar aanwezig
  • Karige featureset

Aankoop

Na een lange zoektocht naar een TFT die geschikt was voor mijn behoeften, raakte mijn geduld langzamerhand op. Nu er ook nog is een keer een grote LAN party dichterbij kwam besloot ik dat het tijd was om een nieuwe monitor aan te schaffen, en afstand te doen van mijn oude 17" CRT. Ik wist al wel dat de beeldkwaliteit niet te vergelijken zou zijn, het enige wat ik nog zocht was een monitor die aan mijn eisen voldeed. Dat kwam neer op het volgende pakketje :
-Hoge resolutie
-Weinig tot geen ghosting
-Goede beeldkwaliteit

Dit eisenpakket had ik geformuleerd omdat ik aan snelle FPS games doe, regelmatig films kijk, en ook nog is veel multitask tijdens het serverbeheren.

Omdat ik de markt al aardig in de gaten had gehouden was de keuze vrij beperkt. Het ging tussen een aantal 20" monitoren. De merkvoorkeur voor Samsung en het feit dat deze monitor op voorraad was bij een bekende webshop gaven de doorslag, en ik bestelde de Samsung 204B.

Eerste indruk
Na het uitpakken en voor het eerst in gebruik nemen van de monitor viel het me niet tegen. Dankzij de DVI aansluiting hoefde er niks ingesteld te worden, en was de beeldkwaliteit meer dan goed. De hoeveelheid licht was voor mijn doen nog wat teveel, maar dit viel zeer eenvoudig in te stellen. Na het installeren van de meegeleverde "MagicTune" software, en de "Natural Color" software, en het instellen van deze software merkte ik erg weinig verbetering. Voor mij had deze software dus geen meerwaarde.

Na wat korte testen merkte ik al dat er wel degelijk ghosting aanwezig was. Ook bij breedbeeld films zag ik het backlight duidelijk onderin het scherm. Tijdens het kijken van de films vielen ook onregelmatigheden in kleur op. Dit bleef meestal vrij beperkt.

Na langer gebruik

Na de monitor intensief gebruikt te hebben ben ik er over het algemeen tevreden over. De hoeveelheid ghosting kan me af en toe nog irriteren, maar het went wel.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 204B Zilver?

Propere survey, ben de tft's in het oog aan het houden dus dan helpt dit zeker :+

je zegt dat hij een hoge resolutie heeft, welke is dat dan juist?

en als ik even mag muggenziften }>
"Bij 100% brightness teveel licht voor mij" hoort niet bij de minpunten te staan vind ik? maar je hebt ook de lichtopbrengst bij de positieve punten gezet dus ok ;)
Kleine aanpassingen doorgevoerd. Resolutie is dus 1600x1200, dit had je zelf ook wel kunnen vinden neem ik aan? ;)
ja maar als je een survey maakt weet je dat al dus is dat minder moeite om dat er ineens bij te zetten dan dat ik dat moet gaan zoeken ;)
Ik had tot een maand geleden deze monitor ook, maar ik vond bij geen enkele game (HL2 en NFS Carbon) dat ik last had van ghosting ofzo. Films kijken deed ik er nagenoeg iedere dag mee en hier ook totaal geen last mee gehad. Maar ben het wel met je eens dat het scherm erg licht is om alles op 100% te zetten :)
Beweeg een schermpje in windows maar is snel heen een weer. Bij mij is de ghosting dan al merkbaar.

Ook in snelle shooters zoals Battlefield 2 en Call of Duty 2 die ik op semi-hoog niveau speel merk ik het. Ik ben er wel erg kieskeurig in hoor. :7
Ik heb een 204Ts en het ghost ook een beetje. Maar eigenlijk alleen zichtbaar op die felwitte icoontjes van vlaggen. (BF2)