Panasonic Lumix DMC-TZ1 Review

eveersel 5 december 2006, 392 views

Panasonic Lumix DMC-TZ1

Pluspunten

• Snelle autofocus,
  • Image Stabilizer
  • 10x optische zoom (12,5 bij 3MP), ook in film modus!!!!!
  • Ligt lekker in de hand
  • Stalen behuizing
  • Goede accuduur
  • Schermresolutie is erg hoog

Minpunten

• De manuele modus maakt naar mijn mening betere foto's dan de automatische modus. is in het begin dus even wat spelen maar daarna echter geen bezwaar meer als je door hebt hoe het werkt
  • Scherm is wat slechter zichtbaar bij erg fel zonlicht (kan ook niet anders)

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de camera nu al een paar weken en pas geleden is hij mee op vakantie gegaan. Ik twijfelde hiervoor tussen deze camera en de Canon 710IS echter ben overstag gegaan na lovende reviews (en minder lovende over de Canon). Niets was minder waar: de camera is misschien wat zwaarder (alles is gemaakt van staal dus doet erg stevig aanvoelen) maar ligt daardoor perfect in de hand. De autofocus is supersnel, ook bij volledig zoombereik. Mede dankzij dit zoombereik en de Image Stabilizer heb ik echtsupermooie shots kunnen maken die daarvoor gewoonweg onmogelijk waren.

Ik heb er meteen via ebay een reserver accu bijgekocht (uit HK, lekker goedkoop) en deze heb ik goed kunnen gebruiken. Een plus is dat de lader van de camera ook een amerikaanse plug bevat en werkt op 110-220 volt dus ik kon hem overal zo inpluggen!

Het beeldscherm is echt scherp met 230.000 pixels (zeker in vgl met de canon) maar is wat slechter zichtbaar bij fel zonlicht (maar ik had niet anders verwacht dus ja...).

De moviemode is ook super: 10x optische zoom terwijl je aan het filmen bent: super! En de autofocus is ook goed dus filmpjes maken is nu echt kicken!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ1?

Ik heb deze camera ook al enige tijd in 't oog. Nu ben ik echter benieuwd hoe deze camera presteert in donkere omgevingen, en dan met name tijdens concerten. Ik pik nog wel eens wat optredens mee (Paradiso, Melkweg of festivals).
Met mijn Canon S30 heb ik erg veel moeite met fotograferen in donkere omgevingen (zo goed als onmogelijk, behalve bij b.v. een met vuur overgoten Rammstein show). Is het met deze Panasonic dankzij de image stabilizer wat makkelijker geworden? En hoe is de kwaliteit?
@Nyarlathotep

Ben naar Keane geweest in Ahoy en heb daar goeie foto's gemaakt ook met de zoom enabled. Ik gooi de ISO dan wat omhoog en zet de camera in de speedshoot (veel foto's achter elkaar maken) zodat ik bijvoorbeeld 8 foto's achter elkaar maak waarna ik de beste eruit kan halen. En daar zitten zeker wel een hoop gave en bruikbare tussen.... Ook de moviemode doet het in slecht licht nog buitengewoon goed....