Specificaties HTPC, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

MS-Tech MC-1200 Review

Rob Krauts 7 september 2011, laatste update op 7 september 2011, 4.691 views

MS-Tech MC-1200

Pluspunten

• Prijs;
  • Alluminium afwerking;
  • Infraroodsensor + afstandbediening;
  • Inbouwgemak.

Minpunten

• Geluidsproductie van de voedingsfan;
  • Geen display.

Kwaliteit voeding Score: 3
De MS-Tech MC1200 is een HTPC behuizing waarmee MS-Tech een zeer goede weg inslaat in de Home Theater PC sector. Wil je weten hoe? In deze korte review vertel ik graag meer.

De reden dat ik deze gekocht heb is dat ik teveel gesleuteld heb aan mijn oude, zeer mooie, OrigenAE S10V HTPC kast. Deze had uiteindelijk teveel mankementen dat ik hem gestript heb en toen op zoek ben gegaan naar een nieuwe HTPC behuizing. Een aantal eisen bij de aanschaf waren:
-infraroodsensor;
-stil;
-strak;
-betaalbaar (<150,-);

Met deze eisen kwam ik op de Antec Fusion Remote en de MS-Tech MC-1200. De doorslaggevende redenen voor mij waren de prijs en de uitstraling.

Package * * * * *
Het is alweer een tijdje geleden dat deze kast bij Azerty op mij stond te wachten, maar het is een grote doos met een duidelijke en simpele uitstraling; "Hierin waakt de MC-1200 Rev. 2". Hij is stevig verpakt in twee schuimstukken, plastic eromheen, doosje erbij in met wat accessoires. Goed gedaan, meer kan ik er niet over zeggen.

Uiterlijk * * * * *
Eenmaal de kast uitgepakt, zie je een solide behuizing staan van geborsteld alluminium. Althans de kap en het frontje, want de constructie is van staal. Hiermee behoudt het een luxe uitstraling en kunnen kosten worden gedrukt; goeie zet toch? Op het front zitten multimedia knoppen, een tweetal leds en een standby knop. De behuizing heeft geen display, maar is in mijn ogen ook niet nodig. Wel zit er een infraroodoogje in zodat hij met de bijgeleverde afstandbediening bedienbaar is. Desondanks dat het geen display heeft, ziet hij er heel erg mooi uit, persoonlijk beter dan de Antec Fusion Remote.

Inbouwen * * * *
In de behuizing kan zich een m-ATX of kleiner vestigen; genoeg keuze dus. Verder past er een 5.25" CD/DVD/Blu-Ray Drive met daaronder een 3.5" HDD.
Doordat de kast niet hoog is laat het geen expansiekaarten groter dan low-profile toe, tenzij er een Riser-Card gebruikt wordt. Ook hierdoor wordt de keuze in CPU koelers beperkt, maar een Scythe Shuriken past als gegoten.
Over de voeding ben ik echter minder te spreken. Dit is een heel standaard ding die voor een HTPC teveel geluid produceert. De 80mm fan heb ik onderhand vervangen en het probleem is opgelost. Maar ook de kabels zijn niet modulair wat dus een beetje een bende maakt in een kast met weinig airflow. Desalniettemin zijn de temperaturen toch in orde met een passief gekoelde GeForce 9300 en een Intel Celeron E3300 en de behuizing voelt totaal niet warm aan. Let wel dat je hier geen high-end hardware in moet stoppen, omdat de kast niet voorzien is van fans en ook niet geschikt voor is.
Het inbouwen van de hardware gaat heel simpel en er is meer dan genoeg ruimte in de kast om kabels e.d. weg te stoppen. Er zit een aparte cage in om de DVD drive en de HDD in te hangen.

Geluidsproductie * * * *
Hierover kan ik kort blijven: De behuizing zelf heeft geen fans, dus het geluid is heel afhankelijk van je processorkoeling en van je HDD. Als je er een 'groene' HDD inhangt dan valt deze niet te horen. Wat ik eerder vermeldde was het geluid afkomstig van de voeding. Het is aan te raden deze te vervangen wanneer je de behuizing in de woonkamer zet, aangezien het een beetje afbreuk doet aan de prachtige uitstraling ervan

Prijs en/of andere kosten * * * * *
Toendertijd heb ik de kast gekocht voor ongeveer 100,-. Tegenwoordig staat hij voor een tientje minder in de Pricewatch en is daarmee zeer scherp geprijst t.o.v. concurrenten. Hier lever je wel een display voor in en zul je misschien een fan extra moeten bijkopen ter vervanging van de fan in de voeding om hem af te maken.

Heb jij ook een MS-Tech MC-1200?

Nette review. Enkel de negatieve eigenschap 'geen display'begrijp ik niet zo goed. Deze stond ook niet op je wensenlijst.

Ik mis wel een toelichting op de afstandsbediening. het leuke is dat je deze out of the box gelijk als muis kan gebruiken. Zelfs in de bios.

Een ander nadeel is dat de kast 3 cm minder breed is dan standaard audio componenten waardoor hij minder makkelijk te integreren is met 44Cm audio.

Ik heb de kast zelf ook. Maar het gebruikte materiaal valt is wat mij betreft wel een verbeterpunt. Ik heb veel last van trillingen van de behuizing. Aan de ander kant; you get what you pay for.

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 7 september 2011 20:05]

Ik wilde eigenlijk nog een opmerking maken over de koeling, wat naar mijn inziens slecht is geregeld in deze kast. Vind het ook geen 5 sterren waard.

Heb hier toevallig vandaag een defecte mediacenter terug gekregen.
Ook met een scythe shuriken. Die blaast naar boven of naar onder (naar gelang je wilt)
Echter is deze stuk gegaan. De fan is vastgelopen. (koeler zelf is ook wel redelijk vuil)
Er is jammer genoeg geen fatsoenlijke warmte uitlaat boven de processorkoeler. Kast is daar dicht, wat erg jammer is.
De enige warmte afvoer is naar de voeding toe.
Ik heb er zelfs een jaar geleden nog een klein fannetje bij gezet om toch koele lucht binnen te krijgen in de kast.

Al met al blijft het een mooie kast, jammer van dit minpunt en van de lawaaierige voeding (welke ik ook voorzien heb van een fanmod)

[Reactie gewijzigd door AUijtdehaag op 7 september 2011 21:51]