Microsoft Habu Review

Ray-zor 4 december 2006, 2.243 views

Microsoft Habu

Pluspunten

• Uitgebeide programeermogelijkheden per muisknop
  • Verwisselbare frontje met duimknoppen
  • Uiterlijk (subjectief)

Minpunten

• Installatie van drivers
  • Ontbreken van herkenning applicaties/games
  • Onprettige vorm voor een palm muis (subjectief)

Introductie
Twee jaar lang heb ik vol plezier gegamed met mijn MX1000. Helaas volgens Logitech, en velen anderen, geen echte game muis dus de driverondersteuning in games was erg beperkt. Het freeware programmaatje Logigamer heeft me al die tijd uit de brand geholpen, maar na de laatste crash wilde het maar niet fatsoenlijk werken. Tijd voor een "echte" game muis dacht ik.

Er zijn drie criteria waaraan mijn nieuwe muis moest voldoen:
1) Programeerbaarheid van knoppen, liefst per applicatie (lees: game), zoals dat met Logigamer kan.
2) Naast de standaard links-, midden/scroll-, rechtsknop minimaal twee duim knoppen.
3) En uiteraard moet de muis ook na langer tijd goed in de hand liggen.

Kijkend naar de bekende game muizen heb je Logitech en Razer. Helaas heeft de G-serie van Logitech maar één duim-knop dus die vallen af. De MX518 zou een optie zijn maar is net zo oud als mijn MX1000. Razer heeft een goede naam maar is gericht op gamers die hun muis met de vingers besturen, waar Logitech meer "handpalm" muizen heeft. Op zich denk ik dat ik in games zeer goed overweg zou kunnen de Razer vormgeving, maar voor overige taken lijkt me dat alles behalve ergonomisch. Juist daarom was ik blij met de aankondiging van de Habu: de prestaties van Razer maar dan met een comfortabeler vormgeving. Ik heb er dus op goed geluk één besteld zodra dat kon en na lang wachten was ie eindelijk binnen.

Ergonomie
Zoals ook verkondigt door Razer/Microsoft is de Habu een palm muis. De rug van de muis is dan ook vrij hoog en de positie van de hand op die muis voelt natuurlijk aan. (Ik heb geen exceptionele kleine of grote handen). Echter, waar de Logitechs rond toelopen heeft de Habu een meer Razer-design en is wat wijd bij de vingertoppen. Het is waarschijnlijk persoonlijk, maar met mijn hand op een bolle muis (als de MX1000 en de Habu), buigen mijn vingers naar binnen. Bij de MX1000 is daar alle ruimte voor, bij de Habu niet. En al na een paar uurtjes surfen en gamen had ik op de Habu al pijn in mijn hele hand.

Functionaliteit
De Habu heeft twee knoppen onder het scoll wiel om de DPI aan te passen. Daarnaast heeft de muis twee duim knoppen. Het mooie daarvan is dat het "frontje" waarin de duimknoppen zich bevinden, verwisselbaar is. Er worden namelijk twee makkelijk in-click-bare frontjes meegeleverd met verschillende positionering van de duimknoppen. Goed idee en werkt perfect.

Precisie
Tja, dat zal wel. Niet lang mee gewerkt maar ik geloof best dat deze muis niet onder doet voor elke andere game muis. DPI te veranderen, en ook sensitivity is "on the fly" te veranderen. Vast leuke features maar niet iets waar ik gebruik van maak.

Vormgeving
Los gezien van de ergonomie is de Habu een zeer mooie muis. Er loopt een lichtband langs de zijkanten van de muis die een zeer ingetogen en juist daardoor mooi blauw schijnsel voorbrengt. Ook het scroll wiel is blauw verlicht. Beide zijn trouwens onafhankelijk van elkaar aan/uit te zetten.

Bouwkwaliteit
Het geheel voelt goed aan. De lichtband aan de zijkant is niet prutserig en ook het verwisselbare frontje met duimknoppen zit stevig op zijn plaats. Er wordt door Razer/Microsoft geadverteerd met een dunne flexibele draad voor optimale bewegingsvrijheid, maar op mij kwam die draad juist stevig maar erg stug over.
De mouse buttons zijn erg groot en voelen in eerste instantie zwaar aan om te klikken, maar dat went erg snel.
De muis gleed uitstekend over mijn Corepad Victory mousepad, maar gezien de korte tijd dat ik de muis heb gebruikt kan, ik niks zeggen over eventuele slijtage.

Drivers en ondersteuning
Drama. Eerst software installeren volgens een grote sticker op de USB-plug, eerst inpluggen volgens het boekje? De muis doet het wel maar wordt niet herkent door zijn eigen drivers. Na vele malen installeren, inpluggen en deinstalleren in alle mogelijke volgordes nog steed geen succes. Pas na het lezen van een artikel in het Razer knowledge base (over de Copperhead nota bene) ben ik via de DeviceManager expliciet de drivers toe gaan wijzen aan een Human Interface Device. En na nog wat gepriegel had ik het eindelijk helemaal aan de praat. Nogmaals: drama.

De driver eenmaal aan de praat blijkt dat je de firmware in de muis zelf kunt(/moet) updaten. Best netjes. Ook zijn de programmeer mogelijkheden per knop behoorlijk uitgebreid, tot macro's aan toe. Helaas heeft de driver geen mogelijkheid tot herkenning van games, iets wat de Logitechs wel hebben. De muis heeft de mogelijkheid om 5 profielen in zich op te slaan. Deze profielen bevatten dan de instelling per knop en de DPI instellingen. Sensitivity en acceleratie vallen hier weer buiten.
Een groot minpunt is dan weer dat de acceleratie niet uitgezet kan worden, ook al zet je de slider op 0. Er moet dan ook iets in Windows uitgezet worden om effect te hebben. En acceleratie "aan" in windows maar "uit" in games is helemaal onmogelijk.

De muis is te krijgen voor ergens tussen de 55 en 70 euro. Persoonlijk vind ik dat erg prijzig voor een muis maar is gelijk met de concurrentie.

Die Habu heeft absoluut zijn positieve punten. De verwisselbare duimknoppen, het uiterlijk en de programmeer mogelijkheden per knop zijn er enkele. Echter, de nadelen hebben voor mij de overhand gekregen. Installatie van drivers is een hel, het niet herkennen van games een groot gemis en de ergonomie is niet aan mijn handen besteed. Intussen is de Habu retour gegaan naar de verkoper en ben ik nu weer vrolijk met de MX1000 aan het gamen. Nu in combinatie met het freeware programmaatje "uberoptions" (aanrader!).
Habu productsite van Razer
Habu productsite van Microsoft
"Nieuwe gamemuizen van Microsoft" topic op GoT

Heb jij ook een Microsoft Habu?

als je iets uiterlijk als eigenschap opneemt, is het misschien leuk om een fototje erbij te doen?
Goed punt. Tevens links toegevoegd naar de productsites en wat kleine wijzigingen aangebracht.
(Edit: reactie op Jimbolino).
Misschien is het ook gewoon ff een kwestie van wennen? er komt trouwens ook nog een andere palm muis van razer: deathadder --> met een andere vorm mischien wat voor u